Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Enig, men varför är det så egentligen?

Detta är Linux stora nackdel. Kör själv ett unix-derivat där ps funkar flawless men det är ju inte linux

Jag har inte märkt några problem med ps i Linux. Kan inte påstå jag använder det ofta.

https://linuxhint.com/linux-ps-command-examples/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag har inte märkt några problem med ps i Linux. Kan inte påstå jag använder det ofta.

https://linuxhint.com/linux-ps-command-examples/

Kan ju syfta på: https://learn.microsoft.com/en-us/powershell/scripting/instal... också.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Enig, men varför är det så egentligen?

Vänd på det: var ligger RoI för Adobe att portera applikationen till Linux? Och vilken Linux skulle de välja? Och vilken skrivbordsmiljö/UI-ramverk?

Kom ihåg att ”bara nördar” - kanske 1-2% av datoranvändarna - använder linuxskrivbord, medan även när Apples plattform var som minst utgjorde den kärnan av dem som jobbade seriöst med grafik, layout och desktop publishing. Det var en helt annan sorts företagsidé.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vänd på det: var ligger RoI för Adobe att portera applikationen till Linux? Och vilken Linux skulle de välja? Och vilken skrivbordsmiljö/UI-ramverk?

Kom ihåg att ”bara nördar” - kanske 1-2% av datoranvändarna - använder linuxskrivbord, medan även när Apples plattform var som minst utgjorde den kärnan av dem som jobbade seriöst med grafik, layout och desktop publishing. Det var en helt annan sorts företagsidé.

De behöver bara se till så det fungerar under wine. Lätt som en plätt faktiskt.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

De behöver bara se till så det fungerar under wine. Lätt som en plätt faktiskt.

Orsaken att någon inte gör något som verkar vara lätt som en plätt och som skulle generera pengar är inte sällan att det inte är så enkelt som det verkar. 🙃

Permalänk
Avstängd

Någon som kan rekommendera vilket programmeringsspråk och verktyg för att göra deskriptiv-program som funkar i både linux och Windows? Har ett program jag vill göra och kunna använda samma program oberoende vilken dator jag sitter vid.

Ska ha till fakturering och skriva ner antal timmar per projekt o.dyl samt generera pdf:er.
Tänkt ha en en på antingen azure eller aws via api-anrop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Någon som kan rekommendera vilket programmeringsspråk och verktyg för att göra deskriptiv-program som funkar i både linux och Windows? Har ett program jag vill göra och kunna använda samma program oberoende vilken dator jag sitter vid.

Ska ha till fakturering och skriva ner antal timmar per projekt o.dyl samt generera pdf:er.
Tänkt ha en en på antingen azure eller aws via api-anrop

https://www.electronjs.org/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Orsaken att någon inte gör något som verkar vara lätt som en plätt och som skulle generera pengar är inte sällan att det inte är så enkelt som det verkar. 🙃

Exakt min tanke också
Jag misstänker att det är lite svårare än att bara trycka på en knapp markerad "make it work!".

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Orsaken att någon inte gör något som verkar vara lätt som en plätt och som skulle generera pengar är inte sällan att det inte är så enkelt som det verkar. 🙃

Tidigare versioner av Photoshop har länge fungerat bra under wine sedan har dom ändrat något varvid det har slutat fungera. Vad dom ändrat och varför det slutat fungera kan bara Adobe svara på. Adobe kan göra ändringen i fråga ogjord eller göra det på ett annat vis
Photoshop är ingen avancerad programvara, eller behöver i alla fall inte vara det, ur operativsystemets synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om frågan gäller varför GIMP är annorlunda så handlar det väl mest om just att det från början (1995) inte var någon Photoshop-klon och fortfarande inte är det. Se t.ex. https://www.gimp.org/docs/userfaq.html#are-you-trying-to-deve...

Det löser förstås på intet sätt problemställningen "jag är van vid Photoshop och ______" men det belyser väl snarast att GIMP inte ens gör någon direkt ansats att vara svaret på just det.

Jag orkar inte kompromissa och hitta nödlösningar längre.
När Adobes programsvit och MS dito fungerar utan kompromiss är jag på igen. Till dess, tja inget att hänga i granen. Jag tror att linux som desktop kommer självdö

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Tidigare versioner av Photoshop har länge fungerat bra under wine sedan har dom ändrat något varvid det har slutat fungera. Vad dom ändrat och varför det slutat fungera kan bara Adobe svara på. Adobe kan göra ändringen i fråga ogjord eller göra det på ett annat vis
Photoshop är ingen avancerad programvara, eller behöver i alla fall inte vara det, ur operativsystemets synvinkel.

Wine? Då är det väl bättre att köra Mac/MS nativt?
Snacka om omväg. Inte ens bra omväg.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

De behöver bara se till så det fungerar under wine. Lätt som en plätt faktiskt.

Jo men de gör inte det och kommer troligtvis aldrig göra. Tvärtom tror jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag tror att linux som desktop kommer självdö

Jag tror vi kommer se det ligga mellan 1 och 2 procent användning på skrivbordet under överskådlig framtid. Kanske mer om Kina och Ryssland fortsätter på banor som lägger den under ännu kraftigare västliga sanktioner.

För tekniska användare har Linux konkreta fördelar över Windows (funktionalitet, om du inte är låst till Windowsspecifik programvara) och macOS (pris per prestandaenhet), och du kommer alltid ha den lilla minoriteten som vill köra öppna system av personliga etiska, politiska eller psykologiska skäl.

(Kom ihåg att trots att Linux ”vann” så finns fortfarande en icke försumbar grupp människor somm kör något av de öppna BSD-systemen)

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte lika ofta att jag ska byta eller har bytt från ett OS till ett annat. Jag använder olika OS samtidigt beroende på behoven. För jobbet sitter jag på Windows. På telefonen kör jag Android. De flesta datorerna hemma kör jag Linux, och varierar även mellan olika distar utifrån behoven. Har även testat MacOS samt ChromeOS på min laptop. Favoriten är Linux men tvekar inte dra igång en virtuell maskin med Windows för att köra något program som fungerar bättre på plattformen. Det är bra att kunna vara flexibel.

Mycket webb-baserat numera. Spelar inte så stor roll vilket OS man kör om man kör en webapp.

Även om jag sitter och kör Windows så kan jag även där kör de programmen jag har i Linux. Windows 11 har fått bättre stöd för Linux GUI vilket gjort mig sugen på att testa Windows 11:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/wsl/tutorials/gui-a...
Man kan alltså köra en Linux-dist inuti Windows.

Som nämnts finns wine i Linux. Det går att köra ganska många windowsprogram via wine. Visst finns det några som alltid krånglar såsom photoshop. Men virtualisering är busenkelt. VirtualBox är populärt. Men numera kör jag detta om jag vill köra Windows på Linux: https://virt-manager.org/
Är man en avancerad användare kan man till och med dedikera hårdvara till en virtuell maskin. Är man datorspelare kan man ha ett separat grafikkort för att köra windows på sin virtuella maskin om man inte orkar med dual boot. Då kanske man har två skärmar och får som två datorer i samma burk samtidigt, på varsin bildskärm.

Ja så har vi dual boot förstås. Man kan ha två olika SSD-diskar eller ha båda OS på samma (jag skulle nog ändå rekommendera två stycken olika). Man måste inte låsa in sig på bara ett operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tror att linux som desktop kommer självdö

Varför skulle det? Bara för att du inte är intresserad betyder det inte att andra inte är det, användargraden har gått upp en bra bit sedan 2009.

Permalänk
Medlem

För mig har Linux på skrivbordet på inga direkta fördelar alls, bortsett från större möjligheter att skräddarsy miljön. Det funkar rätt dåligt och dessutom vill jag ha det rätt likt Windows och MacOS. Ibland är det en trevlig förströelse dock.

På min server är det rätt svårt att slå Linux och BSD. Framförallt kostar det inget som och sen går det att köra på äldre hårdvara. Windows server funkar knappt på min hårdvara, medan Proxmox med diverse virtuella maskiner är hur bra som helst. Sen skulle jag ju ändå köra Linux på virtuella maskiner, även under Windows server. Jag menar, finns det något som OPNSense och Pihole som inte är *nix?

På skrivbordet dock… 5-10 år till innan det blir bra på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För mig har Linux på skrivbordet på inga direkta fördelar alls, bortsett från större möjligheter att skräddarsy miljön. Det funkar rätt dåligt och dessutom vill jag ha det rätt likt Windows och MacOS. Ibland är det en trevlig förströelse dock.

På min server är det rätt svårt att slå Linux och BSD. Framförallt kostar det inget som och sen går det att köra på äldre hårdvara. Windows server funkar knappt på min hårdvara, medan Proxmox med diverse virtuella maskiner är hur bra som helst. Sen skulle jag ju ändå köra Linux på virtuella maskiner, även under Windows server. Jag menar, finns det något som OPNSense och Pihole som inte är *nix?

På skrivbordet dock… 5-10 år till innan det blir bra på riktigt?

För mig är det tvärtom, jag har aldrig använt Windows och känner mig totalt bortkommen då jag hamnar på en maskin som kör Windows. Körde VMS, TOPS och så småningom Unix, Solaris och till slut Linux (1994). Kört Linux, lite BSD, sen Linux i olika smaker, hamnat på Mac några gånger och känt mig hyfsat hemma, jovisst ja, Apple Lisa och sen ursprungs-Macintosh 1982-ish. Tektronix arbetsstationer under en kort period men sen bara Linux med ett kort snedsprång in i BSD-världen. De gånger jag hamnat på Windows-maskiner har jag känt mig totalt bortkommen och bara längtat tillbaka till mina Linux-datorer. Har aldrig känt behov av Windows. Allt jag vill göra fungerar på Linux, har experimenterat med att köra dual boot med Linux och Windows men det var bara experiment. Testade att köra Linux virtuellt på Windows, det gick ju bra. Tvärtom gick också bra men jag använder aldrig Windows så numera finns det en Windows-maskin som min fru använder, i övrigt bara Linux, just nu Mint på datorerna (4 st), Debian på servrarna utom på en NAS som kör Synologys OS som också är en Linux. Men som sagt, Linux på heltid sedan 1994. Ogillar inte Windows, är bara sååå usel på det och tänker inte ge mig in i någon debatt om vilket som är bäst eftersom de frälsta ändå inte ger sig oavsett OS-preferens men mest därför att olika perspektiv och olika bakgrund och dator-"uppväxt" ger olika preferenser vilket jag ville illustrera med mitt inlägg.
Här är en länk till en som verkar frälst: https://webtribunal.net/blog/linux-statistics/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror vi kommer se det ligga mellan 1 och 2 procent användning på skrivbordet under överskådlig framtid. Kanske mer om Kina och Ryssland fortsätter på banor som lägger den under ännu kraftigare västliga sanktioner.

För tekniska användare har Linux konkreta fördelar över Windows (funktionalitet, om du inte är låst till Windowsspecifik programvara) och macOS (pris per prestandaenhet), och du kommer alltid ha den lilla minoriteten som vill köra öppna system av personliga etiska, politiska eller psykologiska skäl.

(Kom ihåg att trots att Linux ”vann” så finns fortfarande en icke försumbar grupp människor somm kör något av de öppna BSD-systemen)

Ja, jo, kanske men där finns ju ingen fördel över huvud taget

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Tidigare versioner av Photoshop har länge fungerat bra under wine sedan har dom ändrat något varvid det har slutat fungera. Vad dom ändrat och varför det slutat fungera kan bara Adobe svara på. Adobe kan göra ändringen i fråga ogjord eller göra det på ett annat vis
Photoshop är ingen avancerad programvara, eller behöver i alla fall inte vara det, ur operativsystemets synvinkel.

Det är inte helt trivialt att få till färgprofiler m.m. Så jo, det är en ganska avancerad programvara att få att fungera korrekt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är inte helt trivialt att få till färgprofiler m.m. Så jo, det är en ganska avancerad programvara att få att fungera korrekt.

Jo, och då snackar vi ändå något så trivialt som färgprofiler. Det är väl bara Gnome som fixar det på ett vettigt sätt, som jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För mig har Linux på skrivbordet på inga direkta fördelar alls, bortsett från större möjligheter att skräddarsy miljön. Det funkar rätt dåligt och dessutom vill jag ha det rätt likt Windows och MacOS. Ibland är det en trevlig förströelse dock.

På min server är det rätt svårt att slå Linux och BSD. Framförallt kostar det inget som och sen går det att köra på äldre hårdvara. Windows server funkar knappt på min hårdvara, medan Proxmox med diverse virtuella maskiner är hur bra som helst. Sen skulle jag ju ändå köra Linux på virtuella maskiner, även under Windows server. Jag menar, finns det något som OPNSense och Pihole som inte är *nix?

På skrivbordet dock… 5-10 år till innan det blir bra på riktigt?

Det är bara att söka på "advantages Linux" så kommer du få en hel drös med fördelar över Windows, bl.a. stabilitet och open source.

Använd skrivbordsmiljön KDE om du vill att det ska likna Windows.

Om du med "fungerar rätt dåligt" syftar på stabilitet kan jag till viss del hålla med. Jag prövade Fedora med KDE under ett par månader och det krashade rätt ofta mm. Sedan jag bytt till Kubuntu LTS har det fungerat mycket bra. Om du syftar på att vissa spel eller program inte fungerar så är det bara att acceptera. I många fall fungerar de dock med Wine/Proton.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Ja, jo, kanske men där finns ju ingen fördel över huvud taget

Svårt att veta vad i mitt inlägg du svarar på, men om du menar BSD-varianterna? Klart det finns fördelar för en del människor. Tycker du illa om systemd och i övrigt huvudsakligen använder standardverktyg är det inte ett långt hopp till Free- eller OpenBSD. Är du lite paranoid av dig finns det en hel del elegans i hur OpenBSD-utvecklarna sköter saker. Gillar du "riktig" Unix ligger BSD-varianterna närmare detta än Linux. Och lite beroende av vad du har för behov och om du är beredd att lägga ner lite mer jobb på val av hårdvara än du kanske är van vid från Linux så kan en av BSD:erna definitivt vara allt du behöver i operativsystemsväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, och då snackar vi ändå något så trivialt som färgprofiler. Det är väl bara Gnome som fixar det på ett vettigt sätt, som jag vet.

Jo, men att få färgprofiler att fungera genom Wine känns halvjobbigt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Typ lika krångligt som Windows eller MacOS.

Eller jävligt mycket krångligare.

Att köra t.ex. Ubuntu eller Mint är förmodligen inte så krångligt. Däremot att förstå vadfan du sysslar med, det är helt klart lite krångligare.

Vill då köra någon mer avancerad distro ökar givetvis krångligheten.

För egen del är jag av åsikten att man bör börja med Gentoo, eller Arch om man är lite lat, för att faktiskt lära sig något om Linux. Det är nog inte en särskilt populär åsikt, men nog fan lär man sig om man går den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo, men att få färgprofiler att fungera genom Wine känns halvjobbigt.

Jag har aldrig testat det. Allt jag vet är att med Gnome funkar det hyfsat. Vill du köra KDE eller annat är det ett jävla hundrunk, rent ut sagt.

Och då tycker jag ändå av ren princip att Gnome kan dra åt helvete. Men vad ska man göra när det ändå faktiskt funkar bäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har aldrig testat det. Allt jag vet är att med Gnome funkar det hyfsat. Vill du köra KDE eller annat är det ett jävla hundrunk, rent ut sagt.

Och då tycker jag ändå av ren princip att Gnome kan dra åt helvete. Men vad ska man göra när det ändå faktiskt funkar bäst...

Ja det är säkert så, har inte meckat massor med det i Linux. Får hoppas det kommer bättre stöd på bredare front framöver.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja det är säkert så, har inte meckat massor med det i Linux. Får hoppas det kommer bättre stöd på bredare front framöver.

Uppfattningen jag fått är att det står långt ner på listan hos de andra, om de ens orkar bry sig. Gnome-utvecklarna verkar dock ha brytt sig, för det funkar rätt bra såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppfattningen jag fått är att det står långt ner på listan hos de andra, om de ens orkar bry sig. Gnome-utvecklarna verkar dock ha brytt sig, för det funkar rätt bra såvitt jag vet.

Bra att någon bryr sig, synd att det är lågprioriterat, men tyvärr har jag svårt att använda Gnome. Speciellt standard-Gnome. Fattar inte alls hur dom tänkte med att dölja allt bakom aktiviteter. Om jag skulle köra Gnome så hade jag behövt köra massor extensions direkt så man får det arbetsbart.
Gillar KDE betydligt mer..

Men främst kör jag Mac OS numera, men PC:n rullar ju nån gång i halvåret...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Bra att någon bryr sig, synd att det är lågprioriterat, men tyvärr har jag svårt att använda Gnome. Speciellt standard-Gnome. Fattar inte alls hur dom tänkte med att dölja allt bakom aktiviteter. Om jag skulle köra Gnome så hade jag behövt köra massor extensions direkt så man får det arbetsbart.
Gillar KDE betydligt mer..

Men främst kör jag Mac OS numera, men PC:n rullar ju nån gång i halvåret...

Själv har jag mer ideologiska skäl för att ogilla Gnome. Det är dock något moderatorerna här inte kommer bli lyckliga av om vi diskuterar.
Jag har annars försökt komma överens med KDE men det känns alltid buggigt och trasigt. Går säkert att få färgprofiler att funka, om just det är vad man vill, men det känns som utvecklarna skulle behöva ta ett par år till att bara fixa buggar.

Älskar MacOS och har kört Hackintosch en tag. Tyvärr funkar det inte längre med nyare Nvidia-kortt. Annars hade jag kört det som primärt OS. Största nackdelen med MacOS är att det är så knutet till deras hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Själv har jag mer ideologiska skäl för att ogilla Gnome. Det är dock något moderatorerna här inte kommer bli lyckliga av om vi diskuterar.
Jag har annars försökt komma överens med KDE men det känns alltid buggigt och trasigt. Går säkert att få färgprofiler att funka, om just det är vad man vill, men det känns som utvecklarna skulle behöva ta ett par år till att bara fixa buggar.

Älskar MacOS och har kört Hackintosch en tag. Tyvärr funkar det inte längre med nyare Nvidia-kortt. Annars hade jag kört det som primärt OS. Största nackdelen med MacOS är att det är så knutet till deras hårdvara.

Japp så är det ju, så jag bet i det sura och köpte både stationär Mac samt laptop. (Mac Studio M1 Max och MacBook Pro 14" M1 Pro).
Har kört Mac laptop i många herrans år, men nu köpte jag även en stationär. Har inte saknat PC:n en sekund sen Studion kom.
Det kostar, men det funkar väldigt bra också.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |