Den andra datorn varvar upp mina fläktar

Permalänk
Medlem

Den andra datorn varvar upp mina fläktar

Har två datorer bredvid varandra, en äldre speldator och en nyare.
När den äldre börjar spela spel och varvar upp sina fläktar så gör den nyare det också utan behov finnes.
Misstänker att någon signal går via 220V.
Någon idé hur man undviker detta?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så enkelt att luften runt om blir varmare, och därmed också kylförmågan i den andra datorn, och därför går fläkten igång? Även om du inte ser nån större skillnad i temperatur på cpun i andra datorn, så behöver ju fläkten dra igång mer för att bibehålla temperaturen på samma nivå.

Hade du däremot sett lägre temperaturer i andra datorn när fläkten går igång så är väl din teori lite närmare.

Testa flytta isär dem nån meter bara och se om det är samma resultat

Permalänk
Medlem

bra antaganden där, men det är en direkt reaktion med omedelbar uppvarvning

Permalänk
Medlem

Så vad händer om du flyttar isär datorerna då? Tvivlar på att det förs över PWM signaler mellan datornerna, genom moderkortet och ut i fläktarna utan att något annat pajjar på vägen pga spänningskillnaden.

Om fläktarna i den ena datorn går igång så kommer ju de varma luften inne i den datorn att flöda ut mycket snabbare än när de inte är igång, så direkt kommer ju den andra datorn få massa varm luft. Troligtvis har det ju redan läckt in värme redan innan fläktarna går igång

Permalänk
Medlem

Men det är ju enkelt att testa. Flyttar du isär datorerna några meter i ett välventilerat rum och det fortfarande sker direkt, så är det nog inte värmen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag separerat datorerna långt ifrån varandra, tidigare mer än 1m, nu 3m nästa steg är att fixa en förlängningskabel då datorerna sitter på samma grenuttag

Permalänk
Medlem

Att det skulle gå en signal via elkablarna kan du glömma, hur skulle det gå till tänker du?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Att det skulle gå en signal via elkablarna kan du glömma, hur skulle det gå till tänker du?

Tusen gånger tumme upp på det här inlägget!

Permalänk
Medlem

Det finns många protokoll som går via elnätet, finns ju pluggar för ethernet över elnät så att signalerna skulle hitta fram tror jag inte är helt orimligt. Så fort den äldre datorn startar ett spel så varvar den nya upp i fläkthastighet.

Permalänk
Medlem

Låååååångsökt men kan det vara nån mjukvara för fläktkontroll installerad på båda datorerna som på något mystiskt sätt använder samma profil och läser sensorerna från bara ena datorn?
(Aldrig hört talas om att det ens finns sån funktionalitet men nånting måste ju förklara kopplingen mellan datorerna, om den inte är felhörd/inbillad)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka fläktar i datorn är det, hur styrs de, var är de inkopplade, hur läser du varvtalet på dem ?
Det finns i vart fall inga styrsignaler som går via elnätet mellan datorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Labanius:

Det finns många protokoll som går via elnätet, finns ju pluggar för ethernet över elnät så att signalerna skulle hitta fram tror jag inte är helt orimligt. Så fort den äldre datorn startar ett spel så varvar den nya upp i fläkthastighet.

Jo, men nätaggregaten är filtrerade och hackar upp spänningen som kommer in. Inte en chans att det går in den vägen.

Börja med att samla konkret data på att det faktiskt sker genom att logga fläkthastigheten i datorerna och inte bara är nocebo-effekten som kliver in här.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

För att upprepa vad andra har sagt, så är det extremt osannolikt att det skulle kunna gå någon sorts styrsignal via elnätet.

Långsökt gissning: När dator A börjar rampa fläktar kanske vibrationer från den sprider sig genom golvet varpå resonans uppstår i dator B, vilket kanske låter som om den varvar upp sina egna fläktar?

Jag har själv haft problem med resonans i datorlådor och det är ett enormt frustrerande fenomen.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Har varit och pillat i den nyare datorns bios och tog bort pwm och tillbaka, nu är felet borta och kan inte återskapa det !
Det var chassifläktarna som varvade, kollade fysisk på dom och med afterburner.
Jag tror vi inte kommer få veta hur det ens är möjligt, borde inte vara men det var så, skönt att felet försvann, frustrerande att inte kunna återskapa och verkligen bekräfta ett samband. Just nu känns allt som en dålig historia på et Geekmöte.
/Tack alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labanius:

Har varit och pillat i den nyare datorns bios och tog bort pwm och tillbaka, nu är felet borta och kan inte återskapa det !
Det var chassifläktarna som varvade, kollade fysisk på dom och med afterburner.
Jag tror vi inte kommer få veta hur det ens är möjligt, borde inte vara men det var så, skönt att felet försvann, frustrerande att inte kunna återskapa och verkligen bekräfta ett samband. Just nu känns allt som en dålig historia på et Geekmöte.
/Tack alla

Huvudsaken är att det löste sig