Permalänk
Medlem

Telia 5G på landsbygd, sämre än 4G+

Har nu under ett tag kört tester på skånska landsbygden där Telia sedan i september aktiverat 5G. Testenheten är en iPhone 12. Scenariot är att aktivera 4G/5G, ställa telefonen i flightmode, deaktivera bluetooth/wifi (ren princip), deaktivera flightmode och utföra test.

Testerna är utförda med bakgrundsaktiviteter avstängda, med god sikt till antenn och på samma plats vid varje tillfälle.

4G+:
Medelhastighet ca 193 mbit/s
Latency medel: ca 29ms

5G:
Medelhastighet ca 180 mbit/s
Latency medel: ca 34 ms

Missar jag något, eller är det så att low band 5G är sämre under jämlika förhållanden jämfört med 4G+?

Permalänk
Medlem

Känns som för små skillnader i ett för litet dataset för att dra slutsatsen att det skulle vara sämre. Däremot så stämmer det ju överens med förväntningen att 5G inledningsvis kommer prestera likvärdigt med tidigare teknik, men med bättre potential för vidareutveckling framöver

Permalänk
Medlem

märker man ens den lilla skillnaden ? ge det några år så är täckningen för 5g bättre.

Permalänk
Medlem

Hur långt har du till masten? Är det mer än 500 meter så är det inte 5G oavsett vad telefonen säger.

https://www.atl.nu/5g-kommer-att-bli-en-grym-besvikelse

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Desto snabbare det ska gå desto kortare måste räckvidden vara när det gäller radio men dina mätresultat är ganska nära varandra och har du inte gjort många mätningar under lång tid så är så små skillnader (ca +-3%) som du visar inget vettigt underlag för att dra några egentliga slutsatser.
Dessutom märker du väldigt lite skillnad vid användande av telefonen när du passerar "bra nog" bandbredden dvs den som användandet egentligen kräver och inte benchmarkskillnader, troligen kan du inte konsumera i mer än 30 Mbit om e
ens det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att 5G, oavsett hastighet, är något mindre känsligt för belastning. Dvs, ett 4G modem oavsett sort får högre latens vid låg belastning. 5G är potentiellt inte lika känsligt.

Lågbands 5G skall annars vara ca 20% snabbare än LTE. I teorin.

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske hjälpa förklara varför 5G inte är så "fantastisk" som folk går och tror:

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S22.
Wifi
85 Mbps / 12 Mbps
ms 6.34

4G
211 Mbps / 32 Mbps
ms 24.54

5G
566 Mbps / 36 Mbps
ms 21.88

Nu kanske jag fuskar då jag har 5G masten 6 våningar upp på taket.
Teori och praktik är olika. Räckvidden på riktiga 5G är väldigt kort och lågbandsvarianten är typ shit same som 4G.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hur långt har du till masten? Är det mer än 500 meter så är det inte 5G oavsett vad telefonen säger.

https://www.atl.nu/5g-kommer-att-bli-en-grym-besvikelse

Klart det är 5G om masten är 5G.

En av fördelarna med 5G är ju att det har lägre frekvenser för bättre räckvidd. Allt är inte hastigheter över vad 4G klarade.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Fjädernylle:

Har nu under ett tag kört tester på skånska landsbygden där Telia sedan i september aktiverat 5G. Testenheten är en iPhone 12. Scenariot är att aktivera 4G/5G, ställa telefonen i flightmode, deaktivera bluetooth/wifi (ren princip), deaktivera flightmode och utföra test.

Testerna är utförda med bakgrundsaktiviteter avstängda, med god sikt till antenn och på samma plats vid varje tillfälle.

4G+:
Medelhastighet ca 193 mbit/s
Latency medel: ca 29ms

5G:
Medelhastighet ca 180 mbit/s
Latency medel: ca 34 ms

Missar jag något, eller är det så att low band 5G är sämre under jämlika förhållanden jämfört med 4G+?

Jag får rätt så lika på 4G+ och 5G med min iPhone 12 mini, helst eftersom jag verkar bo i områden där jag med en 5G router ser att Telia använder samma frekvensband för dessa.

Men första frågan är dock, kör du med 5G På eller 5G Auto i din iPhone? Det första ger mig iaf bättre speed.

https://support.apple.com/sv-se/HT211828

Men tyvärr då mer i området kring 100Mbit i 5G Auto, så jag killgissar att du kör i läge 5G På.

Börjar smått undra själv om Telia kommer utnyttja de nya 5G NR banden, eller om mest blir befintliga band o samköra 4G och 5G på. Iden med 5G NR är ju att kunna nå högre hastigheter än 4G+(LTE+) vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klart det är 5G om masten är 5G.

Du har rätt. Kollade upp det lite mer noggrant och det var bara AT&T som bytte till "5Ge" på 4G+ anslutningar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Jag får rätt så lika på 4G+ och 5G med min iPhone 12 mini, helst eftersom jag verkar bo i områden där jag med en 5G router ser att Telia använder samma frekvensband för dessa.

Men första frågan är dock, kör du med 5G På eller 5G Auto i din iPhone? Det första ger mig iaf bättre speed.

https://support.apple.com/sv-se/HT211828

Men tyvärr då mer i området kring 100Mbit i 5G Auto, så jag killgissar att du kör i läge 5G På.

Börjar smått undra själv om Telia kommer utnyttja de nya 5G NR banden, eller om mest blir befintliga band o samköra 4G och 5G på. Iden med 5G NR är ju att kunna nå högre hastigheter än 4G+(LTE+) vad jag förstått.

Står "NR" för "narrow range"? I alla fall så kräver dessa band fri optisk sikt till basstation. Får inte vara något alls emellan. Behövs en sådan basstation typ var 50:e meter eller nåt i den stilen för att nå upp till gigabithastighet. Ungefär som wifi hemma.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Står "NR" för "narrow range"? I alla fall så kräver dessa band fri optisk sikt till basstation. Får inte vara något alls emellan. Behövs en sådan basstation typ var 50:e meter eller nåt i den stilen för att nå upp till gigabithastighet. Ungefär som wifi hemma.

Tror det är 5G-NB (Narrow Band) du tänker på, 5G NR är väl förkortning för New Radio, och inom NR kan man sedan ange frekvensområde, de man tidigare använt ("2G-3G") eller nyare enbart för 5G. Wikipedia har väl en artikel om det som jag tror är rätt så OK.

Men när man på min router kan välja att bara köra 5G, så är det 5G NR frekvensband, och den ignorerar då där det är 4G på.

Och det jag förvånades över lite då jag skannade i t.ex Örebro, är att jag på ett centralt torg på ett ställe kunde få koppling med 5G NR, medans andra delar av torget bara hade LTE B3 eller liknade frekvens, och där fanns både 4G och 5G.
Vet ju om att det är så Telia o antagligen fler gör, byter ut basstationer med GSM/3G, och så får man 4G och 5G i det området.

Har tyvärr inte djupdykt i att radioskanna och kolla, bara varit snabbtester.

Kan förstå att Karlskoga mest har kombinerade basstationer där skillnaden mellan 4G och 5G inte blir så stor.

Men trodde att det vissa platser i Örebro, med mycket med folk, borde de ju köra med 5G NR band o högre hastigheter också.

Fixade en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Står "NR" för "narrow range"? I alla fall så kräver dessa band fri optisk sikt till basstation. Får inte vara något alls emellan. Behövs en sådan basstation typ var 50:e meter eller nåt i den stilen för att nå upp till gigabithastighet. Ungefär som wifi hemma.

Har fri sikt utan hinder och har iPhone satt till 5G på.

Permalänk
Skrivet av Fjädernylle:

Har fri sikt utan hinder och har iPhone satt till 5G på.

Skulle gissa att det beror på vars man är.

Tog en random bild från mina tester sedan lansering i Juli månad av 5G här i de norrländska skogarna. Men resultaten är alltid desamma +-10%

Bilden är från en plats med drygt 12 kåkar och vars jag har gått långt in i skogen (Läs som km in). Har ingen klar sikt mot masten eller något.

Dock är testet gjort på nyare hårdvara i form av en iPhone 13 Pro Max.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamus85:

Skulle gissa att det beror på vars man är.

Tog en random bild från mina tester sedan lansering i Juli månad av 5G här i de norrländska skogarna. Men resultaten är alltid desamma +-10%

Bilden är från en plats med drygt 12 kåkar och vars jag har gått långt in i skogen (Läs som km in). Har ingen klar sikt mot masten eller något.

Dock är testet gjort på nyare hårdvara i form av en iPhone 13 Pro Max.

<Uppladdad bildlänk>

Vet du avstånd till masten?

Permalänk
Medlem

Är det inte så att iPhone 12 inte stödjer alla 5G-band utan man måste ha en iPhone 13 eller nyare för att få ut maximal hastighet? Kan ha fel men för mig jag läst de 2 senare stödjer fler frekvenser/band