Ebay - få betalt till bankkonto

Permalänk
Medlem

Ebay - få betalt till bankkonto

Hej,

Har stött på patrull när jag ska få betalt från Ebay för en vara jag sålt där.

Försöker addera ett bankkonto (mitt privatkonto hos SEB), men när jag ger Ebay mitt IBAN-nummer, så står det att de inte supportar den banken.

Någon som varit med om liknande och vet hur man ska lösa det ?

Har givetvis varit i kontakt med Ebay (och SEB som inte kan se några hinder) som säger t.ex. att:

"
1. Be a checking account. It is important to make sure that your account type on eBay matches your checking account type. For example, if you have a private eBay account, you’ll need a private/personal checking account to register as a seller.

2. Have creditability and the direct debit limits. It also depends on the bank and the transaction patterns. If you have a checking account from a well recognised bank, we request you to once get in touch with the bank customer support as well."

Är det något jag missar här?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

När jag sålde så tog jag det via PayPal(överförde sedan ifrån PayPal till Skandiabanken). Förvisso 5 år sedan så det kanske inte är aktuellt idag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

När jag sålde så tog jag det via PayPal(överförde sedan ifrån PayPal till Skandiabanken). Förvisso 5 år sedan så det kanske inte är aktuellt idag.

Verkar inte som att man kan koppla Ebay till Paypal längre. Man har dock kvar kopplingen om man gjorde det förr när det gick.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Sötast

Icke en aning, har du någon i din närhet som har en annan bank? Vore nog den lättaste lösningen isåfall.

Permalänk
Medlem

Testa med ett Revolut konto. Går snabbt att skaffa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Har för många år sedan sålt via paypal så tänkte inte på det. Sålde en RC bil men nu kunde jag inte få ut pengarna pga man behöver "Checking account". Jag har släkt och vänner med checking account men de är inte i mitt namn och accepteras ej.

Löste det sig för dig @orginallinus och hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamm:

Jag har samma problem. Har för många år sedan sålt via paypal så tänkte inte på det. Sålde en RC bil men nu kunde jag inte få ut pengarna pga man behöver "Checking account". Jag har släkt och vänner med checking account men de är inte i mitt namn och accepteras ej.

Löste det sig för dig @orginallinus och hur?

Nej, inte direkt. Har hört med min bank SEB, och de kan lösa det för en kostnad av 1500kr, men det är ungefär lika mycket som jag fick för varan jag sålde (en refraktometer). Handelsbanken verkar kunna lösa det där utan kostnad, i alla fall av det jag läst på deras hemsida så inte 100 säker...

Det behövs alltså ett konto (SEPA direct debit) , med vilket man kan godkänna att då t.ex. Ebay kan dra pengar (ungefär som ett autogiro).

Har som sagt inte hört med Handelsbanken per direktkontakt, men om du gör det och det funkar utan alltför stora avgifter så kanske man kan öppna ett konto där (får man väl lägga in en transaktionssumma om man inte har det som lönekonto t.ex.)?

Föreslog att Ebay kunde lösa det genom att ge mig en kredit (presentkort), men det ville de inte gå med på (Vilket ju hade varit Win-Win, eftersom då Ebay hade fått avgifter från mitt köp). Idioter...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Försökte också för längesen då paypal funkar inte längre , gav upp helt enkelt så går inte ens sälja där längre.. vilket skitsida ebay har blivit om man inte ens kan koppla sitt vanliga bankkonto... kommer knappast ge tillstånd att ebay ska ha tillgång att dra pengar från mitt konto har dom blivit helt tokiga eller

Permalänk

Det verkar som att svenska banker inte vill hjälpa till, fastän det inte är någon transaktion som på något sätt är mer betungande för banken än någon annan. Jag har inte ringt SEB ännu för att se vad jag kan göra men litar på originallinus som blivit erbjuden att betala 1500kr/år för att SEB ska fortsätta göra sitt jobb.

Jag fick svar från eBay som till en början verkade vilja hjälpa till, man skulle kunna välja att betala säljaravgifter med kort istället.
Men trots att jag lagt in tre giltiga kort i mitt eBay konto så ligger ett gammalt kort med passerad giltighetstid kvar när jag försöker fylla i uppgifterna som säljare (ja du läste rätt, det gamla kortet suns inmte om jag bara går in på min profil. Det kommer bara upp när jag ska fixa settings somsäljare.)
Och försöker jag ändra på det så kommer jag bara till startsidan för att lägga in det där IBAN numret. Så jag kommer inte åt att ta bort det gamla kortet som är ersatt med ett nytt giltigt (det är ett av de tre korten jag redan har i min profil och jag har provat att lägga in kortet på nytt, det förändrar inget)
Det första svaret från eBay var halvbra, men när jag ber on hjälp med att ta bort det gamla kortet så svarar de bara att jag måste skaffa annan bank, och det läser inte ens min text där jag förklarar att jag vill betala med kort (och jag hänvisar till deras kollega som skrev det första svaret, se nedan).

"In case, if the above fails and you still are not able to add a bank account, then please add a Credit/Debit Card first (In case if you do not have any) and select is as a "Preferred Method for Selling Cost" using the below shared steps.

1. Go to "Payments" in My eBay.
2. Click on "+" under "Payment options"..3. Add a Bank Account to receive Payout / Add a Credit/Debit Card to pay eBay Selling Costs
4. Click on "Manage"
5. Selection Option - Use for Selling Costs"

SEB och eBay tävlar med varandra om att vara den mest nochalanta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Försökte också för längesen då paypal funkar inte längre , gav upp helt enkelt så går inte ens sälja där längre.. vilket skitsida ebay har blivit om man inte ens kan koppla sitt vanliga bankkonto... kommer knappast ge tillstånd att ebay ska ha tillgång att dra pengar från mitt konto har dom blivit helt tokiga eller

PayPal fungerar alldeles utmärkt för mig på eBay (allafall sist jag använde eBay)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fick betalt till PayPal senast för 2 år sen.
Ingen aning om hur det går till idag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av jnsson:

PayPal fungerar alldeles utmärkt för mig på eBay (allafall sist jag använde eBay)

Men var det när du köpte eller när du sålde???

Mer info här för den som vill:
https://www.bbc.com/news/technology-57318294

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

PayPal fungerar alldeles utmärkt för mig på eBay (allafall sist jag använde eBay)

Inte om man vill sälja, det gick innan få betalt med paypal sen ändrade dom att bara till bankkonto som gäller då fick det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inte om man vill sälja, det gick innan få betalt med paypal sen ändrade dom att bara till bankkonto som gäller då fick det vara.

Som jag förstått det (efter vad jag läst, vilket jag glömt var) så är det fortfarade möjligt att få betalt via PayPal, om man registrerat detta som säljare innan de införde ändringarna.

Ifall någon har ett bra tips på hur man skaffar SEPA Direct Debit -konto utan för höga avgifter, emottages detta tacksamt. Min bank SEB vill ha 1500:- för att jag ska få öppna ett konto, vilket lämnar mig med ca 200kr över på en vara som jag sålt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammal och bitter:

Det verkar som att svenska banker inte vill hjälpa till, fastän det inte är någon transaktion som på något sätt är mer betungande för banken än någon annan. Jag har inte ringt SEB ännu för att se vad jag kan göra men litar på originallinus som blivit erbjuden att betala 1500kr/år för att SEB ska fortsätta göra sitt jobb.

Jag fick svar från eBay som till en början verkade vilja hjälpa till, man skulle kunna välja att betala säljaravgifter med kort istället.
Men trots att jag lagt in tre giltiga kort i mitt eBay konto så ligger ett gammalt kort med passerad giltighetstid kvar när jag försöker fylla i uppgifterna som säljare (ja du läste rätt, det gamla kortet suns inmte om jag bara går in på min profil. Det kommer bara upp när jag ska fixa settings somsäljare.)
Och försöker jag ändra på det så kommer jag bara till startsidan för att lägga in det där IBAN numret. Så jag kommer inte åt att ta bort det gamla kortet som är ersatt med ett nytt giltigt (det är ett av de tre korten jag redan har i min profil och jag har provat att lägga in kortet på nytt, det förändrar inget)
Det första svaret från eBay var halvbra, men när jag ber on hjälp med att ta bort det gamla kortet så svarar de bara att jag måste skaffa annan bank, och det läser inte ens min text där jag förklarar att jag vill betala med kort (och jag hänvisar till deras kollega som skrev det första svaret, se nedan).

"In case, if the above fails and you still are not able to add a bank account, then please add a Credit/Debit Card first (In case if you do not have any) and select is as a "Preferred Method for Selling Cost" using the below shared steps.

1. Go to "Payments" in My eBay.
2. Click on "+" under "Payment options"..3. Add a Bank Account to receive Payout / Add a Credit/Debit Card to pay eBay Selling Costs
4. Click on "Manage"
5. Selection Option - Use for Selling Costs"

SEB och eBay tävlar med varandra om att vara den mest nochalanta....

Ja, Ebays kundtjänst lämnar mycket att önska. Tog mig ungefär 20 varv innan de kunde berätta att det var ett SEPA Direct Debit-konto man behöver (korrekt IBAN hjälper inte...) . Anledningen är väl att de ska kunna autofakturera säljavgifter vid behov, som någon slags säkerhet, men varför vet jag inte eftersom de ju drar det automatiskt från den intjänade köpesumman? Visst du kan lägga till ett kort för att BETALA säljaravgifter, men inte ett "vanligt" bankkonto för "Add a Bank Account to receive Payout".

Edit: Se nedan om Revolut...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ifall någon har ett bra tips på hur man skaffar SEPA Direct Debit -konto utan för höga avgifter, emottages detta tacksamt.

Har inte läst det finstilta men Revolut marknadsför sig som gratis och har stöd för direct debit i Euro över IBAN.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Testa med ett Revolut konto. Går snabbt att skaffa.

Skrivet av screamm:

Jag har samma problem. Har för många år sedan sålt via paypal så tänkte inte på det. Sålde en RC bil men nu kunde jag inte få ut pengarna pga man behöver "Checking account". Jag har släkt och vänner med checking account men de är inte i mitt namn och accepteras ej.

Löste det sig för dig @orginallinus och hur?

Skrivet av Mayhem SWE:

Har inte läst det finstilta men Revolut marknadsför sig som gratis och har stöd för direct debit i Euro över IBAN.

Testar Revolut idag med Standard/Gratis-optionen.. IBAN gick igenom första steget i alla fall på Ebay. Får väl se om det dyker upp några pengar där. ( Vem vet, kanske får skaffa en adress i Litauen (IBAN tyder på det) ) Uppdaterar här i så fall!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Testa med ett Revolut konto. Går snabbt att skaffa.

Skrivet av screamm:

Löste det sig för dig @orginallinus och hur?

Skrivet av HazZarD:

Försökte också för längesen då paypal funkar inte längre , gav upp helt enkelt så går inte ens sälja där längre.. vilket skitsida ebay har blivit om man inte ens kan koppla sitt vanliga bankkonto... kommer knappast ge tillstånd att ebay ska ha tillgång att dra pengar från mitt konto har dom blivit helt tokiga eller

Skrivet av Gammal och bitter:

SEB och eBay tävlar med varandra om att vara den mest nochalanta....

Skrivet av Mayhem SWE:

Har inte läst det finstilta men Revolut marknadsför sig som gratis och har stöd för direct debit i Euro över IBAN.

Kan nu bekräfta att det fungerar med att få pengar till ett konto med Revolut från Ebay!

Kör Revoluts Standard-abbonemang ännu så länge (verkar gratis, men har inte kollat eventuella transaktionsavgifter ännu). Fixade ett i går kväll och sen begärde jag payout från Ebay, vilket kom in idag.

Tack @Veni och @Mayhem SWE för tipset!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kan nu bekräfta att det fungerar med att få pengar till ett konto med Revolut från Ebay!

Kör Revoluts Standard-abbonemang ännu så länge (verkar gratis, men har inte kollat eventuella transaktionsavgifter ännu). Fixade ett i går kväll och sen begärde jag payout från Ebay, vilket kom in idag.

Tack @Veni och @Mayhem SWE för tipset!

Revolut är gratis med standard abonnemanget. Jag har haft det i flera år nu.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Revolut är gratis med standard abonnemanget. Jag har haft det i flera år nu.

Jo visst. Menade växlingsavgifter, uttag och sådant. Kanske är gratis också? Inte satt mig in i ännu, men man får betalt av Ebay i Euro.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jo visst. Menade växlingsavgifter, uttag och sådant. Kanske är gratis också? Inte satt mig in i ännu, men man får betalt av Ebay i Euro.

Är gratis med växelavgifter på vardagar (UKs helgdagar gäller vad jag vill minnas) uttag är gratis upp till 2000:- sist jag kollade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är gratis med växelavgifter på vardagar (UKs helgdagar gäller vad jag vill minnas) uttag är gratis upp till 2000:- sist jag kollade

Ok. Låter bra!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"