App för att spåra var någon befinner sig.

Permalänk
Hedersmedlem

App för att spåra var någon befinner sig.

Vi hade en diskussion hemma angående om det är rätt att spåra var ens barn befinner sig. Jag hävdar att det inte är det och har aldrig spårat mina barn. Vill man läsa mer om detta kan jag rekommendera följande skrift från IMY, s39 och framåt. https://www.imy.se/globalassets/dokument/ovrigt/barn-och-unga...

Men frågan föddes ur att flickvännens dotter nyligen börjat gymnasiet och börjat åka runt till kompisar fram till sent på kvällen. Kanske finns det en önskan i från hennes sida att kunna bli spårad så att hon kan känna sig säkrare på bussen hem. Jag tänker mig en spårningsfunktion/app som hon kan aktivera när hon vill det och i övrigt är den avstängd. Är det någon som känner till om det finns en sådan funktion? Hon använder iPhone, men mamma har Android.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade jag barn skulle jag ha spårning på med tanke på hur osäkert vårat samhälle är. Barn/Ungdomar har inget konsekvent tänk och hakar på nästan vad som helst för bragging rights utan att tänka på vad som kommer hända efteråt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax:

Hade jag barn skulle jag ha spårning på med tanke på hur osäkert vårat samhälle är. Barn/Ungdomar har inget konsekvent tänk och hakar på nästan vad som helst för bragging rights utan att tänka på vad som kommer hända efteråt.

Även barn och unga har rättigheter. Läs gärna dokumentet jag länkade och försök förstå.
Men nu var det inte det som var frågan, utan tillfällig frivillig spårning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hade jag barn skulle jag ha spårning på med tanke på hur osäkert vårat samhälle är. Barn/Ungdomar har inget konsekvent tänk och hakar på nästan vad som helst för bragging rights utan att tänka på vad som kommer hända efteråt.

Du kunde omöjligt låta mer som en fyrahundra år gammal gubbe ens om du försökte. Osäkert samhälle, visst. Det har nog folk sagt sen det fanns ett samhälle att tala om. Ungar är dumma, men lite mer cred än så kan man ge dem - det tror och tycker jag, åtminstone.

Däremot, en spårningsapp för ens tonårsdotter att slå på och av när hon vill, det kan jag se värdet av. Något bra tips har jag inte, tyvärr, men vill minnas att Snapchat hade någon sådan funktion, en gång i tiden.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Bildexpert

Jag tänker att man lätt hamnar i en falsk trygghet om man börjar spåra familjemedlemmar. Man kan se var telefonen befinner sig men inte med säkerhet veta vad som försiggår på plats. Försvinner sedan tilliten kanske inte heller barnet känner för att prata med föräldrarna ens när det är nödvändigt (t.ex. efter övergrepp eller hot).

Intressant idé dock med tillfällig spårning på barnets villkor. Det vore ju rent etiskt långt bättre i min mening. Ingen aning ifall det finns då merparten av alla trackers är mer rena spionprogram. Hitta min iPhone är nog det enda jag kommer på men det kräver väl att man är inloggad på rätt konto, vilket inte låter som en särskilt bra idé.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är väl kanske mer "aktivt" än du tänkt men i Messenger så finns Share Live Location i konversationerna, kanske kan vara något?
Vet inte hur länge den är påslagen men man kan i alla fall själv välja när den ska slås av.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Det är väl kanske mer "aktivt" än du tänkt men i Messenger så finns Share Live Location i konversationerna, kanske kan vara något?
Vet inte hur länge den är påslagen men man kan i alla fall själv välja när den ska slås av.

Det var ett bra tips. Det ser ut som att platsen delas i 60min och att det sedan stängs av. Men vet inte om dottern använder messenger faktiskt. Ska kolla på detta. Messenger anses som sååååå gammalt bland ungdomarna.

Fler tips är välkomna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Messenger anses som sååååå gammalt bland ungdomarna.

Gör det? Min syrra som visserligen inte är 13-14, men däremot runt 20 använder Facebook Messager när hon kommunicerar med övriga familjen, och det gjorde hon även när hon gick i skolan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Finns nog en helt drös med appar, Google tror jag har det integrerat i maps att du kan dela din plats med dina vänner.
Microsoft Family safetey har också den funktionen, (används för att hantera minderåriga för xbox mm)

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vi hade en diskussion hemma angående om det är rätt att spåra var ens barn befinner sig. Jag hävdar att det inte är det och har aldrig spårat mina barn. Vill man läsa mer om detta kan jag rekommendera följande skrift från IMY, s39 och framåt. https://www.imy.se/globalassets/dokument/ovrigt/barn-och-unga...

Men frågan föddes ur att flickvännens dotter nyligen börjat gymnasiet och börjat åka runt till kompisar fram till sent på kvällen. Kanske finns det en önskan i från hennes sida att kunna bli spårad så att hon kan känna sig säkrare på bussen hem. Jag tänker mig en spårningsfunktion/app som hon kan aktivera när hon vill det och i övrigt är den avstängd. Är det någon som känner till om det finns en sådan funktion? Hon använder iPhone, men mamma har Android.

Med Find My can iPhoneägare tillåta andra att se var de är. Testa att låta mamman skapa ett iCloudkonto (kan användas på webben och bör inte kräva att man har Appleenheter), och se om de kan få det att funka.

Permalänk
Medlem

Sök efter appar med namn som panic button och liknande.
Till android finns denna t.ex:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.solvaday.pa...
borde finnas till iPhone med, man trycker bara en knapp för att larma.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tänker att man lätt hamnar i en falsk trygghet om man börjar spåra familjemedlemmar. Man kan se var telefonen befinner sig men inte med säkerhet veta vad som försiggår på plats. Försvinner sedan tilliten kanske inte heller barnet känner för att prata med föräldrarna ens när det är nödvändigt (t.ex. efter övergrepp eller hot).

Intressant idé dock med tillfällig spårning på barnets villkor. Det vore ju rent etiskt långt bättre i min mening. Ingen aning ifall det finns då merparten av alla trackers är mer rena spionprogram. Hitta min iPhone är nog det enda jag kommer på men det kräver väl att man är inloggad på rätt konto, vilket inte låter som en särskilt bra idé.

Poängen är väl snarare att om de inte är hemma vid bestämd tid, och inte svarar på samtal, samtidigt som telefonen rapporterar en position mitt i skogen så vet man att något har hänt. Rapporterar telefonen position hos en bekant kan man ringa dem istället.

Det ger helt enkelt mer information.

Så om föräldrarna kan vara normala och inte ständigt kolla positionen så är det större problemet vilken historik och spårning som görs av appen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gör det? Min syrra som visserligen inte är 13-14, men däremot runt 20 använder Facebook Messager när hon kommunicerar med övriga familjen, och det gjorde hon även när hon gick i skolan.

Och jag gissar att både du och jag använde MSN Messenger. Kommunikationsplatformar går i cykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Och jag gissar att både du och jag använde MSN Messenger. Kommunikationsplatformar går i cykler.

Ja. Nu var det mer att Messager inte är dött även bland den yngre generationen enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Poängen är väl snarare att om de inte är hemma vid bestämd tid, och inte svarar på samtal, samtidigt som telefonen rapporterar en position mitt i skogen så vet man att något har hänt. Rapporterar telefonen position hos en bekant kan man ringa dem istället.

Det ger helt enkelt mer information.

Så om föräldrarna kan vara normala och inte ständigt kolla positionen så är det större problemet vilken historik och spårning som görs av appen själv.

Återigen så är det inte detta tråden ska handla om. Jag är ute efter ren opt-in.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat allt för noga (har en polare som alltid använder den när vi ska ses för han är kroniskt sen), så låter det som att Glympse är det du söker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Napoleongl:

Utan att ha testat allt för noga (har en polare som alltid använder den när vi ska ses för han är kroniskt sen), så låter det som att Glympse är det du söker.

Tack. Ska kolla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vi hade en diskussion hemma angående om det är rätt att spåra var ens barn befinner sig. Jag hävdar att det inte är det och har aldrig spårat mina barn. Vill man läsa mer om detta kan jag rekommendera följande skrift från IMY, s39 och framåt. https://www.imy.se/globalassets/dokument/ovrigt/barn-och-unga...

Men frågan föddes ur att flickvännens dotter nyligen börjat gymnasiet och börjat åka runt till kompisar fram till sent på kvällen. Kanske finns det en önskan i från hennes sida att kunna bli spårad så att hon kan känna sig säkrare på bussen hem. Jag tänker mig en spårningsfunktion/app som hon kan aktivera när hon vill det och i övrigt är den avstängd. Är det någon som känner till om det finns en sådan funktion? Hon använder iPhone, men mamma har Android.

Häpp. Tänker att en enklare larmknapp, typ BT med platsdelning till valda kontakter skulle kunna vara ett alternativ och lite på dotterns villkor.

Plegium har en sådan vet jag, har dock inte testat den själv ännu. https://www.plegium.se/products/smart-emergency-button

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Vi hade en diskussion hemma angående om det är rätt att spåra var ens barn befinner sig. Jag hävdar att det inte är det och har aldrig spårat mina barn. Vill man läsa mer om detta kan jag rekommendera följande skrift från IMY, s39 och framåt. https://www.imy.se/globalassets/dokument/ovrigt/barn-och-unga...

Men frågan föddes ur att flickvännens dotter nyligen börjat gymnasiet och börjat åka runt till kompisar fram till sent på kvällen. Kanske finns det en önskan i från hennes sida att kunna bli spårad så att hon kan känna sig säkrare på bussen hem. Jag tänker mig en spårningsfunktion/app som hon kan aktivera när hon vill det och i övrigt är den avstängd. Är det någon som känner till om det finns en sådan funktion? Hon använder iPhone, men mamma har Android.

Både Google Maps, Facebook Messenger har stöd för "location sharing". Det går att göra tidsbegränsat om man så önskar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Utan att ha testat allt för noga (har en polare som alltid använder den när vi ska ses för han är kroniskt sen), så låter det som att Glympse är det du söker.

Instämmer.
Vi i familjen använder Glympse sedan lång tid. Appen fanns t.o.m. förinstallerad på vår Volvo 2014...
Går att skicka "en Glympse" även till de som inte har appen som då bara öppnar länken och följer med i en webbläsare.

Vill man ha en bra säkerhetsapp så har Svevia tagit fram en sådan. Jag använder den i jobbet vid ensamarbete på lite farliga platser.
Man lägger till några kontakter i en lista och givetvis behöver man informera dessa om vad det är frågan om. Vid ensamarbete startar man en timer på en viss tid. Om jag beräknar att jag ska vara inne i en anläggning i 1 h kan jag sätta timern på 2 h.
Jag får i god tid en förvarning om att tiden håller på att löpa ut. Om jag inte har förlängt eller stoppat tiden skickas ett larmmeddelande till alla kontakter. Min senaste position skickas också. Befinner jag mig i ett bergrum där GPS inte når, men telefoni fungerar, så är det alltså positionen utanför bergrummet som skickas. Gratis tjänst.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Funktionen finns i Snapchat. Antingen delar man position med sina vänner hela tiden, eller en grupp vänner hela tiden. Eller en enskild person, t.ex. en förälder, när man känner för det.

Min dotter brukar slå på det när hon åker hem om kvällarna, eller om hon vill att jag ska hämta henne med bilen.

(Bland hennes polare är normen att de delar position med varandra hel tiden. Om de delar den med sina föräldrar verkar vara 50/50. Vissa tycker det är skönt med privacy, andra trivs med att låta päronen se var de håller hus.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Zenly, bra den har betyg och är app som är extremt långt fram i många saker inom utvecklingen inom området. Man kan se hastigheten osv på ett fordon i realtid, lätt att se ifall om man är på en buss eller inte te.x. Företaget har vunnit många pris genom att förenkla människors liv med hjälp av modern teknik och innovativa lösningar inom det du frågar om, jag använder den dock inte själv men den är verkligen cool för detta område.Värt att prova.

https://play.google.com/store/apps/details?id=app.zenly.locat...

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Telegrams funktion för att dela plats när man ska möta folk. Fungerar säkert även i det här syftet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Emma242:

Jag brukar använda Telegrams funktion för att dela plats när man ska möta folk. Fungerar säkert även i det här syftet.

https://i.postimg.cc/dQ7B3HPW/57-E9-B8-B3-4317-467-B-96-DE-5-FE7-CAF5-C2-E5.jpg

Jag använder inte Telegram men använder Maps/Messengers lösning för exakt samma ändamål. När man ska ses men kanske inte har en stenhård plats/glidande ankomst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Dela position i maps (Apple eller Google) duger väl bra, och finns installerad på alla telefoner redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det var ett bra tips. Det ser ut som att platsen delas i 60min och att det sedan stängs av. Men vet inte om dottern använder messenger faktiskt. Ska kolla på detta. Messenger anses som sååååå gammalt bland ungdomarna.

Fler tips är välkomna.

Liknande funktion finns hos Telegram, men där kan du välja om det gäller 15 min, 1 timme eller 8 timmar, samt stänga av när som helst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte apple någon inbyggd funktion just för detta, antingen i apple maps eller Hitta min iphone appen där man kan dela sina prylars position med familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem

Som Det Otroliga Åbäket nämnde finns en frivillig spårningsfunktion inbyggd i ”Find my” appen för Apple enheter, går att välja för vem och när man delar sin position. Samma funktion finns för andra appar såsom Google maps mm men Apples är nog den ”enklaste” lösning för mor och dotter.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Som Det Otroliga Åbäket nämnde finns en frivillig spårningsfunktion inbyggd i ”Find my” appen för Apple enheter, går att välja för vem och när man delar sin position. Samma funktion finns för andra appar såsom Google maps mm men Apples är nog den ”enklaste” lösning för mor och dotter.

Fungerar det även med Android? Då mor hade Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig