Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Dhanjel:

Jahopp, då står man i kosta med tomt batteri. Två stolpar den ena upptagen av två j—la hybrider och den andra har ingen kommunikation (efter 30 min i telefonkö).

Blir väl till att övernatta på parkeringen då.

Suger när inte allt finns integrerat i GPSen.
Den ska känna av om det är fullt / sönder så du kan ta någon annan.
Ladda tidigare.

Sedan runt kosta finns det inte så mycket att välja på dock.

För övrigt med leveranstider så är det väl 1 år typ på allt förutom Tesla som har 3 månader typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Jag var i Sydkorea förra veckan och där rullar en del Ioniq 6 på gatorna.
<Uppladdad bildlänk>

Vi var dessutom förbi Hyundais showroom där man kunde provsitta en hel del bilar, inklusive Ioniq 6.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har fortfarande lite svårt för bakdelen på den där bilen. I Sverige hade den gjort större succé om den lastade bättre där bak. Jag förstår att formen på bilen är en av anledningarna till att räckvidden är bra men jag tycker samtidigt att designen har fått stå tillbaka lite för mycket för att få bilen att se ut som en tvål. Det är precis som med Mercedes EQS - de har gått lite för långt att få bilen att se ut som en tvål för att få till det absolut sista i lågt luftmotstånd.

Storleksmässigt påminner den en del om Tesla Model 3. Man satt dock om möjligt ännu lägre i baksätet än i en Model 3.

Jag gillar den i stort, fronten kunde absolut haft lite snyggare lampor och varför inte en "halvkombi-lucka"? Men annars är den rätt nice. Jag misstänker dock att den kommer att kännas lite billig och plastig, som femman gör, när man ser den oftare.

Permalänk
Medlem

Ja mers app är ingen höjdare, och lång väntetid i supporten.

Litet batteri, stor bil, blöta vägar och kraftig vind är ingen optimal kombo.

Gamblade och lyckades ta mig 18km till Lessebo på ångorna. Typ 2 stolparna givetvis upptagna och 44kw typ2 på snabbladdningen fungerade inte. Som tur var så var ccs laddaren klar några minuter efter att jag kom, och efter att vid de första försöken fått det på hans konto så lyckades vi få den att använda mitt

4:e året med elbil för mig, hatar när det blir så här. Hade man haft råd med större batteri så hade allt varit mkt lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja mers app är ingen höjdare, och lång väntetid i supporten.

Litet batteri, stor bil, blöta vägar och kraftig vind är ingen optimal kombo.

Gamblade och lyckades ta mig 18km till Lessebo på ångorna. Typ 2 stolparna givetvis upptagna och 44kw typ2 på snabbladdningen fungerade inte. Som tur var så var ccs laddaren klar några minuter efter att jag kom, och efter att vid de första försöken fått det på hans konto så lyckades vi få den att använda mitt

4:e året med elbil för mig, hatar när det blir så här. Hade man haft råd med större batteri så hade allt varit mkt lättare.

Jag har aldrig gillat MER. De har bara 50kW laddare som högst och dessutom brukar det bara finnas en laddare på flesta ställen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja mers app är ingen höjdare, och lång väntetid i supporten.

Litet batteri, stor bil, blöta vägar och kraftig vind är ingen optimal kombo.

Gamblade och lyckades ta mig 18km till Lessebo på ångorna. Typ 2 stolparna givetvis upptagna och 44kw typ2 på snabbladdningen fungerade inte. Som tur var så var ccs laddaren klar några minuter efter att jag kom, och efter att vid de första försöken fått det på hans konto så lyckades vi få den att använda mitt

4:e året med elbil för mig, hatar när det blir så här. Hade man haft råd med större batteri så hade allt varit mkt lättare.

Blev nyfiken, vad kör du för bil och hur stort batteri har den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig gillat MER. De har bara 50kW laddare som högst och dessutom brukar det bara finnas en laddare på flesta ställen.

Och oftast upptagen av antingen en taxi eller Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

4:e året med elbil för mig, hatar när det blir så här. Hade man haft råd med större batteri så hade allt varit mkt lättare.

Jag har en Mustang Mach-E med 91 kWh batteri (netto). det blir inte lättsre för att man har stort batteri, tro mig 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Blev nyfiken, vad kör du för bil och hur stort batteri har den?

MG ZS EV 2021 (tror jag det är), första generationen som kom till Sverige.

Värdelös batteriindikator med 10 streck bara, inget procentvärde någonstans, man kan inte heller ställa in max ladd-nivå.
Beräknad räckvidd är ungefär lika pålitlig som att fråga ett barn "behöver du kissa nu innan vi åker eller klarar du dig en stund".
Och man saknar verkligen app när man vill kolla laddstatus.

40 eller 44kW har jag för mig den har.

Men betalar 3000kr/mån, leasingen går ut i juli nästa år och jag har 1600 mil att köra tills dess.
Så för priset så är den riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja mers app är ingen höjdare, och lång väntetid i supporten.

Litet batteri, stor bil, blöta vägar och kraftig vind är ingen optimal kombo.

Gamblade och lyckades ta mig 18km till Lessebo på ångorna. Typ 2 stolparna givetvis upptagna och 44kw typ2 på snabbladdningen fungerade inte. Som tur var så var ccs laddaren klar några minuter efter att jag kom, och efter att vid de första försöken fått det på hans konto så lyckades vi få den att använda mitt

4:e året med elbil för mig, hatar när det blir så här. Hade man haft råd med större batteri så hade allt varit mkt lättare.

Ett tips är att testa med RFID tags ifall man inte får kontakt med stolpen via appen, har nog aldrig varit med om att stolpen inte startat med en tag om inte själva laddaren var trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ett tips är att testa med RFID tags ifall man inte får kontakt med stolpen via appen, har nog aldrig varit med om att stolpen inte startat med en tag om inte själva laddaren var trasig.

kanske hade fungerat, i det här fallet hade stolpen tappat all form av kommunikation och hon kunde heller inte starta om den på distans så de var tvungna att skicka ut tekniker.

Man kan ju tycka att appen kan visa en varning för de stolpar de inte kan pinga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

kanske hade fungerat, i det här fallet hade stolpen tappat all form av kommunikation och hon kunde heller inte starta om den på distans så de var tvungna att skicka ut tekniker.

Man kan ju tycka att appen kan visa en varning för de stolpar de inte kan pinga.

Ja, det är i sådana skeden som en tag brukar funka för mig. Har funkat för mig även om stolpen stått som otillgänglig i appen till och med så kör oftast taggar, brukar gå snabbare att starta stolpen då också.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att skaffa några taggar igen då, rensade lite när de började med appar istället.
Åtminstone så länge man har ett fjuttigt batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ett tips är att testa med RFID tags ifall man inte får kontakt med stolpen via appen, har nog aldrig varit med om att stolpen inte startat med en tag om inte själva laddaren var trasig.

Jag använder inte appen till MER av just den här anledningen. Tag eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Kostar det generellt sett något extra att använda tags? Vet inte om det bara var en skröna men att det blev dyrare att ladda för att man inte använde appen?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Kostar det generellt sett något extra att använda tags? Vet inte om det bara var en skröna men att det blev dyrare att ladda för att man inte använde appen?

Hittills har det inte varit någon skillnad alls på priserna med tagg och app hos MER. Jag använder numera bara tagg för just MER då deras app har fungerat tokdåligt. Taggen har istället fungerat varenda gång.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni köpa för elbil om man vill ha något SUV aktigt med minst 40mil räckvidd?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad skulle ni köpa för elbil om man vill ha något SUV aktigt med minst 40mil räckvidd?

SUV aktiga elbilar finns det ju ganska gott om och många av dom ligger ju över 40 mil enligt WLTP, sen beror ju räckvidden mycket på hur du kör och under vilka väderförutsättningar, saker som hastighet, temperatur och vind påverkar räckvidden ganska mycket.
Kan ju titta på listan som finns på denna sidan och sedan lista den enligt chassi så ser vad som finns, där anges även WLTP räckvidden och lite annat.
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Själv valde jag en Audi Q4 eftersom utseendet både exteriört och interiört tilltalade mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

SUV aktiga elbilar finns det ju ganska gott om och många av dom ligger ju över 40 mil enligt WLTP, sen beror ju räckvidden mycket på hur du kör och under vilka väderförutsättningar, saker som hastighet, temperatur och vind påverkar räckvidden ganska mycket.
Kan ju titta på listan som finns på denna sidan och sedan lista den enligt chassi så ser vad som finns, där anges även WLTP räckvidden och lite annat.
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Själv valde jag en Audi Q4 eftersom utseendet både exteriört och interiört tilltalade mig.

Dock inga verkliga 40 mil.
Kanske på sommaren, 100-0% med halva bilen urplockad.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nä frågan är om någon SUV klarar 40 verkliga mil. Någon som vet vad Model Y LR eller X ligger på?
Min Model 3 LR har 43 mil i snitt på 1 år så tror inte någon SUV drar mindre än den om det inte finns någon med ett bauta batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Nä frågan är om någon SUV klarar 40 verkliga mil. Någon som vet vad Model Y LR eller X ligger på?
Min Model 3 LR har 43 mil i snitt på 1 år så tror inte någon SUV drar mindre än den om det inte finns någon med ett bauta batteri.

Vi kan väl sätta lite referensvärden? Exempel ID4 GTX efter ca 200 timmars körtid:
Snitthastighet 50 km/t
Snittförbrukning 1,9 kWh/10 km
Försumbar användning av släpvagn

Med 77 kWh batteri ger snittet ganska precis 40 mil, men i praktiken har jag som mest kört ca 35 mellan laddningar på långresor (E4 sommartid). Med andra ord behövs ett batteri om ca 95 kWh i samma bil för att kunna köra 40 mil i sträck året om.

Ska man sen förlora sig i semantiken och diskutera om en bil med 1200 kg dragvikt verkligen är att beteckna som SUV osv., så faller ju ID4 bort på fler punkter än bara räckvidd.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Här finns en tabell
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Min Ioniq 5 klarade mer än 40 mil i sommras och nu visar den 157 Wh/km, sedan den var ny i dec 21, även fast WLTP är 179 Wh/km.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Dock inga verkliga 40 mil.
Kanske på sommaren, 100-0% med halva bilen urplockad.

Beror ju lite på hur du kör och använder bilen, men visst blir det svårt att klara 40 mil för dom flesta.
Ska man sen ligga och träcka motorväg ja då är det ingen som klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Här finns en tabell
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Min Ioniq 5 klarade mer än 40 mil i sommras och nu visar den 157 Wh/km, sedan den var ny i dec 21, även fast WLTP är 179 Wh/km.

Jo men inte i motorvägshastighet, det är tyvärr inte möjligt med din bil.

WLTP är för övrigt under vissa förhållanden som du inte kan uppnå med normal körning. Det är ett jämförelsetal.

Permalänk
Medlem

Semester körsträckor Höga Kusten

2022-07-21 605km
2022-07-22 238km
2022-07-23 483km
Totalt 1326km
Laddning
Gävle 9 min 18,044 kWh 44,7491 SEK körsträck 183km laddning till 80% förbrukning 178
Sundsvall 14 min 38,619 kWh 95,7751 SEK körsträcka 201km förbrukning 192
Härnösand 25 min 41,189 kWh 181,6070 SEK
Sundsvall 14 min 25,151 kWh 62,3745 SEK
Gävle 17 min 36,496 kWh 90,5101 SEK körsträcka 201km förbrukning 181
Sollefteå 11 min 28,99 kWh 144,96
Hemma 46,67 kWh 140 SEK
Totalt kWh 235,156
Totalt SEK 759,9758
Kostnad/mil 5,73 SEK
Förbrukning 177,34

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jo men inte i motorvägshastighet, det är tyvärr inte möjligt med din bil.

WLTP är för övrigt under vissa förhållanden som du inte kan uppnå med normal körning. Det är ett jämförelsetal.

En BMW iX tar det nog, men kostnaden där är ganska rejäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

En BMW iX tar det nog, men kostnaden där är ganska rejäl.

Jag tror ju inte det, då min bil har högre WLTP och knappt tar sig 40 mil om man kör 110 km/h. Men det är ju inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag tror ju inte det, då min bil har högre WLTP och knappt tar sig 40 mil om man kör 110 km/h. Men det är ju inte omöjligt.

Tror nog en iX kan göra det faktiskt, min i4 M50 kommer mer än 40 mil i 110 km/h ifall det inte regnar eller liknande, i ABRP får jag använda 180 Wh/km som referensförbrukning och den är ändå pessimistisk (batteriet skall vara 80,9 kWh användbart när det är nytt). Och iX:ans förbrukning verkar inte vara så pass mycket högre att det inte kan motverkas av det större batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag tror ju inte det, då min bil har högre WLTP och knappt tar sig 40 mil om man kör 110 km/h. Men det är ju inte omöjligt.

Vilken bil har högre WLTP än 63?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmgren93:

Då var första långresan avklarad med ID4:an. GTX modell med 3.0.0 programvaran.

Åkte Frillesås - Trosa, 438km blev resan totalt. Behövdes inget laddstopp på vägen, bilens egna navigation tyckte att jag skulle stanna på Tesla Norrköping och ladda 4 minuter, jag bestämde mig för att hoppa över det och chansa på att ta mig fram då det stod att jag skulle ha 12km räckvidd kvar vid anländande till destination (som jag visste hade laddare).

Resan kan ses här: Google Maps

Körde enligt hastighetsgränsen till Jönköping, sedan farthållare på 120km/h och åkte mellan 110-120km/h hela vägen efter det. Trodde aldrig jag skulle komma fram på förhand om man höll den farten men gick galant. Positivt överraskad.
Kostade 8 öre/kWh att ladda i natt också så hela resan gick på 5kr.

För er som diskuterar 40 mil räckvidd gjorde jag ovan resa (med google maps länken). Så 40 mil går och det var inte perfekta förhållanden heller under hela färden sätt till temperatur utomhus.

Men märker en klar skillnad redan nu när tempen börjar dala, undra hur det blir med långresor i minusgrader?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

För er som diskuterar 40 mil räckvidd gjorde jag ovan resa (med google maps länken). Så 40 mil går och det var inte perfekta förhållanden heller under hela färden sätt till temperatur utomhus.

Men märker en klar skillnad redan nu när tempen börjar dala, undra hur det blir med långresor i minusgrader?

Det är klart att 40 mil går, det har det funnits elbilar som kunnat göra i många år nu. Det svåra är att få till det på motorväg, där är det fortfarande bara några få modeller som kan. Att sänka från 110 km/h till 90 km/h gör enorm skillnad för förbrukningen.

Skrivet av Gainsgoblin:

Vilken bil har högre WLTP än 63?

Både Mercedes EQE och Tesla Model S har högre WLTP än 630 km.

Men det är ju ett syntetiskt test som inte säger så mycket.