Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Någon annan som hört om leveransstopp från Peugeot? Enligt min handlare står min bil hos dom på lager men pga någon tvist mot Stellantis så kan dom inte leverera några bilar, känns ju lite töligt att bilen bara står där och väntar efter att jag väntat så länge på att den ska tillverkas

Hittade denna artikel
https://carup.se/nya-peugeotbilar-stoppade-i-sverige-efter-st...

Permalänk

Hemmaladdningen (Easee) på min Enyaq fungerar märkligt. Jag får aldrig mer än 7-8kW trots att belastningen på resten av huset bara är några hundra W. Visst borde jag få minst 10kW? Häromkvällen laddade den bara 3kW (trefas, runt 5A per fas). Efter några timmar avbröt jag laddningen och startade om den, då blev det bums 7kW. Är det bilen som beter sig underligt? lastbalansering är inställd på att nyttja 94% av huvudsäkring (16A).

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Hemmaladdningen (Easee) på min Enyaq fungerar märkligt. Jag får aldrig mer än 7-8kW trots att belastningen på resten av huset bara är några hundra W. Visst borde jag få minst 10kW? Häromkvällen laddade den bara 3kW (trefas, runt 5A per fas). Efter några timmar avbröt jag laddningen och startade om den, då blev det bums 7kW. Är det bilen som beter sig underligt? lastbalansering är inställd på att nyttja 94% av huvudsäkring (16A).

Min ID4 laddar 11kW utan problem, lastbalansering på 16A då boxen är säkrad med det. Huvudsäkringarna är dock 25A så bilen brukar ladda 11kW konstant under natten med easee boxen och Pulse som lastbalanserar vid behov.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Sugen på en ID.3?
Nästa år kommer den få en facelift och sedermera kommer den även som crossover.
https://alltomelbil.se/vw-chefen-bekraftar-att-volkswagen-id-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Sugen på en ID.3?
Nästa år kommer den få en facelift och sedermera kommer den även som crossover.
https://alltomelbil.se/vw-chefen-bekraftar-att-volkswagen-id-...

Tja, uppdatering är nog bra, och jag förstår varför de satsar på en cross-over även om jag personligen hade föredragit att de gjorde tvärtom och byggde en normal bil i Id4/Id5-storlek, men det är väl på gång också kanske.

Permalänk
Medlem

Då kanske ID.3 äntligen blir en fungerande bil för alla, inte bara för dom som köpt en dom senaste månaderna

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Då kanske ID.3 äntligen blir en fungerande bil för alla, inte bara för dom som köpt en dom senaste månaderna

Nu har jag nog missat något, vad har du haft problem med?

Permalänk
Medlem

Går det att köpa något nytt och bra med leverans till våren? Ioniq 5/6 ?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Går det att köpa något nytt och bra med leverans till våren? Ioniq 5/6 ?

Om kort leveranstid är ganska högt på priolistan, kan Volvo leverera fabriksnya C/XC40 relativt snabbt.

Hämtade ut denna idag (via CbV).

Gissar dock att dom inte kvalificerar som varken "nya" eller "bra". Jag gillar dom, och då ffa. C40: n. Den mer än duger fram till att EV6: an kommer.

CbV är förträffligt smidigt. Övergången mellan bilarna kunde nästan inte bli smidigare. Slutfakturan på förra bilen kom igår, snyggt och korrekt reglerad med hänsyn till nya avtalet och nya bilen. Saknades bara att nästa bil skulle minnas alla inställningar från förra bilen. Det hade varit något.

Permalänk
Medlem

Bytte till vinterdäck idag på EV6:an, köpt från bythjul. De hade inte tpms som tillval, så köpte utan.

Jag kan med glädje meddela andra ev6:ägare att inga varningar hörs eller lampor tända pga av det. Så verkar som Kia programmerade varningen endast ifall en tpms lägger av, inte om alla saknas.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Hemmaladdningen (Easee) på min Enyaq fungerar märkligt. Jag får aldrig mer än 7-8kW trots att belastningen på resten av huset bara är några hundra W. Visst borde jag få minst 10kW? Häromkvällen laddade den bara 3kW (trefas, runt 5A per fas). Efter några timmar avbröt jag laddningen och startade om den, då blev det bums 7kW. Är det bilen som beter sig underligt? lastbalansering är inställd på att nyttja 94% av huvudsäkring (16A).

Skumt, har en easse box som står och väntar på elbil så har bara kunnat bekanta mig med appen. Du har inte ställt laddningen på 10A i appen? Eller elektrikern som installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Hemmaladdningen (Easee) på min Enyaq fungerar märkligt. Jag får aldrig mer än 7-8kW trots att belastningen på resten av huset bara är några hundra W. Visst borde jag få minst 10kW? Häromkvällen laddade den bara 3kW (trefas, runt 5A per fas). Efter några timmar avbröt jag laddningen och startade om den, då blev det bums 7kW. Är det bilen som beter sig underligt? lastbalansering är inställd på att nyttja 94% av huvudsäkring (16A).

Vi hade problem med kabeln förut vilket gav samma fel som för dig.

Det som hjälpte då var att helt enkelt dra ur den och stoppa i den igen 🤷‍♂️

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Mandrake:

Skumt, har en easse box som står och väntar på elbil så har bara kunnat bekanta mig med appen. Du har inte ställt laddningen på 10A i appen? Eller elektrikern som installerade.

Nej. Och jag får ju runt 13A som mest. Men jag vet inte om det är lastbalanseraren, laddningsboxen eller bilen som är boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Pratas det plugin-hybrider här också eller?

På jakt efter ny släde, och funderar på en KIA Sportage PHEV eller KIA Optima PHEV. Tänkte att jag kunde pendla och vardagsköra på el. har ca 4,6-4,7mil till jobbet.

Har en vän som har en Optima och kör för det mesta på el, han har ungefär lika långt till jobbet. Sportage ska komma någon mil längre än Optiman, men kostar ju mer i inköp också.

Vad finns det fler för alternativ?

Permalänk
Medlem

Frågan är varför vill du ha en hybrid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Pratas det plugin-hybrider här också eller?

På jakt efter ny släde, och funderar på en KIA Sportage PHEV eller KIA Optima PHEV. Tänkte att jag kunde pendla och vardagsköra på el. har ca 4,6-4,7mil till jobbet.

Har en vän som har en Optima och kör för det mesta på el, han har ungefär lika långt till jobbet. Sportage ska komma någon mil längre än Optiman, men kostar ju mer i inköp också.

Vad finns det fler för alternativ?

Nej.
Elbilar är elbilar. Plugin-hybrider är plugin-hybrider. Det de har gemensamt är att de kan laddas. Annars är hybriden först och främst en förbränningsmotorbil (med en begränsad men en längre räckvidd på bränsle).

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Pratas det plugin-hybrider här också eller?

På jakt efter ny släde, och funderar på en KIA Sportage PHEV eller KIA Optima PHEV. Tänkte att jag kunde pendla och vardagsköra på el. har ca 4,6-4,7mil till jobbet.

Har en vän som har en Optima och kör för det mesta på el, han har ungefär lika långt till jobbet. Sportage ska komma någon mil längre än Optiman, men kostar ju mer i inköp också.

Vad finns det fler för alternativ?

En ren elbil.

Typ en BYD Atto om man är snål.

Permalänk
Medlem

Tittade på Bjorn Nylands nya video:

https://youtu.be/93mDA0LEZg0

Xpeng g9 alltså. Lyxsuv, kinesisk, världens mest snabbladdade bil?!?! 443kW uppmätt på någon laddare läste jag. Habegäret är stort, dock hittar jag ingen info om dragvikter. Ska blir intressant att jämföra EV9 mot denna, men Kian känns som att den är väldigt låg i jämförelse?

Permalänk
Medlem

Mobilt kontor/spelhörna för barnen.

När Starlink kommer med en mindre antenn, blir detta något jag skaffar.
3G/4G suger xxxxxxxxxxxx att ha i bilen........

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mobilt kontor/spelhörna för barnen.

https://www.youtube.com/watch?v=_Rr2fFp1jzg

När Starlink kommer med en mindre antenn, blir detta något jag skaffar.
3G/4G suger xxxxxxxxxxxx att ha i bilen........

Starlink och 5g har ungefärlig samma latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Starlink och 5g har ungefärlig samma latency.

Säkert, men försök få till 5G utanför en stad, på vischan eller när man åker utmed vägarna mellan orter.
Laddar ofta upp ett antal GB material till en kollega, under tiden jag kör hemmåt. Restiden är oftast mellan 1-2 timmar. Men med det mobila bredband jag har, så går det oftast snabbare att två timmar senare, ladda upp det hemifrån via fiber.
Hade jag haft Starlink, så borde det gå betydligt snabbare under resan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av guvvan:

Pratas det plugin-hybrider här också eller?

På jakt efter ny släde, och funderar på en KIA Sportage PHEV eller KIA Optima PHEV. Tänkte att jag kunde pendla och vardagsköra på el. har ca 4,6-4,7mil till jobbet.

Har en vän som har en Optima och kör för det mesta på el, han har ungefär lika långt till jobbet. Sportage ska komma någon mil längre än Optiman, men kostar ju mer i inköp också.

Vad finns det fler för alternativ?

Ska du köpa nytt hade jag gått på en ren elbil, letar du begagnat så blir det mer "det beror på" vad du kan hitta. En begagnad Optima kan vara en bra deal. Alternativt en begagnad WV Passat hybrid. Den sistnämnda har fördelen att den inte behöver använda bensinmotorn för att hålla kupen varm på vintern.

Personligen hade jag köpt begagnad Renault Zoe eller Nissan Leaf om jag ville ha en pendlarbil för dem avstånden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Någon här som har koll på leverenstiderna på MG5? Funderar på att köpa loss en ny familjebil å MG5 verkar vettigast i pris. Är tveksam till leasing just nu mht ökande räntor. (Tänkte köpa bilen kontant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Någon här som har koll på leverenstiderna på MG5? Funderar på att köpa loss en ny familjebil å MG5 verkar vettigast i pris. Är tveksam till leasing just nu mht ökande räntor. (Tänkte köpa bilen kontant)

https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-vem-vill-du-ge-dina-elbi...

Även om den är billig ska man komma ihåg att ett köp av en bil från MG eller Hongqi inte bara innebär att man ger sina pengar till den svenska generalagenten Hedin, utan främst till den kinesiska enpartistaten.

Permalänk
Medlem

Jahopp, då står man i kosta med tomt batteri. Två stolpar den ena upptagen av två j—la hybrider och den andra har ingen kommunikation (efter 30 min i telefonkö).

Blir väl till att övernatta på parkeringen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Någon här som har koll på leverenstiderna på MG5? Funderar på att köpa loss en ny familjebil å MG5 verkar vettigast i pris. Är tveksam till leasing just nu mht ökande räntor. (Tänkte köpa bilen kontant)

Någon lade upp detta i en någon facebook grupp i veckan... så räkna med lång leveranstid om du inte får tag på en lagerbil. Skall visst gälla typ 75% av beställningarna som gjorts i år.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Jag var i Sydkorea förra veckan och där rullar en del Ioniq 6 på gatorna.

Vi var dessutom förbi Hyundais showroom där man kunde provsitta en hel del bilar, inklusive Ioniq 6.

Jag har fortfarande lite svårt för bakdelen på den där bilen. I Sverige hade den gjort större succé om den lastade bättre där bak. Jag förstår att formen på bilen är en av anledningarna till att räckvidden är bra men jag tycker samtidigt att designen har fått stå tillbaka lite för mycket för att få bilen att se ut som en tvål. Det är precis som med Mercedes EQS - de har gått lite för långt att få bilen att se ut som en tvål för att få till det absolut sista i lågt luftmotstånd.

Storleksmässigt påminner den en del om Tesla Model 3. Man satt dock om möjligt ännu lägre i baksätet än i en Model 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jahopp, då står man i kosta med tomt batteri. Två stolpar den ena upptagen av två j—la hybrider och den andra har ingen kommunikation (efter 30 min i telefonkö).

Blir väl till att övernatta på parkeringen då.

Gå in och kolla om du kan få fram ett telefonnummer till någon som står och laddar. Hade någon ringt till mig och sagt att de hade tomt batteri och behövde ladda hade jag kommit ner och flyttat bilen.

Går lätt att se via www.biluppgifter.se

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe-2k:

Går det att köpa något nytt och bra med leverans till våren? Ioniq 5/6 ?

Bra vet jag inte men Kia och MG är nog de enda som kan leverera hyffsat snabbt,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

Jahopp, då står man i kosta med tomt batteri. Två stolpar den ena upptagen av två j—la hybrider och den andra har ingen kommunikation (efter 30 min i telefonkö).

Blir väl till att övernatta på parkeringen då.

Surt, men sådant får man nog ha i beräkning idag, om 20år kanske systemet är utbyggt så det räcker till alla, men förmodligen inte då heller