Telia hävdar "obegränsat mobilt bredband" - begränsar hastigheten efter 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är obegränsat. Men hastigheten är inte "obegränsad". Försöker inte försvara Telia men om man tolkar det. Så är det obegränsat set till datamängden. Sen att de begränsar hastigheten är en annan sak. Och det är inget nytt.

...

Det är datamängden de hänvisar till, inte hastigheten att uppnå den.

Går man på det här resonemanget så blir det en intressant fråga vad som händer om man slår i taket med något av Telias andra, icke obegränsade abonnemang. Jag tänker på abonnemangen som marknadsförs parallellt med det "obegränsade" på denna sida: https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Om man använder upp sina 30/50/75/120Gb med något av de andra abonnemangen, stryps hastigheten då på samma sätt som när man går över 1Tb med det "obegränsade"? Eller stängs uppkopplingen ner helt? Någon som vet?

Det står på hemsidan att:

Citat:

Hastighet och surf
...
När surfmängden som ingår i abonnemanget tar slut kan du inte surfa eller använda appar förrän surfmängden fylls på igen nästa månad. Men du kan när som helst köpa extra surf om du behöver, läs mer på telia.se/kopextrasurf och fyll på med en surfmängd som passar dig. Om din surf brukar ta slut ofta kan du öka surfmängden som ingår varje månad i ditt abonnemang. Det kan du göra enkelt själv via Mitt Telia.

Men då vet jag inte vad som i praktiken händer. Om uppkopplingen stängs helt för dessa tills man betalar för större datakvot, så kan nog Telia försvara sin modell med att det "obegränsade" fortsatt är obegränsat när hastigheten är strypt. Om de andra abonnemangen däremot också stryper hastigheten när surfmängden uppnåtts, ja då får de svårt att använda det försvaret. För då blir följdfrågan varför de listar abonnemang med olika surfmängder om alla är lika "obegränsade". Men detta hänger alltså på vad som i praktiken händer när datakvoten uppnås.

En annan fråga är om det "obegränsade" abonnemanget har något ramverk för att köpa större datakvot (med ursprunglig hastighet) när 1Tb uppnås, likt de andra. Om de har det skulle det kunna mildra de omedelbara konsekvenserna när folk drabbas, men å andra sidan skulle det innebära ett erkännande från Telias sida att 1Tb inte är en astronomisk mängd data som ingen privatanvändare rimligen kan väntas nå upp till.

Jag har haft ett mobilabonnemang tidigare där datakvoten var 2Gb (tillräckligt för mig med mobilen), där hastigheten ströps så att man fortsatt kom åt nätet efter 2Gb. Då kunde man också betala extra för en större datakvot, om den strypta hastigheten inte räckte. Men det var en annan operatör, och ett abonnemang ämnat för telefoner.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Går man på det här resonemanget så blir det en intressant fråga vad som händer om man slår i taket med något av Telias andra, icke obegränsade abonnemang. Jag tänker på abonnemangen som marknadsförs parallellt med det "obegränsade" på denna sida: https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Om man använder upp sina 30/50/75/120Gb med något av de andra abonnemangen, stryps hastigheten då på samma sätt som när man går över 1Tb med det "obegränsade"? Eller stängs uppkopplingen ner helt? Någon som vet?

Det står på hemsidan att:
Men då vet jag inte vad som i praktiken händer. Om uppkopplingen stängs helt för dessa tills man betalar för större datakvot, så kan nog Telia försvara sin modell med att det "obegränsade" fortsatt är obegränsat när hastigheten är strypt. Om de andra abonnemangen däremot också stryper hastigheten när surfmängden uppnåtts, ja då får de svårt att använda det försvaret. För då blir följdfrågan varför de listar abonnemang med olika surfmängder om alla är lika "obegränsade". Men detta hänger alltså på vad som i praktiken händer när datakvoten uppnås.

Vad jag vet stängs surfen av helt. Tele2 och Comviq ändrade så att surfen stängs av helt för mer än 5 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Din användning lär ju dock inte vara "normal"
Jag ligger på strax över 4TB, streamar väldigt mycket och laddar ner en hel del med.
Vad gör du för att komma upp så högt?

Skrivet av jnsson:

Hur har du ens lyckats med det där?
Ja, jag undrar också det. När jag såg på OS förra året och använde min dator normalt utöver OS, så hade jag på 1 månad använt runt 500GB enligt W10 dataanvändning på min stationära dator

Det är på min stationära dator via "Ethernet", alltså fasta nätverksanslutningen och ej mobil.

Har ett abonnemang hos Fello med 2 GB data och använder kanske några MB per månad. Är ju ansluten till WiFi ungefär 99.5% av tiden.

Skrivet av HazZarD:

Inget är obegränsat det fattar väl alla ? annars skule näten krascha till slut.

Varför envisas de med att ha med ordet "obegränsad" om det INTE är obegränsat? Det ÄR falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför envisas de med att ha med ordet "obegränsad" om det INTE är obegränsat? Det ÄR falsk marknadsföring.

Vad är begreppet "obegränsat" kopplat till, tillgänglighet eller bandbredd? Däri ligger svaret.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är på min stationära dator via "Ethernet", alltså fasta nätverksanslutningen och ej mobil.

Fortfarande, jag har nog aldrig gått över 500GB på min stationära dator som också kör med kabel även under sommar-OS förra året, så att du lyckats gå över 1TB från en dator är otroligt enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jnsson:

Fortfarande, jag har nog aldrig gått över 500GB på min stationära dator som också kör med kabel även under sommar-OS förra året, så att du lyckats gå över 1TB från en dator är otroligt enligt mig

Inga problem alls, vissa dagar har jag använt runt 1TB om dagen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fortfarande, jag har nog aldrig gått över 500GB på min stationära dator som också kör med kabel även under sommar-OS förra året, så att du lyckats gå över 1TB från en dator är otroligt enligt mig

Det är 4tim 45min Netflix 4K per dag. Inte precis orimligt om man ersatt TV med det. Är det dessutom en hel familj är det skrattretande lite. Ett spel kan ligga upp till 300GB.

Permalänk
Medlem

Många som använder flera Tb per månad har nog också sådana krav att de är skeptiska till mobilt bredband av andra skäl. Men även om man använder väl under 1Tb en normal månad, så räcker det ju med att gå över det en månad om året för att få problem. Internetkoppling som fungerar med alla ens vanor (som idag ofta kan kräva väl över 3Mbit/s) räknar man ju med att ha alltid, särskilt om den heter "bredband" och "obegränsat". Man betalar för tillgänglighet.

Kan tänka mig flera scenarier där ett normalt modest internetanvändande hushåll kan plötsligt behöva betydligt mer data än normalt. T.ex:

"Det är den 25e december, massa släkt på besök som redan använt extra mycket data, och de två tonåringarna har fått varsin datoruppgradering. Nu ska de bara synca in sina Steam-bibliotek över natten, så att de kan spela online med polarna resten av skollovet.... "

"Diskkrasch på fredagen, men vilken tur då att jag har dagliga backuper mot Backblaze, deras privatperson-abonnemang för 1 dator. Bara 1.2Tb att återställa, det hinner jag över helgen, så kan jag ändå lämna in den där viktiga uppsatsen som planerat måndag morgon!"

...

Funderar vidare på detta:

Skrivet av Oegat:

Om man använder upp sina 30/50/75/120Gb med något av de andra abonnemangen, stryps hastigheten då på samma sätt som när man går över 1Tb med det "obegränsade"? Eller stängs uppkopplingen ner helt? Någon som vet?

Skrivet av jnsson:

Vad jag vet stängs surfen av helt. Tele2 och Comviq ändrade så att surfen stängs av helt för mer än 5 år sedan

Har du sett detta hos Telia, eller bara hos Tele2 och Comviq?

Här är Telias landningssida för att "köpa mer surf": https://mobil.tewss.telia.se/redirect/landing

Citat:

Nu fungerar internet och appar antingen väldigt långsamt, eller inte alls, resten av månaden. Om du vill fortsätta surfa snabbt kan du fylla på din surfmängd redan nu.

(min fetning)

Men då vet jag fortsatt inte vilka abonnemang det gäller, då landninssidan antagligen är densamma för hela deras mobila produktportfölj.

2->3Mbit
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Att läsa avtalsvillkoren innan man blir kund är alltid en bra idé.

Permalänk
Medlem

På min dator har jag en total trafik in på 1938 GB under de senaste 30 dagarna. Då är jag ensam i hushållet, kollar mest på YT. I det finns iofs några speluppdateringar och så, men ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Att läsa avtalsvillkoren innan man blir kund är alltid en bra idé.

Tråden handlar om otydliga villkor. Man kan läsa tills ögona blöder utan att få fram fakta. Reglerna i texten kan alltid tolkas till Felias fördel när det skrivs otydligt utan definierade gränser.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Kan man inte jämföra detta med vad de har på restauranger där det står "ät hur mycket du vill", vissa ser detta som en utmaning, och går in och äter tills de spyr upp maten (har själv sett ett par tillfällen där det hänt). När jag läser "ät hur mycket du vill", så ser jag det fram tills att man blir mätt och inget annat, och samma sak med obegränsat, att man skall klara sig på vad man brukar göra av med dagligen, och inte att man testar operatörens gränser (nu hävdar jag inte att det är så nu).

Jag kommer ihåg när operatörerna hade dessa sjuka deals på mobilabonnemang där man fick mobil + obegränsat för 349kr månaden, och redan då var det känt att obegränsat egentligen inte var obegränsat, och det har ju knappast ändrats sedan dess, oavsett löften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Kan man inte jämföra detta med vad de har på restauranger där det står "ät hur mycket du vill", vissa ser detta som en utmaning, och går in och äter tills de spyr upp maten (har själv sett ett par tillfällen där det hänt). När jag läser "ät hur mycket du vill", så ser jag det fram tills att man blir mätt och inget annat, och samma sak med obegränsat, att man skall klara sig på vad man brukar göra av med dagligen, och inte att man testar operatörens gränser (nu hävdar jag inte att det är så nu).

Jag kommer ihåg när operatörerna hade dessa sjuka deals på mobilabonnemang där man fick mobil + obegränsat för 349kr månaden, och redan då var det känt att obegränsat egentligen inte var obegränsat, och det har ju knappast ändrats sedan dess, oavsett löften.

Grejen med sådana buffér är att restaurangägaren vet att han kommer tjäna pengar på mer än 51% av kunderna. Oftast tjänar de så mycket att det går runt med över 75% av kunderna. Där 20% kanske blir en mindre förlust så kommer "top 5%" att äta så mycket att det kostar skjortan. Men skulle de inte tillåta de kunderna kommer de andra inte heller komma dit.
För Telia och andra operatörerna så är det inte riktigt ett problem för 95% av befolkningen bryr sig inte och 99.5% kommer inte säga ett ord.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu får jag väl ändå påpeka att jag hade pottabonnemang 2001 med 6 kr/min dagtid och 2 kr/min kvälls/nattetid...

2006 betalade jag 20:- per MB som surfades.
.
så känns som vi är rätt långt ifrån de priserna

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jämförelse med buffé är rätt bra men överanvändning skulle vara att lasta pizzaslicarna i sin väska istället för att äta på plats.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tråden handlar om otydliga villkor. Man kan läsa tills ögona blöder utan att få fram fakta. Reglerna i texten kan alltid tolkas till Felias fördel när det skrivs otydligt utan definierade gränser.

Otydliga villkor? Det står ju klart och tydligt vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Otydliga villkor? Det står ju klart och tydligt vad som gäller.

Var står det att det endast är 1TB? Letade för några veckor sedan men hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Var står det att det endast är 1TB? Letade för några veckor sedan men hittade inget.

Mobilt bredband är en delad tjänst med många andra kunder på samma mast, så samtliga leverantörer har någon form av FUP (Fair Usage Policy). Hos Telia står det att om man använder tjänsten på ett sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning så tar sig Telia rätten att begränsa sagda tjänst.

Jag har mobilt bredband till sommarstugan via Tele2 och kan använda 50 GB per dygn. Om jag behöver mer kan jag skicka ett SMS så får jag direkt 5 GB till. Jag kan göra detta obegränsat med gånger. Denna gräns är satt för att hålla nere belastningen på masten så många som möjligt ska kunna surfa och få samma hastighet.

Det finns mig veterligen ingen svensk leverantör i dag som har fri surf utan någon form av begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Mobilt bredband är en delad tjänst med många andra kunder på samma mast, så samtliga leverantörer har någon form av FUP (Fair Usage Policy). Hos Telia står det att om man använder tjänsten på ett sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning så tar sig Telia rätten att begränsa sagda tjänst.

Jag har mobilt bredband till sommarstugan via Tele2 och kan använda 50 GB per dygn. Om jag behöver mer kan jag skicka ett SMS så får jag direkt 5 GB till. Jag kan göra detta obegränsat med gånger. Denna gräns är satt för att hålla nere belastningen på masten så många som möjligt ska kunna surfa och få samma hastighet.

Det finns mig veterligen ingen svensk leverantör i dag som har fri surf utan någon form av begränsning.

Det känns som att diskussionen går i cirklar, allt det du skriver har varit uppe förut i denna tråd och tidigare trådar om samma fenomen. Att det kommer att finnas en gräns är klart för alla oss som vet lite om tekniken (vilket man inte kan begära av alla potentiella Telia-kunder). Problemet är att de dragit gränsen vid en nivå som är fullt möjlig att nå vid normalt användande 2022 (att döma av exemplen i tråden), kanske inte varje månad men då och då, och det finns inget sätt att få reda på gränsen genom att läsa villkoren eller säljinformationen.

Saken blir inte bättre av att de flesta tjänster har någon form av "uppsamlingsklausul" baserat på luddiga formuleringar om extremt användande, detta för att slippa bråka med rättshaverister eller de som försöker köra ett kommersiellt datacenter på ett privatabonnemang. Jag klandrar inte leverantörerna för det. Det är därför lätt för en van läsare av användaravtal att uppfatta detta som en sådan klausul, istället för att fråga sig om leverantörens föreställning om vad som är normalt kanske avviker från ens egen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Mobilt bredband är en delad tjänst med många andra kunder på samma mast, så samtliga leverantörer har någon form av FUP (Fair Usage Policy). Hos Telia står det att om man använder tjänsten på ett sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning så tar sig Telia rätten att begränsa sagda tjänst.

Jag har mobilt bredband till sommarstugan via Tele2 och kan använda 50 GB per dygn. Om jag behöver mer kan jag skicka ett SMS så får jag direkt 5 GB till. Jag kan göra detta obegränsat med gånger. Denna gräns är satt för att hålla nere belastningen på masten så många som möjligt ska kunna surfa och få samma hastighet.

Det finns mig veterligen ingen svensk leverantör i dag som har fri surf utan någon form av begränsning.

Ok läs igenom tråden istället för att börja om igen. Det är inte glasklart och bara för att du tycker det så är det inte en allmän kunskap.
Kolla även igenom Telias hemsida så får du se att de vill få det till att vara obegränsat.

Visa även var det står 1TB.

Permalänk
Musikälskare

Det är samma på Telenor om jag inte missminner mig, obegränsat efter datan är slut men då är hastigheten så sunkig att det inte går att använda

Så tekniskt sätt har dom rätt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det är samma på Telenor om jag inte missminner mig, obegränsat efter datan är slut men då är hastigheten så sunkig att det inte går att använda

Så tekniskt sätt har dom rätt...

Möjligtvis om det inte finns något sagt om vilken hastighet tjänsten ska erbjuda. Och isåfall kan dom ju sänka hastigheten efter 1kb istället.