Permalänk
Medlem

33500, IT-tekniker. Typ dubbla med hur mycket övertid jag gör.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Detta är ett forum...

Eh okej? Himlen är blå...

Huvudsyftet med denna tråd är primärt inte att skryta med hur mycket pengar man har på fickan varje månad, utan snarare att få en uppfattning om vad man kan tjäna i olika yrken. Din arbetsgivare styr inte direkt över hur mycket nettolön du får, de styr bruttolönen, sedan finns det ett stort antal faktorer som styr hur mycket nettolön det generar, som du som individ kan påverka. Vilken kommun du bor i styr hur mycket kommunalskatt man betalar - det har inte arbetsgivaren med att göra. Du kan göra avdrag för RUT/ROT, grön teknik, räntekostnader, etc. Du kan ha en förmånsbil eller massa andra förmåner som innebär att du förmånsbeskattas, vilket också påverkar din nettolön (men inte nödvändigtvis din bruttolön). Varför skulle vi vilja veta hur mycket du får ut efter att alla dessa "individuella" omständigheter har spelat in? Du kan ha en kollega på din arbetsplats som har exakt samma bruttolön och villkor som du, men hans nettolön är 1500:- högre på grund av dessa kringliggande omständigheter.

Jag känner exempelvis en person som jobbar halva tiden i Norge och halva tiden i Sverige. Det innebär att han skattar i Norge för tiden han arbetar där, och i Sverige när han arbetar här. Om man då har en lön som normalt är över gränsen för statlig inkomstskatt i Sverige, så kan man helt slippa den om säg halva lönen betalas ut i Norge istället, vilket gör att du kan ha en högre lön, men till betydligt lägre beskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lön 28944 + OB samt andra tillägg.
Ålder: 54
Ort: Stockholms län.
Yrke: Bussförare inom ett av SLs trafikområden.

Har ny lön från 1 maj. En höjning med 780 kronor per månad på grundlönen som därmed landar strax under 29000. Ligger på högsta steget i lönetrappan (8 år eller mer) så någon ytterligare utveckling finns inte där.

Utöver det har OB-ersättningarna höjts. Enkel (vardags-OB) höjs till 27,10 kronor (+ 37,7%) och Kvalificerad (helg-OB) höjs till 42,56 kronor (+ 8%). De ligger dock fortfarande lågt jämfört med andra yrkesgrupper.

Med OB samt andra tillägg kommer jag landa på runt 32000 brutto varje månad, plus minus en tusenlapp ungefär då mina arbetstider varierar väldigt kraftigt.

Ska jag få upp min lön måste jag byta bransch eftersom det är enhetslöner för alla bussförare i landet. Skulle gärna gå tillbaka till reklambranschen igen men finns ingen reklamfirma som vill anställa en 50+ och jag har ingen som helst önskan att driva eget.

1 Oktober fick vi årets höjning.

Ligger nu på 29744 i grundlön, en höjning på 800 vilket är ca 2,75%. Med diverse tillägg landar jag nu på runt 33-34000 brutto.

Hade inflationen legat på en normal nivå skulle det inneburit en marginell reallöneökning men nu är det ju som det är. Får se vad nästa avtal kan landa på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Eh okej? Himlen är blå...

Huvudsyftet med denna tråd är primärt inte att skryta med hur mycket pengar man har på fickan varje månad, utan snarare att få en uppfattning om vad man kan tjäna i olika yrken. Din arbetsgivare styr inte direkt över hur mycket nettolön du får, de styr bruttolönen, sedan finns det ett stort antal faktorer som styr hur mycket nettolön det generar, som du som individ kan påverka. Vilken kommun du bor i styr hur mycket kommunalskatt man betalar - det har inte arbetsgivaren med att göra. Du kan göra avdrag för RUT/ROT, grön teknik, räntekostnader, etc. Du kan ha en förmånsbil eller massa andra förmåner som innebär att du förmånsbeskattas, vilket också påverkar din nettolön (men inte nödvändigtvis din bruttolön). Varför skulle vi vilja veta hur mycket du får ut efter att alla dessa "individuella" omständigheter har spelat in? Du kan ha en kollega på din arbetsplats som har exakt samma bruttolön och villkor som du, men hans nettolön är 1500:- högre på grund av dessa kringliggande omständigheter.

Jag känner exempelvis en person som jobbar halva tiden i Norge och halva tiden i Sverige. Det innebär att han skattar i Norge för tiden han arbetar där, och i Sverige när han arbetar här. Om man då har en lön som normalt är över gränsen för statlig inkomstskatt i Sverige, så kan man helt slippa den om säg halva lönen betalas ut i Norge istället, vilket gör att du kan ha en högre lön, men till betydligt lägre beskattning.

Jag har redan förklarat varför jag väljer att ange nettolön. Bara för dig att gilla läget, eller inte. Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoi:

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma (om ni vill).

Själv jobbar jag som elektriker och får ut 17 000 i månaden (netto)

Vad arbetar ni med och vad har ni i bruttolön? Nämna gärna arbetsort, ersättning, erfarenhet och liknande som påverkar bruttolönen.

Första inlägget i tråden, min fetstil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Första inlägget i tråden, min fetstil

Att man skall läsa trådstarten är kanske för mycket begärt…

Permalänk

Ålder: 29
Erfarenhet: 2 år studier, 1 års arbetserfarenhet.
Ny lön: 47500 (lönelyft på ca 7-8%, från 44.000)
Förmåner: 6000 Friskvård, privatvård, laptop m.m.
Jobb: Systemutvecklare

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Eh okej? Himlen är blå...

Huvudsyftet med denna tråd är primärt inte att skryta med hur mycket pengar man har på fickan varje månad, utan snarare att få en uppfattning om vad man kan tjäna i olika yrken. Din arbetsgivare styr inte direkt över hur mycket nettolön du får, de styr bruttolönen, sedan finns det ett stort antal faktorer som styr hur mycket nettolön det generar, som du som individ kan påverka. Vilken kommun du bor i styr hur mycket kommunalskatt man betalar - det har inte arbetsgivaren med att göra. Du kan göra avdrag för RUT/ROT, grön teknik, räntekostnader, etc. Du kan ha en förmånsbil eller massa andra förmåner som innebär att du förmånsbeskattas, vilket också påverkar din nettolön (men inte nödvändigtvis din bruttolön). Varför skulle vi vilja veta hur mycket du får ut efter att alla dessa "individuella" omständigheter har spelat in? Du kan ha en kollega på din arbetsplats som har exakt samma bruttolön och villkor som du, men hans nettolön är 1500:- högre på grund av dessa kringliggande omständigheter.

Jag känner exempelvis en person som jobbar halva tiden i Norge och halva tiden i Sverige. Det innebär att han skattar i Norge för tiden han arbetar där, och i Sverige när han arbetar här. Om man då har en lön som normalt är över gränsen för statlig inkomstskatt i Sverige, så kan man helt slippa den om säg halva lönen betalas ut i Norge istället, vilket gör att du kan ha en högre lön, men till betydligt lägre beskattning.

Jag har läst igenom tråden och jag tycker inte att jag får någon som helst förståelse varken för vad man kan tjäna eller faktiskt tjänar i olika branscher. Lönerna spretar ju mellan 27.000 till 150.000 och ingen är samma på grund av tätort vs innerstan, titel, roll, uppgift etc. Grundtanken var god men det är helt omöjligt att dra någon som helst slutsats kring vad en rimlig lön är pga
-de som skriver har olika yrken och de som inte tjänar mycket skriver inte i lika stor utsträckning som andra.

En bättre fråga hade varit ”hur mycket var din senaste löneökning (i procent %)?” för då kan man göra en komparativ analys samt bilda sig en enkel uppfattning om hur just din lön bör reflekteras i förhandlingar. Värdet på pengar ändras i takt med inflation så exakta angivelser är inte särskilt intressanta då till exempel 10.000 år 2010 motsvarar närmare 13.000 idag. Vänligen tänk igenom hur dessa absoluta tal förhindrar effektivt en analys mellan lön, som då är TS uttryckta ambition.

Tackar

Permalänk
Medlem

Verkar som att du har en bra trådstart till din egen tråd där man får ange löneökning i %

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander3:

Jag har läst igenom tråden och jag tycker inte att jag får någon som helst förståelse varken för vad man kan tjäna eller faktiskt tjänar i olika branscher. Lönerna spretar ju mellan 27.000 till 150.000 och ingen är samma på grund av tätort vs innerstan, titel, roll, uppgift etc. Grundtanken var god men det är helt omöjligt att dra någon som helst slutsats kring vad en rimlig lön är pga
-de som skriver har olika yrken och de som inte tjänar mycket skriver inte i lika stor utsträckning som andra.

Men det speglar ju verkligheten, särskilt för tjänstemän.
På min arbetsplats kan det skilja 15-20k på folk som gör mer eller mindre likvärdiga jobb.
Och det är bara exempel jag känner till, kan säkert finnas ännu större skillnader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack till alla i tråden som hjälpte mig gällande min situation kring obetald övertid.
Var lite lättare att motivera en höjning när flera här skrivit att de får mellan 5-10% när övertid är avlöst.

Jag nämnde dessa siffror för min chef, och sa att jag var nöjd om jag kunde hamna i mitten, dvs 7.5% vilket han godtog. Får säga att jag numera känner mig väldigt nöjd med min lön, särskilt då jag bara har 4 månaders erfarenhet i ryggen.

Yrke: Systemutvecklare
Utbildning: Kand. i Datavetenskap
Lön: 37 625 kronor (tid. 35 000)
Förmåner: Friskvård 3000 kr/år, 6v semester, företagstelefon.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Men det speglar ju verkligheten, särskilt för tjänstemän.
På min arbetsplats kan det skilja 15-20k på folk som gör mer eller mindre likvärdiga jobb.
Och det är bara exempel jag känner till, kan säkert finnas ännu större skillnader.

Det tror jag inte är särskilt avgörande för i det fallet som du beskriver är det individuell lönesättning som tillämpas och det är naturligtvis så att den som får högre lön är mer värd på arbetsplatsen. Bara för att de gör liknande arbetsuppgifter säger ju inte att de båda ska ha lika mycket. Ponera att det finns vissa kvaliteter hos en av dem som företaget premierar, såsom pedagogisk förmåga, bra på att hantera konflikter, personen är bra på kommunikation eller så kan det ju också vara så att han har en bättre relation med sin chef. Av någon anledning (som vi omöjligen kan veta) vill företaget behålla den personen mer än den andra, därav löneskillnaden. Det blir särskilt tydligt i lönekuverten när en individuell lönesättning tillämpas. Sedan kan det också vara så här att den ena är försiktig medan den andra trivs som fisken i vattnet med att förhandla med chefen. Då tänker chefen ”ja, det här blir ju enkelt. Jag delar ut påsen med pengar till han som är så på i förhandlingar hela tiden, jag får ju aldrig en lugn stund annars, de andra verkar ju vara så nöjda så”.

Så, mycket bra poäng tycker jag, det är en mycket riktigt iakttagelse att arbetsuppgifterna i sig inte har en avgörande betydelse för hur mycket lön som du har utan det är helt beroende på personens förmåga att motivera vad man erbjuder arbetsgivaren egentligen för någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Precis klar med 2år YH-studier till Elkraftsingenjör.
Börjar 1 Juni på ett elnätsbolag som dokumentationstekniker med 31.5k i lön

Uppdatering, ny tjänst

Yrke: Systemförvaltare
Lön: 42 500 kr
Förmånder: 3000kr friskvård, Benify, mobil vart 3:e år, 6 veckor semester
Erfarenhet: 0 år av denna roll, men 2,5 år av delvis liknande roller
Utbildning: 2 år YH Elkraftsingenjör
Ålder: 26
Plats: Västmanland

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av den här tråden:

Utbildning: 1,5 år
Erfarenhet: 2 år
Lön: 48 000

Coolt med så många högavlönade på swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Sammanfattning av den här tråden:

Utbildning: 1,5 år
Erfarenhet: 2 år
Lön: 48 000

Coolt med så många högavlönade på swec

Ja, det är i mångt och mycket ganska sjuka löner. Jag har bara lärt mig att jag måste byta jobb då mina ~50k vid 42 års ålder är... patetiskt.

Jag har dock varit på samma jobb i 11 år så.. men rytit ifrån ett par ggr pga låga höjningar och då fått lite mer, men visst har jag stagnerat lite. Tyckte dock att lönen var bra när jag började, och har fått mer än inflationen sen dess. Men måste ju ligga runt 10% per år i höjning för att hänga med enligt denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, det är i mångt och mycket ganska sjuka löner. Jag har bara lärt mig att jag måste byta jobb då mina ~50k vid 42 års ålder är... patetiskt.

Jag har dock varit på samma jobb i 11 år så.. men rytit ifrån ett par ggr pga låga höjningar och då fått lite mer, men visst har jag stagnerat lite. Tyckte dock att lönen var bra när jag började, och har fått mer än inflationen sen dess. Men måste ju ligga runt 10% per år i höjning för att hänga med enligt denna tråd.

För mig såg det ut så här i nuvarande yrke.

2015 : 28000:- (35 år gammal och ny bransch lite erfarenhet för mig)
2016 : 30000:-
2017 : 40000:- (kollade vad jag producerade och mitt marknadsvärde var och fick en lönekorrigering, efter en hel del förhandlande)
2018 : 43000:-
2019 : 55000 (bytte jobb då min arbetsgivare inte var intresserad av höja min lön till marknadsvärde igen)
2020 : 57000:-
2021 : 59300:-
2022 : 61100:-

Nu är jag där jag borde vara i lön om jag inte väljer att ta på mig mer ansvar. Skulle kunna byta jobb igen och få 5000~10000:- mer men det betyder inte lika mycket längre.

8 års erfarenhet och jag är rätt duktig på det jag gör, och det finns inte så många inom mitt yrke och vi är attraktiva på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, det är i mångt och mycket ganska sjuka löner. Jag har bara lärt mig att jag måste byta jobb då mina ~50k vid 42 års ålder är... patetiskt.

Jag har dock varit på samma jobb i 11 år så.. men rytit ifrån ett par ggr pga låga höjningar och då fått lite mer, men visst har jag stagnerat lite. Tyckte dock att lönen var bra när jag började, och har fått mer än inflationen sen dess. Men måste ju ligga runt 10% per år i höjning för att hänga med enligt denna tråd.

Ärligt talat. Tycker man 50k i månaden är patetiskt ska man skämmas, det finns så många som inte ens kommer i närheten av det trots att de jobbar arslet av sig.

Det tragiska är att många av de som tjänar sämst är de som faktiskt ser till att samhället fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ålder: 33
Yrke: Webbutvecklare, konsult, 1,5 år i branchen.
Plats: Malmö-regionen
Utbildning: 2-årig YH
Ny lön: 40500

Jag gick in på 32000, fick 34 000 vid första löneförhandling och uttryckte att jag inte var nöjd.
La ut mig på demando med de erfarenheter jag fått under min tid med 40k som önskemål.
Fick två företag som nappade, halvtimmessamtal med båda företagen där vi kände på varandra.
Kodtest på båda företagen, det ena företaget gav ett kort och koncist test om min kodkvalitet och ett om mina kunskaper i .NET.
Det andra gav en längre uppgift med omfattning om ~10h.
Jag gjorde aldrig uppgiften på 10h utan behöll denna som backup om utfallet inte skulle bli bra hos företag 1.
Fick dock ett erbjudande jag är nöjd med och här är vi, detta är årets lön så jag får löneförhandla kommande året också.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Ärligt talat. Tycker man 50k i månaden är patetiskt ska man skämmas, det finns så många som inte ens kommer i närheten av det trots att de jobbar arslet av sig.

Det tragiska är att många av de som tjänar sämst är de som faktiskt ser till att samhället fungerar.

Ja, det är paradoxalt kan man tycka för att de jobben som är helt avgörande för att Sverige ska fungera som nation borde vara bättre avlönade.

Men för att erbjuda en förklaring till varför det är så… Företag är tvungna att konkurrera med varandra om arbetskraft och gör det genom att erbjuda bra lön och andra förmåner. Som är alldeles uppenbart i denna tråd byter folk jobb för att en konkurrent är beredd att betala dem lite mer. Därav betalar privata företag mer pengar till sina arbetstagare för att få tillgång till personal med rätt kompetens. Det är en nödvändighet eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige. En arbetstagare kan välja att inte arbeta för ett företag som väljer att inte betala mer helt enkelt och gå til ett annat företag som är beredd att pröjsa lite extra. En offentlig sektor fungerar däremot annorlunda. Till att börja med finns det ofta en speciell utbildning som arbetstagaren måste ha läst för att ha möjlighet att jobba inom en offentlig sektor, dvs måste ha behörighet och den är ofta skattefinansierad, dvs beroende på politikernas beslut om hur mycket verksamheten får kosta. Lite förenklat kan man säga att lönerna är generellt sett lägre än för privata företag. Det finns förstås en ljuspunkt och det är att offentliga jobb är traditionellt sett reglerade, erbjuder en bättre balans mellan arbete och fritid, är mindre konjunkturkänsliga och är mer strikta när det gäller att följa lagar (särskilt diskriminerings- och semesterlagen mm). Som man säger klyschigt ibland så är pengar ”inte allt” utan man får se till helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Sammanfattning av den här tråden:

Utbildning: 1,5 år
Erfarenhet: 2 år
Lön: 48 000

Coolt med så många högavlönade på swec

Min sammanfattning: Många här tjänar mer än vad dom borde.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander3:

Ja, det är paradoxalt kan man tycka för att de jobben som är helt avgörande för att Sverige ska fungera som nation borde vara bättre avlönade.

Men för att erbjuda en förklaring till varför det är så… Företag är tvungna att konkurrera med varandra om arbetskraft och gör det genom att erbjuda bra lön och andra förmåner. Som är alldeles uppenbart i denna tråd byter folk jobb för att en konkurrent är beredd att betala dem lite mer. Därav betalar privata företag mer pengar till sina arbetstagare för att få tillgång till personal med rätt kompetens. Det är en nödvändighet eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige. En arbetstagare kan välja att inte arbeta för ett företag som väljer att inte betala mer helt enkelt och gå til ett annat företag som är beredd att pröjsa lite extra. En offentlig sektor fungerar däremot annorlunda. Till att börja med finns det ofta en speciell utbildning som arbetstagaren måste ha läst för att ha möjlighet att jobba inom en offentlig sektor, dvs måste ha behörighet och den är ofta skattefinansierad, dvs beroende på politikernas beslut om hur mycket verksamheten får kosta. Lite förenklat kan man säga att lönerna är generellt sett lägre än för privata företag. Det finns förstås en ljuspunkt och det är att offentliga jobb är traditionellt sett reglerade, erbjuder en bättre balans mellan arbete och fritid, är mindre konjunkturkänsliga och är mer strikta när det gäller att följa lagar (särskilt diskriminerings- och semesterlagen mm). Som man säger klyschigt ibland så är pengar ”inte allt” utan man får se till helheten.

Jag vet varför det är så, har varit med ett tag (55 år) och jobbat i en mängd olika branscher samt jobbat fackligt såväl som politiskt. Jag tycker dock att man bör göra en reality check om man tycker 50k är dåligt betalt.

I mitt nuvarande yrke börjar den dåliga lönen faktiskt avspegla sig, det är oerhört svårt för bussföretagen att rekrytera idag, trots att många bussföretag själva utbildar sina förare och somliga till och med avlönar under tiden. Det handlar så klart inte bara om att lönen är förhållandevis låg, det handlar om arbetstider och bristen på andra förmåner också, men lönen är ett av de större problemen i sammanhanget. Är man idag arbetslös och har B-körkort så kan man lätt få utbildning och sedan jobb som bussförare men ytterst få gör det valet. Med den ålderstigna bussförarkåren är pensionsavgångarna så många att bristen på förare konstant ökar. Vi har idag 80-åringar som sitter och kör bara för att unga idag inte vill ge sig in i ett så dåligt betalt yrke.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jag vet varför det är så, har varit med ett tag (55 år) och jobbat i en mängd olika branscher samt jobbat fackligt såväl som politiskt. Jag tycker dock att man bör göra en reality check om man tycker 50k är dåligt betalt.

I mitt nuvarande yrke börjar den dåliga lönen faktiskt avspegla sig, det är oerhört svårt för bussföretagen att rekrytera idag, trots att många bussföretag själva utbildar sina förare och somliga till och med avlönar under tiden. Det handlar så klart inte bara om att lönen är förhållandevis låg, det handlar om arbetstider och bristen på andra förmåner också, men lönen är ett av de större problemen i sammanhanget. Är man idag arbetslös och har B-körkort så kan man lätt få utbildning och sedan jobb som bussförare men ytterst få gör det valet. Med den ålderstigna bussförarkåren är pensionsavgångarna så många att bristen på förare konstant ökar. Vi har idag 80-åringar som sitter och kör bara för att unga idag inte vill ge sig in i ett så dåligt betalt yrke.

Jo, men det där är en medveten företagspolicy som ämnar till att pressa arbetstagarnas löner nedåt. Jag förmodar att tanken från företagsledningen är att de vill utöva kostnadskontroll över vad de kan påverka (kostnader för drivmedel, IT, fordon, osv är oftast externa och är nästintill omöjliga att påverka).

Min uppfattning av den här branschen är att arbetstagare tar ett första jobb för lite lägre lön för att lära sig yrket och sedan byter upp sig till alternativa fordonsbolag som betalar bättre. Kollektivtrafiksbranschen pressas av ständiga utgifter till årliga inköp av nya fordon som ska vara ”rena i drift” (enligt nytillkommen lagstiftning) för att inte nämna att varje gång ett nytt bussbolag får rätten att trafikera en linje behöver de också bygga ut sin fordonsflotta. De som stannar kvar på ett jobb inom kollektivtrafiken har ofta en stabil anställning som är i princip helt oberoende av den ekonomiska utvecklingen (bussarna måste väl fortfarande avgå i en recession, eller hur?) och det är en bidragande orsak till varför vissa yrken är mer välbetalda (risk och belöning går ofta hand i hand i och med att ett högre risktagande innebär naturligtvis en större belöning). Om man tjänar mycket pengar då har man oftast ett sämre skydd, till exempel en VD eller en som sitter i företagsledningen har inget som helst skydd utan kan bli av med sin position utan motivering och har då endast att luta sig mot ett eventuellt avgångsvederlag som står skrivet i kontraktet. Men det finns även andra kategorier av arbetstagare som inte har särskilt stor trygghet. Jag kan till exempel nämna konsulter som till exempel kan bli inkallade till ett möte utan förvarning där de blir informerade att deras tjänster inte längre behövs. Risker och belöning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander3:

Jo, men det där är en medveten företagspolicy som ämnar till att pressa arbetstagarnas löner nedåt. Jag förmodar att tanken från företagsledningen är att de vill utöva kostnadskontroll över vad de kan påverka (kostnader för drivmedel, IT, fordon, osv är oftast externa och är nästintill omöjliga att påverka).

Min uppfattning av den här branschen är att arbetstagare tar ett första jobb för lite lägre lön för att lära sig yrket och sedan byter upp sig till alternativa fordonsbolag som betalar bättre. Kollektivtrafiksbranschen pressas av ständiga utgifter till årliga inköp av nya fordon som ska vara ”rena i drift” (enligt nytillkommen lagstiftning) för att inte nämna att varje gång ett nytt bussbolag får rätten att trafikera en linje behöver de också bygga ut sin fordonsflotta. De som stannar kvar på ett jobb inom kollektivtrafiken har ofta en stabil anställning som är i princip helt oberoende av den ekonomiska utvecklingen (bussarna måste väl fortfarande avgå i en recession, eller hur?) och det är en bidragande orsak till varför vissa yrken är mer välbetalda (risk och belöning går ofta hand i hand i och med att ett högre risktagande innebär naturligtvis en större belöning). Om man tjänar mycket pengar då har man oftast ett sämre skydd, till exempel en VD eller en som sitter i företagsledningen har inget som helst skydd utan kan bli av med sin position utan motivering och har då endast att luta sig mot ett eventuellt avgångsvederlag som står skrivet i kontraktet. Men det finns även andra kategorier av arbetstagare som inte har särskilt stor trygghet. Jag kan till exempel nämna konsulter som till exempel kan bli inkallade till ett möte utan förvarning där de blir informerade att deras tjänster inte längre behövs. Risker och belöning…

Det fungerar inte så. Alla bussförare har enhetslön, oavsett arbetsgivare. Rent teoretisk kan man förhandla upp sin lön men jag tvivlar inte på att någon lyckats med det. Finns inget bussföretag som vill betala mer än vad avtalet anger. Skulle själv byta om jag visste jag fick mer betalt någon annanstans men det är dödfött, jag måste byta bransch helt om jag ska få upp min lön och som 55-åring är det verkligen inte lätt i Sverige.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ålder: 33
Yrke: Webbutvecklare, konsult, 1,5 år i branchen.
Plats: Malmö-regionen
Utbildning: 2-årig YH
Ny lön: 40500

Jag gick in på 32000, fick 34 000 vid första löneförhandling och uttryckte att jag inte var nöjd.
La ut mig på demando med de erfarenheter jag fått under min tid med 40k som önskemål.
Fick två företag som nappade, halvtimmessamtal med båda företagen där vi kände på varandra.
Kodtest på båda företagen, det ena företaget gav ett kort och koncist test om min kodkvalitet och ett om mina kunskaper i .NET.
Det andra gav en längre uppgift med omfattning om ~10h.
Jag gjorde aldrig uppgiften på 10h utan behöll denna som backup om utfallet inte skulle bli bra hos företag 1.
Fick dock ett erbjudande jag är nöjd med och här är vi, detta är årets lön så jag får löneförhandla kommande året också.

Detta är nog beviset på sned marknad,absurd lön. Ingen erfarenhet, knappt utbildad, yh, ung. Hög lön

Grattis måste jag säga

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Detta är nog beviset på sned marknad,absurd lön. Ingen erfarenhet, knappt utbildad, yh, ung. Hög lön

Grattis måste jag säga

Kan bara hålla med om att marknaden är skev.
Men så länge något företag kan tjäna pengar på någon med så lite erfarenhet i branschen som jag har så kommer priserna fortsätta skruvas uppåt. Kan dock säga att efter en YH jämfört med de som kommit från 3 års studier som typ systemvetare, där är vi som brukat allvar på YH betydligt mer värdeskapande från dag 1 trots kortare studietid. Vi lär oss de verktyg som är aktuella för en utveckla betydligt mer praktiskt.

Permalänk
Medlem

Hög lön är bara marknadens sätt att säga att det behövs fler datatekniker, det verkar alltid råda stort behov i samhället. Sen är det ofta ganska komplicerade system, så man kan inte sätta vem som helst på jobbet tyvärr och då blir ju lönen därefter (enligt tillgång- och efterfrågemodellen).

Permalänk
Medlem

Nytt jobb ny lön!

Ålder: 35
Yrke: Test Manager (noll personalansvar, skal se till att vi inte släpper dåliga produkter eller fw uppdateringar.)
Plats: Oslo
Erfarenhet: 11 år
Utbildning: 4.5år Master i Mekatronik
Lön: 71k/mån
Förmåner: inga mer än vanliga med friskvård, mobil, bredband etc.

Ville hitta ett nytt jobb där jag faktiskt trivs med uppgifterna och inte bara lönen. Hadde säker kunna klämma ut 5k/mån men just nu vill jag ha ett jobb där jag trivs och tycker det är kul.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Ålder: 43 år
Yrke: Underhållselektriker på livsmedelsfabrik
Utbildning: ca 120p högskolepoäng/universitetsstudier inom Elektroingejörsprogrammet, men ingen examen
Erfarenhet: Jobbat med detta sen 2008, så 14 år då, 3 år inom elektroniktillverkning och felsökning innan dess och nåt halvår reparation av mobiltelefoner (på gamla 3310-tiden... många med kass mottagning där)
Nuvarande fast bruttolön: 32890 kr/mån
Förmåner: Friskvårdsbidrag 3500kr per år tror jag.

Varierar mellan 1500-8000kr mer per månad med beredskapstillägg och övertid, beroende på hur mycket jag får jobba över/åka in på jourfall. Det har hänt att man fått jobba över 20h på en helg när det är som mest att fixa, men oftast är det kortare övertid på någon timme eller tre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ålder: 43 år
Yrke: Underhållselektriker på livsmedelsfabrik
Utbildning: ca 120p högskolepoäng/universitetsstudier inom Elektroingejörsprogrammet, men ingen examen
Erfarenhet: Jobbat med detta sen 2008, så 14 år då, 3 år inom elektroniktillverkning och felsökning innan dess och nåt halvår reparation av mobiltelefoner (på gamla 3310-tiden... många med kass mottagning där)
Nuvarande fast bruttolön: 32890 kr/mån
Förmåner: Friskvårdsbidrag 3500kr per år tror jag.

Varierar mellan 1500-8000kr mer per månad med beredskapstillägg och övertid, beroende på hur mycket jag får jobba över/åka in på jourfall. Det har hänt att man fått jobba över 20h på en helg när det är som mest att fixa, men oftast är det kortare övertid på någon timme eller tre.

För att vara elektriker med den erfarenheten så låter din lön låg. Nu kanske du tillhör en annan ort än Stockholm iofs..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ålder: 36
Yrke: Tech/dev lead på intern utvecklingsavdelning hos större revisionsfirma (men gör mycket med teknik överlag, driver interna frågor som rättigheter på datorer, typ av datorer och mycket mer). Börjar snart arbeta lite mer med externa kunder/uppdrag.
Utbildning: Mediakommunikation med inriktning på PR, opinion och omvärld (inte alls IT-relaterad), 180hp
Erfarenhet: Webbutveckling i större och mindre format i 20 år, olika tekniska roller på IT-bolag, internetsupport, Webb-utvecklare och IT-support på liten reklambyrå, Microsoft 365-administratör på regionalt bolag, IT-ansvarig på regionalt bolag (tillsammans med konsultfirma), UI/IX-designer på konsultfirma, Front end-utvecklare på konsultfirma och en hel del annat som det brukar bli
Nuvarande fast lön: 61 000 kr/mån
Förmåner: Friskvårdsbidrag 5000kr, ITP 1, privat sjukförsäkring, subventionerade hushållsnära tjänster, årlig hälsokontroll, möjlighet att leasa bil, 6 veckor semester (men ingen övertidsersättning, dock uttalat och oftast följt om att 0 timmar övertid ska behövas)
Plats: Göteborg på papperet, arbetar mest med Stockholms-kontoret, sitter mest hemifrån Kristianstad