Permalänk
Medlem

Parfymclockers?

Hejsan människor,

Jag personligen älskar att ha parfym på mig, inte nödvändigtvis för att andra ska känna doften av mig men jag gillar att lukta gott (tänka sig...) för att jag vet inte... man känner sig fräsch, ren och putsad. Jag har själv en liten samling, inga dyrisar direkt men några som jag verkligen uppskattar, vissa mer än andra!

Då tänkte jag att det kanske kunde vara intressant att se vad andra tycker om samma område.

Har du någon speciell parfym som du köpt samma av i 20 år? Eller köper du olika varje gång? Har du en, två eller tio stycken eller en miljonkronorssamling? Vilken är din favorit eller är det någon speciell familj av dofter du föredrar?

Tyckte det kunde vara intressant att höra från andra! Tips, trick, träffar och missar

Mvh Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har köpt samma i 20 år nästan faktiskt. Aqua di Gio från Armani. Inte svindyr, och använder inte varje dag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har köpt samma i 20 år nästan faktiskt. Aqua di Gio från Armani. Inte svindyr, och använder inte varje dag

Har hört väldigt mycket om den, finns många iterationer av den så tänkte eventuellt pröva någon av dom! Svårt då det inte finns något ställe man kan prova herrparfymer där jag bor bara. Surt att kasta ut kring tusenlappen om man inte gillar den haha

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Dolce Gabbana - The One
Har köpt den i säkert över femton år nu. Den passar mig alldeles utmärkt. Användes titt som tätt nuförtiden. Flickvännen älskar den.

Fick tips av en parfymtokig polare om Yves Saint Laurent - Intense. Använder den dagligen på jobbet och diggar den som fasen också.

Har några andra som knappt användes också.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Dolce Gabbana - The One
Har köpt den i säkert över femton år nu. Den passar mig alldeles utmärkt. Användes titt som tätt nuförtiden. Flickvännen älskar den.

Fick tips av en parfymtokig polare om Yves Saint Laurent - Intense. Använder den dagligen på jobbet och diggar den som fasen också.

Har några andra som knappt användes också.

"The One" känns verkligen som så, det är nog den absolut bästa doften jag känt, personligen. Av många jag provat så är den nog en absolut top 3:a.

YSL Intense låter verkligen som något jag gärna skulle pröva. De har ett par omkring "Le Nuit de L'Homme"- linjen som jag absolut skulle vilja ha då jag provat dom. Dock svårt att avgöra från en bit papper eller på sin egen hud efter ett tag.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag körde Jean Paul Gaultier - Le male väldigt länge. Vet inte varför jag bytte. Tror jag blev snål någon gång och köpte en annan parfym som jag hittade billigt. Tror det var Beckhams parfym. Inte någon direkt favorit men räcker länge.. Nästa gång så blir det Le Male igen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Dolce Gabbana - The One
Har köpt den i säkert över femton år nu. Den passar mig alldeles utmärkt. Användes titt som tätt nuförtiden. Flickvännen älskar den.

Fick tips av en parfymtokig polare om Yves Saint Laurent - Intense. Använder den dagligen på jobbet och diggar den som fasen också.

Har några andra som knappt användes också.

+1 för the one. Har EdP dock, har aldrig luktat EdT.

Själv gillar jag spicebomb och guerlain lhomme ideal extreme.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag körde Jean Paul Gaultier - Le male väldigt länge. Vet inte varför jag bytte. Tror jag blev snål någon gång och köpte en annan parfym som jag hittade billigt. Tror det var Beckhams parfym. Inte någon direkt favorit men räcker länge.. Nästa gång så blir det Le Male igen.

JPG blir väldigt väl omtalat, mest Le Male eller Le Male Le Parfum. Har haft pekaren över beställningsknappen på Le Parfum några gånger men, finns så många alternativ!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att gamla minnen väcks starkast av dofter. Det behöver inte vara just parfymer. Kan vara om man får throwback av att något luktar som korridoren i grundskolan eller som en specifik maträtt man fick.

Många parfymer tycker jag luktar helt okej eller gott, men sedan finns det som man bara blir knocked out av som luktar helt gudomligt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Rituals - Bleu Byzantin

Riktigt trevlig allround parfym man kan köra på jobbet etc.

Nästa köp blir nog Aqua di Gio från Armani.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

+1 för the one. Har EdP dock, har aldrig luktat EdT.

Själv gillar jag spicebomb och guerlain lhomme ideal extreme.

The One EDP här med, luktar fantastiskt trots att många klagar på att den inte håller så länge tycker jag den håller sig kvar ett bra tag. Guerlain har jag dålig koll på. Såg att någon var på rea ett tag, bra recensioner också!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag använder Dior - Savauge, Eau de Toilette och har gjort det i några år. En av få som jag inte tycker doftar för starkt.
Den fick sig säkert ett uppsving efter Depps rättegång.

Ligger med på Vogues lista.
https://www.vogue.com/article/best-colognes-for-men

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kör på 3 som jag alternerar Acqua di Gio absolu, Acqua di Gio profumo och den genomskinliga. Såg precis att det finns en blå får ta och kolla in den.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har fortfarande inte riktigt hittat något jag verkligen gillar. Har lite svårt för tyngre dofter, åtminstone på sidan som riktar sig åt kvinnor. Det blir lätt huvudvärk deluxe, samtidigt som de väldigt fruktiga/blommiga ofta blir lite för mycket tonåring eller bara rent av sötsliskiga. Svårt att förklara, men har fortfarande inte hittat något bra mellanting. De få gånger jag faktiskt använder blir det flaskan som står hemma sedan kanske lite för lång tid tillbaka, The Body Shops Black Musk.

Halvt off topic, men kul grej om hur viktigt parfym kan vara:
Min far har alltid använt Hugo Boss signaturdoft, den som har funnits typ sen Hedenhös. Snacka om att jag blev förvirrad (och ärligt talat, ganska avtänd) när jag en gång gick på en dejt med en i övrigt väldigt trevlig snubbe, som också råkade gilla just den parfymen. Av någon anledning är "förlåt, men du luktar som min pappa" inte årets icebreaker. Rätt många år sen nu och rätt roligt i efterhand

Permalänk
Medlem

Paco Rabanne för min del 😀

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

The One EDP här med, luktar fantastiskt trots att många klagar på att den inte håller så länge tycker jag den håller sig kvar ett bra tag. Guerlain har jag dålig koll på. Såg att någon var på rea ett tag, bra recensioner också!

Guerlain lhomme ideal edp är också gott doftande enligt mig. Förmodligen den bäst doftande jag känt mot slutet av dens livstid på huden. Har jag haft den dagen innan och sedan vaknar så är den enligt mig himmelsk.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag "mainar" alltid Viktor & Rolf Spicebomb sedan sex år tillbaka. Varierar ibland med Aventus från Creed, men den är rätt dyr för att bära till vardags. Versaces Pour Homme Oud Noir är också trevlig, mogen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

För många år sedan nu gick jag in i ett parfymeri och luktade på allt de hade.
Har använt chanel antaeus sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fortfarande inte riktigt hittat något jag verkligen gillar. Har lite svårt för tyngre dofter, åtminstone på sidan som riktar sig åt kvinnor. Det blir lätt huvudvärk deluxe, samtidigt som de väldigt fruktiga/blommiga ofta blir lite för mycket tonåring eller bara rent av sötsliskiga. Svårt att förklara, men har fortfarande inte hittat något bra mellanting. De få gånger jag faktiskt använder blir det flaskan som står hemma sedan kanske lite för lång tid tillbaka, The Body Shops Black Musk.

Halvt off topic, men kul grej om hur viktigt parfym kan vara:
Min far har alltid använt Hugo Boss signaturdoft, den som har funnits typ sen Hedenhös. Snacka om att jag blev förvirrad (och ärligt talat, ganska avtänd) när jag en gång gick på en dejt med en i övrigt väldigt trevlig snubbe, som också råkade gilla just den parfymen. Av någon anledning är "förlåt, men du luktar som min pappa" inte årets icebreaker. Rätt många år sen nu och rätt roligt i efterhand

Låter som du skulle haft något mer smakfullt, ungdomligt men inte alltför "bubbelgummigt". Black Orchid av Tom Ford fick min sambo av mig och den älskade hon. dyr men väldigt bra. Black Opium som kanske är lite lättare på plånboken, varm i doften men ändå inte överröstande som busskur fylld med bubbelgumtjejer.

Haha dofter är väldigt kopplande och man kanske inte vill känna doften av sin far då man lägger huvudet på någon bröstkorg!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

För många år sedan nu gick jag in i ett parfymeri och luktade på allt de hade.
Har använt chanel antaeus sedan dess.

Grym signature scent! (Och inte vidare vanlig)

Permalänk
Medlem

Vilken jävla legandarisk tråd.
Undrar hur fan man inte själv kom på att starta denna.

Har använt mig av extremt mycket goda dofter sedan ungdomen.
Men kommer ta upp de som jag fått allra mest komplimanger av kvinnor.

Okej häng med nu.
1. La Nuit de l'homme (Sanslöst bra parfym! ! ! )
2. Carolina Herrera 212 (En gammal favorit som än idag, ger mig väldigt mycket komplimanger)
3. Dior Sauvage
4. Yves Saint Laurent Y
5. Narciso Rodriguez Bleu Noir
6. Jean Paul Gaultier Ultramale
7. Armani Code Absolu
8. Givenchy Gentleman
9. Dior homme
10. Bleu de Chanel

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Versace Eros.

Jag tror själv att det enbart var så jag väckte intresse från tjejen.
Om jag någonsin får slut på denna så är de nog allt över mellan oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Guerlain lhomme ideal edp är också gott doftande enligt mig. Förmodligen den bäst doftande jag känt mot slutet av dens livstid på huden. Har jag haft den dagen innan och sedan vaknar så är den enligt mig himmelsk.

Tusen tack, lägger den bland mina "framtida inköp" då den verkar väldigt tilltalande för mig. Har en förkärlek till "vinterdofter" i överlag så jag klagar inte!

Skrivet av Dreijer:

Jag "mainar" alltid Viktor & Rolf Spicebomb sedan sex år tillbaka. Varierar ibland med Aventus från Creed, men den är rätt dyr för att bära till vardags. Versaces Pour Homme Oud Noir är också trevlig, mogen.

Spicebomb Extreme eller den vanliga? Önskade jag kunde köra med Aventus men jag är för snål, så jag åker istället snålskjuts på deras kappa med Armaf Club De Nuit "klonen" av deras doft haha

Skrivet av FabriciusRex:

För många år sedan nu gick jag in i ett parfymeri och luktade på allt de hade.
Har använt chanel antaeus sedan dess.

Intressant, har sett ett fåtal prata om den, väldigt högt omtalad men sällsynt!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Muddyvaines:

Låter som du skulle haft något mer smakfullt, ungdomligt men inte alltför "bubbelgummigt". Black Orchid av Tom Ford fick min sambo av mig och den älskade hon. dyr men väldigt bra. Black Opium som kanske är lite lättare på plånboken, varm i doften men ändå inte överröstande som busskur fylld med bubbelgumtjejer.

Haha dofter är väldigt kopplande och man kanske inte vill känna doften av sin far då man lägger huvudet på någon bröstkorg!

Tack för tipsen, det ska jag definitivt kolla upp!
Jag har sett att vissa, typ Lyko, har som "kit" där man köper typ x antal parfymprover för typ 500-600 kronor. Sedan får man en rabattkod och kan beställa hem en fullstor variant av det prov man gillade bäst. Dvs man betalar ju egentligen för den fullstora, men får hem och kan prova ett par innan. Funderar på att testa något sådant, tycker det är så svårt att känna hur något passar i butik eftersom doften sedan också förändras när den blandas med just ens egen hud över dagen

Permalänk

Försökt summera rotationen (och exkluderat dekanter och testers)

Höst/Vinter
Fragrance Du Bois - New York Intense
Zaharoff - Signature noir EDP
Creed - Viking
Memo - Russian Leather
Parfums de Nicolai - New York Intense
Geo F Trumper - Sandalwood

Vår/Sommar
Creed - Green Irish Tweed, Virgin Island Water, Erolfa, Neroli Sauvage
Mugler - Cologne
Acqua Di parma - Colonia, Essenza

Året runt:
Creed - Aventus
YSL - Rive Gauche
Ralph Lauren - Polo Green (Vintage), Safari (Vintage)
Floris - 1962
Davidoff - Zino

Permalänk
Medlem

Har kört Ralph Lauren Polo Blue (EdT förr och EdP nuförtiden) så länge jag kan minnas. Varvade den ett tag med Ralp Lauren Polo Black för kvällar och helger. Men nu kör jag mest samma. Den funkar skapligt året runt även om den kanske gör sig bäst på vår och sommar. Skulle kanske haft något träigare till höst och vår, men då blir det oftare skäggolja iofs

Alternativt så varvar jag med en rejält doftande skäggolja, i det här fallet. Mr Bear Family - Wildfire som luktar rejält som en brasa i skogen. Något som matchar då jag ofta eldar både på helger och på jobbet.

Permalänk
Medlem

Mina favoriter genom tiderna?

1. Prada Luna Rossa EdT
https://www.skinfab.se/parfym/herr-parfym/prada-luna-rossa-ea...
Utgått sedan något år tillbaka, men finns på vissa ställen tydligen?

2. Armani Sport Code
https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Armani-Cod...
Har också utgått - tyvärr!

3. Armani Acqua Di Gio, Acqua Di Gio Absolu
https://www.parfym.se/parfym/armani/acqua-di-gio-homme-edt
https://www.nordicfeel.se/doft/parfym/herrparfym/giorgio-arma...
Kör med Acqua Di Gio i dagsläget. Inte suverän för kallare väder men funkar ändå eftersom jag mestadels är inomhus.

4. Hugo Boss: The Scent, Private Accord
https://www.parfymonline.se/hugo-boss-the-scent-private-accor...
En av de främsta bland favoriterna, så jävla mustig!

5. Versace Dylan Blue Pour Homme
https://www.kicks.se/versace/parfym/man/parfym/dylan-blue-pou...
Fräsch sommardoft, funkar bra för alla event.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Kladdpapper:

+1 för the one. Har EdP dock, har aldrig luktat EdT.

Själv gillar jag spicebomb och guerlain lhomme ideal extreme.

Skrivet av Muddyvaines:

The One EDP här med, luktar fantastiskt trots att många klagar på att den inte håller så länge tycker jag den håller sig kvar ett bra tag. Guerlain har jag dålig koll på. Såg att någon var på rea ett tag, bra recensioner också!

Jag tycker att EdT luktar ett par snäpp godare och faktiskt håller betydligt längre doftmässigt än EdP.

Parfym är överlag skitsvårt för man måste prova på sig själv och känna doften för att veta om det verkligen passar.

Funnits flera riktigt härliga dofter som jag älskat men som inte alls passade på mig.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, inte pga alla parfymer det talas om utan mer för skälen till att använda parfym. Använder ni samma parfym till vardags, som på jobb som när ni ska ut på kvällen?

Själv så är jag väldigt känslig mot starka dofter så nån ½h med en person som använt parfym så är man förstörd för resten av dagen med bankande huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Intressant tråd, inte pga alla parfymer det talas om utan mer för skälen till att använda parfym. Använder ni samma parfym till vardags, som på jobb som när ni ska ut på kvällen?

Själv så är jag väldigt känslig mot starka dofter så nån ½h med en person som använt parfym så är man förstörd för resten av dagen med bankande huvudvärk.

Personligen om jag vet att jag bara kommer vara hemma eller inte vara kring människor kanske jag drar en extra spray med en favorit som jag kan lukta på utefter dagen.
Är jag på jobbet så använder jag något som inte hugger någon i huvudet men samtidigt får en att lukta fräscht men nära huden så man inte stinker ner stället.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |