Rimligt prissatta 4090 i lager (tipstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Någon som vet om zotiac 4090 trinity oc är ett bra kort, jämfört med suprim x? Har beställt ett suprim x som kommer om två veckor men har chansen att plocka ett trinity oc idag. Är det värt att vänta på suprim eller ska man slå till? (samma pris)

Vänta på Suprim!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tror ni gör klokt i att beställa ny PSU också när ni är i farten, fan, känns inte bra med den där kabeln måste jag säga..

beställde själv ett ASUS Loki, alla lär vilja ha dessa, då det är lång leveranstid, men nog bra att ni alla beställer en sådan redan nu

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-ROG-Loki-SFX-...

såg nu att det är en liten PSU, man kan ju köpa en adapter så man kan montera dessa, men är de betydligt sämre än ATX storleken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Tror ni gör klokt i att beställa ny PSU också när ni är i farten, fan, känns inte bra med den där kabeln måste jag säga..

beställde själv ett ASUS Loki, alla lär vilja ha dessa, då det är lång leveranstid, men nog bra att ni alla beställer en sådan redan nu

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-ROG-Loki-SFX-...

såg nu att det är en liten PSU, attans

Hmm, 3500kr när jag redan har ett Seasonic Pure 1000W Platinum 80+.
Nah.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hmm, 3500kr när jag redan har ett Seasonic Pure 1000W Platinum 80+.
Nah.

man kan sälja sitt gamla och köra en ny

Permalänk
Medlem

nå nytt idag ?
nån som har en update från Inet ?

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats köpa från webhallen på releasedagen? Jag beställde en 4090 suprim x kl 15:03 på releasedagen. När jag gjorde beställningen fanns kortet fortfarande i saldo (som det såg ut som iaf). Tycker jag var tidig men fortfarande står det okänt leveransdatum :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Sebban84:

Någon som lyckats köpa från webhallen på releasedagen? Jag beställde en 4090 suprim x kl 15:03 på releasedagen. När jag gjorde beställningen fanns kortet fortfarande i saldo (som det såg ut som iaf). Tycker jag var tidig men fortfarande står det okänt leveransdatum :/

Jag beställde exakt samma men en minut senare och har inte fått någon info om leverans, när jag prata med kundtjänst sa dom oktober/november.

Väldigt störigt när det stod 2-4 dagars leveranstid.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

nå nytt idag ?
nån som har en update från Inet ?

"Vi kommer hålla dig uppdaterad på mejlen så fort vi har mer information från leverantören, men sannolikt är det minst en månads leveranstid för att få in kortet du beställt."

Info från idag, med en ganska tidig köplats.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag beställde exakt samma men en minut senare och har inte fått någon info om leverans, när jag prata med kundtjänst sa dom oktober/november.

Väldigt störigt när det stod 2-4 dagars leveranstid.

Ok tack för informationen. Ja precis väldigt störigt. Speciellt när det var i lager när jag la beställningen. Sen blev det tomt i lagret, men efter någon minut kom det tillbaka 1 kort. Så då tänkte jag att jag med säkerhet fick ett

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Tyvärr är det alltid så här med Webbhallen, dom har ingen koll alls på vad som kommer in och när.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Nu ska jag inte trampa Inet på tårna men just Fractal Design Torrent i kombination med en vattenkylare skulle jag hålla mig borta ifrån. Detta då man förlorar de två 180mm fläktarna i fronten som är hela poängen med just det chassit och också en stor del av kostnaden (400kr styck) om man väljer att montera en 240mm AIO i fronten och att montera radiatorn botten i.e. med radiatorn under pumphuset är verkligen inte att rekommendera då luftbubblor kommer att assimilera sig i pumpen med försämrad prestanda som följd.

Med andra ord så bör du bara ha min rekommendation av Fractal Design Torrent i åtanke ifall du tänkt använda en luftkylare, vilket jag hade gjort om jag vore du fast jag hade nog valt Torrent Compact istället för fullstora Torrent (och en NH-U12A ifall Inet inte är bekväma att skicka en dator med NH-D15 på posten).
Ifall du däremot vill ha vattenkylning skulle jag rekommendera en kraftigare AIO, typ en Arctic Liquid Freezer II 360 i ett chassi där denne monteras i toppen så att GPU'n inte matas med den varma luften från radiatorn samt för att säkerställa att luftbubblor assimileras i radiatorn istället för pumpen, typ ett Phanteks P500A.

Skrivet av General Nord:

Hej, jag hade samma tanke då jag såg din spec! Jag tror att i9an mår bra av vattenkylning. Själv så kör jag med en Liquid Freezer II 240mm. Jag är otroligt nöjd med den och hade valt exakt samma i ett nytt bygge, eller möjligtvis 360mm-varianten om den får plats!

Stort tack för er hjälp här! Har ändrat ordern igen efter era kommentarer som jag framförde till en företagsrådgivare på Inet. Det blev så här:

1 x ASRock Z790 Pro RS
1 x Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
1 x Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB
1 x Phanteks AMP 1000W
1 x Phanteks Eclipse P500A Svart
1 x Arctic Liquid Freezer II 360
1 x Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 FURY Beast RGB AMD EXPO

Beställde som sagt ett Gainward Phantom igår från Komplett – som levererades redan idag på morgonen till utlämningsstället Såg att Phantom-korten är slut på Komplett nu. Det gick rätt snabbt från när saldot väl gick under 100+ st!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag beställde exakt samma men en minut senare och har inte fått någon info om leverans, när jag prata med kundtjänst sa dom oktober/november.

Väldigt störigt när det stod 2-4 dagars leveranstid.

Skrivet av Sebban84:

Ok tack för informationen. Ja precis väldigt störigt. Speciellt när det var i lager när jag la beställningen. Sen blev det tomt i lagret, men efter någon minut kom det tillbaka 1 kort. Så då tänkte jag att jag med säkerhet fick ett

Hände samma för mig; Suprim X fanns i lager när jag beställde 15:01, men när jag skrev och frågade några dagar senare fick jag veta att det var en delay i systemet och att jag stod som 3:a i kö på nästa leverans. Kunde hämta ut min i fredags, så leveranser verkar komma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

nå nytt idag ?
nån som har en update från Inet ?

Jag beställde ett asus tuf vid release och fick i dag ett erbjudande om att byta till ett gigabyte-kort som kan levereras direkt, men är lite dyrare. De skriver att det sannolikt dröjer minst en månad innan leverans av tuf-kortet kan ske (men de vet så klart inte) och att det var ett (lågt) introduktionspris.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av moggis2:

Jag beställde ett asus tuf vid release och fick i dag ett erbjudande om att byta till ett gigabyte-kort som kan levereras direkt, men är lite dyrare. De skriver att det sannolikt dröjer minst en månad innan leverans av tuf-kortet kan ske (men de vet så klart inte) och att det var ett (lågt) introduktionspris.

Samma här, jag hoppade på Gigabytekortet för jag pallar verkligen inte samma skit som med 3xxx serien. Där det slutade med att jag fick köpa ett 3080 i andrahand för betydligt mer än utgångspriset bara för att få ihop datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moggis2:

att det var ett (lågt) introduktionspris.

Nej, nej, nej enligt Inet så var det inget introduktionspris och där har du fel! /s

Permalänk
Medlem

Finns det någon i tråden som har en pågående beställning hos NetOnNet och väntar på sitt kort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Kroella:

Samma här, jag hoppade på Gigabytekortet för jag pallar verkligen inte samma skit som med 3xxx serien. Där det slutade med att jag fick köpa ett 3080 i andrahand för betydligt mer än utgångspriset bara för att få ihop datorn.

Samma här. Tvekar lite, känns som Asus TUF är lite stadigare och kanske bättre kylning, men har kanske fel. Har letat efter någon review som jämfört korten men inte hittat nåt. Någon som har åsikter kring Gigabyte gaming OC rtx 4090?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

Samma här. Tvekar lite, känns som Asus TUF är lite stadigare och kanske bättre kylning, men har kanske fel. Har letat efter någon review som jämfört korten men inte hittat nåt. Någon som har åsikter kring Gigabyte gaming OC rtx 4090?

Jag förstår dig, då jag ska ha vatten på mitt så lägger jag inte så mycket vikt vid kylarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

Samma här. Tvekar lite, känns som Asus TUF är lite stadigare och kanske bättre kylning, men har kanske fel. Har letat efter någon review som jämfört korten men inte hittat nåt. Någon som har åsikter kring Gigabyte gaming OC rtx 4090?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Beställde som sagt ett Gainward Phantom igår från Komplett – som levererades redan idag på morgonen till utlämningsstället Såg att Phantom-korten är slut på Komplett nu. Det gick rätt snabbt från när saldot väl gick under 100+ st!

Jag tycker inte man överdriva en brist som inte finns, Gainwardkorten låg ju uppe i superlänge för precis vem som helst att köpa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

En sak är klart iallafall. Det är att lager saldona inte är "ärliga" butiker håller inne till prebuilds mm
Tydligen har ju inet kort men inte på sajten. Komplett har haft massa strix mm som går att välja på prebuilds men inte att köpa
Webhallen hade tuff nonOC men inte på sajten enligt gpukollen
lite trist man man ju tycka
gissar att proshop kommer släpp 1 eller 2 kort varje dag för att få besökare ....

Gainwardkorten... nja nej tack vill ha 600w utan ful bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Hände samma för mig; Suprim X fanns i lager när jag beställde 15:01, men när jag skrev och frågade några dagar senare fick jag veta att det var en delay i systemet och att jag stod som 3:a i kö på nästa leverans. Kunde hämta ut min i fredags, så leveranser verkar komma!

Coolt! Då kanske det händer snart

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Brukar Kompletts ”förväntas i lager” stämma? Beställde ett Suprim x för någon vecka sen men det var tydligen någon som hann genomföra köpet innan mig. Just nu står det förväntas 1 nov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

Samma här. Tvekar lite, känns som Asus TUF är lite stadigare och kanske bättre kylning, men har kanske fel. Har letat efter någon review som jämfört korten men inte hittat nåt. Någon som har åsikter kring Gigabyte gaming OC rtx 4090?

Hardware unboxed har videos som tittar på gigabyte gaming oc och asus tuf oc. För mina behov verkar det inte vara någon större skillnad (labbmaskin som ingen ser eller hör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker inte man överdriva en brist som inte finns, Gainwardkorten låg ju uppe i superlänge för precis vem som helst att köpa.

Javisst låg uppe länge men när det väl kom in i lager så tog det bara 4-5dagar för 100+ kort att säljas ut. Och med tanke på hur det ser ut att användare ¨jagar¨ ett specifik märke och hur länge så är det på gränsen till 30XX-serien bristvara. Sen vet vi ju inte om det är verkligen är brist eller om det är något Nvidia ställt till med.

Skrivet av RebirthMagic:

Brukar Kompletts ”förväntas i lager” stämma? Beställde ett Suprim x för någon vecka sen men det var tydligen någon som hann genomföra köpet innan mig. Just nu står det förväntas 1 nov.

Från Gainward GeForce RTX 4090 Phantom skulle komma in i lager så va det 1-2 dagar försening p.g.a. flyget blev försenat och då missade man den tidiga avlastningstiden. Så jag skulle säga att Kompletts förvätas i lager stämmer ganska så bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker inte man överdriva en brist som inte finns, Gainwardkorten låg ju uppe i superlänge för precis vem som helst att köpa.

Jag vet bara hur jag agerade. Beställde ett TUF från Inet vid release men fick inget från första batchen. Väntade nästan två veckor utan att kunna få någon säker information om leveransdatum. Sen kunde jag inte hålla mig längre – ville inte riskera att vänta i nästan ett år vilket jag gjorde på mitt 3080 när de släpptes. Så jag avbeställde mitt TUF från Inet och satsade på ett säkert kort (pun intended) och slog till på ett Phantom, som ju fanns i lager på Komplett. Kan tänka mig att fler gjorde som jag. Nu är alla de korten slut och Komplett har, precis som många andra butiker, inte ett enda 4090 från någon tillverkare i lager. Skulle ändå våga kalla det för en brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Skulle ändå våga kalla det för en brist.

Inte mer brist än varje GPU launch sen typ 2008. Kepler var slut, Maxwell var slut, Pascal var slut osv. Det var svårare att få tag i 1080 än 4090 varit hitils. 1080 var helt slut första veckorna.

Tillverkarna lanserar helt enkel inte med volym som t.ex stora telefontillverkare gör. För då krävs det att du sitter och tillverkar kort i 6 månader eller mer för att kunna absorbera efterfrågan första 1-2 månaderna vid nya lanseringar. Till och med Apple har "brist" vid release ofta.

Och då har dom total kontroll över typ allt och i princip konurerar med sig själva och kan skita i när andra företag lanserar saker. Dom lanserar heller inte i alla regioner samtidigt, just pga problemen med "front loaded demand" som alla eftertraktade teknikprylar har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Jag vet bara hur jag agerade. Beställde ett TUF från Inet vid release men fick inget från första batchen. Väntade nästan två veckor utan att kunna få någon säker information om leveransdatum. Sen kunde jag inte hålla mig längre – ville inte riskera att vänta i nästan ett år vilket jag gjorde på mitt 3080 när de släpptes. Så jag avbeställde mitt TUF från Inet och satsade på ett säkert kort (pun intended) och slog till på ett Phantom, som ju fanns i lager på Komplett. Kan tänka mig att fler gjorde som jag. Nu är alla de korten slut och Komplett har, precis som många andra butiker, inte ett enda 4090 från någon tillverkare i lager. Skulle ändå våga kalla det för en brist.

komplett har kort men dom säljer dom inte löst
kolla prebuilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Inte mer brist än varje GPU launch sen typ 2008. Kepler var slut, Maxwell var slut, Pascal var slut osv. Det var svårare att få tag i 1080 än 4090 varit hitils. 1080 var helt slut första veckorna.

Haha, jag har inte sagt att det är mer brist nu än nån annan gång. Folk vill ha kort. Det finns inga kort att köpa. Brist, så som jag ser det. Men alla får ha sin egen definition av det, inget jag tänker diskutera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

komplett har kort men dom säljer dom inte löst
kolla prebuilt

Ursäkta min otydlighet. Jag menade kort att köpa löst.