Asus bekräftar GDDR6X-minne hos uppdaterat Geforce RTX 3060 Ti

Permalänk
Melding Plague

Asus bekräftar GDDR6X-minne hos uppdaterat Geforce RTX 3060 Ti

Minnesfrekvensen kliver upp från 14 till 19 Gbps, men det är ännu oklart vilket prestandalyft det medför och när produkterna landar i butik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss denna billigare än Intel 770 så kanske, men gissar det är kört med dagens kronkurs

Permalänk
Medlem

Så minskar Nv distans till 3070. Betyder det bättre priser på nuvarande 3060 / Ti? Nej, pga det är helt nytt kort :/

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jävlar vad taggad man är!!!

/S

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men vilket prislyft blir det? 🤑

Mitt i mellan 3060 Ti och 3070.

Billigaste 3070: 6690 Sek
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3070-E...

3060 Ti Eagle OC: 6390 Sek
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3060-T...

6540 Sek isf?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Verkar som en extremt onödig produkt med tanke på hur nära vanliga 3060 Ti redan ligger 3070 i pris och i viss mån prestanda. Sänk priset på 3070 istället... Känns redan som det är fler varianter än nödvändigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför inte börja kalla alla "nya" 3000 serie för super, som dom gjorde på 2000 serien.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Kanske pga de är inte så super iaf?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Bortsett från ray tracing så känner jag ingen anledning att köpa Nvidia i något prissegment, AMD vinner hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Bortsett från ray tracing så känner jag ingen anledning att köpa Nvidia i något prissegment, AMD vinner hela vägen.

DLSS verkar ju klassas som bättre än FSR?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Verkar som en extremt onödig produkt med tanke på hur nära vanliga 3060 Ti redan ligger 3070 i pris och i viss mån prestanda. Sänk priset på 3070 istället... Känns redan som det är fler varianter än nödvändigt.

Tjaa, nått ska man väl göra när man köpt på sig för många 8 Gbit GDDR6X moduler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

DLSS verkar ju klassas som bättre än FSR?

Just det, det har du ju rätt i
Nu gissar jag bara, men jag tror faktiskt de allra flesta inte bryr sig så mycket om DLSS och RT egentligen. Ska jag vara ärligt så tror jag inte ens de allra flesta ens vet vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Bortsett från ray tracing så känner jag ingen anledning att köpa Nvidia i något prissegment, AMD vinner hela vägen.

DLSS, nvenc, Cuda bara för att nämna några. Faktum är att det är enklare att vänd på steken och säga att är det ENDA du vill ha rasterprestanda så vist duger AMD.

Själv har jag et rX5700 just nu, Mitt GTX970 krossar det med sin Nvenc encoder i renderings tid så får bruteforcar ut allt på min 3900XT då GTX 970 sitter i Xeon riggen som kör OBS.
Tom mitt GTX 780 var mer kapabelt på encoding.

Cuda är ju nice, Blender med Nvidia är ju kung tex.
DLSS har jag inte provat men FSR kör jag men ja är ju igen nackdel sedan fungerar ju FSR på allt så ja mer till fördel för Nvidia än AMD.

Nvidia är ett rövhålls företag och jag är totalt ointresserad av att köpa ett kort av dom pga prisfixerigen men likaså AMD för AMD har inget att erbjuda tyvärr så händer inget drastiskt hos AMD så blir det Nvidia när jag blir tvungen att en dag köpa nytt kort igen.

Mina 3 senaste kort har varit AMD och när även dagens kort faller efter generationer av Nvidia kort i vissa fall så är det lite sorgligt.

För min del blir det nog ett Arc PRO 50, A310 eller A380 för att fixa en bra AV1 och h264 encoder som komplement till mitt RX5700.

Att enbart köpa ett Grafkkort med rasterprestanda som enda funktion det kan hävda sig i är tyvärr som att köpa ett spätt och använda det till allt.

Folk i dag antingen dom inser det eller ej använder grafikkortet till så mycket mer än bara spel så att köpa en one trick pony i dag är som att skjuta sig i foten, jag vet då jag har RX5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

DLSS verkar ju klassas som bättre än FSR?

FSR 2.1 verkar ju rätt OK. Tror det kommer bli som med G-Sync vs Freesync i längden att den mer öppna standarden vinner, men det kanske dröjer några år till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Just det, det har du ju rätt i
Nu gissar jag bara, men jag tror faktiskt de allra flesta inte bryr sig så mycket om DLSS och RT egentligen. Ska jag vara ärligt så tror jag inte ens de allra flesta ens vet vad det är

Jag håller med dig att jag tror de flesta svenssons som inte hänger på SC inte vet vad det är. De som däremot är intresserade i teknik och pc gaming tror jag håller koll på det. Jag ser inte mig själv som någon fanboy av nåt lag, men måste erkänna att jag väljer grafikkort efter de features som Nvidia är bättre på.

Som pa1983 sa, nvenc är också en stor grej för mig. Jag jobbar en hel del med video redigering och programmering från campus, men använder mig av Nvidia Gamestream för att streama bilden till min laptop och i mina tester slår Nvidia med Moonlight klienten alla alternativa lösningar. Jag ser även DLSS som en garanti att grafikkortet kan användas på framtida titlar utan att tappa allt för mycket prestanda, alternativt minska pressen på grafikkortet om man vill prova köra Raytracing i nåt spel.

Jag har inte testat hur AMDs streaming möjligheter skiljer sig, men från vad jag läst så sitter Nvidia fortfarande på tronen.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

DLSS verkar ju klassas som bättre än FSR?

FSR är väl typ en generation bakom DLSS och på god väg ikapp till likvärdig prestanda. Inget att basera sitt köp på.
I den bästa av världar slutar Nvidia att låsa sin skalning till sina kort och konkurerar med bra kort istället men det lär väl aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Mitt i mellan 3060 Ti och 3070.

Billigaste 3070: 6690 Sek
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3070-E...

3060 Ti Eagle OC: 6390 Sek
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3060-T...

6540 Sek isf?

Helt sjukt att ett nytt kort som är motsvarande mitt 1080Ti kostar 6k 2022, vilket jäkla köp det var att få tag i detta för 4 k för 3 år sedan...

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3b0:

Helt sjukt att ett nytt kort som är motsvarande mitt 1080Ti kostar 6k 2022,

Ja det vore sjukt. Men riktigt så illa är det inte.
De snabbare 6600/6650XT startar på 4200 kr för tillfället. Måste man ha nvidia så börjar ju 3060 från ca 500 kr mer.

edit: Och "spöa 1080Ti rejält, nära 2080Ti i raster perf.", dvs 6700XT, finns från 5200 kr nu:

Givetvis inte guldläge mot förr men det är som det är med dagens historiskt värdelösa kronkurs...(dessutom så var väl inte 4K för 1080Ti ett butikspris?)