Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Åh nej, svenska språket ändras med tiden, hur ska vi överleva!!

Minns mycket väl hur vi fick lära oss i skolan att pratar man med någon äldre, så ska denne tilltalas "ni" och inte "du". "Du" var något som alla olärda använde. "Ni" används väl knappt idag för tilltal, minns inte senast jag hörde det.

Det där är fel. Niandet var historiskt nedlåtande. Det var de med högre ställning som använde ni till de med lägre. Att man skulle nia äldre är en efterkonstruktion.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Herr Direktörn, ni har ett besök som väntar på kontoret.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Minns mycket väl hur vi fick lära oss i skolan att pratar man med någon äldre, så ska denne tilltalas "ni" och inte "du". "Du" var något som alla olärda använde. "Ni" används väl knappt idag för tilltal, minns inte senast jag hörde det.

Hur gammal är du? Det har i princip aldrig varit ett normalt tilltal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur gammal är du? Det har i princip aldrig varit ett normalt tilltal.

Han behöver vara skapligt gammal: https://www.wikiwand.com/sv/Du-reformen

Jag tillhör veteranerna på forumet själv, 55 år, och vi hade då inget "ni-trams" i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Åh nej, svenska språket ändras med tiden, hur ska vi överleva!!

Minns mycket väl hur vi fick lära oss i skolan att pratar man med någon äldre, så ska denne tilltalas "ni" och inte "du". "Du" var något som alla olärda använde. "Ni" används väl knappt idag för tilltal, minns inte senast jag hörde det.

Det är ju skillnad på förändring och ren devalvering pga okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag tror att det är av samma orsak som vissa startar trådar med rubriker som "Varför kan man inte skilja på de och dem" utan att inse att "man" är talspråk. Grammatiknazism är ett tveeggat svärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där är fel. Niandet var historiskt nedlåtande. Det var de med högre ställning som använde ni till de med lägre Att man skulle nia äldre är en efterkonstruktion.

Exakt så. Från de med lägre till de med högre ställning så tilltalade man med titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tro mig, det fick jag!
Men vår lärarinna var minst sagt speciell och gav oss uppgifter som låg en bit in i framtiden just för att vi skulle vara förberedda!

/Lifooz

På den här tråden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

"Varför kan man inte skilja på de och dem? "

För att det räcker att hen gör det så vi inkluderar alla?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast det där radbrytandet är för mig ett sätt att göra texten mer lättläst i mail (som sen spiller över på annat).

När man skriver ett mail så lägger jag in radbryt så att styckena hålls ihop men undviker för långa rader. Då vet jag att mottagaren ser det som jag vill, inte för långa rader vilket jag tycker blir besvärligt att läsa.

Min metod är inte nödvändigtvis bra på långa löptexter (då bredden på texten nog bäst hanteras av verktyget man läser i) men mer korta, faktabaserade texter anser jag mår bra av den behandlingen

Men lite luft i texten är bra att ha

Samt inlägget du svarar på tycker jag är lite av att personen "räknar upp" en drös med saker. Då ser jag inget problem med nya stycken.

Ja det är tydligen mycket tyckande här. Ska man på höga hästar (skolans förfall och annat trams) tracka ned på något som faktiskt är korrekt så bör man städa upp i sina egna inlägg först. Vad du eller jag tycker om det spelar liksom inte så stor roll då folk som bekant tycker olika och det finns regler för hur man ska skriva.

Några exempel är ju "skall" som numera kan skrivas "ska". Eller "dig" och "dej". Känns som man måste ha väldigt tråkigt om dagarna för att störa sig på dessa småsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja det är tydligen mycket tyckande här. Ska man på höga hästar (skolans förfall och annat trams) tracka ned på något som faktiskt är korrekt så bör man städa upp i sina egna inlägg först. Vad du eller jag tycker om det spelar liksom inte så stor roll då folk som bekant tycker olika och det finns regler för hur man ska skriva.

Några exempel är ju "skall" som numera kan skrivas "ska". Eller "dig" och "dej". Känns som man måste ha väldigt tråkigt om dagarna för att störa sig på dessa småsaker.

Självklart, men hela språket är en stor oas av tyckande, så att framföra sin åsikt kan tillföra till diskussionen. Språket förändras baserat på vad folk tycker just nu och hur omgivningen förändras.

Rolig tråd att läsa, men jag stör mig personligen inte på dålig stavning så länge jag förstår vad personen menar. Jag har däremot en person på jobbet som användar förkortningar jag aldrig sett hos någon annan någonsin. Så jag fick fråga vad han menade.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

"man" är talspråk.

Nej.

Permalänk

Språk poliser har inga vänner

(särskrivet för att retas lite)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Minns mycket väl hur vi fick lära oss i skolan att pratar man med någon äldre, så ska denne tilltalas "ni" och inte "du".

När var det? Du-reformen fick sin start 1967, så jag antar att du gick i skolan som senast tidigt 70-tal? Men det låter ändå lite konstigt – innan reformen var ju det artiga att tilltala folk med titel, och "ni" sade man till mindre viktiga människor.

Permalänk
Avstängd

Jag stör mig lite på felaktigt användande av de/dem, än mer på dom i skrift dock, men de är ändå relativt små problem i dagens språk tycker jag. Grammatiken är viktig men folk kan ju inte stava längre och syftningsfel och liknande har ju också ökat kraftigt. Jag fattar inte hur svårt det är, rättstavningsfunktionerna har ju blivit bättre liksom, ser ni inte rödmarkeringen?

Och så fort man föreslår att du exempelvis borde lära dig att stava "X" innan du försöker framställa dig som en expert på "X" så blir det en massa tjafs om att man hånar någon för att hen är dyslektiker. Fuck, även dyslektiker kan se de röda linjerna, skärp er bara. Och det är inte en dyslektiker som skriver expresso istället för espresso, eller racist istället för rasist, utan det är en latmask.

Permalänk
Avstängd

Det jag stör mig på är folk som skriver "dem", istället för "dom", när det ska vara "de", jag har inget emot att folk inte har koll och kör det säkra kortet och skriver "dom" alltid.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det finns tre felstavningar jag reagerar på.
1. De och Dem som används helt tokigt, precis som vi diskuterar här
2. ordet "verkar" blir ofta värkar.
3. ordet "enda" som blir "ända" Blir så kul när det blir galet "Jag tittade på mitt svampställe, men det fanns inte en ända" (denna är från verkligheten i kantarellgruppen på FB.)

Sen är jag absolut inte bra på att stava själv...men just dessa tre orden har folk ofta problem med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har aldrig nånsin sagt ordet "dem", o jag har nog aldrig hört nån annan säga det heller, så därför förstår jag inte ens hur o varför ordet ska skrivas. "De" och "dom" däremot både skriver o säger jag hyfsat ofta så det är inga problem afaik.

Permalänk
Medlem

Att dra alla över en kam och påstå att samtliga språkpoliser är inåtriktade och känsliga, som denna artikel gör, är ju direkt förkastligt; huruvida det är socialt acceptabelt att påpeka stavfel är ju väldigt kontextuellt, och väldigt beroende på ens egen relation till språk, tal och skrift.

Jag - som inåtriktad och känslig språknazist - kan nämna ett annat exempel som stör mig något extremt; folk som på riktigt tror att det heter "att ta självmord". De får gärna "begå livet av sig" om man säger så. Skojar bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag har aldrig nånsin sagt ordet "dem", o jag har nog aldrig hört nån annan säga det heller, så därför förstår jag inte ens hur o varför ordet ska skrivas. "De" och "dom" däremot både skriver o säger jag hyfsat ofta så det är inga problem afaik.

Du borde börja med att skriva "och".

Både "de" och "dem" skall korrekt uttalas "dom" - naturligtvis kommer även förvirringen i skrift av detta. Så om du går runt och säger "de" gör du också fel.

Permalänk
Medlem

Ännu en studie om hur folk beskriver sig själva...

Internt lägger jag märke till stavfel och grammatiska fel, men efter att ha jobbat med personer med ADHD och/eller dyslexi så stör jag mig inte på sådant längre. Blir det för "allvarligt" fel kan man alltid rätta.

Något som jag stör mig på, och blir förvånad över, är dock när man på internet stöter på personer som har noll problemlösningsförmåga. De kommer liksom inte ens till startlinjen. Jag har även stött på sådana personer i yrkeslivet, vilket för mig är häpnadsväckande. De kan bara tala om att de har problem och försöker inte ens uppbringa information som skulle kunna tänkas behövas för att lösa problemet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Ännu en studie om hur folk beskriver sig själva...

Internt lägger jag märke till stavfel och grammatiska fel, men efter att ha jobbat med personer med ADHD och/eller dyslexi så stör jag mig inte på sådant längre. Blir det för "allvarligt" fel kan man alltid rätta.

Något som jag stör mig på, och blir förvånad över, är dock när man på internet stöter på personer som har noll problemlösningsförmåga. De kommer liksom inte ens till startlinjen. Jag har även stött på sådana personer i yrkeslivet, vilket för mig är häpnadsväckande. De kan bara tala om att de har problem och försöker inte ens uppbringa information som skulle kunna tänkas behövas för att lösa problemet.

Kolla på quora där folk kan ställa frågor om typ allt. Mer än hälften är typ en googling, och mycket av resten är bara åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Både "de" och "dem" skall korrekt uttalas "dom" - naturligtvis kommer även förvirringen i skrift av detta. Så om du går runt och säger "de" gör du också fel.

Detta var en nyhet för mig. Jag trodde att det gick bra att säga "de" och "dem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du borde börja med att skriva "och".

Både "de" och "dem" skall korrekt uttalas "dom" - naturligtvis kommer även förvirringen i skrift av detta. Så om du går runt och säger "de" gör du också fel.

Jag tenderar att skriva i lite mer i talsrpåk, så därför blir det oftast "o". Är fullt medveten om att jag gör det o att det kanske sticker folk i ögonen, men just nu kommer jag nog hålla på det

Måste tänka efter här, men troor jag säger "de" irl också, men det är möjligt att det är "det" jag tänker på (inte vid samma tillfälle alltså, utan som ett riktigt det) o som kanske råkar bli förkortat till "de" i lite sladdrig stockholmska sådär.
Aja, oavsett så kommer jag aldrig lära mig "de" och "dem" då jag tycker det är lite överflödigt, just my two cents

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kolla på quora där folk kan ställa frågor om typ allt. Mer än hälften är typ en googling, och mycket av resten är bara åsikter.

Nej tack!

Men det är det jag menar. Jag vet inte hur många bilder jag sett på meddelanden från Linux under boot-processen där lösningen är en googling bort. Det som gör mig extra upprörd i det fallet är att man vet att det är just de människorna som utropade "Linux är så bra!" fem minuter efter att de installerat det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Något annat som blir vanligare och vanligare är den felaktiva användningen av ordet "Kvalitativ". Ordet betyder inte "en pryl av god kvalitet" utan används mer för att beskriva hur något genomförts (kvalitativ undersökning vs kvantitativ undersökning t ex).

En stor syndare här är Sweclockers Jonas

Jag försökte påpeka detta för Sweclockers för länge sedan men det ignorerades glatt och nu ser man det allt oftare och på många ställen så jag har gett upp.

https://www.sprakinstitutet.fi/sv/publikationer/sprakspalter/...

Stavfel!!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag tenderar att skriva i lite mer i talsrpåk, så därför blir det oftast "o". Är fullt medveten om att jag gör det o att det kanske sticker folk i ögonen, men just nu kommer jag nog hålla på det

Måste tänka efter här, men troor jag säger "de" irl också, men det är möjligt att det är "det" jag tänker på (inte vid samma tillfälle alltså, utan som ett riktigt det) o som kanske råkar bli förkortat till "de" i lite sladdrig stockholmska sådär.
Aja, oavsett så kommer jag aldrig lära mig "de" och "dem" då jag tycker det är lite överflödigt, just my two cents

Jag har aldrig förstått mig på människor som gör fel med mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du borde börja med att skriva "och".

Både "de" och "dem" skall korrekt uttalas "dom" - naturligtvis kommer även förvirringen i skrift av detta. Så om du går runt och säger "de" gör du också fel.

Skall och skall.
Hur man uttalar "de" och "dem" beror lite på vilken dialekt av svenska man talar. Förr så var det till exempel vanligt på många håll att orden uttalades som di respektive dom, och det finns garanterat kvar här och där.
Men det är sant att numera så är det absolut vanligaste att uttala både "de" och "dem" som dom, men att det skulle vara det enda "korrekta" uttalet stämmer inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Ännu en studie om hur folk beskriver sig själva...

Internt lägger jag märke till stavfel och grammatiska fel, men efter att ha jobbat med personer med ADHD och/eller dyslexi så stör jag mig inte på sådant längre. Blir det för "allvarligt" fel kan man alltid rätta.

Något som jag stör mig på, och blir förvånad över, är dock när man på internet stöter på personer som har noll problemlösningsförmåga. De kommer liksom inte ens till startlinjen. Jag har även stött på sådana personer i yrkeslivet, vilket för mig är häpnadsväckande. De kan bara tala om att de har problem och försöker inte ens uppbringa information som skulle kunna tänkas behövas för att lösa problemet.

Tycker du tar upp något väldigt bra, du har jobbat med människor som har vissa svårigheter och har då fått ökad förståelse och kanske även stretchat den ödmjuka muskeln något.
Och det är kanske det som fler behöver, lite mer förståelse och något bättre problemlösningsförmåga.

Jag förstår att det finns människor som har svårigheter och tolkar text ordagrant där det blir syntax error om man ser värkar istället för verkar, men de flesta normalbegåvade människor förstår ändå vad som skrivs.
Sen kan man ju ödmjukt påpeka det...vilket också kräver en viss kunskap och erfarenhet att kunna göra.