Mount & Blade II: Bannerlord

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mangemani:

blev så fruktansvärt investerad i warband så jag har inte haft någon chans att testa om saker och ting har fixats. dock har jag en fråga om warband. jag blev en vasall till rodhoks efter ett bra tags spelande, skaffade mig en stor elit arme med 4 companions som är som slaktmaskiner på slagfältet, tror jag bara har losat 2 gånger, och det var i början när man lärde sig spelet. nu är det så att jag börjar att bli lite less på min kung som typ aldrig ger mig något slott utan bara pengar som belöning och jag är typ orsaken till att nu swabia inte ens finns längre, jag tog överslotten samt de stora städerna, men zip, nada, ingen belöning, eller ja, ja fick en liten fattig by, thats it, sen inledde de en ny kampanj mot sultanen och där gick gränsen när jag åter igen blev behandlad som luft, så jag beslöt mig för att bryta eden, säga upp mitt ägande utav byn och börja på ny kula ensam. jag red upp till the nords, tog över ett slott där och bildade mitt eget kungarike.

gjorde jag ett stort misstag nu?

Helt rätt!

Eget kungadöme och sen bara leva rövare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

För er som sitter på gamla fykärniga processorer så kan jag meddela att mitt hopp från Intel i7 4770k@4.6GHz till Ryzen 9 3900x gjorde att jag nu har utmärkt flyt i spelet. Om det beror på kärnorna eller IPC vet jag inte men det är som natt och dag i detta spelet.

Sitter med ett GTX 1080 Ti som nu är 99% belastat hela tiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hej och god kväll!

Var ett tag sedan man loggade in här.

Men en liten fråga till er inbitna veteraner jag har har pratat med alla ''nobles' fixat alla delar av flaggan, yadda yadda valde fixa mitt egna kungarike ,nu har jag en borg med 2 st byar men jag vill ju bli allsmäktig slåss och ta över andra borgar.

Men hur gör jag det nu?

Jag har bara kapacitet för 150män i mitt party det räcker ju inte för för att starta en 'Siege'' och ta över en borg jag behöver mer mannakraft.
När man spelar som ''Mercenary'' / väljer vara en 'Noble' åt en annan kan man ju skapa en Arme med andra, men hur gör jag mig egna Arme med mina 'Nobles'' som slåss åt mig?

Har redan en Waifu(Arwa)+en knodd på G i spelet om det spelar någon roll är ej i krig med hennes stam.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Hej och god kväll!

Var ett tag sedan man loggade in här.

Men en liten fråga till er inbitna veteraner jag har har pratat med alla ''nobles' fixat alla delar av flaggan, yadda yadda valde fixa mitt egna kungarike ,nu har jag en borg med 2 st byar men jag vill ju bli allsmäktig slåss och ta över andra borgar.

Men hur gör jag det nu?

Jag har bara kapacitet för 150män i mitt party det räcker ju inte för för att starta en 'Siege'' och ta över en borg jag behöver mer mannakraft.
När man spelar som ''Mercenary'' / väljer vara en 'Noble' åt en annan kan man ju skapa en Arme med andra, men hur gör jag mig egna Arme med mina 'Nobles'' som slåss åt mig?

Har redan en Waifu(Arwa)+en knodd på G i spelet om det spelar någon roll är ej i krig med hennes stam.

Jodå! Det räcker med 150 män om de är elitsoldater och om man själv är riktigt duktig.

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Hej och god kväll!

Var ett tag sedan man loggade in här.

Men en liten fråga till er inbitna veteraner jag har har pratat med alla ''nobles' fixat alla delar av flaggan, yadda yadda valde fixa mitt egna kungarike ,nu har jag en borg med 2 st byar men jag vill ju bli allsmäktig slåss och ta över andra borgar.

Men hur gör jag det nu?

Jag har bara kapacitet för 150män i mitt party det räcker ju inte för för att starta en 'Siege'' och ta över en borg jag behöver mer mannakraft.
När man spelar som ''Mercenary'' / väljer vara en 'Noble' åt en annan kan man ju skapa en Arme med andra, men hur gör jag mig egna Arme med mina 'Nobles'' som slåss åt mig?

Har redan en Waifu(Arwa)+en knodd på G i spelet om det spelar någon roll är ej i krig med hennes stam.

Är lite i samma sits förstår inte riktigt hur jag ska komma vidare utan att bli totalmosad av någon större nation

Permalänk

vet inte hur det är i bannerlords 2, men i warband(vilket inte kan vara sån stor skillnad tycker jag), efter att man har skapat sitt eget kungarike, vilket man enbart kan genom att ta över en borg/stad från en nation vilket leder till krig, så får man ett helvete, men det avtar. början är värst, men lyckas man att uthärda alla vågor utav armer som de skickar mot en och har man lite flyt så att man fångar ledarna för varje arme, så tappar nationen sitt stöd från sina följare. det jag fick lära mig på det hårda sättet var att man inte ska tåga mot nästa stad efter det att man tagit över sin första borg, utan man ska vara lite kylig och invänta fiendens attacker, använda slottet som skydd, låta dem ödsla trupper på att anfalla slottet istället för att du ödslar trupper på att slåss på ett slagfält. sen när man märker att det börjar avta lite, när de inte har så mycket mera armer att skicka, då tågar man mot nästa stad och nästa, och nästa, men var hela tiden uppmärksam på deras armer, som hela tiden ska försöka att smyga förbi och anfalla slotten dina som är långt bort.

så gjorde jag iaf, tog ett tag, men sen var första nationen besegrad och spelet blev mycket enklare när man sen fick vassaler, som skyddar slotten, så man slipper springa fram och tillbaks när fienden belägrar slotten.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråden då jag undrar hur bannerlord är nu för tiden? Mycket buggar? Flyter det ok? Saknas mycket innehåll?

Har hållit mig från att köpa då jag inte riktigt känt att jag haft lust att vara buggtestare, men börjar bli lite för sugen på spelet för att orka vänta tills de anser att det är helt klart.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mudde:

Lyfter denna tråden då jag undrar hur bannerlord är nu för tiden? Mycket buggar? Flyter det ok? Saknas mycket innehåll?

Har hållit mig från att köpa då jag inte riktigt känt att jag haft lust att vara buggtestare, men börjar bli lite för sugen på spelet för att orka vänta tills de anser att det är helt klart.

Mors.

För mig, dator i sign, så flyter det på mycket bra. Jag har inte stött på några buggar att tala om och innehållet är på en bra nivå. Jag spelade väldigt mycket vid lansering sen har jag haft en paus nu mest på grund av att andra spel tagit min uppmärksamhet. De lägger till nytt innehåll löpande och spelet patchas i rasande takt.

Gillar du Mount & Blade-konceptet så tror jag inte du kommer bli besviken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Mors.

För mig, dator i sign, så flyter det på mycket bra. Jag har inte stött på några buggar att tala om och innehållet är på en bra nivå. Jag spelade väldigt mycket vid lansering sen har jag haft en paus nu mest på grund av att andra spel tagit min uppmärksamhet. De lägger till nytt innehåll löpande och spelet patchas i rasande takt.

Gillar du Mount & Blade-konceptet så tror jag inte du kommer bli besviken.

Tack för svar!

Har nog lagt i.a.f. några hundra timmar på tidigare spel i serien (+ moddar).
Är säker på att jag kommer gilla Bannerlord om de inte misslyckats totalt. Var mest orolig för att det ska vara en riktig buggfest utan innehåll än så länge. Skönt om det inte är fallet och hoppas det flyter i 2560x1440 på min 3700x/5770XT.

Får väl köpa det nu och om det inte känns kul får jag spela lite mer om ett år eller så när det är "klart" alternativt moddarna blivit fler och större.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mudde:

Tack för svar!

Har nog lagt i.a.f. några hundra timmar på tidigare spel i serien (+ moddar).
Är säker på att jag kommer gilla Bannerlord om de inte misslyckats totalt. Var mest orolig för att det ska vara en riktig buggfest utan innehåll än så länge. Skönt om det inte är fallet och hoppas det flyter i 2560x1440 på min 3700x/5770XT.

Får väl köpa det nu och om det inte känns kul får jag spela lite mer om ett år eller så när det är "klart" alternativt moddarna blivit fler och större.

Det kommer nog gå fint.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag körde vid release och det var ju helt klart spelbart men det var lite problem med balans på alla kungariken och det var en del saker som inte släppts eller var klart för mid-end game.

Har det kommit mycket nytt sedan lansering eller bör man vänta något år på det här spelet?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av RCA56:

Jag körde vid release och det var ju helt klart spelbart men det var lite problem med balans på alla kungariken och det var en del saker som inte släppts eller var klart för mid-end game.

Har det kommit mycket nytt sedan lansering eller bör man vänta något år på det här spelet?

Gå in och kolla deras patch notes. Det kommer nya saker hela tiden och balansering sker titt som tätt.

För närvarande är de på 1.5.5 Beta patch sedan release som var 1.0.

Jag skulle påstå att de är mycket aktiva.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bröt mig ur Battania och behöll mina slott och den enda staden jag har. Sökte fred så fort jag kunde och får betala en krigsskatt. Samt att alla mina workshops stängdes. Ekonomin behöver ett lyft. Upptäckte att Corein har en noble longbow värd 100k. Såld!
Ska finna lämpligt byte och börja göra krig. Måste expandera mitt rike och skaffa rikedomar!
Med en 700 man stark här och hammer-and-anvil taktik kommer det gå bra.

Spelet saknar en hel del features. Men grunden är kanon. Fältslag är det bästa. Att rida in i ryggen på fienden som ens infanteri attackerar framifrån samt ens skyttar pepprar från sidan. Oh glorious joy!

Fann en mod för att göra egen flagga. Behöll det gröna och vita från när jag var vasall under Battania och gjorde det mer regalt.

Och ledmotivet påminner mig om Conan The Barbarian musiken!

Och slutligen:

Permalänk
Medlem

Hold up, du har Asus RTX 2080ti Strix O.C right? Grafiken ser dock ut som det är släppt 2014

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hold up, du har Asus RTX 2080ti Strix O.C right? Grafiken ser dock ut som det är släppt 2014

Grafiken på "overworld" är inget man tänker på. Du är aldrig så inzoomad. Ingame ser det faktiskt rätt ok ut. Inte out of this world men helt ok. Jämför Bannerlord med tex Warband så ser du hur mycket som ändå förbättrats. Folk spelade warband till 2020.
Spelar inte detta spelet pga grafiken.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hold up, du har Asus RTX 2080ti Strix O.C right? Grafiken ser dock ut som det är släppt 2014

Grafiken är ganska kass, objektivt sett. Men det är andra värden man är ute efter när man spelar. Det ser bättre ut i läget för strid. Tror warband har ett demo. Testa det om du inte har tidigare gjort

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av klotim:

Hold up, du har Asus RTX 2080ti Strix O.C right? Grafiken ser dock ut som det är släppt 2014

Detta är inte ett spel som kanske lagt mest av sitt krut på grafiken.

Mount & Blade är främst gameplay. De gamla spelen är riktigt risiga grafikmässigt så det är ett ofantligt stort steg framåt ur det perspektivet sen är det inte särskilt imponerande med 2021 standard.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Någon mer än jag som sitter på Windows 11 och har problem med att få spelet att ens starta? Jag får varken felmeddelande eller någon reaktion alls. Steam tror att spelet är ingång men inget händer efter att jag tryckt på PLAY i launchern. Börjar bli tokig på det här.

Har testat allt möjligt, inklusive "Verify integrity"

Några ideer? Dator i sign.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Nästa vecka går spelet ur early access. Någon mer som är taggad? De har även släppt modsupport för Steam Workshop 💪

Spelade Warband som en galning back in the day men Bannerlord har inte fångat mig än trots att det egentligen är exakt samma spel. Får hoppas på några grymma moddar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Nästa vecka går spelet ur early access. Någon mer som är taggad? De har även släppt modsupport för Steam Workshop 💪

Spelade Warband som en galning back in the day men Bannerlord har inte fångat mig än trots att det egentligen är exakt samma spel. Får hoppas på några grymma moddar framöver.

Köpte och spelade lite för snart två år sen. Intressant grund då, men saknade några saker och det var lite buggigt (som väntat för early access). Brukar inte köpa spel innan släpp, men ville stödja utvecklarna då jag har stora förhoppningar på spelet och lagt många timmar på Warband.

Kommer nog avvakta lite att spela igen tills jag har mer tid, men är säker på att det blir riktigt bra sett till hur det var och att moddar brukar komma och fixa de saker man vill ha annorlunda.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att plocka upp detta nu. Hur är spelet nu efter release?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7