Varför monopol inte alltid är rätt lösning till användarn (Bredband Norge)

Permalänk
Medlem

Varför monopol inte alltid är rätt lösning till användarn (Bredband Norge)

Vi som bor i Norge kanske tjänar lite mer men när vi har lite högre priser och när det är monopol på bredband så svider det:

Bredbånd 100: 599 kr - opp 30 kroner til 629 kr
Bredbånd 250: 699 kr - opp 30 kroner til 729 kr
Bredbånd 500: 769 kr - opp 50 kroner til 819 kr
Bredbånd 750: 829 kr - opp 50 kroner til 879 kr
Bredbånd 1250: 1029 kr - opp 50 kroner til 1079 kr

https://dinside.dagbladet.no/data/prishopp/77523304

Nu har inte jag Telia här i Norge utan Viken Fiber 300/300 med fast IP, Betalar 959 NOK. Problemet är at jag inte kan byta till något annat, utan jag är låst til Viken Fiber sina fina priser..

Tänkte bara visa kostnader för saker när monopol blir använt. Detta har alltid stört mig sen jag flyttat från Sverige.

Permalänk
Medlem

Du är ganska låst till din nätägare i Sverige också, råkar det inte finnas två olika bolag som dragit fram till tomtgränsen så går det i praktiken inte att byta nätägare. Dvs det är samma situation som i Norge, det finns inte något reglerat och inget som hindrar dig att dra in flera bolag.

Nu agerar nätägare i Sverige ofta som kommunikationsoperatörer i så kallade öppna nät, men det finns ingen priskonkurrens i dessa nät och det är kommunikationsoperatören som bestämmer vilka hastigheter som får säljas med mera.

En sak Telia är mer eller mindre tvingade att göra i Sverige är att andra bolag kan hyra deras fiber. Det är inget som hjälper de som inte har Telia Öppen Fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du är ganska låst till din nätägare i Sverige också, råkar det inte finnas två olika bolag som dragit fram till tomtgränsen så går det i praktiken inte att byta nätägare. Dvs det är samma situation som i Norge, det finns inte något reglerat och inget som hindrar dig att dra in flera bolag.

Nu agerar nätägare i Sverige ofta som kommunikationsoperatörer i så kallade öppna nät, men det finns ingen priskonkurrens i dessa nät och det är kommunikationsoperatören som bestämmer vilka hastigheter som får säljas med mera.

En sak Telia är mer eller mindre tvingade att göra i Sverige är att andra bolag kan hyra deras fiber. Det är inget som hjälper de som inte har Telia Öppen Fiber.

Intressant bott för länge i Norge antar jag, men tror det sista du nämner har något att säga med saken. Men sjuka priser är det ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saihtam:

Intressant bott för länge i Norge antar jag, men tror det sista du nämner har något att säga med saken. Men sjuka priser är det ändå..

Pizzan hade varit mer svårsmält för mig, men de har ju också högre lön som pizzabagare där än en universitetsutbildad har i Sverige.

Permalänk
Medlem

Monopol på infrastruktur med fri prissättning leder aldrig till något bra. Massa parallell infrastruktur leder inte heller till några bättre priser.