Permalänk
Medlem

Hjälp uppdatering

Hej! det är så att jag har en gammal gammal dator som jag skulle behövt hjälp med att uppdatera. Antar att jag egentligen skulle behöva byta ut det mesta i denna men tänkte om det var finns någon/några snälla själar där ute som kan komma med tips.

Det är så att jag nästan endast lirar CSGO, och försöker komma billigt undan här med att byta ut komponenter.

Om något är oklart så hör gärna av dig/er! TACK

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 4770K CPU
Processorkylare:
Moderkort: ASUS
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: GeForce gtx 770

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Moderkortet är inte ett "all series" då det ä en generell benämning som tillverkaren lägger in.
Vad har du för PSU?
Samt det viktigaste, vad är din budget?

Gissar på att CPU/Moderkort bör bytas ut men då är det också risk för uppdatering av RAM och nätagg, vilket leder till ny dator.

Permalänk
Medlem

Okej, som du märker så har jag inte jätte bra koll...
Corsair CX750M

Så det är så illa alltså, haha. Grejen är att datorn funkar helt ok, den har ju börjat låta en hel del när det startar upp och ibland vill den inte riktigt starta upp helt... Har du något tips på ungefär vad jag skulle behöva punga ut eller är det lika bra att köpa ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzzz:

Hej! det är så att jag har en gammal gammal dator som jag skulle behövt hjälp med att uppdatera. Antar att jag egentligen skulle behöva byta ut det mesta i denna men tänkte om det var finns någon/några snälla själar där ute som kan komma med tips.

Det är så att jag nästan endast lirar CSGO, och försöker komma billigt undan här med att byta ut komponenter.

Om något är oklart så hör gärna av dig/er! TACK

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 4770K CPU
Processorkylare:
Moderkort: ASUS all series
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: GeForce gtx 770

Ska du uppgradera så behöver du byta moderkort, cpu, RAM. En i5-12400 med B660 mobo och 2x8GB 3200 DDR4 är väl det "billigaste". Sedan en ny GPU, kanske ett RT6600. Ny kylare (duger med singel-tower för 300kr) och kanske nytt PSU. Blir i princip att bygga helt ny dator. Blir väl en 10.000 skulle jag tro.

Men tar vi från nästan gratis och uppåt:
1) Vilken frekvens kör du ditt 4770K på? Du kan utan bekymmer överklocka den till 4-4,3 GHz. Men då behöver du en bra kylare. Har du en bra kylare? (DeepCool, den som liknar CoolerMaster 212, är billigast nu. cirka 300 på amazon.se)

2) Har du SSD eller HDD? Har du ingen SSD så en SSD för 500 och uppåt ger en bra fartökning på datorn, men inte några mer FPS.

3) Mer RAM! (Osäker på pris på gamla DDR3, allt från gratis från skrotburk till mer än DDR4 kostar).

4) Nytt grafikkort. Bäst bang för bucken får man enligt Hardware Unboxed om man skaffar ett AMD RT6600. Drar inte mycket ström heller, så gammal PSU på minst 450W borde orka med kortet+i7.

Men jag skulle börja med att överklocka. (Inte om du kör intel-stock-fläkt!)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Matzzz:

Okej, som du märker så har jag inte jätte bra koll...
Corsair CX750M

Så det är så illa alltså, haha. Grejen är att datorn funkar helt ok, den har ju börjat låta en hel del när det startar upp och ibland vill den inte riktigt starta upp helt... Har du något tips på ungefär vad jag skulle behöva punga ut eller är det lika bra att köpa ny dator?

Inte jag heller
Du kan ju faktiskt överklocka på RAM (XMP) och CPU/GPU. Det kommer troligen behöva ny kylare men dessa kostar inte farligt mycket och presterare bättre än standardkylaren som följer med processorn.

Kör du iaf med en SSD och har en städad dator/OK temps?

Permalänk
Medlem

Antar att du iaf bytt hårddiskar till ssd. Det är ett stort uppsving annars. Sedan ett begagnat gtx1070. Det är en sjyst budgetuppdatering för spel. Sitter själv på ett evga ex och är supernöjd.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Ni är bra gulliga alltså. Nej jag har inte SSD! haha... Kanske börjar där plus nya kylare och sedan försöker mig på att överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzzz:

Okej, som du märker så har jag inte jätte bra koll...
Corsair CX750M

Så det är så illa alltså, haha. Grejen är att datorn funkar helt ok, den har ju börjat låta en hel del när det startar upp och ibland vill den inte riktigt starta upp helt... Har du något tips på ungefär vad jag skulle behöva punga ut eller är det lika bra att köpa ny dator?

Min lista på budgetåtgärder, billigast först.
1. Göra rent kylare och fläktar från damm, CPU/GPU/Nätdel. (oljud som du nämnt)
2. Installera om Windows om du inte gjort det på flera år och är bekant med det och drivrutiner.
3. Byta kylpasta på CPU eftersom burken har ett antal år på nacken med spelande och säkert Intel stock kylare. (oljud igen)
4. Kolla upp vilka minnen du har och om dom stödjer en snabbare hastighet (XMP)
5. Köpa en billig 250GB+ SSD och installera Windows på den. (allmän enorm prestandaökning med mjukvara).
6. Köpa en beg GPU, omkring GTX 1060/1070/1650s/1660. Dina minnen är för långsamma för en mer kraftfull GPU.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Okej, jag tackar ödmjukast för er hjälp!!

Permalänk
Medlem

Det är snart vinter och gaming säsongen är snart här!

- Grafikkort så rekommenderar jag att vända dig till begagnatmarknaden.
- Återanvänd ditt chassi och nätagg.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |