Utforskarens flikar anländer till Windows 11

Permalänk
Medlem

De nya ikonerna i Windows 11 höger-klick menyn ser intressanta ut (klipp/kopiera osv) - finns det möjlighet att konfigurera egna sådana ikoner i den nya menyn (inte gamla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet om att du kan flytta startmenyns position till vänster från centrerat i inställningarna va?

Ja, men det påverkar knappast Måns produktivitet
Menar såklart att program inte grupperas i taskbaren och att de har text labels på sig. Så att man kan välja rätt dokument med ett klick.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De har inte fixat så att man kan ha startraden vertikalt än, va? För det är väl den funktionen jag väntar på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat till senaste versionen men jag ser inga tabs i utforskaren. Har jag missat något?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Flikar i utforskaren? Det har jag aldrig sett i Windows 10.
Kanske kan vara en bra funktion, dock.

På gott och ont. Lätt att tappa bort mappar, så man öppnar dem igen i ett nytt fönster. Sen har man 15 fönster med mer eller mindre samma mappar öppna i 100 tabbar.

Permalänk
Medlem

Är 11 släppt, eller fortfarande beta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är 11 släppt, eller fortfarande beta?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av jnsson:

Och jag gillar W11 mer än W10. Dom har t.ex. gjort det nya inställningar mycket bättre än hur det är i W10

Ingenstans skrev jag att jag föredrar w10

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flikar i filhanteraren känns lite 2006 eller för det minnet till gamla NortonCommander.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Flikar i filhanteraren känns lite 2006 eller för det minnet till gamla NortonCommander.

Flikar i webläsaren känns också väldigt omodernt, jag kör flera fönster om det är så att jag verkligen måste vara inne på mer än en sida samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är 11 släppt, eller fortfarande beta?

Beror på vem man frågar. Microsoft hävdar bestämt att det är släppt sedan länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

På gott och ont. Lätt att tappa bort mappar, så man öppnar dem igen i ett nytt fönster. Sen har man 15 fönster med mer eller mindre samma mappar öppna i 100 tabbar.

Ja, den tanken slog mig också. Hoppas att det är valbart.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Flikar i webläsaren känns också väldigt omodernt, jag kör flera fönster om det är så att jag verkligen måste vara inne på mer än en sida samtidigt.

Wut? Flikar kom ju efter fönster. På vilket sätt känns fönster modernare?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Wut? Flikar kom ju efter fönster. På vilket sätt känns fönster modernare?

Ironi etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara kul att behöva klicka två gånger i taskbaren för att få upp två olika fönster.

Det behövs inte i och med möjligheten till grupperingen av olika fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Kan man inte göra det med knapp kombon Win+Alt+B? Har ingen HDR skärm själv så vet inte, men när jag trycker det så får jag upp en notis om att HDR är av.

Kan bekräfta att detta funkar på W10 åtminstone.
Tack för tipset, den kommer jag ha nytta utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Kan man inte göra det med knapp kombon Win+Alt+B? Har ingen HDR skärm själv så vet inte, men när jag trycker det så får jag upp en notis om att HDR är av.

Hade ingen aning att det fungerade så. Inte intuitivt någonstans och genom XB-appen dessutom. Men oavsett, tack!

Permalänk
Medlem

Är aktivitetshanteraren tillbaka i Windows 11 som förr i Windows 10 (i aktivitetsfältet)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är aktivitetshanteraren tillbaka i Windows 11 som förr i Windows 10 (i aktivitetsfältet)?

Det står att den skall vara det, men jag ser den inte.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har de släppt / uppdaterat Windows 11 arm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Flikar i utforskaren fick jag (som känns som det kvittar, för har kört Norton/Windows/Total Commander i 30+ år) men det VIKTIGA verkar de "glömt", task manager i via högerklick i taskbaren! Nu har man börjat lära sig starta det via Traffic Monitor ändå, men... hur kunde de "glömma"

https://i.imgur.com/mpk7Zvc.png

Att starta det via ett högerklick på Windows-knappen känns inte så mycket jobbigare. Som van Windowsanvändare tog det dock ett par dagar innan man lärde/vande sig vid det. Nu tänker jag inte på det som en nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Flikar i utforskaren fick jag (som känns som det kvittar, för har kört Norton/Windows/Total Commander i 30+ år) men det VIKTIGA verkar de "glömt", task manager i via högerklick i taskbaren! Nu har man börjat lära sig starta det via Traffic Monitor ändå, men... hur kunde de "glömma"

https://i.imgur.com/mpk7Zvc.png

Ctrl+Shift+Esc är väl så man öppnar just aktivitetshanteraren?

Permalänk
Medlem

Eller så rockar man 7+ Taskbar Tweaker o ställer in så det räcker med att dubbelklicka på taskbaren för att öppna taskmanagern, hur smidigt som helst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Eller så rockar man 7+ Taskbar Tweaker o ställer in så det räcker med att dubbelklicka på taskbaren för att öppna taskmanagern, hur smidigt som helst!

Jo om det är så viktigt så finns det absolut lösningar.

Men många verkar inte förstå fördelen av att använda standardlösningar. Du kanske alltid lägger in detta på dina datorer, har ett färdigt script eller en fil för att få alla inställningar och alternativ som du vill ha dem, men du kommer ju inte att ha det på någon annans dator ändå, eller sannolikt inte på jobbdatorn heller, så ditt invanda beteende kommer alltid bara att fungera på just dina datorer efter du har gjort dina installationer och inställningar liksom. Och eftersom det handlar om program som ändrar ganska grundläggande saker så finns det ju en risk att varje uppdatering av Windows pajar detta på något sätt, och även om de är snabba på att uppdatera detta program så kommer det ju vara perioder där det inte fungerar. Alltså kommer du att behöva hantera system utan dessa saker emellanåt hur du än gör, även om du aldrig rör en dator som du inte har full kontroll på.

Denna typ av program går som sagt djupt i operativsystemet vilket också gör att säkerhetsrisken är större än för de flesta vanliga användarprogram, inte riktigt på samma nivå som ett antivirusprogram kanske men de är ju också väldigt mycket hårdare granskade än alla dessa otaliga "tweakers" eller tilläggsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo om det är så viktigt så finns det absolut lösningar.

Men många verkar inte förstå fördelen av att använda standardlösningar. Du kanske alltid lägger in detta på dina datorer, har ett färdigt script eller en fil för att få alla inställningar och alternativ som du vill ha dem, men du kommer ju inte att ha det på någon annans dator ändå, eller sannolikt inte på jobbdatorn heller, så ditt invanda beteende kommer alltid bara att fungera på just dina datorer efter du har gjort dina installationer och inställningar liksom. Och eftersom det handlar om program som ändrar ganska grundläggande saker så finns det ju en risk att varje uppdatering av Windows pajar detta på något sätt, och även om de är snabba på att uppdatera detta program så kommer det ju vara perioder där det inte fungerar. Alltså kommer du att behöva hantera system utan dessa saker emellanåt hur du än gör, även om du aldrig rör en dator som du inte har full kontroll på.

Denna typ av program går som sagt djupt i operativsystemet vilket också gör att säkerhetsrisken är större än för de flesta vanliga användarprogram, inte riktigt på samma nivå som ett antivirusprogram kanske men de är ju också väldigt mycket hårdare granskade än alla dessa otaliga "tweakers" eller tilläggsprogram.

Jag gör allt för att göra min Windows-upplevelse så bra o smidig som möjligt, o nån riktig säkerhetsrisk skulle jag tro är så gott som noll
Men ja jag ser definitivt fördelen med standardlösningar, vilket är just därför folk klagar när väldigt gamla o inarbetade standarder försvinner utan nån som helst god grund.
O personligen skulle jag gärna se att Microsoft implementerade nya standarder också, t ex just dubbelklickande på taskbaren för att få upp taskmanagern, eller som i Linux att kunna hålla in win-knappen för att sen vänster eller högerklicka varsomhelst i ett fönster för att flytta eller ändra storlek på det. Men eftersom det inte sker så installerar jag program som 7+ Taskbar Tweaker eller AltSnap, båda är ju dessutom open source vilket är en fördel på alla sätt o vis Men ser såklart att dom som jobbar med support eller liknande inte kan göra det då dom jobbar med många datorer varje dag, medans jag bara har min stationära o laptop att optimera preciis som jag vill ha dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jag gör allt för att göra min Windows-upplevelse så bra o smidig som möjligt, o nån riktig säkerhetsrisk skulle jag tro är så gott som noll
Men ja jag ser definitivt fördelen med standardlösningar, vilket är just därför folk klagar när väldigt gamla o inarbetade standarder försvinner utan nån som helst god grund.
O personligen skulle jag gärna se att Microsoft implementerade nya standarder också, t ex just dubbelklickande på taskbaren för att få upp taskmanagern, eller som i Linux att kunna hålla in win-knappen för att sen vänster eller högerklicka varsomhelst i ett fönster för att flytta eller ändra storlek på det. Men eftersom det inte sker så installerar jag program som 7+ Taskbar Tweaker eller AltSnap, båda är ju dessutom open source vilket är en fördel på alla sätt o vis Men ser såklart att dom som jobbar med support eller liknande inte kan göra det då dom jobbar med många datorer varje dag, medans jag bara har min stationära o laptop att optimera preciis som jag vill ha dom.

Tja, alla ändringar pajar någons workflow, man kan kämpa emot det eller lära sig hur det fungerar nu och acceptera. Relevant XKCD:

De flesta använder inte aktivitetshanteraren så ofta, att dedikera en så central plats som dubbelklick på taskbar till det är således inte en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, alla ändringar pajar någons workflow, man kan kämpa emot det eller lära sig hur det fungerar nu och acceptera. Relevant XKCD:
https://imgs.xkcd.com/comics/workflow.png

De flesta använder inte aktivitetshanteraren så ofta, att dedikera en så central plats som dubbelklick på taskbar till det är således inte en bra lösning.

.. eller installera tredjepartsmjukvara som fixar så det fungerar precis som jag vill Jag är picky med hur alla mina ting ser ut o fungerar så att bara acceptera nergraderingar rakt av är inte lätt inte!
Men ja, du har definitivt en poäng, är ju hela tiden en balansgång mellan gulliggull för Svenssons o hardcoreoptimerat workflow för h4xx0rpowerusers. Önskar dock att MS åtminstone la in liiite mer options åtminstone för oss powerusers, men istället får jag nöja mig med tredjepartsgrejer då. Får bara hoppas att dom inte gör en Apple o aktivt börjar motarbeta sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

.. eller installera tredjepartsmjukvara som fixar så det fungerar precis som jag vill Jag är picky med hur alla mina ting ser ut o fungerar så att bara acceptera nergraderingar rakt av är inte lätt inte!
Men ja, du har definitivt en poäng, är ju hela tiden en balansgång mellan gulliggull för Svenssons o hardcoreoptimerat workflow för h4xx0rpowerusers. Önskar dock att MS åtminstone la in liiite mer options åtminstone för oss powerusers, men istället får jag nöja mig med tredjepartsgrejer då. Får bara hoppas att dom inte gör en Apple o aktivt börjar motarbeta sånt.

Så vad är det ni gör i Task Managern hela tiden eftersom den är så viktig att få fram snabbt?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

.. eller installera tredjepartsmjukvara som fixar så det fungerar precis som jag vill Jag är picky med hur alla mina ting ser ut o fungerar så att bara acceptera nergraderingar rakt av är inte lätt inte!
Men ja, du har definitivt en poäng, är ju hela tiden en balansgång mellan gulliggull för Svenssons o hardcoreoptimerat workflow för h4xx0rpowerusers. Önskar dock att MS åtminstone la in liiite mer options åtminstone för oss powerusers, men istället får jag nöja mig med tredjepartsgrejer då. Får bara hoppas att dom inte gör en Apple o aktivt börjar motarbeta sånt.

Jo. Men grejen med "hardcore-användare" är ju att de har specifika och individuella behov, inte att de sitter och öppnar aktivitetshanteraren (Med musen dessutom?!) hundra gånger om dagen liksom (även om det säkert finns en del sådana).

Och MS har ju förbättrat situationen för "hardcore-användare" rejält genom åren även om de också har förenklat en hel del i det grundläggande gränssnittet, för vanliga användare men förenklingar där hjälper ju alla liksom. När powershell kom var det ett jättelyft jämfört med cmd exempelvis, och nu med Terminal och stöd för linuxkonsoler bland annat så är det ju ännu bättre. Vill du jobba "i linux" så hjälper MS dig att göra det antingen i Windows eller om du vill köra Linux på hårdvaran så kan man använda MS verktyg och plattformar där, allt ifrån VS Code till SQL Server eller dotnet.