Helgsnack: Hur viktig är vikten på dina prylar?

Permalänk
Medlem

Mus: Lätt
Hörlurar: Medel
Tangentbord: Tungt (Brytarna: Medel)
Dator: Lätt
Telefon: Lätt
Stekpanna: Lätt

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt funderat på vikten så mycket men är sugen på att testa en ultralätt mus. Dom är dessvärre ofta väldigt dyra. Kanske vågar man testa på BF om det kommer någon "deal".

Hörlurar vill jag ha lätta, det vet jag.

Tangentbort spelar ingen roll då jag sällan flyttar eller lyfter runt det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har aldrig riktigt funderat på vikten så mycket men är sugen på att testa en ultralätt mus. Dom är dessvärre ofta väldigt dyra. Kanske vågar man testa på BF om det kommer någon "deal".

Köpte ett demoexemplar av Xlite V2 Mini för 690 kr istället för 990 kr som den vanligen kostar. Kanske kan vara värd att kika på? Riktigt bra mus i mitt tycke.

https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/xlite-tradlos-v2-mi...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Mus: 63g (Logitech g pro x superlight)
Tangentbord: 1.58 kg (Glorious GMMK Pro)
Hörlurar 1: 376g (SteelSeries Arctis 7 2019 Edition, trådlösa)
Hörlurar 2: 380g (Philips Fidelio X3)

Så, lätt mus, tungt tangentbord och mellantungt på hörlurarna.

Men är rätt sugen på att uppgradera mina trådlösa hörlurar till SteelSeries Arctis Nova 7. Tror det kan bli en bra skillnad mellan dessa och mina gamla Arctis 7:or, dom är lite lättare också 325g.

Permalänk
Medlem

Den här trenden med superlätta möss är det bästa som hänt datormössen på länge.

Permalänk
Medlem

Har gått från en riktig viktnörd till någon som insett att det mesta fungerar. Men kan ju även handla om att skillnaderna i vikt i nominella termer minskat ordentligt mellan vad som är tungt respektive lätt idag. Istället för kg räknar vi hekto och i vissa fall några tiotals gram mellan lätt och tungt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hr ju gått över till iPad så vikt är viktigt (höhö).

Hade ja börjat med dator igen så är röda brytare favoriten.
Mus får vara hur tung som helst. Funktionalitet o bekvämlighet är prio.
Hörlurar får inte vara tunga. Bekvämlighet o tillräckligt lättviktare så de inte blir jobbiga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Mus: 63g (Logitech g pro x superlight)
har en vanlig pro X som väger ca 20g mer.. stor skillnad när man jämför.. men.. kan ändå tycka att lättare vore ännu bättre. så får kanske ta fram borren

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Köpte ett demoexemplar av Xlite V2 Mini för 690 kr istället för 990 kr som den vanligen kostar. Kanske kan vara värd att kika på? Riktigt bra mus i mitt tycke.

https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/xlite-tradlos-v2-mi...

Tack. Får hålla lite koll på den när BF rean drar igång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Mus: 63g (Logitech g pro x superlight)
har en vanlig pro X som väger ca 20g mer.. stor skillnad när man jämför.. men.. kan ändå tycka att lättare vore ännu bättre. så får kanske ta fram borren

Lättaste jag hittat men kostar på tok för mycket för min del åtminstone.

https://www.maxgaming.com/en/wireless-mouses/starlight-pro-te...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

De är viktigt att datorn väger mycket. De ger mer prestanda. Min burk väger säkert 30kg. Känns som det iallafall.

Kylkapacitet väger!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lättaste jag hittat men kostar på tok för mycket för min del åtminstone.

https://www.maxgaming.com/en/wireless-mouses/starlight-pro-te...

jao, såg den, men.. skulle nog vilja testa innan köp, men vore nästan roligare att se hur man kan modda det jag har..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Gällande datormus.

Kör med en Logitech G602 och en gammal klassiker, Razer Boomslang från 2007 (159g !)

Har alltid föredragit tyngre möss och självklart har jag kvar denna klassiker från Logitech!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av SnowgubbeN:

Gällande datormus.

Kör med en Logitech G602 och en gammal klassiker, Razer Boomslang från 2007 (159g !)

Har alltid föredragit tyngre möss och självklart har jag kvar denna klassiker från Logitech! <Uppladdad bildlänk>

Herregud. Hade glömt att G5 kom med sån där vikthantering.

Men som många tidigare påpekat är det helt olika beroende på produkt. Lite i alla fall. Gillar lätta möss, men resten av utrustningen får gärna ha lite tyngd. Känslan blir ofta mer kvalitativ.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är oviktigt vet det väger

Är mus/headset får inte väga för mycket så att man blir trött/får ont. Vad tbort och dator väger spelar ingen roll

Permalänk
Inaktiv

Musen ska vara så lätt som möjlig men för hörlurar etc. Spelar vikt ingen roll alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag föredrar tyngre grejor.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tunga grafikkort rules!

Förr köpte jag oftast billigaste grafikkortet "inom samma GPU", dvs. ett två-fläktars. Tyckte det var bortkastade pengar att köpa ett "större kort", om elektroniken var samma.

På senare år har jag blivit mer ljudkänslig, så sista kortet jag köpte i somras är en tre-fläktars RT6600XT. Många recensenter på YT tyckte det var löjligt och bortkastade pengar att ha en så stor kylare på ett 6600XT, men inte jag. Det blev ett XFX QICK308 för 5249 svenska pesetas. Exakt 250 mer än "samma" XFX-kort med två fläktar. Kortet är väldigt, väldigt tyst. I "silent mode" typ heltyst även vid medium-belastning. Aldrig fel med stora kylare!

Så, ja: Tyngre grejor är bättre!

Edit: Kortet har gått ner en femhundring på Komplett sen jag köpte det i maj. Kan rekommendera! Tre års garanti vid registrering hos XFX.

La till prisutveckling.
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har funderingar på att skapa en tråd om den ultimata datanördpackningen i en ryggsäck. Olika typer av datanördar har självklart olika behov, så folk får ha olika packningar. Men det jag har kommit fram till att produkter riktade emot denna grupp datanördar är nästan obefintlig.
T.ex. en nätverks-switch är en produkt som en nörd skulle kunna behöva i ens väska. Jag har hittat en pytteliten switch som är otroligt liten och lätt. Till denna medföljer det en nätdel som typ väger dubbelt så mycket och nätdelen passar inget annat jag har med i ryggsäcken.

Samma sak med skruvmejslar, de flesta är gjorda för hemmabruk. På fält så behöver jag inte ha alla knepiga specialbits som ökar vikten i onödan. Jag hittade dock en cool skruvmejsel för mitt behov:
https://www.dustin.se/product/5011165240/liftup-elektriker-sk...
Allt frid och fröjd, bara komplettera med lite extra bits tänkte jag. Å nej, andra bits passar inte här ska det vara en pytteliten mindre storlek. (jag vet vilken datoranvändargrupp som genast beställer denna icke kompatibla skruvmejsel nu) Nå det handlar nog om säkerhetsbits som ska ha isolering och den ej är godkänd annars.

Men min poäng är att lätta-komponenter för att ha med sig i väskan för datanördar är svårt att hitta, detta för att ingen tillverkare i princip ser oss som en grupp konsumenter att satsa på.

Du behöver inte en väska utan en verktygslåda. Jag har aldrig sett behovet av att ha med sig annat än en Philips mejsel om jag ska nånstans med en dator. Allt som inte går att skruva med en vanlig mejsel kräver egentligen att du sitter vid en utrustad arbetsplats.
Om du håller på med fältreparationer så behöver du en verktygslåda eller verktygsväska, inte mindre nättare verktyg.

För att återgå till topic så uppskattar jag ofta prylar som är genomtänkta och ergonomiska. Det brukar bli lättare saker för att är dom genomtänkta så har man skalat bort onödigheter.
Det finns exempelvis ett marknadssement som jag aldrig förstått och det är laptops som är knappt släpbara. Varför ska man ha en bärbar enhet som kräver att du har en stor ryggsäck för att få den med dig? Om du ändå tänkt ha datorn stationärt placerad så är det väl onödigt att den är portabel. Och ja jag saknar mobiltelefonerna som nådde sin perfektion 2010, nu blir dom bara större och större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tunga grafikkort rules!

Förr köpte jag oftast billigaste grafikkortet "inom samma GPU", dvs. ett två-fläktars. Tyckte det var bortkastade pengar att köpa ett "större kort", om elektroniken var samma.

På senare år har jag blivit mer ljudkänslig, så sista kortet jag köpte i somras är en tre-fläktars RT6600XT. Många recensenter på YT tyckte det var löjligt och bortkastade pengar att ha en så stor kylare på ett 6600XT, men inte jag. Det blev ett XFX QICK308 för 5249 svenska pesetas. Exakt 250 mer än "samma" XFX-kort med två fläktar. Kortet är väldigt, väldigt tyst. I "silent mode" typ heltyst även vid medium-belastning. Aldrig fel med stora kylare!

Så, ja: Tyngre grejor är bättre!

Edit: Kortet har gått ner en femhundring på Komplett sen jag köpte det i maj. Kan rekommendera! Tre års garanti vid registrering hos XFX.

Jag ångrar inte en sekund att jag gick till denna bjässe. Helt tyst.
Enda nackdelen är nu hör jag mitt kylskåp.😮
Så den ökade vikten i detta fall var extremt bra.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Har lite andra hobbies i vandring, camping och bikepacking. Där tänker jag ofta på vikt. Har nog aldrig direkt givit det en tanke när det handlat om datorprylar eller teknik. Telefon och mus är väl det enda jag känner att det är relevant för mig men för telefon har jag tänkt mer på storlek och för mus har det nästan bara handlat om form.

Permalänk
Medlem

Ibland måste jag hjälpa dottern med datorn, då får jag känna på hennes Logitech PRO X Superlight, det är en aha-upplevelse varje gång. Vikten spelar roll.

Permalänk

Hörlurar och mus, lätt. Resten, tungt.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Heavy Metal ftw

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att skall jag bära det på kroppen, i en väska, eller i fickan, då ska det vara lätt. Exempel på sådana saker kan vara mobil, hörlurar, laptop, och så vidare.
Är det något jag håller i handen när jag använder det och det inte går att ringa med den, då får det gärna väga lite. Exempel är då kamera, mus, tandborste, bestick.

Den klyftige kan säkerligen hitta exempel där tumregeln ovan inte stämmer, men ja ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8