Hur flyttar man över smidigast från en Samsung till en Samsung och diverse frågor.

Permalänk
Medlem

Hur flyttar man över smidigast från en Samsung till en Samsung och diverse frågor.

Min gamla Samsung börjar ta slut i batteriet. Fick en annan gammal av en bekant med något bättre batteri.

Hur flyttar man över appar/foton/sms smidigast? Har aldrig gjort detta förr. Hur är det med Bank-ID och bank-app t.ex?

Edit: Skrivfel i rubriken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Samsung Smart Switch löser det. Nu var det något år sen jag gjorde det, har S10+ än, men vill minnas att den kopierar precis allt och sätter upp nya mobilen precis som den gamla var, allt funkar direkt.

Antingen kan du göra en hel backup till datorn eller koppla ihop mobilerna med USB och föra över direkt, kanske funkar trådlöst nuförtiden också ^^

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem

Som 2blåbär säger så är det Samsung smart switch du ska köra.

Bank-id måste du fixa nytt och eventuellt behöver du även logga in på konton igen även fast de flyttas över

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2blåbär:

Samsung Smart Switch löser det. Nu var det något år sen jag gjorde det, har S10+ än, men vill minnas att den kopierar precis allt och sätter upp nya mobilen precis som den gamla var, allt funkar direkt.

Antingen kan du göra en hel backup till datorn eller koppla ihop mobilerna med USB och föra över direkt, kanske funkar trådlöst nuförtiden också ^^

Skrivet av Zippeer:

Som 2blåbär säger så är det Samsung smart switch du ska köra.

Bank-id måste du fixa nytt och eventuellt behöver du även logga in på konton igen även fast de flyttas över

Tack för svar. Bara att avinstallera Bank-ID innan för säkerhets skull med andra ord. Ska se om jag hittar någon USB-kabel som inte kostar skjortan.

En till bara. Installera Samsung Smart Switch på mobile jag ska lämna, hur installerar jag det på nya om jag ska inleda med att flytta över saker? Jag är helt tilt på sånt här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar. Bara att avinstallera Bank-ID innan för säkerhets skull med andra ord. Ska se om jag hittar någon USB-kabel som inte kostar skjortan.

En till bara. Installera Samsung Smart Switch på mobile jag ska lämna, hur installerar jag det på nya om jag ska inleda med att flytta över saker? Jag är helt tilt på sånt här.

Du behöver inte avinstallera Bank-ID heller, Smart switch kommer att flytta över appen i sig men du måste fixa nytt Bank-ID hos din bank och när du väl gjort det kan du avaktivera det gamla om du vill.

Smart switch kan du köra trådlöst mellan telefonerna. Så någon kabel behöver du inte.
Gå in i Galaxy store och sök efter Samsung smart switch mobile och ladda ner den, sen är det bara att köra

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Du behöver inte avinstallera Bank-ID heller, Smart switch kommer att flytta över appen i sig men du måste fixa nytt Bank-ID hos din bank och när du väl gjort det kan du avaktivera det gamla om du vill.

Smart switch kan du köra trådlöst mellan telefonerna. Så någon kabel behöver du inte.
Gå in i Galaxy store och sök efter Samsung smart switch mobile och ladda ner den, sen är det bara att köra

Tack.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack för svar. Bara att avinstallera Bank-ID innan för säkerhets skull med andra ord. Ska se om jag hittar någon USB-kabel som inte kostar skjortan.

En till bara. Installera Samsung Smart Switch på mobile jag ska lämna, hur installerar jag det på nya om jag ska inleda med att flytta över saker? Jag är helt tilt på sånt här.

Om det ligger lagrat på Samsung konto respektive Google konto. Så kan du följa step by step om att överföra från gammalt till nytt. Ligger en sådan process inbyggt i telefonen.
Om du har valt att telefonen lagrar data i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om det ligger lagrat på Samsung konto respektive Google konto. Så kan du följa step by step om att överföra från gammalt till nytt. Ligger en sådan process inbyggt i telefonen.
Om du har valt att telefonen lagrar data i molnet.

Tackar. Nä, ingen lagring. Kanske ska rigga upp det. Måste bara lära mig hur det fungerar först.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

går att flytta mellan 2 telefoner utan kabel, bara köra med wifi är en rätt så enkel procedur.

Permalänk
Medlem

Avinstallera ingenting (speciell inte bankid, autentiseringsappar etc) från den gamla telefonen innan du sett att alla appar etc funkar på den nya. Se till att appar/spel med molnlagring är anslutet till denna (typ, snapchat etc, vad vet jag). Min erfarenhet är att man blev utloggad från en hel del tjänster när man körde över allt med smartswitch, att alla inställningar inte kom med, osv.

Rekommenderar f.ö alltid att man har Googles Foto-backup påslaget, men på senare tid ryms inte lika mycket gratis där.

Kan vara värt att hålla koll på att alla SMS förts över och att det INTE är påslaget "Radera äldre SMS automatiskt" eller vad det kan heta. Tror någon av meddelandeapparna har en sådan destruktiv funktion (om man nu inte vill ha en sådan).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tackar. Nä, ingen lagring. Kanske ska rigga upp det. Måste bara lära mig hur det fungerar först.

Plugga kabeln in i datorn. Trigga runt. Det kommer upp dex eller vad den nu heter. Bara lägg ner den efter du har utfört Tillåt i telefonen. Då dyker den upp som vanlig enhet i utforskaren. Om det låser sig så är det för skärmlåset. Överför alla dina filer. Appar vet jag ej om det går. Så backar du upp det viktigaste på telefonen.