FHD kanaler med 5.1 ljud låter burkigt med hemmabiosystemet

Permalänk

FHD kanaler med 5.1 ljud låter burkigt med hemmabiosystemet

Hej,

Jag har problem med att alla FHD kanaler med 5.1 ljud låter burkigt och röster kommer t.ex i vänster fronthögtalare. Alla andra kanaler låter bra. Kör jag igång ett 5.1 test på youtube så låter det också som det ska. Vad kan vara felet?

Har ett 5.1 system och hitachi TV.

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarsetupen är korrekt och alla kanaler placeras rätt när kör testton från receivern ?
Vad har du för delar och hur kopplas det ihop?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Hej,

Jag har problem med att alla FHD kanaler med 5.1 ljud låter burkigt och röster kommer t.ex i vänster fronthögtalare. Alla andra kanaler låter bra. Kör jag igång ett 5.1 test på youtube så låter det också som det ska. Vad kan vara felet?

Har ett 5.1 system och hitachi TV.

Mer bättre info hade inte gjort ont. Vad är det för A/V recvier/förstärkare du har inkopplad till TV:n? Optisk/HDMI? Vilken HDMI port är detta kopplat till? Man kopplar A/V recvier/förstärkare till HDMI ARC/eARC porten på TV:n. Vilken Hitachi TV modell har du?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är "vanliga" tv kanaler (typ svt) som krånglar. Så vad är det för instäningar i tvboxen?

Youtube sänder inte i 5.1 (utom filmer som du köper/hyr). Utan de kör sterio. Får du 5.1 så är det någon av enheterna i systemet som skalar upp till fler högtalare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.