Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck.
Jag lyckas då inte hitta en usb-hubb som kan ge både usb-c och usb-a till en dator som bara har USB-A 2.0/3.0.

Corsair USB100 skulle väl kunna fungera. I o f s har den usb-c in men med en usb-3-till-usb-c kabel för input så går det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Corsair USB100 skulle väl kunna fungera. I o f s har den usb-c in men med en usb-3-till-usb-c kabel för input så går det bra.

Kan inte direkt motivera det priset tyvärr. Kollar man alla usb-a-varianten så kostar de typ 300kr eller lägre.

Permalänk
Avstängd

Fan vad Apple Store suger getpung.

När man väl har installerat ett program eller spel, så är det omöjligt att hitta den i Apple Store igen, för att ge omdöme (som t.ex. 1*) finns inte under mitt konto i listan, för där listas bara ett par appar.

I Android store kan man iaf hitta alla appar man har installerat på telefonen och komma direkt till appens sida för att t.ex. ge omdömen o.dyl.

Permalänk
Medlem

Stör mig en hel del på att samma människor som befogat avskytt Blizzard efter skandalerna kring sexism och sexuellt ofredande nu är helt besatta av Overwatch 2 och spenderar massor av både tid och pengar på det.

Vad behöver egentligen hända för att de faktiskt ska bojkotta en dev studio? Så jävla less på hyckleriet.

Att OW2 princip är OW1.5 med in-game store cosmetics gör pillret inte enklare att svälja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fan vad Apple Store suger getpung.

När man väl har installerat ett program eller spel, så är det omöjligt att hitta den i Apple Store igen, för att ge omdöme (som t.ex. 1*) finns inte under mitt konto i listan, för där listas bara ett par appar.

I Android store kan man iaf hitta alla appar man har installerat på telefonen och komma direkt till appens sida för att t.ex. ge omdömen o.dyl.

Om jag går in App store så kan jag se alla appar jag någonsin köpt. Därifrån klickar jag bara på appen och kommer till sidan som du vill.

Klickar du på ikonen i hörnet och sedan köpt när du får fram den icke fullständiga listan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Om jag går in App store så kan jag se alla appar jag någonsin köpt. Därifrån klickar jag bara på appen och kommer till sidan som du vill.

Klickar du på ikonen i hörnet och sedan köpt när du får fram den icke fullständiga listan?

Här får jag inte en komplett lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Här får jag inte en komplett lista
<Uppladdad bildlänk>

Hm, märkligt! Går jag in där och sen på ”Köpt” så får jag upp allt.

Detta verkar vara mina första appar jag någonsin köpt! 😁 Som du ser är de daterade rätt långt bak i tiden!

Permalänk
Medlem

Mitt gubbgnäll för idag: kommuner som släcker gatubelysningen.

Det gör motionsslingor, som vi lägger skattepengar på att underhålla, mycket mindre användbara. Och det bidrar till otrygghet i stadsmiljön.

Gatubelysning stod för ~4 promille av Sveriges elförbrukning år 2016, och har antagligen blivit energisnålare sen dess.

Dumsnålhet och symbolpoltik i ett.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Mitt gubbgnäll för idag: kommuner som släcker gatubelysningen.

Det gör motionsslingor, som vi lägger skattepengar på att underhålla, mycket mindre användbara. Och det bidrar till otrygghet i stadsmiljön.

Gatubelysning stod för ~4 promille av Sveriges elförbrukning år 2016, och har antagligen blivit energisnålare sen dess.

Dumsnålhet och symbolpoltik i ett.

Samma som bastuavstängningarna.

Samtidigt så kommer vi få energibrist i vinter som löses genom det vanliga kapitalistiska tillgång och efterfrågan på en produkt. När elen inte räcker till stiger priserna, då kommer vanligt folk använda mindre el som i sin tur gör att det finns mer el över. Denna balans kan nog lösa vår elkris.
Men alla får inte den komfort som de önskar sig med de pengar de vill lägga ut, det är tråkigt, men svårt att lösa. Elbidrag av olika sätt kommer endast höja priserna och ändra vem det är som får lida mest.

Sedan har vi strömförbrukaren staten som säger vi kan bara fortsätta som vanligt, det är bara skattebetalarnas pengar.

Med detta sagt så tycker jag det är rätt att även staten sparar på lite energi, det går alltid diskutera om lösningen blir den bästa. Ofta är det väldigt komplext. Som att spara in på en busstur, så vilka konsekvenser får det? -Svårt att analysera konsekvenserna för alla passagerare, någon tvingas kanske till taxi, bil etc istället.

Permalänk
Medlem

Digitala Reklamskyltar bredvid vägen. Rent trafikfarliga nu när det börjar mörkna på.
Älskar att komma en mörk oktoberkväll, sitta och mysköra med hellyset på och vara på helspänn så det inte springer ut nån älg framför bilen.
"Åh" tänker du "Se där. En informationsskylt om vad som försiggår i kommunen"
Det står om kulturevenemang och skördefest.
Så slår skylten om.
Istället för nån mild löptext om bonnamarknaden I Yttre Bortby så lyser skylten upp natten som en strålkastare.
Du blir omedelbart helt förblindad av den knallgula reklamen för Bosses Bageri och Byxbutik eller vad det kan vara. Det är som att stirra in i solen.
Efter att ha återhämtat ögonen någorlunda så har du tappat allt vad mörkerseende heter för den kommande kvarten eller så. Tack Bosse.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Inaktiv

Måste fan byta arbetsplats snart alltså, vilka jävla gnällspikar man jobbar med, allt är dyrt, vi har inte råd att tanka våra 3 bilar och villan på 300kwm kostar såååå mycket att värma upp, och vi har inte råd att äta ute 10gg i månaden och den där semestern till karibien får vi korta ner till 2v

Måste leasa en elbil för 8000kr i månanden för de har ju inte råd att tanka XC90in...............

Jag överdriver lite men så är det fan på mitt jobb alltså, de sitter och tycker så jävla synd om sig själva så man vill bara spy.....
Har slutat att gå upp i lunchrummet och äta matlådan för jag orkar inte höra på alla idioter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Måste fan byta arbetsplats snart alltså, vilka jävla gnällspikar man jobbar med, allt är dyrt, vi har inte råd att tanka våra 3 bilar och villan på 300kwm kostar såååå mycket att värma upp, och vi har inte råd att äta ute 10gg i månaden och den där semestern till karibien får vi korta ner till 2v

Måste leasa en elbil för 8000kr i månanden för de har ju inte råd att tanka XC90in...............

Jag överdriver lite men så är det fan på mitt jobb alltså, de sitter och tycker så jävla synd om sig själva så man vill bara spy.....
Har slutat att gå upp i lunchrummet och äta matlådan för jag orkar inte höra på alla idioter längre.

Tough luck, jag bor i en etta på 23 kvm och stortrivs.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Måste fan byta arbetsplats snart alltså, vilka jävla gnällspikar man jobbar med, allt är dyrt, vi har inte råd att tanka våra 3 bilar och villan på 300kwm kostar såååå mycket att värma upp, och vi har inte råd att äta ute 10gg i månaden och den där semestern till karibien får vi korta ner till 2v

Måste leasa en elbil för 8000kr i månanden för de har ju inte råd att tanka XC90in...............

Jag överdriver lite men så är det fan på mitt jobb alltså, de sitter och tycker så jävla synd om sig själva så man vill bara spy.....
Har slutat att gå upp i lunchrummet och äta matlådan för jag orkar inte höra på alla idioter längre.

Och synd om deras söndercurlade ungar oxå. Utanför skolan intill där jag bor var det alltid köer med bilar på morgonen för att lämna ungar, så nära ingången som möjligt, naturligtvis, och på eftermiddagen för att hämta dem. Nu är det tomt, ungarna tvingas använda gratisterminskorten för kommunaltrafiken för att komma till och från skolan. Surt, sa räven ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Fick veta av Mekonomen att biltillverkarna inte är skyldiga att tillverka reservdelar om bilen mer än 15 år gammal. Jag hare en 2005 så får hoppas den håller ihop ett tag till...

Är det en vanlig bil tjänar de bra med pengar på delarna så de tillverkas längre än så. Oftast täcker tredjepart upp annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi fortsätter att hata Viktoriahem, fast de vet att min far gått bort och att de får vänta på att få hyran betald tills bouppteckningen är klar så har de nu skickat fakturan till inkasso… vilka jävla svin dom är

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vi fortsätter att hata Viktoriahem, fast de vet att min far gått bort och att de får vänta på att få hyran betald tills bouppteckningen är klar så har de nu skickat fakturan till inkasso… vilka jävla svin dom är

Utvägen är att innan man lämnar jordelivet så är det bara att ge bort alla ägodelar och pengar till efterlevande istället så att dödsbot inte har några pengar kvar när man avlider.

Fast det är så dags nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vi fortsätter att hata Viktoriahem, fast de vet att min far gått bort och att de får vänta på att få hyran betald tills bouppteckningen är klar så har de nu skickat fakturan till inkasso… vilka jävla svin dom är

En enorm skillnad mot när min morbror dog. Allt sades upp automatiskt, inklusive lägenheten. Alla räkningar makulerades, inklusive hyran för den månad då han dog och Fortum beräknade hur mycket av den redan betalade avgiften för el som förbrukats och betalade tillbaka resten av avgiften till dödsboet. Skamligt av Viktoriahem att försöka sko sig på en avliden.

Förklara för inkassoföretaget att inga pengar finns att tillgå förrän bouppteckningen är klar och dödsboets tillgångar juridiskt sett blir tillgängliga för dödsboets delägare och att ni inte kommer acceptera att en massa avgifter läggs på och att ni, om inte inkassoföretaget vill lyssna, kommer att bestrida att fakturan gått till inkasso och att dödsboet självklart kommer betala alla upplupna räkningar som inte makulerats. Tala gärna om för dem hur allt hanterats av t.ex. Comhem.

Permalänk
Avstängd

Nu kan vi ta en runda till med "förbannade sj"..

1) min sittplats finns inte ens i vagnen. En annan hittar inte heller sin plats.
2) tåget gick 1 minut för tidigt.
3) på tavlan så står det att tåget inte gör något stopp innan göteborg och jag ska av i herrljunga..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stgr:

Nu kan vi ta en runda till med "förbannade sj"..

1) min sittplats finns inte ens i vagnen. En annan hittar inte heller sin plats.
2) tåget gick 1 minut för tidigt.
3) på tavlan så står det att tåget inte gör något stopp innan göteborg och jag ska av i herrljunga..

Jag tycker det låter som att du är på fel tåg? 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Jag tycker det låter som att du är på fel tåg? 😄

De har samma nummer och gick ungefär rätt tid.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att man generellt ska ge sjutton i att åka till Herrljunga, verkar minska risken för stress och ilska i vardagen!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De har samma nummer och gick ungefär rätt tid.

Hur gick det? Kom du av i Herrljunga eller Götet?

Permalänk
Medlem

Förbannelse över Elgiganten!
Jag har två kombinerade kyl-frys, gamla som attan, fanns i lägenheten när jag flyttade in. Ena kylen gick sönder så jag beställde nytt från Elgiganten, varor de sade sig kunna leverera så gott som omedelbart, en fullstor kyl och en fullstor frys. Strax innan leverans kom meddelande att det inte gick, bytte datum till ett senare och fick efter ett par dagar meddelande att det inte heller gick bra. Ringde till Elgiganten, avbokade varorna eftersom de annars skulle komma ungefär när en av mina två sedan länge planerade operationer skulle ske och beställde istället lite dyrare grejer som skulle komma i tid, saker de garanterat skulle kunna leverera i tid. Frågade varför de inte kunde ta varorna från en av sina butiker i närheten där de fanns (och finns) på plats. Fick till svar att deras logistikavtal med leverantörerna inte gällde leverans från butik till kund, en kund kan komma och ta varor med sig från butik men beställs hemleverans går det bara att få direkt från lager (låter helknäppt men OK, ... ungefär), så varorna skulle levereras en vecka innan första operationen. Fick veta idag att leveransen inte kommer att komma på avtalad tid och när jag sa att varorna ju finns i butiken i närheten upprepade personen det här med deras usla logistikavtal. På frågan om de inte kunde göra ett undantag från sina stelbenta logistiklösningar för att för en gångs skull ha en (någotsånär) nöjd kund sa de att även om de skulle kunna upprätta ett "särskilt ärende"(??) så skulle leveransen ändå bli senare än om man skjuter fram leveransdatum en vecka, precis innan operationsdagen. De skulle kunna leverera kylen på förut avtalat datum men då står jag med bara ena frysen och båda är fulla. Sköt fram ett par dagar extra för att hinna vara klar med operation nummer ett och få både kyl och frys samma dag. Skiter det sig igen vet jag inte vad jag ska hitta på, andra jag ringt till har samma problem. Skulle kunna köpa direkt från Electrolux men då blir det ungefär 4000 dyrare, kanske OK för att verkligen få levererat.

Förbannelse igen över Elgiganten!

Om jag köper deras dyraste kyl och frys kanske det går att få leverans. Om det är deras lite missriktade strategi är den misslyckad för jag kommer dra mig för att köpa något från dem igen. Några gånger har jag beställt varor från deras "partners" och det har gått bra. Varför går det inte från Elgiganten?

Rättelse
Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Hur gick det? Kom du av i Herrljunga eller Götet?

Kom av i herrljunga

Permalänk
Avstängd

Ett gnäll som mer är ett gnäll över gubbar än ett gubbgnäll, men i alla fall.

Vi hade ett "all employee meeting" nyss och vår VD skulle hålla i mötet. Många sitter hemifrån av diverse orsaker och mötet var alltså ett "hybridmöte" med folk på plats och folk hemma. Det inleddes, som alltid när chefer ska ha möten, med tio minuter av snack och flabb i bakgrunden utan att någon startade mötet. Sen satte VD:n igång presentationen och började direkt med "Do you online hear me?" varpå flera stycken sa att jo de hörde, men han hade lyckats stänga av ljudet på sin dator så han hörde inte svaren, vilket gjorde att folk började svara i chatten att de hörde honom bra också, men självklart är det ingen av de 25 chefer och annat löst folk på plats som märker att det kommer meddelanden där. "It worked a few minutes ago..." och så vidare. Till slut lyckades någon förstå att vi online faktiskt hörde och mötet kunde börja, 20-25 minuter efter utsatt tid.

Hur svårt kan det vara? Senare satt jag i ett möte om just hybrid meetings där jag sa att det är lite roligt att ingen kan hantera denna ändå rätt simpla teknik på varenda större möte. Någon business analyst menade att så är det ju alltid, inga teams-möten fungerar förrän efter minst tio minuter teknikstrul, men jag förklarade att det inte alls alltid är så, vi på RnD snittar väl på över tio hybridmöten i veckan och det strular aldrig, inte förrän någon chef ska hålla i mötet.

Den där memen om att chefen som tjänar tio gånger mer hela tiden behöver ta hjälp av sina "millenial" underställda för att spara som pdf, skriva ut, skapa en powerpoint eller något annat som här till deras djävla vardag men inte min, men som de ändå inte har lärt sig på hur många år som helst, håller än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur svårt kan det vara? Senare satt jag i ett möte om just hybrid meetings där jag sa att det är lite roligt att ingen kan hantera denna ändå rätt simpla teknik på varenda större möte. Någon business analyst menade att så är det ju alltid, inga teams-möten fungerar förrän efter minst tio minuter teknikstrul, men jag förklarade att det inte alls alltid är så, vi på RnD snittar väl på över tio hybridmöten i veckan och det strular aldrig, inte förrän någon chef ska hålla i mötet.

Tips till VDn kan ju vara att alltid utse någon på plats som håller koll på chatten. Löser dels problemet i fråga, men också om någon försöker ställa en fråga via teamschatten under presentationen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Tips till VDn kan ju vara att alltid utse någon på plats som håller koll på chatten. Löser dels problemet i fråga, men också om någon försöker ställa en fråga via teamschatten under presentationen.

Ja det var ett av mina förslag till regler för hybridmöten. Se till att det finns en som sköter presentationen som inte är samma som pratar, se till att det finns en som har koll på chatten och uppräckta händer och sånt (kan vara samma), ha inte bara presentationen på en projektor utan också en (eller en skärm) med allas kamerabilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det var ett av mina förslag till regler för hybridmöten. Se till att det finns en som sköter presentationen som inte är samma som pratar, se till att det finns en som har koll på chatten och uppräckta händer och sånt (kan vara samma), ha inte bara presentationen på en projektor utan också en (eller en skärm) med allas kamerabilder.

Det borde inte finnas några hybridmöten öht. Antingen är alla på plats eller så sitter alla framför datorn. Annars är det obalans och "vinner" de som är på plats per automatik.

Permalänk
Medlem

Ett kort strömavbrott senare så löser ena automatsäkringen till den 3 veckor gamla induktionshällen.
Tröttsamt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det borde inte finnas några hybridmöten öht. Antingen är alla på plats eller så sitter alla framför datorn. Annars är det obalans och "vinner" de som är på plats per automatik.

Tja, det beror förstås på vad det är för typ av möte. Information från företaget om en massa skit (förlåt, jag menar viktig information om säljprocesser och finanser) i flera timmar, då sitter jag hellre hemma och kan lyssna med ett halvt öra samtidigt som jag kan jobba (eller surfa).

Men ofta är det ju inget val. Vi har folk som sitter i olika delar av världen men också en hel del som är på kontoret varje dag, speciellt chefer och "middle management". Dessutom öppna kontorslandskap så även om det hade varit möjligt att bara ha online-möten där alla sitter vid sin egen dator trots att de är på plats så hade det stört andra på kontoret väldigt mycket.