Intel Arc A750 och A770 listas i Sverige – Komplett exklusiv återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tsk, svenska avunden i ett nötskal. Bankerna har i många års tid endast beviljat 4,5 gånger din årsinkomst i lån. Folk tjänar helt enkelt bättre än dig. Och bokalkylen är gjord med 7% ränta i betänkande .

Sen får nog många dra ner på lyxkonsumtion och kanske ena bilen. Men räntorna sätts mer utifrån andra premisser än svenne banans bolån (även fast de är EN del i ekvationen)

OT: Varför en exklusiv återförsäljare? Ganska kasst o inget jag vill stötta. Vill testa ett Arc kort men blir nog import från Tyskland som vanligt.

Vad jag vet går de efter 5% inte 7. Och det är inte med ökande priser på mat, el, värme bränsle till bilen osv i inräknat.

Men man kan inte skylla på folk att de tagit lån när det har varit poängen med låga räntor. Hade de inte velat att folk skulle låna så mycket skulle de inte haft räntan låg.

Det känns nog för en del när räntan stiger men det är bara en liten del av allt som stiger nu. Personligen är jag betydligt mer orolig för elpriset då jag köpte ett billigt hus i en småstad så ganska litet lån men värms med bara en luftvärmepump och element då staden saknar fjärrvärme.

Gällande priset på kortet är det för dyrt även om man kan förstå det tack vare kronan. Du kan få 3060 som är bättre för 4200kr och slippa problem med drivrutiner. Även 2060 för 3000kr lär slå intel i många fall tack vare bättre drivrutiner.

Sen har jag sett att inet har ARC kort från Asrock men utan pris så även om komplett är ensamma med intels egna kort så finns ju andra att välja på om man vill betala för att beta testa åt Intel.

Edit: ser nu att erbjudandet på 3060 ser ut att vara borta lagom till de ska sälja Intel. 2060 är kvar dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tsk, svenska avunden i ett nötskal. Bankerna har i många års tid endast beviljat 4,5 gånger din årsinkomst i lån. Folk tjänar helt enkelt bättre än dig. Och bokalkylen är gjord med 7% ränta i betänkande .

Sen får nog många dra ner på lyxkonsumtion och kanske ena bilen. Men räntorna sätts mer utifrån andra premisser än svenne banans bolån (även fast de är EN del i ekvationen)

OT: Varför en exklusiv återförsäljare? Ganska kasst o inget jag vill stötta. Vill testa ett Arc kort men blir nog import från Tyskland som vanligt.

Ursäkta men hur vet du hur min ekonomiska situation ser ut? Det är många som beviljats bolån som inte borde ha fått lån. Bankerna har varit alldeles för givmilda. Jag tar tillbaka att alla går under det var en felsägning men det finns en hel del folk med bolån som inte kommer klara det ekonomiskt. Ingves har hållit tillbaka att höja räntan av den anledningen vilket också gjort kronan väldigt svag inte bara mot dollarn utan även mot andra valutor.

Jag tror Intel har lagt deras diskreta kort på is. Det är inte sagt att Battlemage kommer släppas men då kanske bara till bärbara. De måste helt enkelt prioritera precis som AMD en gång gjort, antingen satsar de på processorer eller grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingves vågar inte höja räntan för då kommer alla med bolån gå under ekonomiskt.

Missade du att han drog till med en trippelhöjning förra gången? Han kommer att höja räntan tills inflationen är där han vill ha den. Kronkursen - eller egentligen dollarkursen - är ett mindre problem för honom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Även om jag har råd så är det för dyrt, finns mycket bättre val hos konkurrenterna till det priset.
Vad är incitamentet för att välja Intel egentligen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

så intel släpper a750 som har typ 10% bättre prestanda än 1080 som jag köpte till samma pris för 5 år sedan -.- snubbla baklänges

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Kan det vara en investering om man köper ett nu och aldrig öppnar kartongen? Man vet ju aldrig vart resan går men kanske några av er föråldrade sweclockare vill köpa nostalgi 2052.

Avråder starkt för det, 2052 kommer man inte ens kunna gissa sig till vad en dagens PC skulle kunna vara för sorts uråldrigt monster!

Partners verkar ha problem https://www.techpowerup.com/297490/intel-arc-board-partners-a..., eller rättare sagt så är det väl Intel som har det. Blir korten svårsålda - gissar att få medvetna DIY-byggare väljer något ur Intels utbud, då lär de väl dyka upp i handeln som paketdatorer och dumpas till kreti och pleti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har Arc-korten quicksync?

Vad jag förstått så gör de det. De klarar allt som en igpu gör samt encoding och decoding av av1 och vp9, genom QuickSync. Vilket lämnar resten av prestandan ganska orörd - kanske intresserant om man kör ett par VM samtidigt som någon tittar på en film genom Plex servern på sin mobil eller liknande.. Ett litet alternativ till datorer utan igu stöd för transcoding.. t ex am4 hemmaservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Vad jag förstått så gör de det. De klarar allt som en igpu gör samt encoding och decoding av av1 och vp9, genom QuickSync. Vilket lämnar resten av prestandan ganska orörd - kanske intresserant om man kör ett par VM samtidigt som någon tittar på en film genom Plex servern på sin mobil eller liknande.. Ett litet alternativ till datorer utan igu stöd för transcoding.. t ex am4 hemmaservrar.

Yepp, tänker detsamma! Kan ju vara perfekt för det om dom inte blir för dyra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

hade A770 varit under 5k gränsen så hade jag slagit till... ser ut att bli ett senare köp för mig.
alternativt om någon är missnöjd med sin och lägger upp på swec marknad...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med en kommentar från @Komplett om deras exklusiva avtal.
Nä hoppas det går åt helvete för intel just mest för att dom har exklusivt avtal. Satans otyg att inte ha konkurrens med i bilden.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

...Men man kan inte skylla på folk att de tagit lån när det har varit poängen med låga räntor. Hade de inte velat att folk skulle låna så mycket skulle de inte haft räntan låg.

Ja, klart att bankerna vill ha kunder men någonstans måste jag ändå hävda att det är upp till var och en att tänka efter och se till att man sköter sin privatekonomi, även på lång sikt. Lånar jag till en kåk på 5 miljoner idag kan jag inte gnälla sen när räntorna går upp för det fattar väl vem som helst att de en vacker dag gör? Vi har haft en guldålder i nästan 20 års tid och folk har vant sig vid att aldrig behöva välja bort eller ge avkall på någonting. Medelklassen är oerhört bortskämd.

Banken skiter fullständigt i om du eller någon annan inte klarar att betala 5-10 år fram i tiden.
De har ju bostaden som garant och är de extra "snälla" erbjuder de dig att köra amorteringsfritt. Det leder enbart till att du blir skuldsatt en längre tid och löpande betalar ränta på ditt totalbelopp. Många tycker det känns "nice" och "bussigt" men det är nog personer som inte riktigt fattat att banken är ett företag, som vilket som helst, som vill tjäna pengar på dig. Inte en schysst kompis.

Skrivet av Dinkefing:

....Det är många som beviljats bolån som inte borde ha fått lån. Bankerna har varit alldeles för givmilda. Jag tar tillbaka att alla går under det var en felsägning men det finns en hel del folk med bolån som inte kommer klara det ekonomiskt. Ingves har hållit tillbaka att höja räntan av den anledningen vilket också gjort kronan väldigt svag inte bara mot dollarn utan även mot andra valutor.

Håller med, men många verkar leva med bilden av att banken är en partner och vän. Banker är inga andra än aktieägarnas vänner. De VILL att du ska låna pengar, gärna köra amorteringsfritt för då sitter du kvar med samma belopp och betalar ränta på ditt totala belopp en längre period. När jag och min fru köpte kåk för 10 år sedan gick vi in med så mycket cash vi kunde för att ge oss ett bra läge på sikt. Vi hamnade belåningsmässigt under kraven för amortering som kom några år senare. Vi valde ändå från dag ett (när vi köpte huset) att amortera relativt mycket för vi begriper att räntorna kommer gå upp och vi vill inte leva med lån. Banken däremot tjafsade samma dag som vi köpte kåken att vi skulle köra amorteringsfritt: "Då kan ni ju fixa och dona och köpa nya tapeter". MY ASS! Vi fick gå en hetsig holmgång för att få dom att fatta att vi ville amortera och dessutom fick vi tjivas om beloppet som de tyckte var "på tok för högt".

Skrivet av Matvraket:

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Haha, exakt så. Glöm inte cigaretterna bara

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Fast 4 väggar och tak är en investering som enbart kommer öka i värde med åren. 4 dörrar och tak däremot.
Ett A770 kommer tvärtom störtdyka i värde.

Alkohol kan jag väl hålla med om dock

Permalänk
Medlem

Är Komplett verifierat exklusiva återförsäljare, eller är det bara baserat på att de är de enda som fick kort att sälja denna gången? Det är ju bara 11st 750 och 6st 770 vi pratar om enligt Kompletts "förväntat antal".

Eller var det enbart dessa 18 Limited Edition från Intel själva som var exklusiva, medan alla partnerkort kommer att säljas fritt från andra? Det är ju förståeligt i så fall, eftersom det rör sig om så få kort och kanske bara denna första leverans.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Priserna är väl helt rimliga för samlarobjekt.
Ska man tro ryktena så är tillverkningen av grafikprocessorerna redan stoppad och det kommer bara en batch av kort (per tillverkare) till butikerna, så köp direkt eller bli utan!
Kanske kan vara en framtida investering att köpa ett kort och plasta in kartongen oöppnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Är Komplett verifierat exklusiva återförsäljare, eller är det bara baserat på att de är de enda som fick kort att sälja denna gången? Det är ju bara 11st 750 och 6st 770 vi pratar om enligt Kompletts "förväntat antal".

Eller var det enbart dessa 18 Limited Edition från Intel själva som var exklusiva, medan alla partnerkort kommer att säljas fritt från andra? Det är ju förståeligt i så fall, eftersom det rör sig om så få kort och kanske bara denna första leverans.

Verkar vare lite slarvigt formulerat av Swec, det verkar endast gälla Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har Arc-korten quicksync?

Ja, A380 har samma så grymt billig encoder. AV1 i världsklass.
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-arc-a380-review

Permalänk
Medlem

All encode-Benchmarking bör ha med A380 så folk inser hur kass det är att köra transcode på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast 4 väggar och tak är en investering som enbart kommer öka i värde med åren. 4 dörrar och tak däremot.
Ett A770 kommer tvärtom störtdyka i värde.

Alkohol kan jag väl hålla med om dock

Det är ju det att man dör ifall man inte har 4 väggar och tak också.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Ett A770 kommer tvärtom störtdyka i värde.

Det kan finnas ett visst samlarvärde i just ett A770, särskilt om det är en referensmodell. Det är ju ett historiskt väldigt särskilt signifikant kort, och lär inte säljas i några jätteupplagor. Men det är väl typ... ganska långt i framtiden, och ren spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Även köper hund för 20-30K, som sedan kan kosta många tusenlappar i månaden utöver det (om man t.ex behöver hunddagis).

Permalänk
Medlem

För mycket pengar för kort som lider av för många problem. Kommer nog satsa på att få tag på ett kort från RTX 3000-serien under Black Friday. Då vet man vad man får i alla fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Att bränna pengar på alkohol är väl mer av slöseri, men att köpa bostad är i stort sett alltid en bra investering i och med att värdet ökar på lång sikt. Grafikkort tappar ju värdet jävligt snabbt. Sen är det ju också fråga om vad man får för pengarna. 5000 spänn för ett A770 som i värsta fall presterar sämre än ett GTX 1660 är dyrt, men det är å andra sidan billigt när kortet fungerar som bäst och presterar i klass med 3070. I slutändan är det dock denna enorma obalans i prestanda som gör att många anser att priset är dyrt. För vem vill betala 5000 kr för ett 1660?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Att bränna pengar på alkohol är väl mer av slöseri, men att köpa bostad är i stort sett alltid en bra investering i och med att värdet ökar på lång sikt. Grafikkort tappar ju värdet jävligt snabbt. Sen är det ju också fråga om vad man får för pengarna. 5000 spänn för ett A770 som i värsta fall presterar sämre än ett GTX 1660 är dyrt, men det är å andra sidan billigt när kortet fungerar som bäst och presterar i klass med 3070. I slutändan är det dock denna enorma obalans i prestanda som gör att många anser att priset är dyrt. För vem vill betala 5000 kr för ett 1660?

Ja, det har onekligen varit en lönsam deal pga den höga efterfrågan, ökande köpkraft, minskande ränta, inflation och ränteavdraget. Kommer sannolikt vara bättre än cash kommande 20 åren, men tror inte sannolikheten stor för att det kommer vara lika bra de kommande 20 åren som de tidigare 20 åren. Det största värdet är såklart ränteavdraget, men sanningen är ju att en bostad inte producerar något (om du inte är hyresvärd) utan kräver underhåll.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ingves vågar inte höja räntan för då kommer alla med bolån gå under ekonomiskt. Tråkigt att människor i Sverige har tagit stora lån och trott det är gratis och nu kan vi inte dämpa inflationen för dessa val de gjort.

Gällande korten så undrar man hur länge Intel vill supporta dem om de ens kommer göra det. Mesta av deras kort har tydligen gått till OEM.

Intressant men felaktig tolkning av läget! Ingves kommer att höja räntan, få kommer att gå under! Lite färre Lexus som säljs kanske?

Permalänk
Medlem

Det nästa är väl att butikerna betalar kunder för exklusivitet..

Fyfan för ett piss. Fick enbart mindre lust att handla hos komplett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Intressant men felaktig tolkning av läget! Ingves kommer att höja räntan, få kommer att gå under! Lite färre Lexus som säljs kanske?

Jag skrev fel. Ja han kommer höja räntan redan nästa månad men höjer inte alls lika kraft som FED. Hade inte svenskarna varit så belånade så hade han höjt betydligt oftare.

Glöm inte att vi hade 9,7% inflation förra månaden mer än att tidigare månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För mycket pengar för kort som lider av för många problem. Kommer nog satsa på att få tag på ett kort från RTX 3000-serien under Black Friday. Då vet man vad man får i alla fall.

Ampere har också fördelen att det har funnits ute ett tag nu och därmed mognare drivrutiner.
3080 12 gb har ju varit uppe på rea för 7500 kr en gång på komplett. Finns ju potential att det kan bli så igen.

4080 verkar ju vara ett skämt enligt:
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/nvidia_releases...
Det man går miste om är ju DLSS 3 men även 12 gb-modellen kommer ju landa över 12k i Sverige som det ser ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag skrev fel. Ja han kommer höja räntan redan nästa månad men höjer inte alls lika kraft som FED. Hade inte svenskarna varit så belånade så hade han höjt betydligt oftare.

Glöm inte att vi hade 9,7% inflation förra månaden mer än att tidigare månader.

Så du vet alltså hur mycket räntan höjs med, nästa gång? Och att det inte blir mycket?

Permalänk
Medlem

Klicka på kommentarerna och trodde jag hade hamnat i nån ekonomitråd…

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord