Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 4090?

Permalänk
Medlem

för tidigt att säga. Ska invänta 4080/4070 och se vad rdna 3 är.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft några planer på att köpa 4090 och särskilt inte med tanke på priserna.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Betalade 8500:- år 1990 för en Trumpcard 500-klon på 110mb till Amiga 500:an. Minns att ett USRobotics 14k4DS-modem gick lös på över 7k också. Vill inte ens minnas vad MAG-skärmen kostade...

Räknar man om det i dagens penningvärde kanske man inte ska klaga ändå.

Ett 14400 baud modem som kostade över 7 lakan som motsvarar typ det dubbla idag? Skämtar du? När var detta?

Permalänk
Medlem

Nä, priserna är skräp.
Vill egentligen bara ha ett snyggt, tyst och svalt kort som är rimligt prissatt. 3060ti skulle funka fint för mig då jag inte spelar krävande spel, men de kostar fortfarande någon tusenlapp för mycket.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Har någon koll på hur eller var man kan köpa 4000 fe korten? Någon som tidigare har köpt 3000 serien eller som har insikt hur man ens får tag på dessa kort här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox:

Har någon koll på hur eller var man kan köpa 4000 fe korten? Någon som tidigare har köpt 3000 serien eller som har insikt hur man ens får tag på dessa kort här?

Släpps inte i Sverige 30-serien kunde man köpa en kort stund från Nvidias hemsida men de tog bort den möjligheten innan första dagen ens var slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sugen, men kommer eventuellt sikta in mig på ett annat kort i 4000-serien.
RTX 4090 är lite väl overkill för mina behov men ett RTX 4080 (Ti) är förhoppningsvis betydligt mer prisvärt.
(Inte för att "prisvärt" och "grafikkort" går ihop nämnvärt idag men men...)

Ja det är ju ett abnormt utrymme mellan $1200 och $1600...

(ärligt talat, jag tror eller iaf vill, att 4080 tids nog petas ner $200. ger utrymme för ett 4080Ti @ $1300. nog det bästa vi kan hoppas på - förhoppningsvis är kronkursen bättre då oxå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Släpps inte i Sverige 30-serien kunde man köpa en kort stund från Nvidias hemsida men de tog bort den möjligheten innan första dagen ens var slut

De sålde ju 3090 och 3080 i några veckor i Sverige, inte 1 dag. Däremot tog de slut på någon minut och man fick vara extremt snabb (eller ha tur när de släppte runt 6 på morgonen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nästa serie, 5090 blir 15000 dyrare minst.... Om de inte får till krympningen. Så kanske "billigt" detta

Beroende på kronkurs så kan 5090 bli billigare än vad 4090 är idag. I dollar så har ju 4090 iprincip samma pris som 3090 - om Nvidia nu fortsätter på den linjen

Permalänk
Medlem

Med tanke på prisbilden för nyare kort så är fortfarande mitt åldrande 1080 väldigt attraktivt. Evga dessutom, svanesång av både tillverkare och skikt för min del tror jag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa ett då man såg att MSRP var 1600 $ men sen insåg man snabbt att Sverige skulle förstöra det hela med skatter och avgifter och vips så kostade kortet 28.000+

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag köpte ett ASUS TUF. Men nu sitter jag med en för slö CPU 10850K. Skall slicka såren i leksakskassan ett tag och hoppas att Nvidia släpper bomben med en toksnabb ARM, och fått med sig några spelstudios. När det inte händer får det väl bli X86 ytterligare en gång...

Pfff, du sitter på rena rama future-tech, här tuffar man på med 6000-serien!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Funderade på att köpa ett då man såg att MSRP var 1600 $ men sen insåg man snabbt att Sverige skulle förstöra det hela med skatter och avgifter och vips så kostade kortet 28.000+

Skatter och avgifter? Du menar moms?

Strix (om det var det kortet du tänkte på) kostar förövrigt $2000 + moms. Vilket i dagsläget blir 28337 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Funderade på att köpa ett då man såg att MSRP var 1600 $ men sen insåg man snabbt att Sverige skulle förstöra det hela med skatter och avgifter och vips så kostade kortet 28.000+

MSRP i dollar är alltid utan moms, i USA anger man pris till konsument utan moms eftersom momsen varierar mellan delstaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

MSRP i dollar är alltid utan moms, i USA anger man pris till konsument utan moms eftersom momsen varierar mellan delstaterna.

1 600 USD är 18 132 SEK
18 132 ex moms är 22 665 ink moms.
Så lite billigare!

Permalänk
Medlem

Lite dåliga alternativ att svara på. Nej, jag ska inte köpa något och väntar inte på något heller då jag är nöjd med det jag har.

Ger således inte upp heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De sålde ju 3090 och 3080 i några veckor i Sverige, inte 1 dag. Däremot tog de slut på någon minut och man fick vara extremt snabb (eller ha tur när de släppte runt 6 på morgonen).

Ok, fick för mig att de sålde ett handfull kort första dagen och sen stod det slutsålt innan de stängde butiken helt. Missade att de släppte något mer

Permalänk
Medlem

Blir ett FE eller Inno3d 3x beroende på bad man får tag på först. Kommer ta upp halva chassit haha =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Sitter med min gamla trotjänare 1080 med en 1440p skärm och spelar Overwatch 2 i High settings i 165 fps. Spelar lite BF 2042 i 1440p i low settings och ligger mellan 120-150 vilket är ok för ett så gammal GPU. Kan tyvärr inte bytta GPU heller då man var så dum och köpte en Corsair One dator istället för att ha byggt ihop en egen. Tänkte mest på formfaktorn som spelade stor roll innan.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag ger upp 57 %1034

Hell no.

Pris mot performance är fortsatt löjligt.

Visst de vill tjäna pengar nu när mining inte längre är en grej.. men dessa fantasipriser är ändå i överkant.

Vi vill ha bättre prestanda till ett bättre pris.
Inte snarlik prestanda till högre pris.

Skippar 4k serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Hell no.

Pris mot performance är fortsatt löjligt.

Visst de vill tjäna pengar nu när mining inte längre är en grej.. men dessa fantasipriser är ändå i överkant.

Vi vill ha bättre prestanda till ett bättre pris.
Inte snarlik prestanda till högre pris.

Skippar 4k serien.

Inte för jag tycker det är prisvärt men det är bättre än vad 3090 var vid lansering kontra tidigare gen och samtidigt samma peng så det kunde varit värre..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

65 lök

För en nybyggd dator med ett 4090 kort hos komplett.

Man blir komplett lurad bror om man köper det systemet.

Och dom säger att vi arbetare inte ska förvänta oss att lönerna höjs med inflationen... men det är helt okej att höja priserna med 200-300%.

Jo tjena.

Permalänk
Medlem

Får se vad/när/om det blir.

Behöver mer än bara ett grafikkort:
-Skärm, lite dålig tillgänglighet (PG42UQ) och väntar in viss sänkning.
-CPU+mk (Intel 13000-serien), släpps snart.
-Disk (Samsung 990 Pro), ska släppas den här månaden.
-Nätagg (Seasonic ATX 3.0), släpps i december.
-Kylare, chassi och minnen får jag se vad som finns/är lämpligt då.

Grafikkortet kunde ju släppts sist och inte först, ingen idé att köpa ett kort och sen vänta 2-3 mån på resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

65 lök

För en nybyggd dator med ett 4090 kort hos komplett.

Man blir komplett lurad bror om man köper det systemet.

Och dom säger att vi arbetare inte ska förvänta oss att lönerna höjs med inflationen... men det är helt okej att höja priserna med 200-300%.

Jo tjena.

Man blir lurad i den grad att jag byggde själv och pröjsa då 5K mer, får då 4+2 TB NVME, 1500 watt Titanium istället för 1000 Guld, plus 64GB mer ram, resten ganska likvärdigt.

Om man nu vill prata arbete/inflation, etc. så har din effektivitet på jobbet höjts med 30-50%? Detta kort är 30-50% bättre än föregångaren, vilka andra branscher så när man förbättrar något 30-50% "ger man bara bort det"?

Jag skulle fatta att man blir sur om de sluta tillverka och erbjuda "billiga" grafikkort som 2000 och 3000-serierna, men nu finns det faktiskt gott om grafikkort som fan duger mer än väl för 99% av alla spel (dvs. att du kan tävla med bra FPS om du stänger av lull-lull som proffs sällan vill ha igång ändå, men bra FPS med allt grafiskt på max är en "lyx"). Det är inte konstigt med bilar som kostar 10-100 gånger mer än andra bilar, en volvo blir inte sämre bara för det finns en ferrari på vägen. Om nu Nvidia och AMD vill skapa en liknande nisch där det finns "superbilar" (superkort) så får de gärna göra det. Går liksom inte att jämföra med deras andra specialkort heller då som är jättedyra (quadro-korten) de inte är "bilar" utan mer "lastbilar", dvs. inget för racing.

Hursom, vi är nog många som drömmer om ferrari men de flesta här fattar att ha en sådan är "lyx" men kan inte se att det är samma sak med 4090: det är lyx, inget som man måste ha för överleva. Inställningen här verkar vara att alla ska kunna köpa "bästa" hela tiden.

Men nog om det ideologiska/filosofiska, en orsak till nvidias mjölkande är nog att de har problem i framtiden att krympa och effektivisera mer, så det är nu kon måste mjölkas, för om 4-7 år då får man inga "30-50% ökningar" och folk kommer inte alls vara sugna att betala mer för små skitökningar. Så nu höjer man ribban vilket gör att när svårare tider kommer så blir det lättare att sänka (inte för att dom giriga jävlarna kommer göra det).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bygger framtidssäkra PC byggen skall jag vänta och köpa ett maxat 4k ARC gpu om fem år för 2000kronor. Fast då går jag säkert runt å suktar efter en 12k gpu för 40000kronor.

Permalänk
Medlem

Jag väntar till zombie-apokalypsen och plockar upp ett ur ruinerna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

1 600 USD är 18 132 SEK
18 132 ex moms är 22 665 ink moms.
Så lite billigare!

Lite billigare, än vad?

Edit: Ja, tex 4090 TUF gick för 21995 kr, vad det verkar, så lite billigare än US MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

men det är helt okej att höja priserna med 200-300%.

Vem har höjt priserna 200-300%?

Ja, förutom elpriserna då...

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken besvikelse 4080 modellerna är dock! Ja 100% , 4090 är enda alternativet.

Permalänk
Medlem

Sved att köpa ett 3090, när 3080 prestandan var så pass nära. Inte samma öde för de som köpt 4090, det är verkligen herre på täppan. Nackdelarna är såklart displayport 1.4 med "normala storlekar" på oled skymtat och gen 4 16x kan tappa prestanda om man kör bifurcation.

Men de som köper för 25000kr+ måste ju vara helt skogstokiga, något måste läkt i deras brunnsvatten!