Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ja dom fixar till slut efter masssssssiv kritik. Att programmera en taskbar med enkla grejer som funnits i 20+ år är nog ganska lätt för en programmerare, speciellt med tanke på dom enooorma resurser som Microsoft har.

Jo men då förstår du inte problemet. Jag kan bygga massor av (mer eller mindre) smarta funktioner ganska lätt i den mjukvara jag jobbar med exempelvis men att underhålla dessa funktioner i "all framtid", att lära nya utvecklare hur den fungerar, att dokumentera och utbilda kring denna funktion, är inte gratis. Alltså måste man väga kostnad mot nytta.

Att lägga till flera bokstäver gör inte dina argument bättre, men user name checks out I guess...

Citat:

Annat exempel på deras slappa utveckling är deras mörka tema som efter jag vet inte hur många år fortfarande inte är komplett, medans det finns massa random snubbar på internet som byggt tredjeparts-teman som fixat det.

Samma sak där. Vem som helst kan sätta ihop ett tema men vem som helst kan inte sätta ihop ett tema enligt de krav MS har på allt ifrån användarundersökningar och consistency till testbarhet och kodkvalitet. "Leffe" från "Leffes garage och bensin" på hörnet kan säkert bygga en bil åt dig för en miljon på ett par år så varför kostar det Volvo massa miljarder och hundratals manår? Kanske för att kraven på en produkt är högre än på ett rackligt hemmabygge?

Citat:

Eller dom där tabbarna i explorer som borde ha varit standard sen typ alltid har dom fortfarande inte ritigt fått igång, trots deras enorma resurser.

Att det borde ha varit standard är ju din åsikt, inte något som gäller universellt. MS har experimenterat med tabbar i utforskaren förut, och det är ju inte så att de inte har sett Total Commander eller liknande, men bestämt sig för att inte gå åt det hållet, varför kan vi förstås bara spekulera om men sannolikt har de mål för användbarhet i formen enkelhet i gränssnittet och då har bedömt att detta lägger till onödig komplexitet. Jag gillar i allmänhet tabbar, var glad när det kom i webbläsare för många år sedan och lika glad för dem i Windows Terminal nu nyligen, men jag ser inte behovet i Explorer riktigt. Det är en standardkomponent som typ alla användare använder och således är det bra att den är enkel och överskådlig, och tabbar hade gjort den mindre så. På samma sätt uppskattar jag att Notepad finns och att den är enkel, skulle de börja lägga till en massa funktionalitet som finns i Notepad++, VS Code och liknande så hade det ju bara blivit jobbigare att använda liksom.

Citat:

Förstår inte alls vad dom pysslar med där, men det är väl antagligen mycket kaffe o tvspel på kontorstid antar jag.

I mina ögon gör MS väldigt bra grejer nu, typ sedan Nadella tog över, och de har gett sig in på fler affärsområden med stor framgång. Deras mjukvara och tjänster är standard i de flesta branscher.

Citat:

Det säger att anställda har bra idéer men som dom inte får utföra på arbetstid eftersom nån annan bestämmer nåt annat sämre. Har läst artiklar om det där tidigare där fd anställde berättar om hur illa allt sånt där har sköts. Hittar dock inte tillbaks till dom nu tyvärr.

Jo så är det att vara anställd, man måste göra det chefen prioriterar. Samtidigt är det inte alls bilden jag har fått av de MS-anställda jag har haft kontakt med. Snarare att de (i alla fall på senare år) är rätt lyhörda och absolut kan ge anställda möjlighet att driva sina idéer, så länge de bedömer att det finns någon affärsnytta i dem förstås.

Citat:

Office vet jag inget om så det kan jag varken säga bu eller bä om, men Win11 är ju jobbigare o mer begränsandet än tian ja. O tian har också haft mycket kritik om allt möjligt, men ändå så har jobbar Microsoft inte i en bättre riktning utan i en annan där dom väljer att ta bort basic funktioner utan nån vidare anledning.

Inte någon anledning du kan se är inte samma sak som utan anledning.

Citat:

Men om du inte ser problemen med elvan så good for you, vi andra powerusers däremot är inte nöjda alls med deras nergradering o har därför valt att stanna på tian då det ändå funkar relativt bra, även om det dock också kan behöva tredjepartsgrejer för optimal upplevelse eftersom Microsoft själva inte är så smarta att dom vet vad riktigt bra UX är.

Talar du för alla "power users"? Vad gör en sådan till en sådan? Jag vet inte om jag skulle kalla mig en power user egentligen, men jag är anställd på ett av världens största företag för att bygga mjukvara och har programmerat sedan barndomen, elvan var visserligen den första versionen av Windows sedan 95 där jag inte installerat beta-versionen innan release på min huvudsakliga dator, men det kanske har att göra med att jag fick betatesta den i jobbet, men jag har hyfsat mycket erfarenhet av Windows i alla fall.

För mig (som ändå sitter minst åtta timmar om dagen med Windows) så är inte elvan någon nedgradering på någon viktig punkt. Det betyder inte att jag ser det som en större uppgradering heller, men lite trevligare gränssnitt tycker jag allt att det är och det finns en del småsaker som gör rätt stor skillnad för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men då förstår du inte problemet. Jag kan bygga massor av (mer eller mindre) smarta funktioner ganska lätt i den mjukvara jag jobbar med exempelvis men att underhålla dessa funktioner i "all framtid", att lära nya utvecklare hur den fungerar, att dokumentera och utbilda kring denna funktion, är inte gratis. Alltså måste man väga kostnad mot nytta.

Att lägga till flera bokstäver gör inte dina argument bättre, men user name checks out I guess...
Samma sak där. Vem som helst kan sätta ihop ett tema men vem som helst kan inte sätta ihop ett tema enligt de krav MS har på allt ifrån användarundersökningar och consistency till testbarhet och kodkvalitet. "Leffe" från "Leffes garage och bensin" på hörnet kan säkert bygga en bil åt dig för en miljon på ett par år så varför kostar det Volvo massa miljarder och hundratals manår? Kanske för att kraven på en produkt är högre än på ett rackligt hemmabygge?
Att det borde ha varit standard är ju din åsikt, inte något som gäller universellt. MS har experimenterat med tabbar i utforskaren förut, och det är ju inte så att de inte har sett Total Commander eller liknande, men bestämt sig för att inte gå åt det hållet, varför kan vi förstås bara spekulera om men sannolikt har de mål för användbarhet i formen enkelhet i gränssnittet och då har bedömt att detta lägger till onödig komplexitet. Jag gillar i allmänhet tabbar, var glad när det kom i webbläsare för många år sedan och lika glad för dem i Windows Terminal nu nyligen, men jag ser inte behovet i Explorer riktigt. Det är en standardkomponent som typ alla användare använder och således är det bra att den är enkel och överskådlig, och tabbar hade gjort den mindre så. På samma sätt uppskattar jag att Notepad finns och att den är enkel, skulle de börja lägga till en massa funktionalitet som finns i Notepad++, VS Code och liknande så hade det ju bara blivit jobbigare att använda liksom.
I mina ögon gör MS väldigt bra grejer nu, typ sedan Nadella tog över, och de har gett sig in på fler affärsområden med stor framgång. Deras mjukvara och tjänster är standard i de flesta branscher.
Jo så är det att vara anställd, man måste göra det chefen prioriterar. Samtidigt är det inte alls bilden jag har fått av de MS-anställda jag har haft kontakt med. Snarare att de (i alla fall på senare år) är rätt lyhörda och absolut kan ge anställda möjlighet att driva sina idéer, så länge de bedömer att det finns någon affärsnytta i dem förstås.
Inte någon anledning du kan se är inte samma sak som utan anledning.
Talar du för alla "power users"? Vad gör en sådan till en sådan? Jag vet inte om jag skulle kalla mig en power user egentligen, men jag är anställd på ett av världens största företag för att bygga mjukvara och har programmerat sedan barndomen, elvan var visserligen den första versionen av Windows sedan 95 där jag inte installerat beta-versionen innan release på min huvudsakliga dator, men det kanske har att göra med att jag fick betatesta den i jobbet, men jag har hyfsat mycket erfarenhet av Windows i alla fall.

För mig (som ändå sitter minst åtta timmar om dagen med Windows) så är inte elvan någon nedgradering på någon viktig punkt. Det betyder inte att jag ser det som en större uppgradering heller, men lite trevligare gränssnitt tycker jag allt att det är och det finns en del småsaker som gör rätt stor skillnad för mig.

Ja alltså ser du inte dom uppenbara nergraderingarna av helt jättebasic funktioner (som inte heller behöver nån slags "underhåll") som det finns _noll_ anledning att ta bort så gör du väl inte det. Att dom jobbat så många år o enda dom gjort är att nergradera vissa ting samtidigt som antal förbättringar är både små o få förstår jag inte alls när dom är ett multimiljardföretag, speciellt inte när jag själv jobbar med Blender som månadsvis spottar ut flera finfina uppdateringar än vad MS gjort dom senaste åren o att dom samtidigt konstant lyssnar på communityt trots att dom är open source o helt gratis. I jämförelse så är Microsoft verkligen ett stort skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Har Sweclockers blivit en klagomur i vissa hänseende?
Massa arga individer också.

Gått från att lösa problem till att gnälla och negativitet.
Extremt trist!

Det är likadant överallt i samhället. Före internet fick domedagsprofeter å andra galningar inte så mycket gehör. Nu är eko-kamrarna och trollfabrikerna enorma. Men nu är jorden platt å fåglar finns inte på riktigt, så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har bytt på laptopen. Inte på stationära datorn ännu.

Det fungerar fint på laptopen, men jag vill ha kvar en klocka i operativsystemet med sekundvisare när jag håller på med loggar vilket w11 inte tillåter.

Förstår inte rikitgt varför MS förbjudit sekundvisare i windows 11 (alltså inte bara tagit bort UI-inställningar utan också stängt av möjligheten till registerhack för att få igång sekundvisare som funkade i preview build men sedan dödades vid skarp lansering - och inga sekundangivelser i CMD/powershell längre).

Sedan är jag lite fundersam över att ingen annan verkar sakna sekundvisaren ;).

Microsoft kanske är rädda för att se-kunderna gå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ja alltså ser du inte dom uppenbara nergraderingarna av helt jättebasic funktioner (som inte heller behöver nån slags "underhåll") som det finns _noll_ anledning att ta bort så gör du väl inte det.

All kod kräver underhåll. Tänk bara funktionen att lägga taskbar på alla sidor exempelvis. Varenda testfall man gör för ny funktionalitet i aktivitetsfältet, notifikationsfältet, startmenyn och så vidare hade ju krävt minst fyra gånger så många test för att testa den beroende på orientation, mer komplext blir det förstås med flera skärmar.

Citat:

Att dom jobbat så många år o enda dom gjort är att nergradera vissa ting samtidigt som antal förbättringar är både små o få förstår jag inte alls när dom är ett multimiljardföretag, speciellt inte när jag själv jobbar med Blender som månadsvis spottar ut flera finfina uppdateringar än vad MS gjort dom senaste åren o att dom samtidigt konstant lyssnar på communityt trots att dom är open source o helt gratis. I jämförelse så är Microsoft verkligen ett stort skämt.

Fast det är ju helt olika typer av produkter på massor av sätt. MS har ju också Open Source-verktyg som VS Code exempelvis, där de har ett community som bidrar med både test och funktionalitet, och där släpper de nya versioner hela tiden. De som använder ett sådant verktyg är också med på att det ändras rätt ofta. Jämför det med Windows-användare, de har (uppenbarligen) svårt med förändringar och vill att allt ska funka precis som tidigare oavsett vad för nya funktioner ersätter de gamla och så. Detta gäller än mer inom företagsvärlden förstås. Det finns en anledning till att Windows dominerar OS-marknaden trots att Linux finns liksom.

Permalänk
Skrivet av anon291473:

Såna här trådar är bra för man lär sig vilka personer man inte ska ta tips ifrån 😘

Teknikforum där folk vägrar ny teknik. Magiskt!

Sluta leta fel, leta lösningar!

Windows 11 hade ju länge problem med att cachehastigheterna på Ryzen-CPUs var extremt långsam. Taskbar och annat kan jag leva med, men inte saker som påverkar prestanda så enormt som det.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Windows 11 hade ju länge problem med att cachehastigheterna på Ryzen-CPUs var extremt långsam. Taskbar och annat kan jag leva med, men inte saker som påverkar prestanda så enormt som det.

Har själv kört windows 11 på Ryzen baserad dator sedan dag ett och har inte märkt någon skillnad på prestandan över windows 10 överhuvedtaget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kör båda på olika burkar. Windows 11 känns fräschare men det är vissa saker som man lyckats krångla till: Högerklicksmenyerna i Utforskaren ligger ännu ett steg djupare, Diskrensning är inte kopplat till enheter i Utforskaren utan ligger enbart under Start osv. Överlag verkar dock Microsoft jobba hårt med sina produkter nu och de uppdateringar som kommer är överlag positiva och det känns nästan lustigt att de inte fanns där från början.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Win11 nästan direkt när man fick möjlighet att göra det och har inte haft något problem, installationen från Win10 till Win11 var det smidigaste och problemfriaste (Windows)operativsystembyte jag haft🙂
Jag kör den på datorn som syns i min signatur.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har hört det rätt många gånger, men ingen kan ju ge en egentlig förklaring mer än att de inte tycker om det. Har du en smartphone? Då har du väl ett konto där på det operativsystemet, ett konto som för de allra flesta är en mycket större integritetskränkning än ett Windows-konto någonsin kan vara, med platsinformation, samtal, sms och dylikt. Medans kontot i Windows inte på något sätt kopplas till vad du gör på nätet om du inte använder Edge eller använder Edge men utan att logga in exempelvis, och plats och dylikt finns ju inte i datorn alls liksom.

Ett konto ger mig ingenting jag vill ha (jag har ingen som helst nytta eller intresse av de kopplade tjänsterna, som Drive och Store m.fl.), för mig blir det enbart nackdelar: jag varken vill eller har någon nytta av att lagra inställningar, lösenord, filer eller annat utanför mitt hemmanätverk, hur man än vrider och vänder på det så blir det att lämna ut data till Microsoft till ingen nytta för mig själv, och jag löper dessutom en totalt onödig risk för intrång eller oönskad spridning.

Whataboutism är lika irriterande irrelevant som alltid - att andra tjänster beter sig illa innebär inte att det är OK, det är fortfarande exakt lika illa. Som jag nämnde tidigare så är Apple och Google m.fl. gigantiska rövhål när det kommer till sånt här. Om "alla andra" är rövhål, betyder det att Microsoft också måste vara det?

Jodå, platsinformation är också något de kan lagra om de vill, vilket är särskilt relevant om man har en bärbar maskin.

Edge bör som sagt undvikas och Cortana bör verkligen undvikas, för att inte skicka sökhistorik, tangenttryckningar (och eventuella röstkommandon om använder sådant) till Microsoft.

Det hela är enkelt att förstå - varför ska jag acceptera att tvingas skaffa ett konto till tjänster som jag inte vill ha? Jag behöver inte försvara mig, problemet ligger helt och hållet hos Microsoft - det är de som behöver förklara varför man måste ha ett konto.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ett konto ger mig ingenting jag vill ha (jag har ingen som helst nytta eller intresse av de kopplade tjänsterna, som Drive och Store m.fl.), för mig blir det enbart nackdelar: jag varken vill eller har någon nytta av att lagra inställningar, lösenord, filer eller annat utanför mitt hemmanätverk, hur man än vrider och vänder på det så blir det att lämna ut data till Microsoft till ingen nytta för mig själv, och jag löper dessutom en totalt onödig risk för intrång eller oönskad spridning.

Nyttan är väl att ha ett Windows som fungerar utan en massa mekande och hackande?

Sen är det ju upp till dig vad du väljer att använda för delar. Jag använder knappt Edge exempelvis så mina lösenord är inte sparade i mitt MS-konto. Däremot sparar jag exempelvis WiFi-nät med lösenord, vilket är ganska trevligt i mina ögon.

Citat:

Whataboutism är lika irriterande irrelevant som alltid - att andra tjänster beter sig illa innebär inte att det är OK, det är fortfarande exakt lika illa. Som jag nämnde tidigare så är Apple och Google m.fl. gigantiska rövhål när det kommer till sånt här. Om "alla andra" är rövhål, betyder det att Microsoft också måste vara det?

Det är inte whataboutism utan det är så saker fungerar idag helt enkelt. Ett OS, i alla fall om vi tittar på kommersiella OS, har gått mer mot tjänster precis som många andra saker.

Citat:

Jodå, platsinformation är också något de kan lagra om de vill, vilket är särskilt relevant om man har en bärbar maskin.

De kan bara lagra det om du ger dem tillåtelse till det. Och en dator har normalt inte GPS eller liknande så plats innebär ju i princip stad. Vilket är en stor kontrast mot telefoner som har GPS och hela tiden kopplar upp sig mot olika mobilmaster.

Citat:

Edge bör som sagt undvikas och Cortana bör verkligen undvikas, för att inte skicka sökhistorik, tangenttryckningar (och eventuella röstkommandon om använder sådant) till Microsoft.

Jag trodde ärligt talat Cortana var nedlagt, men det finns där i startmenyn så jag hade fel. Men det är som sagt bara att inte använda de programmen.

Citat:

Det hela är enkelt att förstå - varför ska jag acceptera att tvingas skaffa ett konto till tjänster som jag inte vill ha? Jag behöver inte försvara mig, problemet ligger helt och hållet hos Microsoft - det är de som behöver förklara varför man måste ha ett konto.

Kontot är till operativsystemet Windows, och du vill uppenbarligen använda det.

Jag håller förstås med om att vi har gått mot lite väl många konton på många sätt, men operativsystemet är enligt min åsikt ett av de ställen där det gör mest nytta och känns mest logiskt att ha ett konto. Hur många konton har man idag, jag har i alla fall hundratals i Bitwarden, på en ny dator installerar jag ett gäng program med konton, Adobe Cloud, Steam, Epic games, Office, VS, så vad är det enorma problemet med att själva operativsystemet är kopplat till ett konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett konto ger mig ingenting jag vill ha (jag har ingen som helst nytta eller intresse av de kopplade tjänsterna, som Drive och Store m.fl.), för mig blir det enbart nackdelar: jag varken vill eller har någon nytta av att lagra inställningar, lösenord, filer eller annat utanför mitt hemmanätverk, hur man än vrider och vänder på det så blir det att lämna ut data till Microsoft till ingen nytta för mig själv, och jag löper dessutom en totalt onödig risk för intrång eller oönskad spridning.

Whataboutism är lika irriterande irrelevant som alltid - att andra tjänster beter sig illa innebär inte att det är OK, det är fortfarande exakt lika illa. Som jag nämnde tidigare så är Apple och Google m.fl. gigantiska rövhål när det kommer till sånt här. Om "alla andra" är rövhål, betyder det att Microsoft också måste vara det?

Jodå, platsinformation är också något de kan lagra om de vill, vilket är särskilt relevant om man har en bärbar maskin.

Edge bör som sagt undvikas och Cortana bör verkligen undvikas, för att inte skicka sökhistorik, tangenttryckningar (och eventuella röstkommandon om använder sådant) till Microsoft.

Det hela är enkelt att förstå - varför ska jag acceptera att tvingas skaffa ett konto till tjänster som jag inte vill ha? Jag behöver inte försvara mig, problemet ligger helt och hållet hos Microsoft - det är de som behöver förklara varför man måste ha ett konto.

Känns kanske inte som att du ska använda internet i sådana fall om du tror att anonymitet på internet är nån form av rättighet. "Tjänsten" du refererar till heter Windows 11 och den ska passa hundratals miljoner användare men "whataboutism" är ett sedvanligt argument när man väljer att bara ha sig själv i centrum.

Mer rimliga argument är väl om man inte har internet tillgängligt, en del verkar ha svårt att logga in då men när jag flugit har det inte varit ett problem. Ett annat vore att diskutera vem som egentligen äger datorn man själv köpt eller byggt - är den verkligen din om du måste ha någons tillåtelse att använda den. Där någonstans går en gräns mellan egendom vs tjänst och det gäller även Google och Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller förstås med om att vi har gått mot lite väl många konton på många sätt, men operativsystemet är enligt min åsikt ett av de ställen där det gör mest nytta och känns mest logiskt att ha ett konto. Hur många konton har man idag, jag har i alla fall hundratals i Bitwarden, på en ny dator installerar jag ett gäng program med konton, Adobe Cloud, Steam, Epic games, Office, VS, så vad är det enorma problemet med att själva operativsystemet är kopplat till ett konto?

Skillnaden är att du på Steam eller Epic Games enbart kommer åt utbudet som finns på dessa plattformar, samma gäller Netflix, HBO, Spotify osv. Att ha ett Microsoft konto, Apple konto eller Google konto för att använda respektive enhet går att ifrågasätta då det kan vara en väldigt binär upplevelse. Jag har själv inga problem med något av det då fördelarna väger över nackdelarna men man kan inte säga att nackdelarna inte finns.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Har själv kört windows 11 på Ryzen baserad dator sedan dag ett och har inte märkt någon skillnad på prestandan över windows 10 överhuvedtaget.

Inte alla modeller hade problemet.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Ej uppgraderat. Min huvuddator har "fel" processor så för min del betyder det att jag måste investera i en ny sådan + moderkort + minnen - minst. Med nytt moderkort vill jag gärna ha en M2 SSD för operativ/program så då tillkommer den kostnaden också.

Eftersom min 10:a fungerar hur bra som helst så väntar jag nog till nuvarande dator rasar ihop (inköpt och ihopskruvad 2010).

/ B

Permalänk
Medlem

Min cpu har inte stöd för win11. Men Asus moderkortet hade någon fix för det så installerade 11 helt utan problem. Har fungerat utan problem sen dess. Lägger inte jättestor vikt på OSet då jag bara gamear på den datorn just nu. Processorn är 7700k.

Mvh etc mm

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

Windows 11

Ja jag kör Windows 11 på min stationära. Fungerar bra tycker jag. Spelar inga avancerade spel eller håller på med något annat krävande. Så för min del är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Svarade nej när frågan lades ut. Men har nu bytat från 10 pro till 11 pro. Finns vissa saker jag stör mig på, men ger det ett tag till och testar mig fram.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Kör med Windows 11 på nya datorn (som jag använder mest just nu) och Windows 10 på gamla. Så, ja jag har väl bytt kan man säga. Har inte upplevt några jätteproblem med Windows 11 än, bara mindre quality of life grejer som lite extra-klick här och där för att göra samma saker som krävde nåt klick mindre i Windows 10.

Permalänk

Funderar på att ta steget till W11. Uppgradera från W10.
Fungerar det bra spel? Hört att det varit lite sådär tidigare iallafall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Funderar på att ta steget till W11. Uppgradera från W10.
Fungerar det bra spel? Hört att det varit lite sådär tidigare iallafall.

Kört Windows 11 sedan dagen det släpptes och har aldrig haft något problem med prestandan i något spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har väntat efter release då min arbetsburk är så pass viktig att det alltid fungerar, men jag börjar känna mig redo nu efter denna tråd.
Blir nog en image av hårddisken först så man snabbt kan gå tillbaka om det blir hallontårta av allt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kommer köra så länge som det går med Windows 10.

Sen blir det Linux. Om dom inte fixar till det där med hårdvaran.
Inte tänker jag slänga min dator som har en inkompatibel Cpu och moderkort.
Har en intel core i7-3770k och Asus P8Z77-v pro moderkort.
32gig ram DDR3 och 1Tb SSD.

Nä någon jävla måtta får det vara på Microsofts lekstuga.
Jag är inte gjord av pengar.