Googles designfokuserade Pixel 7 landar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om folket gnällde på iPhone 14 och sa att det är en 13 så är ju detta ännu värre

Ingenting är ju ändrat utom skalet?

Kul att den officiellt släpps i Sverige dock

Dessa har ju USB Type-C 3.2 Gen 2 istället för USB Type-C 3.2 Gen 1 vilket i alla fall är en märkbar uppgradering ifall man för över filer den vägen. Det är en dubbelt så snabb port i teorin i alla fall 10 mot 5Gbit/s om min undersökning stämmer.
Men telefoner har sedan länge slutat vara värda att byta varje generation om man redan har en ur det högre segmentet i alla fall enligt mig.
Jag har en Iphone 12 mini den har väl lite väl lite ramminne utöver det så har jag inga klagomål, och enbart det är inget som får mig att lägga över 10 000kr på en ny telefon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har de släppts några priser?

Hur står de sig mig 4000krs Xiaomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har de släppts några priser?

Hur står de sig mig 4000krs Xiaomi?

Vad tänker du på då? Xiaomi 12 Lite verkar ligga i liknande prisklass iofs.
Men i den prisklassen är det Pixel 6a som gäller.
https://store.google.com/product/pixel_6a?hl=sv

Likvärdig CPU-prestanda vad det verkar.
Google har snabbare lagring (UFS 3.1 vs 2.2)
Hur bra kameror dom har har jag ingen koll på. Pixel 6a har tydligen bara 12Mpixel men å andra sidan fått bra kritik för sin kamera. Xiaomi 12 Lite har 108 Mpixel.
Batteri: Pixel har 4410 mAh med 18W laddning. Xiaomi har 4300 mAh med 67W laddning. Säger inte så mycket om batteritiden dock.

Förstår det som att Pixel 6a har samma CPU som Pixel 6.
Benchmarks
Pixel 6 -> Xiaomi
AnTuTu: 676831 -> 528905
GeekBench: 2899 -> 2943
GFXBench: 57fps -> 29fps

Pixel 6a kostar 4990:-
Pixel 7 kostar 7290:-
Pixel 7 Pro kostar 9990:-

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Men är väl bara Pixel 7 som går att köpa i Sverige va? Alla de andra måste väl importeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Men är väl bara Pixel 7 som går att köpa i Sverige va? Alla de andra måste väl importeras?

Jag förbeställde en Pixel 7 Pro igår.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macbang:

Måste fråga. Varför ha inte pixel mobiler sålts i Sverige innan ?

Inte många i Sverige som vet vad Google är tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Men är väl bara Pixel 7 som går att köpa i Sverige va? Alla de andra måste väl importeras?

Detta började säljas igår i Google Store Sverige:

Pixel 7, 7 Pro och Pixel 6a när det gäller telefoner
Pixel Buds Pro och Pixel Buds A-series när det gäller hörlurar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att läsa recensioner på dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hur var det med snabbladdningen? Jag såg nån spechseet där Pixel 6:orna hade stöd för det, men det stod inget på samma sheet om Pixel 7:orna. För mig är det viktigare än stort batteri att jag inte behöver ladda mer än 30 min för att klara mig en arbetsdag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gambit_2K:

Hur var det med snabbladdningen? Jag såg nån spechseet där Pixel 6:orna hade stöd för det, men det stod inget på samma sheet om Pixel 7:orna. För mig är det viktigare än stort batteri att jag inte behöver ladda mer än 30 min för att klara mig en arbetsdag.

Det finns snabbladdning, USB-PD 3.0

Enligt spec är det upp till 50% laddning på ca 30 min, krävs dock kompatibel laddare på 30 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Men är väl bara Pixel 7 som går att köpa i Sverige va? Alla de andra måste väl importeras?

6A går att få tag på via telia, google store sverige etc även såklart 7 & 7 pro

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Hade de inte kört med det fula hålet för frontkameran hade det vart intressant med en 7 Pro faktiskt. Ska byta nu under hösten faktiskt så jakten är ju igång så att säga. Synd, tycker de är snygga i övrigt.

Som det ser ut nu lutar det åt ROG Phone 6. Har allt jag vill ha, lite stor bara men det är enda nackdelen som jag ser med den. Vissa gillar kanske inte att de inte uppdateras så länge, men nuvarande Xperia XZ med Android 8.0.0 har ju liksom inte uppdaterats på ett bra tag om vi säger så och jag har inget att klaga på. Så det är inget jag lägger någon större vikt vid allvarligt talat även om jag inte sagt nej till 5 år som Samsung tex så är det ingen dealbreaker.

Väntar bara på någon rea så man kanske kan spara någon tusenlapp iaf.

Xperia 5 IV lockar också, främst pga den är nättare. Men jag ska testa någon nytt, haft två Sony lurar i rad nu. ROG 6 vinner på att den helt enkelt är coolare. Guilty as charged.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dessa har ju USB Type-C 3.2 Gen 2 istället för USB Type-C 3.2 Gen 1 vilket i alla fall är en märkbar uppgradering ifall man för över filer den vägen. Det är en dubbelt så snabb port i teorin i alla fall 10 mot 5Gbit/s om min undersökning stämmer.
Men telefoner har sedan länge slutat vara värda att byta varje generation om man redan har en ur det högre segmentet i alla fall enligt mig.
Jag har en Iphone 12 mini den har väl lite väl lite ramminne utöver det så har jag inga klagomål, och enbart det är inget som får mig att lägga över 10 000kr på en ny telefon.

Jag har nog bokstavligen aldrig funderat över hastigheten på USB-porten, vet inte ens om jag använder den varje år för data… handlar det ens om minuter per månad för en vanlig användare?

Permalänk
Medlem

En pixel 7 pro beställd

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har nog bokstavligen aldrig funderat över hastigheten på USB-porten, vet inte ens om jag använder den varje år för data… handlar det ens om minuter per månad för en vanlig användare?

Vissa nyttjar den mycket andra inte alls precis som med alla andra funktioner.
Det är aldrig fel att de stödjer en snabbare standard. Då slipper man ha en slö port som Apple håller på med de har fortfarande USB 2,0 hastighet på porten tar rätt lång tid att föra över filmer/foton med kabeln då. En fördel med slö standard är att telefonen får lite extra laddning under tiden den för över data.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Inte många i Sverige som vet vad Google är tror jag.

Hört att de är någon uppstickare som ska försöka konkurrera mot bing och Yahoo vi får se om de lyckas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Konkurrenskraftigt pris sett till vad man får, särskilt jämfört med numera galet prissatta iPhone. Velat ha en Pixel länge, så nu blir det en Hazel-färgad Pro (eller som något skrev på Reddit; Sewage green 😁 ). Tror jag kommer bli nöjd, men det återstår ju att se.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av jnsson:

Detta började säljas igår i Google Store Sverige:

Pixel 7, 7 Pro och Pixel 6a när det gäller telefoner
Pixel Buds Pro och Pixel Buds A-series när det gäller hörlurar.

Hmm ok, bra att ha lite alternativ.
Ska köpa telefon på blackfriday. Men kan nog bli vad som.
Tar nått som är mest bang får the buck just då.
Men lutar åt Xiaomi då jag länge velat testa deras.

Apple lär de ju inte bli iallafall, de brukar ha sämst rea på sina telefoner. Typ 500 spänn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceMan:

Att bara sälja telefoner är ju den lätta biten när hemsida och logistik finns på plats. Det kostar i princip inget extra att addera en telefon.
Service och marknadsföring tillkommer dock, och om marknaden som ska dela på den kostnaden är liten och du har en begränsad tillgång av telefoner finns det inget incitament för att dra på dig de extra kostnaderna för att utöka din marknad.
Bättre sälja lurarna där du redan gör marknadsföring och har ett servicenät.

Olika marknader har också ofta olika lagkrav, krav på frekvensband och liknande så det kan ju vara så att det inte bara handlar om att lägga till den i deras butik. Enheter utan "mobiluppkoppling" är ju ganska mycket lättare ur den aspekten, som Nest och så, även om det sannolikt finns landsunika krav även där.

Skrivet av Gilgamesh:

teleobjektiv.

Vad jag läst så är teleobjektivet en stor förbättring jämfört med sexan.

Skrivet av Hyllbert:

Vad tänker du på då? Xiaomi 12 Lite verkar ligga i liknande prisklass iofs.
Men i den prisklassen är det Pixel 6a som gäller.
https://store.google.com/product/pixel_6a?hl=sv

Likvärdig CPU-prestanda vad det verkar.
Google har snabbare lagring (UFS 3.1 vs 2.2)
Hur bra kameror dom har har jag ingen koll på. Pixel 6a har tydligen bara 12Mpixel men å andra sidan fått bra kritik för sin kamera. Xiaomi 12 Lite har 108 Mpixel.
Batteri: Pixel har 4410 mAh med 18W laddning. Xiaomi har 4300 mAh med 67W laddning. Säger inte så mycket om batteritiden dock.

Förstår det som att Pixel 6a har samma CPU som Pixel 6.
Benchmarks
Pixel 6 -> Xiaomi
AnTuTu: 676831 -> 528905
GeekBench: 2899 -> 2943
GFXBench: 57fps -> 29fps

Pixel 6a kostar 4990:-
Pixel 7 kostar 7290:-
Pixel 7 Pro kostar 9990:-

Pixels kameror är väldigt bra, i klass med flaggskepp från Samsung och Apple, vilket Xiaomis budgettelefoner absolut inte är (hur många megapixlar de än har ). Annars vet jag inte hur de står sig mot varandra då jag inte har någon Xiaomi-telefon. Men när det gäller batteritid så är min Pixel väldigt bra trots att batteriet inte är så stort. Min förra S10:a var ju bra när den var ny men det tog inte mer än några veckor innan den tappade mycket och snart behövde den laddas under dagen för att orka med, medan min Pixel ännu efter typ 18 månader i princip alltid ligger över 50% vid läggdags.

Prestandamässigt så beror det ju på vad man bryr sig om. Samsungen kändes ju seg från början med deras tunga gränssnitt exempelvis, medan min Pixel 5 (med mycket klenare processor) känns väldigt rapp och smooth liksom. Däremot lär den inte testa lika bra i tunga spel eller så, men det är inget jag bryr mig om. Det viktiga är att den känns snabb i användningen och att kameran inte är seg, och där är den grym.

Uppdateringar under lång tid har allt fler tillverkare nu, men en fördel på det området med Pixel är ju att man får uppdateringarna väldigt snabbt också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xophile:

Hur står sig egentligen processorn jämfört med exempelvis senaste Snapdragon?

Avsevärt sämre prestanda, men det betyder inte att Pixeln kommer upplevas som slöare vid daglig användning. Däremot lär den prestera avsevärt sämre i krävande applikationer/spel.

Gary Explains släppte precis en video ang. Tenso G2. Kort summering: Ganska meh uppgradering om man bortser från att G2:an ska vara bättre på maskininlärning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om dom ändå hade släppt en mini-version med 1-2" mindre skärm, då kaanske det hade varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vissa nyttjar den mycket andra inte alls precis som med alla andra funktioner.
Det är aldrig fel att de stödjer en snabbare standard. Då slipper man ha en slö port som Apple håller på med de har fortfarande USB 2,0 hastighet på porten tar rätt lång tid att föra över filmer/foton med kabeln då. En fördel med slö standard är att telefonen får lite extra laddning under tiden den för över data.

Alla vet ju att apple gör detta med flit så man i stället ska abonnera på icloud varje månad och bli låst till apples "ecosystem". För att göra det svårt som möjligt att byta till ett annat märke i framtiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har nya pro pixel snabb laddning? Jag kan ladda mitt batteri fullt med 65 watt på 45 minuter. Xiaomi MI 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har nya pro pixel snabb laddning? Jag kan ladda mitt batteri fullt med 65 watt på 45 minuter. Xiaomi MI 11

Ja den har support för upp till 30w som räcker gott och väll. Helt ärligt så räcker en långsam laddare så länge man laddar under natten som dessutom är bättre för batteriet också. Så man slipper byta mobil på grund av batteriet blir dåligt efter 2-3 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja den har support för upp till 30w som räcker gott och väll. Helt ärligt så räcker en långsam laddare så länge man laddar under natten som dessutom är bättre för batteriet också. Så man slipper byta mobil på grund av batteriet blir dåligt efter 2-3 år.

Fast så är det ju inte. Batteriet blir inte bättre av att du låter laddaren sitta i hela natten, tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Fast så är det ju inte. Batteriet blir inte bättre av att du låter laddaren sitta i hela natten, tvärt om.

Finns funktioner att aktivera som ser till att ladda till 80% och sedan det sista lagom till du vaknar. I alla fall i de telefoner jag haft de senaste åren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Fast så är det ju inte. Batteriet blir inte bättre av att du låter laddaren sitta i hela natten, tvärt om.

Sliter nog fortfarande mindre på batteriet. Batterier gillar inte att bli varma, vilket de blir med snabbladdning. Min föregående Xiaomi Redmi Note 5 blev lite ljummen när jag laddade den med en 2.1A laddare, vilket den inte blev med en 1A laddare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns funktioner att aktivera som ser till att ladda till 80% och sedan det sista lagom till du vaknar. I alla fall i de telefoner jag haft de senaste åren.

Kanske är bättre för batteriet att ligga på 80% men problemet blir ju det samma ändå när laddaren sitter i hela tiden.

Skrivet av jnsson:

Sliter nog fortfarande mindre på batteriet. Batterier gillar inte att bli varma, vilket de blir med snabbladdning. Min föregående Xiaomi Redmi Note 5 blev lite ljummen när jag laddade den med en 2.1A laddare, vilket den inte blev med en 1A laddare.

Tja, har man flera olika laddare så kanske, men det känns ganska irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Kanske är bättre för batteriet att ligga på 80% men problemet blir ju det samma ändå när laddaren sitter i hela tiden.

Kan du visa någon källa som säger att det är sämre att ladda batteriet så än att ladda med snabbladdning? Jag har nämligen laddat min jobbtelefon så sedan 2018 och den har fortfarande väldigt bra batteritid. (huawei mate 20 lite) Min privata (ihpone 12 mini) laddas på samma sätt och den har 97% "batterihälsa" efter nästan ett års bruk vilket borde anses vara bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Fast så är det ju inte. Batteriet blir inte bättre av att du låter laddaren sitta i hela natten, tvärt om.

Det stämmer nog bra dock så var mitt batteri nere på ungefär 60% kapcitet på min gamla Galaxy s7 efter att jag hade använt den cirka 2,5 år. När jag endast hade laddat den med snabbladdaren man fick med. Medans min Huawei p30 hade ungefär 95% batteri kapicetet kvar efter lite mer en 2 år nästan endast laddad över natten med långsam gammal iPhone laddare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO