Hjälpa gammal Skyrim Nexus moddare köpa ny 27 tum skärm

Permalänk
Medlem

Hjälpa gammal Skyrim Nexus moddare köpa ny 27 tum skärm

Hej, jag behöver lite hjälp att bestämma mig vilken 27 tums monitor jag ska köpa.

50% - 3d modellering i Blender, Photoshop, läser webbsidor.
50% - spel.
Spelar och gör mods för RPG spel: Oblivion,Skyrim,Fallout,Witcher3,Cyberpunk 2077.

Många av dessa spel funkar bäst med 60fps med mitt nuvarande grafikkort och skärm (Dell U2711 60hz)
men kommer köpa andra mer krävande spel och starkare grafikkort i framtiden.

Har haft nuvarande Dell skärmen i snart 12 år, snacka om kvalitet!
Märker nu att den kanske börjar lägga av, flimrar till och ibland svartnar,
den funkar några dagar om den fått vila sig lite

Mina specs: Win 10, Intel Core i9, 32 GB Ram, ATI AMD Radeon RX 5700 XT

Här är 2 skärmar jag tänkt på.
Jag gillar Dells pixel garanti, hur är det med det hos Asus?
Priset spelar inte så jättestor roll huvudsaken att det är bra kvalitet.
Kravet framför allt är bra skärpa för mina gamla ögon.

-Dell 27" S2721DGFA IPS QHD HDR 165 Hz
-ASUS 27" ROG Swift PG279QM IPS QHD 240 Hz.

Tacksam för hjälp och förslag på nåt lämpligt.
Apachii

Permalänk
Medlem

Så inte sugen på att gå upp till 4K?

Permalänk
Medlem

Jo jag har funderat på 4k men hur blir det när man måste skala ner upplösningen när man spelar?
När jag spelar tex Oblivion som jag precis har börjat med igen efter många år, underbart spel men kan bara köra med 1920x1080 för att det inte ska bli CTD.
Skyrim SE funkar bra att köra 2560x1440, oklar hur Radeon RX 5700 XT skulle orka köra det i 4k.

Och hur blir ikoner och text blir det inte pyttesmått och läsa text, blir det OK att skala upp?

Eftersom jag haft min gamla skärm så länge så har jag inte hängt med i utvecklingen av skärmar så att säga.😃

Först så började fantisera om den här 32-tums 4K UHD-spelskärm från Dell − G3223Q

men började läsa om att man måste sitta så långt ifrån en 32 tummare och då blev jag osäker.
Sitter nu med ögonen ca 70 cm från skärmen med 27 tum 2560x1440

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av apachii:

men började läsa om att man måste sitta så långt ifrån en 32 tummare och då blev jag osäker.
Sitter nu med ögonen ca 70 cm från skärmen med 27 tum 2560x1440

Man kan läsa mycket knas!

Beror såklart helt på användaren (som person) och hur de använder skärmen. Sätter du en 32:a på samma avstånd kommer du märka att den är större i fråga om ditt synfält. Fördelen 4K är att du kan skala gränssnittet efter ditt eget önskemål snarare än att ta den lågupplösta pixelmatrisen

Och har du inte sett Skyrim i 4K så är det dags nu.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret. kommer att kolla efter 32 tum 4 k, känns spännande att prova något helt nytt 👍

Permalänk
Medlem

För övrigt: Ni som orkar hålla på att modda (i synnerhet Bethesdas spel) ska ha alla tack och hejarop som finns. Att spela BSG:s titlar, som Oblivion, Skyrim och Fallout, i vaniljutförande idag, det är att göra sig själv en otjänst. Deras spel är verkligen större än dem själva, och det har vi bara moddare att tacka för.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Apachii, är det du som gjort modsen till Oblivion med alla peruker? Haha, använde den för massvis med år sen. Kul att du visades vara svensk och medlem på forumet

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

4K är faktiskt jävligt nice. Du får ju 4K och 144 Hz för 4 990 kr idag.

https://www.inet.se/produkt/2221924/aoc-28-u28g2xu-4k-ips-144...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fördelen 4K är att du kan skala gränssnittet efter ditt eget önskemål snarare än att ta den lågupplösta pixelmatrisen

Jobbar man mycket på skärmen kan detta dock kännas som slöseri med utrymmet på skärmen, men det är en smaksak.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
DingDongerMcDongface

Orimligt coolt! Har använt särskilt Skyhair-modden supermycket, vad kul

Det har redan inkommit flera vettiga tips och har väl inte mycket att tillägga där, men önskar lycka till med skärmletandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av apachii:

Och hur blir ikoner och text blir det inte pyttesmått och läsa text, blir det OK att skala upp?

Det är lite poängen med hög upplösning, att man kan renderera text och ikoner med fler pixlar så att de blir skarpare och närmare deras ideala utseende. Nackdelen är förstås som du märkt i äldre spel som inte stödjer detta utan alltid renderar gränssnittet i en viss pixelstorlek, då får man sänka upplösningen istället. Men ju högre upplösning skärmen har dessto bättre fungerar det att köra en annan upplösning, och moderna spel är oftast anpassade att kunna köras med hög pixeltäthet.

Tack för dina moddar förresten. Det var ett tag sen jag spelade Skyrim nu, men jag vet att jag använt dina hårmoddar i alla fall

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Jobbar man mycket på skärmen kan detta dock kännas som slöseri med utrymmet på skärmen, men det är en smaksak.

Låter som ytterligare en av alla dessa märkliga invecklingar som folk drar till med när det ska diskuteras hur skärmar ska användas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som ytterligare en av alla dessa märkliga invecklingar som folk drar till med när det ska diskuteras hur skärmar ska användas!

Jag antar att du är sarkastisk nu?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607