6800XT går lite för varmt, vattenkyla eller byta pasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tror du får bättre resultat om du försöker dig på en egen undervolt.

Sätt min. frekvensen till 500MHz som lägst och 1900MHz som högst och mv till 1100, ändra strömstyrkegräns (längst ner till hö) till 0%.

Återkom

Mvh

Yeppers, tack

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade nog undervoltat kortet.

Jag har själv alltid kört mitt 6900XT med undervolt och det minskar prestandan med 2-3% men kortet ligger runt 70-80c på hotspot istället för 95-105c som är stock.

Absolut värt det i mitt tycke

Mvh

Fast är kortet inom garanti tycker jag man ska försöka få det fixat istället för att gå runt problemet. Temperaturer på 99-112 bör inte vara acceptabelt för ett 6800xt med så stor kylare. Men ja det är inte en dum ide att undervolta sin hårdvara om man vill offra lite stabilitet mot en lägre elräkning och bättre ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inet
Skrivet av jOnÄTÄn:

Funderar på att höra av mig till butiken och fråga om detta är en godkänd grund för reklamation. Att börja pilla på ett kort jag betalt 10 000kr för och dessutom är inom garanti tänker i alla fall inte jag göra. Förväntar mig att de sakerna ska vara bra byggda.

@Inet
Vad skulle ni säga om en kund kom in med ett kort som gick så varmt som våra är det acceptabelt eller är det något ni godkänner som garantiärende?

Tjenare!

Låter som det är väldigt varmt om LM är applicerat. Dessvärre innebär det även att garantin är förbrukad om man applicerar LM på grafikkortet.
Men om det kommer in ett kort som är väldigt varmt, över det som anses normalt (oftast gör vi tester där vi jämför med andra kort från samma och andra tillverkare), så ser vi naturligtvis till att lösa det på något sätt.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare!

Låter som det är väldigt varmt om LM är applicerat. Dessvärre innebär det även att garantin är förbrukad om man applicerar LM på grafikkortet.
Men om det kommer in ett kort som är väldigt varmt, över det som anses normalt (oftast gör vi tester där vi jämför med andra kort från samma och andra tillverkare), så ser vi naturligtvis till att lösa det på något sätt.

Jag har alltså inte skruvat något med mitt kort. Med lm menar ni?
Men jag var i kontakt med er kundtjänst tidigare under dagen. Så det löser sig nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har alltså inte skruvat något med mitt kort. Med lm menar ni?
Men jag var i kontakt med er kundtjänst tidigare under dagen. Så det löser sig nog.

LM = Liquid metal

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

LM = Liquid metal

Ok tack.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inet
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har alltså inte skruvat något med mitt kort. Med lm menar ni?
Men jag var i kontakt med er kundtjänst tidigare under dagen. Så det löser sig nog.

Tjenare,

Uppfattade först inte att du också hade problem utan endast trådskaparen.
Perfekt, då ska det nog lösa sig

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har ett likadant kort och något måste Asrock ha klantat sig med. Kylaren är ju inte direkt liten men nu går mitt kort upp till 100c på GPU tempo samt 110 på hotspot. Så fort kortet får jobba (alltså i spel där min CPU inte begränsar).
Börjar fundera på om man kan få kortet utbytt men avvaktar lite tänker i alla fall inte skruva isär och byta kylpasta på ett kort jag betalat 10 000kr för... En vän med ett 6800xt (Från en annan tillverkade) hade mycket rimligare temperaturer när vi spelade generation zero igår
Följande värden är efter kanske 20 sekunder i Mafia 3. Här jag har inte rört någon fläktkurva eller spänning och frekvens.
https://i.imgur.com/G2iYKBA.gif

Här är en bild där jag i AMD mjukvaran ställt fläktarna till 100% vet ej varför GPU Z tar det som 84%. Men det hjälper ej.
https://i.imgur.com/77ZSWVO.gif

Jag har lägre temps nu fast med maxad mem. Clock och 2500 mhz gpu clock. Kollat voltage och så?

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Uppfattade först inte att du också hade problem utan endast trådskaparen.
Perfekt, då ska det nog lösa sig

Vi hade samma kort verkar det som, mitt är köpt på Inet komiskt nog. Inte så värst mycket vattenkylnings-kit för just ASrock, eller support över huvud taget. Köpte 3mm för det stod på nätet men fick platta till dem så det var närmare 1.5mm... de var för minneschippen förresten. Gjorde så att gpu temp stack åt helsike. 110 på båda, inte nog med tryck.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Jag har lägre temps nu fast med maxad mem. Clock och 2500 mhz gpu clock. Kollat voltage och så?

Jag har inte kollat så noga på värdena utöver temp och fläktkurvan. Men har mailat inet och de vill ta in kortet för undersökning efter att jag beskrivit lite samt visat bilder hur det sitter monterat i chassi osv. Får se i nästa vecka vad det blir av detta.
Har som tur är ett gammalt nvidia p2000 liggande så har något att spela med under tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Är för dåligt insatt i gpu-temps för att kunna ta den dialogen med komplett känner jag själv :/

Jag skickade in mitt till inet efter att ha diskuterat lite i mail, skickat bilder på hur luftigt och eventuellt dammigt chassit var osv samt bilder på temperaturer.
När de hade kontrollerat kortet och bekräftat att det gick varmt blev jag erbjuden ett ersättningskort tyvärr en annan modell, eftersom de hade inte kvar asrock 6800xt i sortimentet. Men det spelar inte så stor roll för min del. Det dyker nog upp i veckan.

Jag antar att komplett är ungefär lika smidiga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skickade in mitt till inet efter att ha diskuterat lite i mail, skickat bilder på hur luftigt och eventuellt dammigt chassit var osv samt bilder på temperaturer.
När de hade kontrollerat kortet och bekräftat att det gick varmt blev jag erbjuden ett ersättningskort tyvärr en annan modell, eftersom de hade inte kvar asrock 6800xt i sortimentet. Men det spelar inte så stor roll för min del. Det dyker nog upp i veckan.

Jag antar att komplett är ungefär lika smidiga.

Min temp sjönk tio grader när jag tog bort frontpanelglaset på NZXT-chassit så jag har väl i princip förlikat mig med att chassit är boven i dramat

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Min temp sjönk tio grader när jag tog bort frontpanelglaset på NZXT-chassit så jag har väl i princip förlikat mig med att chassit är boven i dramat

Aha okej bra att du hittat orsaken i alla fall. Har du tur finns det en front med bättre luftflöde att köpa till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Aha okej bra att du hittat orsaken i alla fall. Har du tur finns det en front med bättre luftflöde att köpa till.

Finns att köpa mods från Etzy men med frakt äran snabbt uppe på 1k och då är jag närmare att köpa ett nytt chassi och då ett med erkänt gott luftflöde.

Den här lösningen får fumgera så länge, får vara lite nogrann med att rensa damm bara

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2