Läsa Synology-formaterad disk i Windows?

Permalänk
Medlem

Läsa Synology-formaterad disk i Windows?

Hej,

jag har en hdd som jag är rätt säker på är en jag tidigare använt i en Synology NAS. När jag kopplar in den i min Win10-dator så hittar jag den i diskhanteraren men den går ej att se inne i filutforskaren. Finns det något sätt så att jag kan se vad som finns på disken?

Permalänk
Medlem

Troligtvis är den formaterad med ett UNIX format som ext4 eller liknande, tror inte Windows klarar av dessa, gör en live-usb med Ubuntu och se om du kan få upp den där.

Har du haft den i en array är dina chanser små då disken är partionerad efter kontrollern som satt i din Synology men du kan alltid pröva.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns drivrutiner för en del linuxfilsystem till win men det enklaste är att läsa dem i en linuxdator så kör en livelinux eller installera det på riktigt, du kan också använda en virtuell linuxdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det fins ext4-läsare för windows men är så långsamma att det är näst intill oanvändbara - en live-Linux som tex. ubuntu är en bootning på USB-sticka bort.

Är det BTRFS som i senare Synology plus-modeller med LVM2 mm. partions-hanterare och BTRFS som filsystem så kan du glömma windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Troligtvis är den formaterad med ett UNIX format som ext4 eller liknande, tror inte Windows klarar av dessa, gör en live-usb med Ubuntu och se om du kan få upp den där.

Har du haft den i en array är dina chanser små då disken är partionerad efter kontrollern som satt i din Synology men du kan alltid pröva.

Jag har nu fått igång en Ubuntu-sticka, men jag ser inte hårddisken när jag tittar i "den här datorn". Gissningsvis för att den inte är mountad. Några tips om hur jag hittar den? (kan noll om linux...)

Permalänk
Medlem

Om diskarna var i en RAID-1 så måste du ha båda diskarna anslutas samtidigt (via tex USB-dockor/adaptrar eller SATA-anslutningar) för att det skall automonteras - ubuntu-live monterar inte en RAID som inte är komplett och då får man läsa om hur 'mdadm' eller 'LVM/LVM2/' i hur man skall montera en 'skadad' RAID.

beroende på version av synology så varierar det mellan 'mdadm' (äldre modeller) och 'lvm/lvm2' (nyare modeller) som RAID-hanterare och det blir att läsa på och identifiera vilken av dessa du har i din Synlology.

om du startar appen 'disk' (gnome-disk om det startas i terminal) kan du eventuellt se vilken partitionstyp det är.

Permalänk
Medlem

Om du hade mer än en disk i Synology:n så kommer alla partitioner automatiskt bli LVM-volymer. Men varför beskriva hela processen här, när Synology själva har skrivit en så pass utförlig instruktion för hur du går tillväga på länken nedan.

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om du hade mer än en disk i Synology:n så kommer alla partitioner automatiskt bli LVM-volymer. Men varför beskriva hela processen här, när Synology själva har skrivit en så pass utförlig instruktion för hur du går tillväga på länken nedan.

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

Jag hade bara en disk i NAS:en. Jag försökte följa den guiden tidigare men fick inte rätt på det.

Det hela slutade med att jag formaterade om HDD:n och körde ett fil recovery-program för att se vad för typ av saker som varit på den.