Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är du säker?
Har inte heller fått något mail, däremot är den avbruten i appen.

Än så länge i alla fall... Vore första gången om det händer i så fall. Men det är möjligt att folk svinade sig så mycket att de har gjort en mass-cancel för att slippa reda ut röran.. Och det inte nått mig än.

Om den nu skulle avbrytas är det inte hela världen heller.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om amazon kommer att ta bort "bästsäljare" från kontrollen. Säkert inte..

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Mina två kontroller också annullerade. Först Xboxen och sen kontrollerna. Nu får det vara nog! Jag ska ju vara pappaledig nästa vår, behöver underhållning när hon sover 🤣. Kanske menat att jag ska köpa en PS5 istället 😉

Permalänk
Medlem

Köpte två blå kontroller, Helt fine med att de tog bort ordern. Dock skulle jag aldrig köpa dom till ordinariepriset då det är alldeles för högt. Sen håller jag med om att mejlet om avbeställning va sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Dagens fynd har åtminstone för mig aldrig likställts med "dagens exploatering av prisfel", i regel handlar det om bra prissättningar i kampanjer och dylikt vilket butikerna har helt och hållet kontrollen över.
Visst har prisfelen blivit betydligt fler sedan svenska Amazon satte igång (oftast externa säljare givetvis) och ibland går sådana beställningar vidare utan åtgärd, men de har även ofta helt enkelt legitimt bra priser på varor.

På ytan låter det givetvis rätt snett men om Amazon skulle ta mycket mer ansvar för externa säljarnas bit hela vägen ned till prissättningen så skulle det nog vara i princip omöjligt att driva en så stor marknadsplats.

Vad jag har förstått så bestraffar Amazon säljare som avbryter för många beställningar. Ett så enkelt misstag som att man missar att ändra valutan när man publicerar sin butik i ett nytt land på Amazon ska rimligen inte kunna få så ödesdigra konsekvenser att man kan tömma lagret till 90% rabatt och kanske till och med tvingas lägga ned. På Amazons forum för säljare finns det flera trådar från säljare som berättar att de råkat göra det misstaget:
https://sellercentral-europe.amazon.com/forums/t/pricing-erro...
https://sellercentral-europe.amazon.com/forums/t/currency-fro...

En så stor plattform borde skydda såväl säljare som köpare. Det skulle gå att lägga in en varning om priset ser misstänksamt lågt ut i jämförelse med vad man säljer varan för i andra länder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Min order från Amazon avbröts också nu

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bakgrund:

Vad jag har förstått så bestraffar Amazon säljare som avbryter för många beställningar. Ett så enkelt misstag som att man missar att ändra valutan när man publicerar sin butik i ett nytt land på Amazon ska rimligen inte kunna få så ödesdigra konsekvenser att man kan tömma lagret till 90% rabatt och kanske till och med tvingas lägga ned. På Amazons forum för säljare finns det flera trådar från säljare som berättar att de råkat göra det misstaget:
https://sellercentral-europe.amazon.com/forums/t/pricing-erro...
https://sellercentral-europe.amazon.com/forums/t/currency-fro...

En så stor plattform borde skydda såväl säljare som köpare. Det skulle gå att lägga in en varning om priset ser misstänksamt lågt ut i jämförelse med vad man säljer varan för i andra länder.

Den stora frågan är väl vad "för många" innebär om det är en lågt satt gräns, "one and done" eller om de har möjligheten att dra sig ur vid något enstaka tillfälle utan att vara helt körda på just Amazon marketplace. En hård och hög (men kanske för hög?) ribba för säljare är nog ett måste om de ska ha någon chans att locka köpare.
Men ja sett till de trådarna du länkade borde någon spärr vid ett visst förhållande till/när det närmar sig FBA-kostnaden inte vara raketforskning att få till som absolut allra minst kan man tycka.

Det verkar dock inte helt saknas skydd för säljaren men det är givetvis svårt att se det svartvita när man inte själv säljer på Amazon. Svårt att tyda vad exempelvis nedanstående innebär i praktiken.

"Amazon detects potential pricing errors based on several factors, including legal/compliance, our Marketplace Fair Pricing Policy and the Featured Offer (Buy Box) price. When Amazon detects potential pricing errors in your listings, we will notify you and, in more serious cases, might deactivate the affected listings to avoid a potentially negative customer experience. You can help avoid pricing errors by setting your offer price in accordance to Amazon’s Marketplace Fair Price Policies."

https://sellercentral.amazon.co.uk/help/hub/reference/externa...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag fattar nog inte hypen kring handkontrollen, visst var det 80% rabatt eller något, men vem skulle betala det fullpriset för en glorifierad mobilkontroll? Jag tyckte inte den såg så speciell ut i alla fall

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av medbor:

Jag fattar nog inte hypen kring handkontrollen, visst var det 80% rabatt eller något, men vem skulle betala det fullpriset för en glorifierad mobilkontroll? Jag tyckte inte den såg så speciell ut i alla fall

Det var nog mest låga priset det var hype kring om du menar här, och kanske att den går att ansluta till lite fler olika enheter.
Vanliga Xbox-kontrollerna går väl loss på allt mellan 700-1500 eller något? Ingen aning vilken "tier" denna motsvarar, om någon.

Skrivet av jeppe109:

Hmm, undrar om amazon kommer att ta bort "bästsäljare" från kontrollen. Säkert inte..

Borta på båda nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:
Skrivet av jeppe109:

Hmm, undrar om amazon kommer att ta bort "bästsäljare" från kontrollen. Säkert inte..

Borta på båda nu.

Trevligt att bli motbevisad.
Det finns hopp för mänskligheten än.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar nog inte hypen kring handkontrollen, visst var det 80% rabatt eller något, men vem skulle betala det fullpriset för en glorifierad mobilkontroll? Jag tyckte inte den såg så speciell ut i alla fall

Den passar ju även till PC och Xbox, och ser ut ha exakt samma knappar som en Xbox-kontroller.

Min svarta har inte blivit avbruten ännu, men jag antar att den blir det då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Än så länge i alla fall... Vore första gången om det händer i så fall. Men det är möjligt att folk svinade sig så mycket att de har gjort en mass-cancel för att slippa reda ut röran.. Och det inte nått mig än.

Om den nu skulle avbrytas är det inte hela världen heller.

Kollat om den ligger kvar? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den passar ju även till PC och Xbox, och ser ut ha exakt samma knappar som en Xbox-kontroller.
Min svarta har inte blivit avbruten ännu, men jag antar att den blir det då.

Den hade ju ändå varit bra då xcloud finns till mobilen för alla med gamepass ultimate (eller kanske bara minecraft)
tyvärr blev jag också lite intresserad av de två programmerbara knapparna på baksidan.

Och till alla som hyllar att amazon alltid skickar även vid prisfel och är jättesnälla om de råkar skicka fel,
det gäller så klart bara när det drabbar 3:e parts säljare som råkar köra FBA från amazons lager
är det amazon själva som säljer så brukar de hitta en ursäkt eller byta ASIN-nummer på varan och låtsas att den är slut.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tusan... Min order ÄR avbruten, men de har inte meddelat det! Fick logga in och kolla själv. Inget mail i spam-mappen heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad tusan... Min order ÄR avbruten, men de har inte meddelat det! Fick logga in och kolla själv. Inget mail i spam-mappen heller.

Samma för mig. Och nu kan jag använda min rabatt på 100 kr vid nytt köp igen.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att min blev också avbruten utan någon meddelande.
Checkade mitt order och då vart dem kontrollerna borta
Aja, det var kul att se 100+ likes på min post. Har aldrig fått så högt haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag fattar nog inte hypen kring handkontrollen, visst var det 80% rabatt eller något, men vem skulle betala det fullpriset för en glorifierad mobilkontroll? Jag tyckte inte den såg så speciell ut i alla fall

Den ser ju ganska "speciell" ut i mina ögon, speciell i bemärkelsen ful som stryk.

Skrivet av Daemon:

Det var nog mest låga priset det var hype kring om du menar här, och kanske att den går att ansluta till lite fler olika enheter.
Vanliga Xbox-kontrollerna går väl loss på allt mellan 700-1500 eller något? Ingen aning vilken "tier" denna motsvarar, om någon.

Borta på båda nu.

En standard kontroll från MS kostar väl 699 tror jag, men de kan gå ner till typ 500-550 på reor. Men detta är inte en standardkontroll utan en tredjepartskontroll som kräver inkoppling med sladd på XB, vilket borde sänka priset rätt rejält i mina ögon. Sen att man kan ansluta den med sladd eller BT till Android och Windows gäller ju även den vanliga XB-kontrollen. Men tillverkaren ser väl detta lite som en "Pro"-kontroll med lite extra knappar och så, vilket ju kan dra upp priset en del igen, samma för att det följde med en mobilhållare. Personligen hade jag kanske kunnat tänka mig att lägga max 500 för den.

Min order blev också avbruten i alla fall, inget mail (än), utan bara synligt när jag loggade in och kollade på avbrutna ordrar.

Permalänk
Medlem

För mig är ordern borttagen. Har dock inte fått något meddelande om det.

Permalänk
Keeper of Traditions

Fick inte heller något mail om avbruten order. Konstigt hanterat, helt klart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ni som inte fick mail kring handkontrollen, hade ni beställt blå, svart, båda?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Daemon:

Ni som inte fick mail kring handkontrollen, hade ni beställt blå, svart, båda?

Blå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Ni som inte fick mail kring handkontrollen, hade ni beställt blå, svart, båda?

Svart här (en).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Beställde 2st svarta till det gamla priset, skulle kolla igår vilket datum dom skulle skickas, hittade då inte ordern, hittade senare att den hade blivit avbruten - via länk i beställningsmailet. Ett svar jag fick fr Sweclockers va ju att det skulle bara va att höra av sig till Amazon så skulle sakerna skickas iallafall, även vid prisfel.

Har mailat Amazon, så får se vad som händer: (fick svar några timmar senare)

"Jag beklagar att prisfelet inträffade och är ledsen att du är besviken över vårt beslut att annullera din beställning 406-9643322-1357912 av " Turtle Beach Recon Cloud Svart - Xbox Series X, Xbox Series S & Xbox One | Windows 10/11 | Android 8.0+ Enheter ".
I våra Villkor för användning och köp (du hittar en länk till villkoren längst ned på varje sida på vår webbplats) står det att när en artikels rätta pris är högre än det angivna priset annullerar vi, efter eget gottfinnande, beställningen och meddelar dig om det.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?ref_=help...

Vi hoppas att du förstår att vi inte kan erbjuda eftergifter i detta fall."

Svar från Amazon
Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Jag har bestämt mig för att ta ärendet vidare, förutsatt att de inte hör av sig med ett bra svar på mitt senaste mail till dom. Ett pris som är 20 % under det andra återförsäljare erbjuder är absolut inte uppenbart felaktigt. Tycker företaget borde gjort rätt för sig och fullföljt alla köp som gjorts på produkten - oavsett vilken anledning som ligger bakom priset. Det är enligt dom deras prisrobot som gjort fel - det är ingen ursäkt så länge priset är rimligt och så länge man har ett avtal om köp. Butiken har erbjudit 500 kr i presentkort samt 20 % på tillbehör (spel, kontroller) som kompensation vilket är bra gjort, ännu bättre hade dock varit att gjort helt rätt från sig.

Man skriver på hemsidan ”till vår hjälp har vi vår prisrobot som ser till att du får den råaste dealen”. Nu säger man att ”prisroboten” gjort fel. Att priset är för bra, till och med uppenbart felaktigt. Nej, att bedriva näthandel på det sättet tycker jag inte är värdigt för den svenska marknaden. Ska man aldrig kunna vara säker på att ett avtalat pris och svensk lagstiftning gäller när en teknikvara är nedsatt i pris? För mig är det en principsak. Produkten är 2 år gammal, om det krävs kan jag vänta 2 år till. Hoppas att power.se löser det hela då det som hänt är tråkigt både för mig som kund och för dom som företag. Om inte, ja då blir det en anmälan och ytterligare massa mail för både mig och dom att hantera.

20% rabatt kan inte anses "oskäligt", den branschen (hemelektronikaffärer) kör ju med "mega-rea-annonser" hela tiden, och då är 20% snarare en futtig rabatt. Bra du fick 500 i presentkort i alla fall. Antar att femhundringen inte kunde användas på just det köpet?

Permalänk
Föredetting

Jag mailade också Amazon om handkontrollen med ett "vad händer, ordern är borta?"-budskap.

Svaret var ganska underhållande.

Citat:

I am truly sorry that your order is canceled.

Our security department canceled this order to protect you, because this seller is fraudulent.

I have immediately reported seller to our seller and security department and he will be removed from our website.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Meantek:

Jag mailade också Amazon om handkontrollen med ett "vad händer, ordern är borta?"-budskap.

Svaret var ganska underhållande.

Ska bli intressant att se Amazon kasta ut sig själva.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag mailade också Amazon om handkontrollen med ett "vad händer, ordern är borta?"-budskap.

Svaret var ganska underhållande.

Lol. För de som tycker detta är förvirrande så var det Amazon själva som sålde den kontrollen

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Mina två kontroller också annullerade. Först Xboxen och sen kontrollerna. Nu får det vara nog! Jag ska ju vara pappaledig nästa vår, behöver underhållning när hon sover 🤣. Kanske menat att jag ska köpa en PS5 istället 😉

Jag har tråkiga nyheter, men ett TV-spel är ofta inte den bästa investeringen när man är pappaledig. Det beror ju i.o.f.s. på hur mycket hon sover, men jag hade typ två timmar sovtid varje dag. Ibland mindre, aldrig mer. Om du är mån om ditt förhållande lägg inte all den tiden på att spela, utan ta och tvätta, städa och/eller diska litet också. Det är i alla fall mitt tips.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Jag mailade också Amazon om handkontrollen med ett "vad händer, ordern är borta?"-budskap.

Svaret var ganska underhållande.

Fick detta svar efter jag beställt 1st kontroll:

"Vi har återaktiverat ditt konto så att du kan komma åt det igen. Nu kan du logga in och göra beställningar.

När vi inte kunde bekräfta dina uppgifter annullerade vi följande beställningar för att skydda din information:

Vi ber om ursäkt för besväret. Om du fortfarande vill ha de här artiklarna måste du göra en ny beställning."

Vill hävda att jag inte haft problem att komma åt mitt konto.
Beställde även tidigare i månaden utan problem.
Luktar skumt det här...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Min beställning av handkontrollen blev också annulerad på mycket oklara grunder. Jag kontaktade kundtjänst och dom hävdade att det var ett problem med betalningen. Och problem med betalningen har jag aldrig haft på amazon tidigare trots minst 20 beställningar tidigare från amazon sverige, så det är ju uppenbart ett svepskäl för att annulera beställningen till det billigt priset.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN