Tull och moms på amerikanska Amazon?

Permalänk
Medlem

Tull och moms på amerikanska Amazon?

Jag är i farten att beställa en vara som endast finns tillgänglig på amerikanska Amazon, men som skickar till Sverige.
Själva produkten i sig går på 46-47€ ink frakt.
Vart går gränsen för tull och moms hit nu för tiden?

//

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gränsen går vid 0 kr.

Ingenting alltså? Texten No importfees or deposit skyltas det ju med, men jag antog att man ändå måste betala nånting...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/etjansterforpriv...

Skrivet av RVX:

Ingenting alltså? Texten No importfees or deposit skyltas det ju med, men jag antog att man ändå måste betala nånting...

Nej, du frågade var gränsen går för tull och moms. Allt över 0 kr alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ingenting alltså? Texten No importfees or deposit skyltas det ju med, men jag antog att man ändå måste betala nånting...

Om det står så tydligt ska ju priset du ser på amazon gälla. Får du då betala mer när paketet kommer till sverige får du ju ta det med Amazons kundtjänst. du kan ju alltid bekräfta med Amazon först innan du beställer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att det dropshipas elelr vad det nu kallas. Dvs går via en europeisk handlare någonstans o då brukar amn komma runt avgifterna. Osäker på hur Amazon brukar göra, tycker allt jag är intreesserad av är "not shipping to sweden".

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Import Fee Deposit
When you import products sold on Amazon.com, customs authorities in your destination may ask you to pay Import Fees. If the fees aren’t paid, customs won’t let the product reach your address.

A few things to know:

Amazon estimates Import Fees at checkout and asks you to pay a deposit. Your carrier will use the Import Fee Deposit to pay the fees on your behalf.
If the final Import Fees that customs charges for your order are higher than the Import Fee Deposit, Amazon won't charge you extra.
If your order's Import Fees are lower than the deposit you paid, we'll automatically refund the difference.

Från: https://www.amazon.com/hz/contact-us/foresight/hubgateway-iss...
(man behöver vara inloggad för att läsa den sidan)

Se även: https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/etjansterforpriv...

Nej, du frågade var gränsen går för tull och moms. Allt över 0 kr alltså.

Ah ok, got it.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om det står så tydligt ska ju priset du ser på amazon gälla. Får du då betala mer när paketet kommer till sverige får du ju ta det med Amazons kundtjänst. du kan ju alltid bekräfta med Amazon först innan du beställer.

Ja jag gjorde det, men hon på svenska kundtjänsten hade inget bra svar mer än att om det står som det står så borde det gälla...
Hon hänvisade mig till Amerikanska kundtjänsten. Hade inte tid att fråga dom då dock.

Men tack för snabba svar 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Moms ska som sagt betalas från första öret (även på fraktkostnaden), men tull behöver man normalt bara betala om försändelsen är värd mer än 1600 kr (givet att det ens är tull på varorna man köper d.v.s., många varor är tullfria). Amazon brukar normalt fixa moms och tull åt dig, och slutsumman när du checkar ut borde vara allt. I alla fall var det så förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moms ska som sagt betalas från första öret (även på fraktkostnaden), men tull behöver man normalt bara betala om försändelsen är värd mer än 1600 kr (givet att det ens är tull på varorna man köper d.v.s., många varor är tullfria). Amazon brukar normalt fixa moms och tull åt dig, och slutsumman när du checkar ut borde vara allt. I alla fall var det så förr.

Ah ok, ja det var en siffra jag var ute efter. Visste inte riktigt vad den låg på.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok, got it.

Ja jag gjorde det, men hon på svenska kundtjänsten hade inget bra svar mer än att om det står som det står så borde det gälla...
Hon hänvisade mig till Amerikanska kundtjänsten. Hade inte tid att fråga dom då dock.

Men tack för snabba svar 👍

Du tänker på Amazon som ett stort bolag. Men för dig som kund så är skillnaden på amerikanska Amz och Svenska Amz ungefär lika stor som Pripps och Falcon. Du skulle inte ringa Pripps och fråga vart din leverans av Falcon har tagit vägen.

Note: Pripps och Falcon ägs båda av Calsberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du tänker på Amazon som ett stort bolag. Men för dig som kund så är skillnaden på amerikanska Amz och Svenska Amz ungefär lika stor som Pripps och Falcon. Du skulle inte ringa Pripps och fråga vart din leverans av Falcon har tagit vägen.

Note: Pripps och Falcon ägs båda av Calsberg

Ja så är det ju, känner faktiskt till historien med Pripps och Falcon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väcker min egen tråd istället för att skapa en ny:
Det har inte blivit något köp ännu, men ska beställa en annan vara istället, kläder från Storbritannien.
När jag läser på,tullverket får jag fram följande:
När du beställer varor från vissa webbutiker betalar du momsen redan vid köptillfället (endast möjligt om värdet på varorna inte överstiger 1 600 kronor). Då betalar du inte tull eller moms när varan kommer till Sverige.
Plagget i sig landar på strax under 1400:- med frakt inkluderat. Nån som kan confirma att detta stämmer? I värsta fall är ert väl 25% moms som ska appliceras, men i detta fallet understiger värdet med råge dom 1600:- som tullverket själva anger. Priserna är heller inte omvandlade, eller översatta till svenska kronor av mig. Utan det är butiken själv som låter en välja vilket land och vilken valuta som man vill använda sig av.
Har handlat av butiken i sig förut 2 gånger, så inga konstigheter där. Men då var också Storbritannien fortfarande med i EU, så därav min fråga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Väcker min egen tråd istället för att skapa en ny:
Det har inte blivit något köp ännu, men ska beställa en annan vara istället, kläder från Storbritannien.
När jag läser på,tullverket får jag fram följande:
När du beställer varor från vissa webbutiker betalar du momsen redan vid köptillfället (endast möjligt om värdet på varorna inte överstiger 1 600 kronor). Då betalar du inte tull eller moms när varan kommer till Sverige.
Plagget i sig landar på strax under 1400:- med frakt inkluderat. Nån som kan confirma att detta stämmer? I värsta fall är ert väl 25% moms som ska appliceras, men i detta fallet understiger värdet med råge dom 1600:- som tullverket själva anger. Priserna är heller inte omvandlade, eller översatta till svenska kronor av mig. Utan det är butiken själv som låter en välja vilket land och vilken valuta som man vill använda sig av.
Har handlat av butiken i sig förut 2 gånger, så inga konstigheter där. Men då var också Storbritannien fortfarande med i EU, så därav min fråga.

Av egen erfarenhet så kommer postnord ta paketet lägga på momsen +75kr
Beställer rätt ofta kläder från England och alla gånger så har jag fått betala moms och handlägningsavgift sen dom gick ur EU.

//Adde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Av egen erfarenhet så kommer postnord ta paketet lägga på momsen +75kr
Beställer rätt ofta kläder från England och alla gånger så har jag fått betala moms och handlägningsavgift sen dom gick ur EU.

//Adde

Oavsett värde? Aja, även med 75:- så är det värt det.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Väcker min egen tråd istället för att skapa en ny:
Det har inte blivit något köp ännu, men ska beställa en annan vara istället, kläder från Storbritannien.
När jag läser på,tullverket får jag fram följande:
När du beställer varor från vissa webbutiker betalar du momsen redan vid köptillfället (endast möjligt om värdet på varorna inte överstiger 1 600 kronor). Då betalar du inte tull eller moms när varan kommer till Sverige.
Plagget i sig landar på strax under 1400:- med frakt inkluderat. Nån som kan confirma att detta stämmer? I värsta fall är ert väl 25% moms som ska appliceras, men i detta fallet understiger värdet med råge dom 1600:- som tullverket själva anger. Priserna är heller inte omvandlade, eller översatta till svenska kronor av mig. Utan det är butiken själv som låter en välja vilket land och vilken valuta som man vill använda sig av.
Har handlat av butiken i sig förut 2 gånger, så inga konstigheter där. Men då var också Storbritannien fortfarande med i EU, så därav min fråga.

Det gäller att företaget gör på rätt sätt. Jag har handlat minst 5 gånger på Aliexpress sedan 1 Juli förra året (då denna lag kom) och bara 1 gång har jag fått tull/moms avgifter. Så länge jag valt Aliexpress shipping har jag inte fått tull/moms avgifter från PostNord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gäller att företaget gör på rätt sätt. Jag har handlat minst 5 gånger på Aliexpress sedan 1 Juli förra året (då denna lag kom) och bara 1 gång har jag fått tull/moms avgifter. Så länge jag valt Aliexpress shipping har jag inte fått tull/moms avgifter från PostNord

Hmmm, kommer inte ihåg vilken speditör dom använder, och dom har express som alternativ. Antar att det är DHL eller nåt dom skickar med men kommer inte ihåg som sagt, men oavsett så är inte en eventuell liten räkning på 75:- ala postnord hela världen, ändå värt det. Är mer orolig om det är 25% som gäller som ska appliceras? Summan är ju under tullverkets gräns så...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Edit.
FedEx skickar dom med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hmmm, kommer inte ihåg vilken speditör dom använder, och dom har express som alternativ. Antar att det är DHL eller nåt dom skickar med men kommer inte ihåg som sagt, men oavsett så är inte en eventuell liten räkning på 75:- ala postnord hela världen, ändå värt det. Är mer orolig om det är 25% som gäller som ska appliceras? Summan är ju under tullverkets gräns så...

Moms tas ut från första öret så ja, det är 25%

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Moms tas ut från första öret så ja, det är 25%

Thanks.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När det gäller TS fråga så beror det på om du har betalat för att Amazon ska stå för det eller inte: https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=G...

Eftersom du inte betalat på det du nämner i första inlägget så tillkommer importdeklarationsavgift och moms. Det från Storbritannien så är det inte helt tydligt för ditt inlägg om det står för det eller inte, du borde se om de räknat in det i priset.

OBS Fedex tar mycket högre pris för deklaration än Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När det gäller TS fråga så beror det på om du har betalat för att Amazon ska stå för det eller inte: https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=G...

Eftersom du inte betalat på det du nämner i första inlägget så tillkommer importdeklarationsavgift och moms. Det från Storbritannien så är det inte helt tydligt för ditt inlägg om det står för det eller inte, du borde se om de räknat in det i priset.

OBS Fedex tar mycket högre pris för deklaration än Postnord.

Får helt enkelt höra med butiken i fråga tror jag.
Got it.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Av den här sidan att döma och det här svaret så tolkar jag det som att det är 25% moms plus FedEx avgifter som gäller? For customers in the US orders are sent delivery duties paid. https://www.endclothing.com/se ?

Står "Our EU customers can enjoy a seamless shipping experience, ordering from END. will be the same as before Brexit." samt "In some instances, we may use FedEx's IE service to ship your order to the EU. Please note, there will be no extra paperwork or taxes and duties to pay if your order is shipped with FedEx." Så ska inte tillkomma några avgifter enligt deras hemsida. Källa: https://www.endclothing.com/se/delivery

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står "Our EU customers can enjoy a seamless shipping experience, ordering from END. will be the same as before Brexit." samt "In some instances, we may use FedEx's IE service to ship your order to the EU. Please note, there will be no extra paperwork or taxes and duties to pay if your order is shipped with FedEx." Så ska inte tillkomma några avgifter enligt deras hemsida. Källa: https://www.endclothing.com/se/delivery

Ah ok. Tack för klargörandet, missade det. Då blir det att köra på det, tack för hjälpen 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Av den här sidan att döma och det här svaret så tolkar jag det som att det är 25% moms plus FedEx avgifter som gäller? For customers in the US orders are sent delivery duties paid. https://www.endclothing.com/se ?

Läste du sidan?

Skrivet av https://www.endclothing.com/se/delivery:

Additional Shipping Info

  • Prices include all taxes and duties.

  • Our EU customers can enjoy a seamless shipping experience, ordering from END. will be the same as before Brexit.

  • We use DPD’s Classic road service for deliveries to Europe.

  • Orders will be shipped using an enhanced Delivered at Place service (eDAP), which will ensure customers do not need to complete any paperwork, or pay additional duties or taxes to receive orders.

  • In accordance with the UK & EU Trade Agreement, customers living within the EU will be charged 0% UK VAT on purchases.

  • In some instances, we may use FedEx's IE service to ship your order to the EU. Please note, there will be no extra paperwork or taxes and duties to pay if your order is shipped with FedEx.

När du checkar ut något så lägger de till/inkluderar 25 % moms.

Permalänk
Medlem

Det som är sagt hittills stämmer (1600kr är gränsen för tull från England, alltid moms). Men vill bara tipsa nästa person i framtiden som har funderingar kring import: Kontakta Tullverket! De är oftast jättebra att ha o göra med, har noll vinstintresse och är en tjänst du betalat för med skatten. Nyttja den. Då får du korrekt fakta, även i komplicerade upplägg. De är ofta trevliga också

(Nämner detta för jag har mött många som trott att bara företag kontaktar Tullverket)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du sidan?

När du checkar ut något så lägger de till/inkluderar 25 % moms.

Nu! Lätt att missa ibland, men tack för infon😁
Har läst men inte hittat det tidigare, därav frågade jag, då tar jag bort det inlägget.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blev förvånad när jag fick betala 214 kr extra i tull mm på Amazon.se för en vara som kostar 600 kr. Med andra ord moms plus en hundring till. Trodde alla varor på deras se-portal var skattade och klara.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om det inte står specat att tull och moms inkluderas för mottagarlandet så räkna alltid med ett påslag på ca 30% på priset inklusive frakt (beroende på vara). Sedan är det inte helt säkert att paketet fastnar i tullen, men jag skulle alltid räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Blev förvånad när jag fick betala 214 kr extra i tull mm på Amazon.se för en vara som kostar 600 kr. Med andra ord moms plus en hundring till. Trodde alla varor på deras se-portal var skattade och klara.

Beställer man från amazon.se ska det vara moms och tullfritt. Det ska alltså ingå i priset.
Sen skickar vissa säljare sin varor från ett land utanför EU. Kontakta amazon-supporten för att få tillbaka pengarna för tull och moms.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42