Permalänk
Medlem

Bygga ny dator..

..tänkte jag mig. I mina tankar finns ett hyggligt bra med dubbla M2-diskar i raid 0 för att få lite skjuts tillsammans med 16-32 GB ram och en bra processor.

Men, om jag kör två M2:or i raid, kan jag sedan koppla in ytterligare diskar (för lagring) utan att de inkluderas i raidkonfigurationen. Det går inte med mitt nuvarande moderkort (från 2010). Finns det kort idag som fixar det?

Någon som kan rekommendera ett bra moderkort, ska kunna hantera raid + diskar, helst ha inbyggd grafik och kan driva en DV-i skärm i 2560x1600 (Apple 30" från 2010).

Finns det sådant?

/ B

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

..tänkte jag mig. I mina tankar finns ett hyggligt bra med dubbla M2-diskar i raid 0 för att få lite skjuts tillsammans med 16-32 GB ram och en bra processor.

Men, om jag kör två M2:or i raid, kan jag sedan koppla in ytterligare diskar (för lagring) utan att de inkluderas i raidkonfigurationen. Det går inte med mitt nuvarande moderkort (från 2010). Finns det kort idag som fixar det?

Någon som kan rekommendera ett bra moderkort, ska kunna hantera raid + diskar, helst ha inbyggd grafik och kan driva en DV-i skärm i 2560x1600 (Apple 30" från 2010).

Finns det sådant?

/ B

Köp snabbare SSD. En (tillräckligt stor) enhet gör internt något som påminner om RAID0 men utan nackdelarna - och om inte hundratusentals IOPS och flera gigabyte läs eller skriv per sekund räcker för dig så har du andra problem i ditt liv. Kom också ihåg att om du dubblar antalet stripade diskar under en lagringsvolym så dubblar du också risken för ett katastrofalt haveri.

Med det sagt: det låter helt idiotiskt att du inte skulle kunna ha diskar med andra konfigurationer i tillägg till ett fakeraid på ett vettigt moderkort. På den tiden jag trodde sånt var meningsfullt brukade moderkorten komma med separata controllers; en "vanlig" och en med fakeraidstöd. Alternativet är att helt enkelt stoppa in en SATA- eller SAS-kontroller med stöd för den RAID-nivå du vill ha.

Vad gäller grafik: Vad menar du med inbyggd i det här fallet? Inbyggd i processorn? Bara kolla specs på processorer du är intresserad av och para ihop dem med moderkort som stöder DVI-ut eller har en grafikutgång som kan konverteras till DVI med lämplig adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

..tänkte jag mig. I mina tankar finns ett hyggligt bra med dubbla M2-diskar i raid 0 för att få lite skjuts tillsammans med 16-32 GB ram och en bra processor.

Men, om jag kör två M2:or i raid, kan jag sedan koppla in ytterligare diskar (för lagring) utan att de inkluderas i raidkonfigurationen. Det går inte med mitt nuvarande moderkort (från 2010). Finns det kort idag som fixar det?

Någon som kan rekommendera ett bra moderkort, ska kunna hantera raid + diskar, helst ha inbyggd grafik och kan driva en DV-i skärm i 2560x1600 (Apple 30" från 2010).

Finns det sådant?

/ B

Bara lite nyfiken vad du menar med "dubbla M2-diskar i raid 0 för att få lite skjuts"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

..tänkte jag mig. I mina tankar finns ett hyggligt bra med dubbla M2-diskar i raid 0 för att få lite skjuts tillsammans med 16-32 GB ram och en bra processor.

Men, om jag kör två M2:or i raid, kan jag sedan koppla in ytterligare diskar (för lagring) utan att de inkluderas i raidkonfigurationen. Det går inte med mitt nuvarande moderkort (från 2010). Finns det kort idag som fixar det?

Någon som kan rekommendera ett bra moderkort, ska kunna hantera raid + diskar, helst ha inbyggd grafik och kan driva en DV-i skärm i 2560x1600 (Apple 30" från 2010).

Finns det sådant?

/ B

till å börja med vad ska du använda datorn till ? sen varför raid? asså idag finns det inte ens någon anledning till att köpa dom bästa 4.0 diskarna, du kommer i 98% av alla användningsområden inte märka någon skillnad mellan en Seagate Firecuda 530 och en Kingston A2000 förutom att seagaten kostar 3 gånger så mycket.

Och för att hjälpa dig med det du undrar så kör du bara på en pci-E 4 x16 till m.2 adapter och kör mjukvaru raid
https://www.webhallen.com/se/product/326424-Asus-HYPER-M-2-X1...

då kan du slänga in två diskar, köra dom i raid 0 och sen lägga till två till i efterhand som blir separata mot raiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en topp-presterande PCIe Gen4?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

"Snart" kommer ju PCIe5-diskar också (Intels nya processorer har iaf stöd för dem) så vänta på dem?

Permalänk
Skrivet av norrby89:

och kör mjukvaru raid

Bara av nyfikenhet: Har Windows (som jag antar TS kör) blivit bättre på mjukvaruraid den senaste tiden? Tidigare hade jag inte vågat rekommendera det, nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bara av nyfikenhet: Har Windows (som jag antar TS kör) blivit bättre på mjukvaruraid den senaste tiden? Tidigare hade jag inte vågat rekommendera det, nämligen.

Som jag förstått det och det lilla jag personligen provat så är det hugget som stucket, va mer förr hårdvaruraid va att föredra medans idag handlar det nog mer om vad man ska ha det till samt vad man har för budget.

Ska man köra raid på sin personliga dator som man spelar på, surfar osv på och lagrar kritiska saker på molnet så finns det ingen anledning att köpa hårdvara för hårdvaruraid.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som jag förstått det och det lilla jag personligen provat så är det hugget som stucket, va mer förr hårdvaruraid va att föredra medans idag handlar det nog mer om vad man ska ha det till samt vad man har för budget.

Ska man köra raid på sin personliga dator som man spelar på, surfar osv på och lagrar kritiska saker på molnet så finns det ingen anledning att köpa hårdvara för hårdvaruraid.

OK. Jag vet att det varit så länge i Linuxvärlden, men har helt enkelt inte hållit koll på detta i Windows på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

..tänkte jag mig. I mina tankar finns ett hyggligt bra med dubbla M2-diskar i raid 0 för att få lite skjuts tillsammans med 16-32 GB ram och en bra processor.

Köra SSD:er i RAID-0 är fullständigt onödigt, och medför bara en massa potentiellt trubbel.
Överföringshastigheten på diskarna kommer nästan garanterat aldrig att vara ett problem, så att dubbla den med raid-0 medför ingen märkbar nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Köra SSD:er i RAID-0 är fullständigt onödigt, och medför bara en massa potentiellt trubbel.
Överföringshastigheten på diskarna kommer nästan garanterat aldrig att vara ett problem, så att dubbla den med raid-0 medför ingen märkbar nytta.

Ok taget. Alltid positivt att kunna eliiminera merkostnader för en tänkt förbättring.

/ B

Stavfel