LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

tjena vår tv dog idag en trogen tjänare i 10 år haha nu är jag på jakt efter en 65" och har hela tiden varit inställd på oled b1 eller c1 men nu såg jag att det kommit något som heter mini led vilket hade ni kört på ?
tv:n används nästan alltid på kvällen och med nedrullade gardiner.
tv:n används även till ps4 spelande och mycket film och serier. förhoppningsvis en ps5 senare

I en kontrollerad miljö (som du säger med gardiner t.ex.) så vinner OLED varje dag i veckan

Miniled är bara LCD med lite fancy bakgrundsbelysning, inget som egentligen konkurrerar med OLED förutom i ljusa miljöer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I en kontrollerad miljö (som du säger med gardiner t.ex.) så vinner OLED varje dag i veckan

Miniled är bara LCD med lite fancy bakgrundsbelysning, inget som egentligen konkurrerar med OLED förutom i ljusa miljöer

okej för mediamarkt har denna för väldigt bra pris men du hade ändå valt oled b1 eller c1

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-qned-miniled-8k-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

okej för mediamarkt har denna för väldigt bra pris men du hade ändå valt oled b1 eller c1

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-qned-miniled-8k-s...

B1 är ju ännu billigare
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833

Lite jäv såklart när jag själv har B1, men för mig har jag inget att klaga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B1 är ju ännu billigare
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833

Lite jäv såklart när jag själv har B1, men för mig har jag inget att klaga på

Jag börjar inse att jag gjorde ett riktigt kap när jag köpte 65" C1 förra året för 9900:- då MediaMarkt under kort tid hade fel prissättning på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag börjar inse att jag gjorde ett riktigt kap när jag köpte 65" C1 förra året för 9900:- då MediaMarkt under kort tid hade fel prissättning på hemsidan.

Jag minns det som igår!

#19415612

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag börjar inse att jag gjorde ett riktigt kap när jag köpte 65" C1 förra året för 9900:- då MediaMarkt under kort tid hade fel prissättning på hemsidan.

Tog det så lång tid inse det var ett kap

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Var precis på bio för första gången på fem år och har lite synpunkter:

1. Bra ljud, mer tryck än jag vågar ha i vardagsrummet hemma i lägenheten
2. Stor bild såklart
3. Låg bildfrekvens, bitvis hackigt i actionscener, kändes som när jag körde min OLED med 30 Hz-källa
4. Tydlig duktextur i jämna färgytor, inte påträngande i rörelse
5. Låg kontrast (jämfört med min 77B1), men störde inte akut
6. Bitvis stökigt och ljud från publiken
7. Skönt med fokus på filmen och inte vardagliga störningsmoment
8. Dyrt till normalpris, halva priset nu i helgen
9. Bättre bitrate än streaming (inga synliga komprimeringsartefakter)

Överlag inte mycket bättre än hemma, men ok omväxling om det är storfilmer, dock är ju priset för ett besök liknande som ett halvår streaming där man dessutom kan byta tjänster om man vill. Förvånad ändå hur markant sämre bild projektorer ger (än OLED), hade glömt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var precis på bio för första gången på fem år och har lite synpunkter:

1. Bra ljud, mer tryck än jag vågar ha i vardagsrummet hemma i lägenheten
2. Stor bild såklart
3. Låg bildfrekvens, bitvis hackigt i actionscener, kändes som när jag körde min OLED med 30 Hz-källa
4. Tydlig duktextur i jämna färgytor, inte påträngande i rörelse
5. Låg kontrast (jämfört med min 77B1), men störde inte akut
6. Bitvis stökigt och ljud från publiken
7. Skönt med fokus på filmen och inte vardagliga störningsmoment
8. Dyrt till normalpris, halva priset nu i helgen
9. Bättre bitrate än streaming (inga synliga komprimeringsartefakter)

Överlag inte mycket bättre än hemma, men ok omväxling om det är storfilmer, dock är ju priset för ett besök liknande som ett halvår streaming där man dessutom kan byta tjänster om man vill. Förvånad ändå hur markant sämre bild projektorer ger (än OLED), hade glömt det

Får typ lika nästan bra bild på våran hemmaprojektor i mörkt rum, som våran oled... dock inte lika bra HDR, det har jag avstängt.
Dock inte så stor duk, 100". Gör ju mycket ju mer man förstorar bilden. Har justerat bilvisarna med AVS HD 709 och R.Masciolas HDR till HDR lägena. Dock ingen riktig kalibrering.
Projektorn är en epson 9400 och tvn en panasonic hz 980

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

https://www.elon.se/panasonic-65-tx_65hz980e

Men funderar på ibland att köpa 77 eller 83 tums LG oled istället, och sälja av nuvarande projj/TV... men är rädd att skulle sakna den större bilden med projektorn... :/
Men håller med: Film är bäst på bio, bio är bäst hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var precis på bio för första gången på fem år och har lite synpunkter:

1. Bra ljud, mer tryck än jag vågar ha i vardagsrummet hemma i lägenheten
2. Stor bild såklart
3. Låg bildfrekvens, bitvis hackigt i actionscener, kändes som när jag körde min OLED med 30 Hz-källa
4. Tydlig duktextur i jämna färgytor, inte påträngande i rörelse
5. Låg kontrast (jämfört med min 77B1), men störde inte akut
6. Bitvis stökigt och ljud från publiken
7. Skönt med fokus på filmen och inte vardagliga störningsmoment
8. Dyrt till normalpris, halva priset nu i helgen
9. Bättre bitrate än streaming (inga synliga komprimeringsartefakter)

Överlag inte mycket bättre än hemma, men ok omväxling om det är storfilmer, dock är ju priset för ett besök liknande som ett halvår streaming där man dessutom kan byta tjänster om man vill. Förvånad ändå hur markant sämre bild projektorer ger (än OLED), hade glömt det

Såg senaste Jurassic World på bio för några månader sedan och slogs också av hur grynigt det såg ut, antagligen till följd av duken som du skriver. Sa till tjejen att det hade varit bättre upplevelse hemma, har bara en A1 men jag är sjukt nöjd med bilden på den. Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad på den och polarens C1 utöver högre framerate, vilket är irrelevant för mitt användande. Bästa köpet på många år.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort vilken yta bilden blåses upp i du sitter ju inte med 250" tv hemma liksom

Men ja projektorer ger ju överlag sämre bild även i ett optimalt rum men det ger ju ändå en bättre upplevelse pga storleken på bilden och du får vettig fov utan att häcka 30 cm från tvn. Riktigt skönt att kunna komma utanför hemmets väggar också. Se film via Virtual Reality ger samma sak längtar tills jag får ett headset som kan mäta sig någorlunda med biograferna iaf. Bildkvaliten kan va bra mycket sämre än min nuvarande oled skulle ändå kolla via VR men mina nuvarande har främst för mycket screendoor. Något som sagt ofta märks på projektordukar också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tror ni C1’an kommer rabatteras ut under årets Black Friday? Försöker minnas hur det var med CX förra året men kommer inte ihåg om den rabatterades ut då eller helt slutats säljas vi tiden för Black Friday.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

C1 har ju en snabbare cpu för bildhantering men tänker om jag nu köper en nvidia shield tex är det inte dens cpu man kommer använda när man ser film och serie ? Eller man använder tvn också ?
Tänkte beställa tvn idag vill bara se till så jag gör rätt val mellan b1 och c1.
Jag kommer ju köpa en extern android box för jag vill ha vissa appar som inte finns hos lg. Sen om det blir shield tv eller goggle tv återstår at se

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ca1P3:

C1 har ju en snabbare cpu för bildhantering men tänker om jag nu köper en nvidia shield tex är det inte dens cpu man kommer använda när man ser film och serie ? Eller man använder tvn också ?
Tänkte beställa tvn idag vill bara se till så jag gör rätt val mellan b1 och c1.
Jag kommer ju köpa en extern android box för jag vill ha vissa appar som inte finns hos lg. Sen om det blir shield tv eller goggle tv återstår at se

TV:n kommer alltid att processa bilden enligt de inställningar och bildlägen du gör, så idealet är en inställning som inte adderar eller subtraherar något från bilden utan håller den så nära originalet som möjligt. Där är Filmmaker mode eller ISF Natt-läget det som är närmast tillhands.

Förtjänsten med den snabbare a9-processorn i C1 är främst vid AI-uppskalningen då den är mer sofistikerad på att särskilja sådant nyheter från sport och applicera olika algoritmer. Scenariot är att du kör skogs-TV eller liknande och har från början har dåligt kvalitet på källan. Matar du från externa källor med kvalitet, säg Netflix med 4K och Dolby Vision, är detta av mindre betydelse.

Mycket av det här med A, B, C och G-modeller är en försäljningsstrategi där man försöker få ge den priskänslige köparen fler alternativ så att de väljer LG:s modell istället för att gå till en konkurrent. Så länge man talar om att titta på film och tv-serier från kvalitetskällor med bildinställningar för ljuskontrollerade förhållanden är alla fyra i princip identiska vad gäller kvaliteten på den bild de presenterar. Det är andra faktorer som är skillnaden, till exempel behovet av 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV:n kommer alltid att processa bilden enligt de inställningar och bildlägen du gör, så idealet är en inställning som inte adderar eller subtraherar något från bilden utan håller den så nära originalet som möjligt. Där är Filmmaker mode eller ISF Natt-läget det som är närmast tillhands.

Förtjänsten med den snabbare a9-processorn i C1 är främst vid AI-uppskalningen då den är mer sofistikerad på att särskilja sådant nyheter från sport och applicera olika algoritmer. Scenariot är att du kör skogs-TV eller liknande och har från början har dåligt kvalitet på källan. Matar du från externa källor med kvalitet, säg Netflix med 4K och Dolby Vision, är detta av mindre betydelse.

Mycket av det här med A, B, C och G-modeller är en försäljningsstrategi där man försöker få ge den priskänslige köparen fler alternativ så att de väljer LG:s modell istället för att gå till en konkurrent. Så länge man talar om att titta på film och tv-serier från kvalitetskällor med bildinställningar för ljuskontrollerade förhållanden är alla fyra i princip identiska vad gäller kvaliteten på den bild de presenterar. Det är andra faktorer som är skillnaden, till exempel behovet av 120 Hz.

Då vi nästan bara ser film,serier och sport från olika play tjänster så känns det ju som att b1 räcker då vi inte använder vanlig tv så att säga.
Om jag förstår din text rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ca1P3:

Då vi nästan bara ser film,serier och sport från olika play tjänster så känns det ju som att b1 räcker då vi inte använder vanlig tv så att säga.
Om jag förstår din text rätt.

Ja, särskilt om du heller inte behöver fler än två 4K/120-kapabla HDMI-anslutningar. C1 kommer lysa lite mer om du drar ljusreglagen till max, men som de flesta använder sin OLED baserat på responsen här i forumet kör man snarare med mer dämpad belysning och då blir de likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, särskilt om du heller inte behöver fler än två 4K/120-kapabla HDMI-anslutningar. C1 kommer lysa lite mer om du drar ljusreglagen till max, men som de flesta använder sin OLED baserat på responsen här i forumet kör man snarare med mer dämpad belysning och då blir de likvärdiga.

Tack så mycket laxen

Permalänk
Hedersmedlem

Snabb fråga. Är alla bildpresets likvärdiga OM man själv ändrar dem till att ha samma inställningar i menyerna? (Åtminstone för SDR / icke-DV HDR.)

Jag kör vanligtvis Filmmaker Mode (SDR dagtid, HDR dag/kväll) eller ISF Expert Dark (SDR kväll), men skulle även vilja fixa ett bildläge till där bara en sak skiljer.
Kan jag ta Standard / Cinema eller något annat, kopiera över inställningarna från Filmmaker och få samma bild där?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Snabb fråga. Är alla bildpresets likvärdiga OM man själv ändrar dem till att ha samma inställningar i menyerna? (Åtminstone för SDR / icke-DV HDR.)

Jag kör vanligtvis Filmmaker Mode (SDR dagtid, HDR dag/kväll) eller ISF Expert Dark (SDR kväll), men skulle även vilja fixa ett bildläge till där bara en sak skiljer.
Kan jag ta Standard / Cinema eller något annat, kopiera över inställningarna från Filmmaker och få samma bild där?

Generellt är Expert- och Filmmaker-lägena likvärdiga varandra så länge man har konsekventa inställningar och matar dem med identisk signal. I praktiken är det dock mer komplext än så och det finns många inställningar utspridda som påverkar exakt beteende. Sådant som jag har stämt av svart- och vitnivå, vitbalans, färgomfång, gamma och ljusflöde överlag.

Det viktigaste i detta är att man kan ta 2-stegs vitbalanskalibrering och föra över till andra bildlägen och även HDR så kommer det vara konsekvens där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Snabb fråga. Är alla bildpresets likvärdiga OM man själv ändrar dem till att ha samma inställningar i menyerna? (Åtminstone för SDR / icke-DV HDR.)

Jag kör vanligtvis Filmmaker Mode (SDR dagtid, HDR dag/kväll) eller ISF Expert Dark (SDR kväll), men skulle även vilja fixa ett bildläge till där bara en sak skiljer.
Kan jag ta Standard / Cinema eller något annat, kopiera över inställningarna från Filmmaker och få samma bild där?

För SDR kommer Cinema, Filmmaker, ISF Expert Dark och ISF Expert Day att visa exakt samma bild om inställningarna är de samma.

För HDR är det samma visa med Cinema och Filmmaker.

Däremot kan det vara så att vissa parametrar är grundkonfigurerade olika på bildlägena så det behöver dubbelkollas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt är Expert- och Filmmaker-lägena likvärdiga varandra så länge man har konsekventa inställningar och matar dem med identisk signal. I praktiken är det dock mer komplext än så och det finns många inställningar utspridda som påverkar exakt beteende. Sådant som jag har stämt av svart- och vitnivå, vitbalans, färgomfång, gamma och ljusflöde överlag.

Det viktigaste i detta är att man kan ta 2-stegs vitbalanskalibrering och föra över till andra bildlägen och även HDR så kommer det vara konsekvens där med.

Hm, så det är lite skillnad ändå alltså, eller missförstår jag nu?
Jag testade lite nu och satte Standard exakt samma som Filmmaker vad jag kunde se, och Filmmaker var faktiskt lite ljusare. Ökade kontrast och brightness med typ 5 var på Standard så var det väldigt, väldigt nära.

Vitbalansen tycks stå på 0/0/0 på både high och low på alla inställningar, på alla presets -- TVn är inte kalibrerad.

Målet är inte heller att den ska vara superexakt, men jag kör gärna på att utgå från det "mest korrekta" och justera så jag blir nöjd.
Har t ex svårt att slå av HDR Tone Mapping (eller Dynamic Tone Mapping då) eftersom jag tycker det blir för svårt att se mörka detaljer, även i ett totalmörkt rum.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Hm, så det är lite skillnad ändå alltså, eller missförstår jag nu?
Jag testade lite nu och satte Standard exakt samma som Filmmaker vad jag kunde se, och Filmmaker var faktiskt lite ljusare. Ökade kontrast och brightness med typ 5 var på Standard så var det väldigt, väldigt nära.

Vitbalansen tycks stå på 0/0/0 på både high och low på alla inställningar, på alla presets -- TVn är inte kalibrerad.

Målet är inte heller att den ska vara superexakt, men jag kör gärna på att utgå från det "mest korrekta" och justera så jag blir nöjd.
Har t ex svårt att slå av HDR Tone Mapping (eller Dynamic Tone Mapping då) eftersom jag tycker det blir för svårt att se mörka detaljer, även i ett totalmörkt rum.

Som @Calle skriver - det finns mer inställningar som påverkar bilden än enbart de som rör färg. Energisparlägen och AI-lägen till exempel. Standard-läget behåller ofta en en nivå av godtycklighet och dynamisk justering som påverkar bilden utöver det. Mer ett läge för att mjölka och fejka fram kontrast från skogs-TV snarare än att njuta av film och serier.

När du använder HDR tone mapping/"dynamisk tonspegling" är tänkta idén att tonemappa HDR baserat på vad TV:n är kapabel till snarare än nivåerna vad filmen är mastrade för. Att du upplever mörka detaljer för mörka kan beror på att svartnivån inte är ankrad rätt, vilket är vanligt med LG:s OLED. Särskilt innan man kört en eller två pixelrefresh-cykler.

Allt blir en sju resor mer komplext med HDR eftersom det är nivåer i filmen kombinerat med metadata och detta ska beaktas av TV:n egna förmåga att återge ljusnivåer och hålla energiförbrukningen i schack.

Permalänk
Medlem

Jag lutar åt att köpa en OLED65C1 och funderar på hur jag ska få så bra bildkvalitet från min källa som möjligt. Jag har ingen dedikerad DVD- eller Bluray-spelar utan kör från en PC med inbyggd optisk läsare. Jag gissar att den kommer att köra ut bildsignalen i den upplösning och frekvens jag ställt in i OS:ets bildskärmsinställningar (t.ex. 1920x1080, 60 Hz). Detta är ju inte originalparametrar för t.ex. en DVD. Alltså kommer datorn att skala upp innehållet innan det skickar ut det. Korrekt? Antagande nummer två är att TV:n skalar upp / interpolerar innehållet bättre än vad datorn gör. Korrekt? Alltså vill jag att datorn ska skicka ut innehållet i samma upplösning och bildfrekvens som det är lagrat i (och låta TV:n sköta uppskalningen)? Hur gör jag det isf? Ställer in OS:ets bildskärmsinställningar att matcha källmaterialet? Jag kanske tänker helt knas här så vore värdefullt att få er input på frågeställningen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thompo:

Jag lutar åt att köpa en OLED65C1 och funderar på hur jag ska få så bra bildkvalitet från min källa som möjligt. Jag har ingen dedikerad DVD- eller Bluray-spelar utan kör från en PC med inbyggd optisk läsare. Jag gissar att den kommer att köra ut bildsignalen i den upplösning och frekvens jag ställt in i OS:ets bildskärmsinställningar (t.ex. 1920x1080, 60 Hz). Detta är ju inte originalparametrar för t.ex. en DVD. Alltså kommer datorn att skala upp innehållet innan det skickar ut det. Korrekt? Antagande nummer två är att TV:n skalar upp / interpolerar innehållet bättre än vad datorn gör. Korrekt? Alltså vill jag att datorn ska skicka ut innehållet i samma upplösning och bildfrekvens som det är lagrat i (och låta TV:n sköta uppskalningen)? Hur gör jag det isf? Ställer in OS:ets bildskärmsinställningar att matcha källmaterialet? Jag kanske tänker helt knas här så vore värdefullt att få er input på frågeställningen.

1: Datorn, mer bestämt mjukvaran du använder för uppspelning, kommer att skala och uppsampla. Resultatet varierar därför med mjukvaran du använder. Annan mjukvara ger annat resultat och det kan skilja sig en hel del.

2: En TV kommer att ha sina algoritmer och sina metoder för uppskalning. Resultatet varierar. Skillnaden att du får vad tillverkaren stoppat in där. Få TV är idag problematiska runt att skala 1080p men det varierar fortfarande med med komplexa format som 1080i.

Du kan dock antagligen inte på något enkelt sätt få datorn att skicka ut en signal exakt den är lagrad, likt att köra DVD som matas i 576i-format eller någon europeisk BD-produktion i 1080i. Vad du får är en kombination av 1 och 2 och kan i vissa fall bli det sämsta av två världar på varandra. Vad som är "bäst" har aldrig några givna svar utan man måste lära sig förstå bild och lära sig avgöra när resultaten är de rätta och inte.

Därför är det enkla svaret att överge PC:n som uppspelare och köra med en stationär UHD BD-spelare, till exempel Panasonics spelare där det från början görs tillräckligt rätt och utan allt för stor insats för användaren.

Egentligen är frågan off-topic för LG OLED 2021-tråden och din frågeställning och diskussionen är faktiskt rätt gammal. Har ingen specifik tråd i åtanke, men hur man löser detta brukar diskuteras i den här forumtråden: https://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tror ni C1’an kommer rabatteras ut under årets Black Friday? Försöker minnas hur det var med CX förra året men kommer inte ihåg om den rabatterades ut då eller helt slutats säljas vi tiden för Black Friday.

Pratade med en säljare på MM här om dagen. Troligtvis kommer de inte ens finnas kvar då. De börjar ta slut. Jag sitter lugnt i båten och ser om de finns kvar. Annars kommer det troligtvis reas ut B2 och C2 istället. Finns en chans att de reas ut till samma pris som C1 och B1 ligger på idag. Men jag är inte så intresserad av en C2/B2, jag hoppas som du på en riktigt billig C1, då det typ är samma tv som C2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Pratade med en säljare på MM här om dagen. Troligtvis kommer de inte ens finnas kvar då. De börjar ta slut. Jag sitter lugnt i båten och ser om de finns kvar. Annars kommer det troligtvis reas ut B2 och C2 istället. Finns en chans att de reas ut till samma pris som C1 och B1 ligger på idag. Men jag är inte så intresserad av en C2/B2, jag hoppas som du på en riktigt billig C1, då det typ är samma tv som C2.

Skall bli spännande att se.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Hur ofta ska man köra manuell pixelrensning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

Hur ofta ska man köra manuell pixelrensning?

Aldrig de görs automatiskt om du inte bryter strömmen helt för tvn. Annars nöter du bara extra på panelen. Ser du spökbilder så kan du ju förvisso försöka köra någon.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Aldrig de görs automatiskt om du inte bryter strömmen helt för tvn. Annars nöter du bara extra på panelen. Ser du spökbilder så kan du ju förvisso försöka köra någon.

Den man startar manuellt är väl det tyngre passet som TVn kör automatiskt en gång per 2000 timmar?
Det ska man INTE köra manuellt, speciellt inte ofta, då det nöter orimligt mycket på panelen. Max en gång per år rekommenderade Sony om jag minns rätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den man startar manuellt är väl det tyngre passet som TVn kör automatiskt en gång per 2000 timmar?
Det ska man INTE köra manuellt, speciellt inte ofta, då det nöter orimligt mycket på panelen. Max en gång per år rekommenderade Sony om jag minns rätt.

De kör någon mildare variant emellan? Nu minns jag inte exakt men fått för mig de har någon refresh med tätare intervall också typ 400h eller något.

Jag fick en refresh efter någon vecka eller två som fixade till gråskalorna. Innan dess hade jag brutal black crush

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Jag fick en refresh efter någon vecka eller två som fixade till gråskalorna. Innan dess hade jag brutal black crush

Jo, samma här (tack och lov! Jag var ganska missnöjd i början), men det är väl den som kör var 4:e timme?
För mig blev den iaf klart bättre inom typ 15 timmars användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200