Vilka hörlurar rekommenderar ni för bästa möjliga ljud?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Tror du läser på lite för mycket just nu. Det forum du läser sånt där på är riktiga audiofiler. De har provat massor av hörlurar och är kritiska till allt.
Det finns inga perfekta hörlurar. Alla kommer ha någon typ av brist. (kanske finns det perfekta om du går upp till 20-50 tusen kronor).

De hörlurar som nämnts i denna tråd är alla riktigt bra hörlurar.

Skrivet av Mio-3513:

okej men så du behöver inte sänka diskant ljudet i EQ för att det inte ska bli alldeles för mycket diskant då

RONZ ?

RONZ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Nej absolut inte.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Nej absolut inte.

Okej vad bra jag får testa beställa dom och testa annars får jag skicka tillbaka dom om det inte skulle va bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej vad bra jag får testa beställa dom och testa se anses får jag skicka tillbaka dom om det inte skulle va bra.

Viktigt sedan att du verkligen ger dom lite tid. Lyssna i ett par dagar (även om du tycker det låter skit).
Det gäller alla nya hörlurar. Man måste "vänja in sig" lite.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har ett par gamla slitna X2 (inte HR) som rasat sönder efter många år och ersätte med X3...
Men X3 låter för mig vassare i övre mellanregister/diskant:
Essighet och vissa cymbaler och sånt tycker jag kan bli lite för vassa på X3 i vissa låtar... (inte så man får ont i huvudet eller stänger av, men tillräckligt för att vissa låtar låter lite jobbigt och inte lika njutningsbara som innan)
Och basen är klart lägre. För mig klarar sig inte X3 riktigt utan en liten "bass boost". (jag har en basknapp på min IFI förstärkare som jag använder...

Så på sätt och vis saknar jag X2 litegrann, men å andra sidan upplevs X3 softare i tyget och lite lättare och skönare att ha på sig tex!

(och smaken är som baken i slutändan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Jag har ett par gamla slitna X2 (inte HR) som rasat sönder efter många år och ersätte med X3...
Men X3 låter för mig vassare i övre mellanregister/diskant:
Essighet och vissa cymbaler och sånt tycker jag kan bli lite för vassa på X3 i vissa låtar... (inte så man får ont i huvudet eller stänger av, men tillräckligt för att vissa låtar låter lite jobbigt och inte lika njutningsbara som innan)
Och basen är klart lägre. För mig klarar sig inte X3 riktigt utan en liten "bass boost". (jag har en basknapp på min IFI förstärkare som jag använder...

Så på sätt och vis saknar jag X2 litegrann, men å andra sidan upplevs X3 softare i tyget och lite lättare och skönare att ha på sig tex!

(och smaken är som baken i slutändan)

Grejen med X3 är att jag tycker om huvud bygeln som sitter över huvudet mer på dom och X2HR tycker jag sitter så långt upp över huvudet men det kanske bara är en inbillning jag får när jag ser bilder på folk som bär dom på sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Grejen med X3 är att jag tycker om huvud bygeln som sitter över huvudet mer på dom och X2HR tycker jag sitter så långt upp över huvudet men det kanske bara är en inbillning jag får när jag ser bilder på folk som bär dom på sig?

Brukar inte kolla på mig själv i spegeln med lurar på
Tror inte det är nån massiv skillnad i verkligheten?
Inget som skulle avgöra skillnaden i ett köp för min del iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Brukar inte kolla på mig själv i spegeln med lurar på
Tror inte det är nån massiv skillnad i verkligheten?
Inget som skulle avgöra skillnaden i ett köp för min del iallafall.

Haha nä det är ju klart hihi 😁 vad tror ni om dessa hur står sig dom mot X2HR? https://www.webhallen.com/se/product/330085-Philips-SHP960000...

Om någon vet något om dom alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Haha nä det är ju klart hihi 😁 vad tror ni om dessa hur står sig dom mot X2HR? https://www.webhallen.com/se/product/330085-Philips-SHP960000...

Om någon vet något om dom alltså?

Troligtvis sämre

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

De lurar som är kopplade till en hörlursförstärkare är de med bäst ljud 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Troligtvis sämre

Okej. Jag har bestämt mig för att beställa testa X2HR men ett problem bara varför är lurarna så dyra på komplett 2990kr på komplett men på Amazon kan man få dom för 1372kr enligt prisjakt Är det inte samma hörlurar eller varför skiljer det så i pris från komplett mot andra affärer? 🤔 Priset är ju snor mycket högre på komplett för just X2HR 🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Javis:

De lurar som är kopplade till en hörlursförstärkare är de med bäst ljud 🙂

Tack det vet jag! jag köpte ett soundblasterX AE-5 plus förra månaden och blev väldigt nöjd med ljudkortet särskilt på direct mode med DTS surround sound aktiverat 😃

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mio-3513:

Okej. Jag har bestämt mig för att beställa testa X2HR men ett problem bara varför är lurarna så dyra på komplett 2990kr på komplett men på Amazon kan man få dom för 1372kr enligt prisjakt Är det inte samma hörlurar eller varför skiljer det så i pris från komplett mot andra affärer? 🤔 Priset är ju snor mycket högre på komplett för just X2HR 🤔

Det är samma. Amazon har t o m haft priset nere på ca 700kr minst en gång..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej. Jag har bestämt mig för att beställa testa X2HR men ett problem bara varför är lurarna så dyra på komplett 2990kr på komplett men på Amazon kan man få dom för 1372kr enligt prisjakt Är det inte samma hörlurar eller varför skiljer det så i pris från komplett mot andra affärer? 🤔 Priset är ju snor mycket högre på komplett för just X2HR 🤔

Det är samma hörlurar.
Jag köpte mina från Amazon när det var rea... 676kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det är samma hörlurar.
Jag köpte mina från Amazon när det var rea... 676kr

Oj bra pris 😂 jag tycker det är bra pris på Amazon motsvarande komplett ändå 😁 vet du hur länge dessa lurar har funnits sedan realese?

Permalänk
Medlem

Det är med lurar som med högtalare, de flesta behöver spelas i upp till ett par hundra timmar innan ljudet "satt" sig och det börjar låta optimalt, sen har vi ju även "preferensen", dvs att man jämför omedvetet med det man är van vid.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Oj bra pris 😂 jag tycker det är bra pris på Amazon motsvarande komplett ändå 😁 vet du hur länge dessa lurar har funnits sedan realese?

2017

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Tjena som rubriken lyder vilka hörlurar för bästa möjliga ljud rekommenderar ni? Jag är ute efter hörlurar för max 1500kr kanske. Det ska köras ihop med ett soundblasterX AE-5 plus ljudkort.

Jag tänker att märken på hörlurar som tex Sennheiser eller beyerdynamic eller Philips eller AKG m.m är det att kolla efter?? Jag spelar och lyssnar på musik mest. Använder inte mic vid gaming så det är inte att föredra och jag vill inte ha något gamingheadset utan jag är ute efter hörlurar som är mest inriktade på bäst ljud kristallklart ljud men som ändå har bas också, riktiga grejer liksom.

Det vore nice om ni ville dela med er vad ni har för hörlurar vore jätte snällt.

Kolla dessa
https://www.rtings.com/headphones/reviews/beyerdynamic/dt-770...

Jag har inte dessa själv men det uppfyller;
Neutralt ljud
stängda over ear
under 1500:-

På rtings finns databaser/tabeller att bläddra i. Dessa var de som hade högst betyg på neutralt ljud, kostade under 200USD och var stängda over ear.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat valfri lur från Shure. Har aonic 50 själv men tror att även de billigare levererar klart och rent ljud utan för mycket av något.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Jag hade rekommenderat valfri lur från Shure. Har aonic 50 själv men tror att även de billigare levererar klart och rent ljud utan för mycket av något.

Ganska meh enligt Rtings
https://www.rtings.com/headphones/reviews/shure/aonic-50-wire...

Permalänk
Medlem

Scrollade igenom tråden och blev förvånad att ingen tipsat om Beyerdynamic DT-770 förrens jag såg att @mordekai hade gjort det här på slutet.

Haft ett par DT-770 80 ohm och jag ska ha ett par till igen, inget snack om saken. Riktigt härliga lurar och mycket reservdelar etc om man behöver!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zmt:

Scrollade igenom tråden och blev förvånad att ingen tipsat om Beyerdynamic DT-770 förrens jag såg att @mordekai hade gjort det här på slutet.

Haft ett par DT-770 80 ohm och jag ska ha ett par till igen, inget snack om saken. Riktigt härliga lurar och mycket reservdelar etc om man behöver!

Men de har ett hissat övre mellanregister/diskant "Beyersoundet"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zmt:

Scrollade igenom tråden och blev förvånad att ingen tipsat om Beyerdynamic DT-770 förrens jag såg att @mordekai hade gjort det här på slutet.

Haft ett par DT-770 80 ohm och jag ska ha ett par till igen, inget snack om saken. Riktigt härliga lurar och mycket reservdelar etc om man behöver!

Philips fidelio X2HR är bättre än DT-770 pro enligt denna sidan

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/beyerdynamic-...

Både komfort och ljud är dom bättre.

Även DT-990 pro så är fidelio X2HR bättre både på neutralt ljud och soundstage och komfort enligt denna källa

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/beyerdynamic-...

Så jag satsar ju desto mera på fidelio X2HR över beyerdynamic men annars tack för dina tips på lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Philips fidelio X2HR är bättre än DT-770 pro enligt denna sidan

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/beyerdynamic-...

Både komfort och ljud är dom bättre.

Även DT-990 pro så är fidelio X2HR bättre både på neutralt ljud och soundstage och komfort enligt denna källa

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/beyerdynamic-...

Så jag satsar ju desto mera på fidelio X2HR över beyerdynamic men annars tack för dina tips på lurar

Ska du ha bättre än X2HR behöver du lägga flera gånger mer pengar. HiFiMan Edition XS t.ex. är bättre än X2HR men inte supermycket och kostar fyra gånger mer. HD 681 låter dock oförskämt bra för sitt pris på ca 300 kr.

https://cdon.se/hemelektronik/superlux-hd681b-horlurar-musik-...

https://www.rtings.com/headphones/reviews/superlux/hd-681

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Ska du ha bättre än X2HR behöver du lägga flera gånger mer pengar. HiFiMan Edition XS t.ex. är bättre än X2HR men inte supermycket och kostar fyra gånger mer. HD 681 låter dock oförskämt bra för sitt pris på ca 300 kr.

https://cdon.se/hemelektronik/superlux-hd681b-horlurar-musik-...

https://www.rtings.com/headphones/reviews/superlux/hd-681

Det har jag inte nämnt nåt om att jag vill ha bättre än X2HR 🤔 då min budget går inte över 1500kr jag utgår ifrån vilket som är bäst både ljud och komfort för denna prisklassen och jag är mest nöjd med att dom är bättre än andra lurar som har nämnts här inne och känner mig nöjd med det samt vilka tips jag har fått redan. För denna prisklassen så slår X2HR många av andra lurar i denna prislappen under 1500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Det har jag inte nämnt nåt om att jag vill ha bättre än X2HR 🤔 då min budget går inte över 1500kr Jag är mest nöjd med att dom är bättre än andra lurar som har nämnts här inne och känner mig nöjd med det samt vilka tips jag har fått redan. För denna prisklassen så slår X2HR många av andra lurar i denna prislappen under 1500kr.

Menade bara att jag inte tror du hittar några bättre än X2HR för 1500 kr när det gäller neutralt ljud och ljudbild. Jag har åtminstone inte hittat några som spöar dem i denna prisklass.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Menade bara att jag inte tror du hittar några bättre än X2HR för 1500 kr när det gäller neutralt ljud och ljudbild. Jag har åtminstone inte hittat några som spöar dem i denna prisklass.

Nä det gör jag inte heller har kollat massor 😁 X2HR är bättre både ljud och komfort över beyerdynamic lurar samt har jämnfört mot dom flesta andra lurar.

Några lurar som jag inte kan hitta någon sida att jämföra lurar är beyerdynamic TYGR 300 R vs fidelio X2HR 🤔

Permalänk
Medlem

X2HR är min favorit.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noxela:

X2HR är min favorit.

Har du dom själv och tycker dom låter bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Philips fidelio X2HR är bättre än DT-770 pro enligt denna sidan

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/beyerdynamic-...

Både komfort och ljud är dom bättre.

Även DT-990 pro så är fidelio X2HR bättre både på neutralt ljud och soundstage och komfort enligt denna källa

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/beyerdynamic-...

Så jag satsar ju desto mera på fidelio X2HR över beyerdynamic men annars tack för dina tips på lurar

Personligen tar jag rtings.com med en nypa salt eller möjligen en indikation. Av dem recensioner jag sett på X2HR är det lite blandad kompott men det är såklart subjektivt med hur man upplever lurarna.

Andra förslag kan vara Sennheiser HD560/599 om man känner sig skeptisk till "Beyersoundet".

Lycka till i ditt val

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell x2
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack