Permalänk

OpenInfra?

Hej!

Vet någon vad OpenInfra är? Fick precis ett sms från dem om någon träff som ska hållas digitalt imorgon.

Stuken på meddelandet är extremt ”scammigt”…

Vi har fiber här redan i föreningen jag bor i, men kan ju vara intressant att ev varna andra ifall det är något fuffens.

Så, inputs tack 🙏 😊

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej!

Vet någon vad OpenInfra är? Fick precis ett sms från dem om någon träff som ska hållas digitalt imorgon.

Stuken på meddelandet är extremt ”scammigt”…

Vi har fiber här redan i föreningen jag bor i, men kan ju vara intressant att ev varna andra ifall det är något fuffens.

Så, inputs tack 🙏 😊

Open Infra är en kommunikationsoperatör som tillhandahåller neutrala och öppna stadsnät på över 50 orter i Sverige. År 2020 slogs kommunikationsoperatörerna Stadsnätsbolaget, Öppna stadsnät och Svensk Infrastruktur ihop och bytte namn till Open Infra.
https://se.trustpilot.com/review/openinfra.com

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Open Infra är ett ganska seriöst företag skulle jag säga. De har gått ihop med kommunen där jag bor och till och med fått bidrag från pts till att bygga fiber (IP Only ville lägga innan men pts ger pengar till den aktören som kan lägga billigast så nu komm open infra och kan gräva billigare och ip only kommer ej lägga. De hade redan planerad allting och skyltar hos nästan varje hus). Sen att de bygger hellre till sommarstugor än de som verkligen behöver det (os permamentboende) är en annan femma. Men det beror ju på att pts styr vem som får fiber och att de helst vill ha mest procent av alla som bor nånstans så det löner sig mer att lägga till ett område där det finns fler hus på ett ställe, än ett område där man behöver gräva en längre distans. Men detta varierar så klart vart man bor. Open Infra hade också ett möte här och förklarade för de gamla vad fiber är och varför man behöver det. Det va inget konstigt.

Permalänk

Tack för svar!

Gissar att jag är med på nån kontaktlista för ett mindre hus vi har genom sambon på annan ort. För här har nog varenda kåk fiber redan.

Men när man skriver i stil med ”…har mottagit 9.240.424 kr för att bygga…” och sedan vill att man ska skriva upp sig på ett informationsmöte med en dags varsel luktar det lite fishy 😎

Men då är det säkert inget konstigt. Tror till och med det var en grävning på gång där för ett tag sedan.

Tack för input!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Open infra har riktigt dåligt rykte dock, det verkar som att det är fine när allt fugnerar men när något händer kan det var nere i veckor, en jobbarkompis hade inte internet på 6 veckor förra hösten för att någon grävt av en fiber till orten där hon bor.

De skickade ut en tekniker efter 3 veckor som bara kom dit och konstaterade att fibern var av, sedan dock det ytterligare 3 veckor för att få problemet löst, under tiden var orten helt utan fast internet.

Googla på "Open infra ARN" så får du fram några exempel utöver det jag beskrev ovan, vet att Open Infra har haft rätt många ärenden hos ARN också.

De har rätt kass "rating" hos Trustpilot också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Open infra har riktigt dåligt rykte dock, det verkar som att det är fine när allt fugnerar men när något händer kan det var nere i veckor, en jobbarkompis hade inte internet på 6 veckor förra hösten för att någon grävt av en fiber till orten där hon bor.

De skickade ut en tekniker efter 3 veckor som bara kom dit och konstaterade att fibern var av, sedan dock det ytterligare 3 veckor för att få problemet löst, under tiden var orten helt utan fast internet.

Googla på "Open infra ARN" så får du fram några exempel utöver det jag beskrev ovan, vet att Open Infra har haft rätt många ärenden hos ARN också.

De har rätt kass "rating" hos Trustpilot också.

Jag tror detta är ett problem som man inte bara har med open infra. Har hört liknande historier hos t.ex. IP-Only. Och oftast på landet finns det bara en operatör som är villig att bygga, så oftast har man ej några alternativ tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag tror detta är ett problem som man inte bara har med open infra. Har hört liknande historier hos t.ex. IP-Only. Och oftast på landet finns det bara en operatör som är villig att bygga, så oftast har man ej några alternativ tyvär.

Mycket möjligt, men Open Infra har ett dåligt rykte, inte minns för de 350+ ARN ärenden de hade 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Och oftast på landet finns det bara en operatör som är villig att bygga, så oftast har man ej några alternativ tyvär.

Det här med "öppna" stadsnät har snabbt blivit en typ av monopolistisk marknad tyvärr. Synd att staten ställer så får krav på dem för att ge bidrag. Sure du kan välja flera olika internet operatörer men ofta så är månadspriset mer än dubbelt så dyrt mot att vara direkt ansluten till den operatören i samma område.

Permalänk
Medlem

Akta dig noga för Open Infra, håller inte vad dom lovar, Kundtjänsten undviker att svara på frågor.
Och fick idag veta att dom enbart har 2 veckors Garanti på utrustningen.....

Riktigt hemskt företag.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Akta dig noga för Open Infra, håller inte vad dom lovar, Kundtjänsten undviker att svara på frågor.
Och fick idag veta att dom enbart har 2 veckors Garanti på utrustningen.....

Riktigt hemskt företag.

Dem ville återkomma om fiber hos os den här månaden. Har inte hört nånting... Får väl skaffa starlink. Är också väldigt besviken måste jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unrated:

Akta dig noga för Open Infra, håller inte vad dom lovar, Kundtjänsten undviker att svara på frågor.
Och fick idag veta att dom enbart har 2 veckors Garanti på utrustningen.....

Riktigt hemskt företag.

Vår förening beställde Open Infra, fick offert, skrev på offerten och sedan installerade de fiber i fastigheterna. Sedan började de skicka fakturor var 3:e vecka som var dubbelt så dyra som offerten de hade erbjudit. Det går inte att ringa till dem och de svarar inte på mail eller med 4-6 veckors delay. Vår förening har inte betalat fakturorna och de verkar inte ens vara intresserade av att lösa problemet. Sista mailet jag fick så undrade kundtjänstmedarbetaren vad "Nätavgift" som stod på fakturan var, hen frågade alltså mig vad deras fakturaposter betydde.

Maken till oseriöst företag får man leta efter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Openinfra är fruktansvärt dåliga.
Har tyvärr dom efter senaste flytten, och har två rätt talande exempel:

Förra året hade vi mängder av avbrott, allt från 2 timmar till 2 dagar. Efter nått halvår av konversation kring det hela avslutade dom ärendet med kommentaren "lite avbrott är sånt som händer, det får man leva med".

Nu senaste månaderna(!) har vi haft problem med kapacitetsbrist. Vi snackar problem i stora geografiska områden i anslutning tillvarandra, över hela registret av leverantörer.
Hälften av gångerna man kontaktar Open Infra säger dom att "vi inte har några problem i ditt område, testa att starta om din utrustning".
Andra hälften så säger dom att dom är medvetna om problemet och"jobbar på det". Ingen mer info om vad som är fel, ingen mer info om någon ETA.

Vi är tiotals om inte hundratals som har anmält detta via våra ISP, men dom får inte bättre feedback från Open Infra heller.

Jag är så förbannat leds på Open Infra att jag skulle vara villig att betala för en helt ny fiberinstallation bara för att få en annan stadsnätsoperatör.

Permalänk
Medlem

Var i kontakt idag igen med dom då en av portarna på fiber boxen dött, Open infra säger ifrån sig allt ansvar gällande garantier etc 2 veckor efter driftsättning.

Man får inte kontakta egen tekniker som kommer och lagar problemet utan det ska vara tekniker vis Open infra.

Ush va jag hatar detta företag.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Fick i dagarna ett brev om att Open Infra ändrar sina avtalsvillkor till att varje kund behöver ett "Drift och underhållsavtal" direkt med Open Infra, vid sidan av den internetanslutning man betalar för.

Denna avgift blir 18:- per månad.
Väljer man att inte "acceptera" detta så stängs fibertjänsten ner.
Jag har verifierat med min leverantör att dom redan betalar från sitt håll för att nyttja Open Infras nät för min anslutning.

Detta jävla skiföretag alltså. 22:- nästa år? 30:- sen? Vart slutar det? 1000:- per år?

Är det någon som råkat ut för något liknande tidigare? Någon som har koll på rättsläget bakom detta?

Jag menar, väljer man att inte "acceptera" detta så blir ju installationen av fiber som låg runt 25000kr helt obrukbar. Det minsta man kan begära är ju då att få dom pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fick i dagarna ett brev om att Open Infra ändrar sina avtalsvillkor till att varje kund behöver ett "Drift och underhållsavtal" direkt med Open Infra, vid sidan av den internetanslutning man betalar för.

Denna avgift blir 18:- per månad.
Väljer man att inte "acceptera" detta så stängs fibertjänsten ner.
Jag har verifierat med min leverantör att dom redan betalar från sitt håll för att nyttja Open Infras nät för min anslutning.

Detta jävla skiföretag alltså. 22:- nästa år? 30:- sen? Vart slutar det? 1000:- per år?

Är det någon som råkat ut för något liknande tidigare? Någon som har koll på rättsläget bakom detta?

Jag menar, väljer man att inte "acceptera" detta så blir ju installationen av fiber som låg runt 25000kr helt obrukbar. Det minsta man kan begära är ju då att få dom pengarna tillbaka?

Vissa nätägare tar ut en nätavgift på en symbolisk summa i månaden, sen tillkommer ISP's avgift. Enkelt uttryckt ger nätavgiften tillgång till nätet, eller snarare kapacitet i nätet. Nätavgiften går till att övervaka, underhålla nätet samt bygga ut det. För de stadsnät som tillämpar en nätavgift direkt mot slutkonsument så kan man likna det lite vid elmarknaden som också fungerar på det sättet. Men det kan vara så dessutom, att avgiften till din ISP är lägre än andra p.g.a nätavgiften.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta jävla skiföretag alltså. 22:- nästa år? 30:- sen? Vart slutar det? 1000:- per år?

Är det någon som råkat ut för något liknande tidigare? Någon som har koll på rättsläget bakom detta?

Jag menar, väljer man att inte "acceptera" detta så blir ju installationen av fiber som låg runt 25000kr helt obrukbar. Det minsta man kan begära är ju då att få dom pengarna tillbaka?

I stadsnätet jag har gäller följande för villa-anslutningar:

Serviceavgift: 70 kr/mån

Ur anslutningsavtalet för villor:

Citat:

9 Drift och underhåll
Nätägaren förbinder sig att upprätthålla driften av nätet enligt avtal med tjänsteleverantör.

Nätägare kommer att debitera Fastighetsägaren en avgift för service av nätet månadsvis med 24 månaders bindningstid. I Serviceavgiften ingår drift, säkerhet samt kontinuerliga uppgraderingar av nätkapacitet. Serviceavgiften regleras via Konsumentprisindex (KPI) och kan därmed förändras över tid. Vid ägarbyte måste Fastighetsägaren alltid göra en flyttanmälan till Nätägaren, bindningstid upphör då att gälla.

Jag bor i bostadsrätt, men jag hittar ingen uppgift om vad bostadsrättsföreningar betalar. Jag betalar i alla fall ingen serviceavgift på egen hand.

Vad som gäller angående att lägga på en avgift som inte fanns från början så får du nog titta på i avtalet. Likaså vad gäller företagets rätt att säga upp avtalet. I allmänhet brukar ju företag ta sig rätt att ändra i avtalen i efterhand och det brukar ju vara fullt tillåtet om rätten finns inskriven i avtalet och om företaget informerar och ger möjlighet att säga upp avtalet. Du har rätt i att det är ett trist sätt att göra affärer att först ta en rejäl installationsavgift och sedan lägga på en avgift, särskilt om man redan tar ut samma avgift från annat håll.

Om du inte får några bra svar så skulle jag tycka att det var intressant att veta hur konsumentverket och PTS ställer sig till det beteendet. Myndigheter är skyldiga att svara på frågor, men oftast inte skyldiga att ta ställning eller svara vettigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Vissa nätägare tar ut en nätavgift på en symbolisk summa i månaden, sen tillkommer ISP's avgift. Enkelt uttryckt ger nätavgiften tillgång till nätet, eller snarare kapacitet i nätet. Nätavgiften går till att övervaka, underhålla nätet samt bygga ut det. För de stadsnät som tillämpar en nätavgift direkt mot slutkonsument så kan man likna det lite vid elmarknaden som också fungerar på det sättet. Men det kan vara så dessutom, att avgiften till din ISP är lägre än andra p.g.a nätavgiften.

Just grejen att dom lägger på avgiften i efterhand, när man redan sitter fast.
Vi har redan fått höjningar från vår internetoperatör som hänvisas till "högre avgift i ditt stadsnät".
Dom har väl säkert rätt till det, dolt långt ner i något avtal som aldrig lästes ordentligt tyvärr.

Jag pratade med Bahnhof som sa att i dom nät där det finns en avgift direkt mot kund så är det antingen en lägre eller ingen avgift från Bahnhofs håll till nätet.

Det jag alltså reagerar på är att min ISP, enligt deras utsaga, betalar en saftig del av det jag betalar dom till Open Infra.
Och sen nu så lägger dom på en ytterligare nätavgift.
Då får dom väl antingen ta avgiften via ISP eller via mig.

Skrivet av KAD:

I stadsnätet jag har gäller följande för villa-anslutningar:

Serviceavgift: 70 kr/mån

Ur anslutningsavtalet för villor:
Jag bor i bostadsrätt, men jag hittar ingen uppgift om vad bostadsrättsföreningar betalar. Jag betalar i alla fall ingen serviceavgift på egen hand.

Vad som gäller angående att lägga på en avgift som inte fanns från början så får du nog titta på i avtalet. Likaså vad gäller företagets rätt att säga upp avtalet. I allmänhet brukar ju företag ta sig rätt att ändra i avtalen i efterhand och det brukar ju vara fullt tillåtet om rätten finns inskriven i avtalet och om företaget informerar och ger möjlighet att säga upp avtalet. Du har rätt i att det är ett trist sätt att göra affärer att först ta en rejäl installationsavgift och sedan lägga på en avgift, särskilt om man redan tar ut samma avgift från annat håll.

Om du inte får några bra svar så skulle jag tycka att det var intressant att veta hur konsumentverket och PTS ställer sig till det beteendet. Myndigheter är skyldiga att svara på frågor, men oftast inte skyldiga att ta ställning eller svara vettigt...

Har kontaktat konsumentverket, får se vad dom återkommer med.

Open Infra säger bara att "dom har full rätt att göra såhär". Fine, men det är fortfarande ett smutsigt sätt att bedriva business på. Det är 7 år sen fibern drogs in. Tog det dom 7 år att komma på att dom behövde ta ut en serviceavgift?

Utöver allt detta så har ju open infra stora mängder problem.
https://openinfra.com/status/?status-group=completed
Dom tar ju bort "avklarade" väldigt fort, men vi ser ju 4 problem enbart igår.

Som sagt. Rätt provocerande att säga att "vi har ett av Sveriges stabilaste nät" och så är man så dåliga att man lyckas sänka hela nätet i hela Sverige. Hade varit kul att får en förklaring på vem det var som råkade dra ur internetsladden ur hårddisken?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Just grejen att dom lägger på avgiften i efterhand, när man redan sitter fast.
Vi har redan fått höjningar från vår internetoperatör som hänvisas till "högre avgift i ditt stadsnät".
Dom har väl säkert rätt till det, dolt långt ner i något avtal som aldrig lästes ordentligt tyvärr.

Jag pratade med Bahnhof som sa att i dom nät där det finns en avgift direkt mot kund så är det antingen en lägre eller ingen avgift från Bahnhofs håll till nätet.

Det jag alltså reagerar på är att min ISP, enligt deras utsaga, betalar en saftig del av det jag betalar dom till Open Infra.
Och sen nu så lägger dom på en ytterligare nätavgift.
Då får dom väl antingen ta avgiften via ISP eller via mig.

Har kontaktat konsumentverket, får se vad dom återkommer med.

Open Infra säger bara att "dom har full rätt att göra såhär". Fine, men det är fortfarande ett smutsigt sätt att bedriva business på. Det är 7 år sen fibern drogs in. Tog det dom 7 år att komma på att dom behövde ta ut en serviceavgift?

Utöver allt detta så har ju open infra stora mängder problem.
https://openinfra.com/status/?status-group=completed
Dom tar ju bort "avklarade" väldigt fort, men vi ser ju 4 problem enbart igår.

<Uppladdad bildlänk>
Som sagt. Rätt provocerande att säga att "vi har ett av Sveriges stabilaste nät" och så är man så dåliga att man lyckas sänka hela nätet i hela Sverige. Hade varit kul att får en förklaring på vem det var som råkade dra ur internetsladden ur hårddisken?

Ifrån Trustpilot
----
Jag betalade 25000 kr för att ansluta mig till bredband.
Då helt utan några extra månads kostade enligt avtal.
Nu försöker OpenInfra införa en service avgift per månad. Detta kan väl inte vara lagligt att bryta mitt avtal och tvinga mig att skriva på ett nytt avtal.
Vad gäller TEX Är detta bara en bluff när OpenInfra lovar "Inga löpande avgifter" Det löste sig 2023-03-22 inga månadskostnader.
Hej Larsa!
--------
Låter oroligt märkligt, så ska det absolut inte vara. De som står i ditt avtal är det som gäller. Jag har skickat ut en identitets förfrågan till dig vänligen besvara den så hjälper jag dig självklart vidare med detta.

Önskar dig en trevlig helg!

Mvh
Jasmin.W Openinfra

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Ifrån Trustpilot
----
Jag betalade 25000 kr för att ansluta mig till bredband.
Då helt utan några extra månads kostade enligt avtal.
Nu försöker OpenInfra införa en service avgift per månad. Detta kan väl inte vara lagligt att bryta mitt avtal och tvinga mig att skriva på ett nytt avtal.
Vad gäller TEX Är detta bara en bluff när OpenInfra lovar "Inga löpande avgifter" Det löste sig 2023-03-22 inga månadskostnader.
Hej Larsa!
--------
Låter oroligt märkligt, så ska det absolut inte vara. De som står i ditt avtal är det som gäller. Jag har skickat ut en identitets förfrågan till dig vänligen besvara den så hjälper jag dig självklart vidare med detta.

Önskar dig en trevlig helg!

Mvh
Jasmin.W Openinfra

LOL what? Skickat ut en ID-förfrågan?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

VA ? Ska dom börja ta betalt per månad för fibernätet ?

Ingår inte den avgiften i det abonnemang man använder mot t.ex. ett Stadsnät ?

Först har du ISPn som ger dig Internet, dom i sin tur köper in sig i fibernätet och jag antar dom betalar en avgift för att använda nätet mot slutkund. Jag har även läst om vissa som måste höja avgiften något (justera) för att avgiften mot fibernätet höjs för de ISPer som finns där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av IceKey:

LOL what? Skickat ut en ID-förfrågan?

Vem som helst kan vara vem som helst på internet, tror OI vill verifiera att den som skrev det faktiskt har ett abb. eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Ifrån Trustpilot
----
Jag betalade 25000 kr för att ansluta mig till bredband.
Då helt utan några extra månads kostade enligt avtal.
Nu försöker OpenInfra införa en service avgift per månad. Detta kan väl inte vara lagligt att bryta mitt avtal och tvinga mig att skriva på ett nytt avtal.
Vad gäller TEX Är detta bara en bluff när OpenInfra lovar "Inga löpande avgifter" Det löste sig 2023-03-22 inga månadskostnader.
Hej Larsa!
--------
Låter oroligt märkligt, så ska det absolut inte vara. De som står i ditt avtal är det som gäller. Jag har skickat ut en identitets förfrågan till dig vänligen besvara den så hjälper jag dig självklart vidare med detta.

Önskar dig en trevlig helg!

Mvh
Jasmin.W Openinfra

Mjo, men det där var i mars. Då var avgiften "frivillig". Frågan var dock varför man frivilligt skulle slänga en extra avgift till ett bolag bara för att vara lite schysst?

Numera står det dock uttryckligen i brevet jag fått att det är obligatoriskt, och kundtjänst svarade samma sak. Det ända dom säger är att "vi har rätt att ändra avtalet på detta sätt". Så det enda som kvarstår för mig är att på något sätt få juridisk rådgivning kring om detta stämmer, men det skulle förvåna mig om dom är så dåliga att dom lägger på en avgift på alla kunder som dom inte har rätt att göra.

Oavsett så står jag fast vid att det är ett otroligt smutsigt sätt att bedriva sin business på, det är det som är kärnan, inte vad dom eventuellt har "rätt" till att göra enligt ett avtal man aldrig borde ha accepterat om man förstod att detta kunde hända.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Mjo, men det där var i mars. Då var avgiften "frivillig". Frågan var dock varför man frivilligt skulle slänga en extra avgift till ett bolag bara för att vara lite schysst?

Numera står det dock uttryckligen i brevet jag fått att det är obligatoriskt, och kundtjänst svarade samma sak. Det ända dom säger är att "vi har rätt att ändra avtalet på detta sätt". Så det enda som kvarstår för mig är att på något sätt få juridisk rådgivning kring om detta stämmer, men det skulle förvåna mig om dom är så dåliga att dom lägger på en avgift på alla kunder som dom inte har rätt att göra.

Oavsett så står jag fast vid att det är ett otroligt smutsigt sätt att bedriva sin business på, det är det som är kärnan, inte vad dom eventuellt har "rätt" till att göra enligt ett avtal man aldrig borde ha accepterat om man förstod att detta kunde hända.

Beror väl helt på hur det ursprungliga avtalet är formulerat, har du tex betalat 25k för inkoppling så är det ju det som gäller, kolla över vad som står och sen kan du bråka med dom.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Beror väl helt på hur det ursprungliga avtalet är formulerat, har du tex betalat 25k för inkoppling så är det ju det som gäller, kolla över vad som står och sen kan du bråka med dom.

Jag har ringt Open Infra och begärt ut avtalet 3 ggr, jag var inte den som installerade fibern, det var en tidigare ägare av fastigheten. Verkar ju lite fishy att dom inte vill ge ut det, men å andra sidan så är dom ju lika struliga i allt annat dom gör så det är nog snarare bara att dom har dåliga rutiner.

Däremot så står det mängder av saker i det nya avtalet (från juni 2023) om att dom har rätt att ändra avgifter när och hur dom vill på väldigt breda sätt, t ex:

Citat:

Leverantören har rätt att höja priset för fiberanslutningen
eller avgift som debiteras enligt Avtalet, om Leverantörens
kostnader för att tillhandahålla fiberanslutningen ökar efter
Avtalets ingående till följd av t.ex. förhöjda kostnader för
material, personal, underleverantörer, tekniska förändringar
eller på grund av valutakursförändring eller av annan orsak.

Tyvärr är väl det enda man kan konstatera att man då inte bör skriva under avtalet från första början, men vad gör man då? Skippar fibern och kör mobilt bredband? Det här är problemet med "monopol"-utsatta tjänster, man har inget annat val som kund än att bend-over och gilla läget.

Permalänk

Skippa att skriva under avtalet från första början, har svårt att se att dom kan kräva att du ska skriva på ett nytt avtal. Har du däremot skrivit på det nya så är det nog kört för då har du ju godkänt avgiften.

Skriver du inte på och dom stänger av nätet så får man gå på sin tjänsteleverantör och efter det tingsrätten, men kanske inte värt problemet att vara utan internet....

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Skippa att skriva under avtalet från första början, har svårt att se att dom kan kräva att du ska skriva på ett nytt avtal. Har du däremot skrivit på det nya så är det nog kört för då har du ju godkänt avgiften.

Skriver du inte på och dom stänger av nätet så får man gå på sin tjänsteleverantör och efter det tingsrätten, men kanske inte värt problemet att vara utan internet....

Folk som inte skrev på fick sina uppkopplingar fimpade. Precis som du säger så är det inte värt problemet, 18:- / mån ger ju 216:- per år, det är inte mycket av ens tid som ska användas innan det blir "ovärt". Då vi är två personer som jobbar hemifrån 100% så fanns det inte en chans att vi vågade riskera vår möjlighet att kunna jobba.

Jag skrev på avtalet under protest, och jag bestrider avgiften varje månad den dras.

Jag hittade mitt ursprungsavtal och där står det uttryckligen att Open Infra ska stå för driften av nätet. Det finns inga klausuler som ger dom rätt att lägga på fler kostnader. Dom har inte svarat mig när jag presenterat den informationen för dom.

Avgiften har nu som jag förväntat mig "exploderat":
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2864069/far-ope...
https://telekomradgivarna.se/fiber/att-andra-avtal2/serviceav...

Båda ovan organisationer blir enligt uppgift till mig "nerringda" av folk som är missnöjda med denna nya avgift från Open Infra.

Så får hur det går, jag hoppas på att "någon annan" har orken att driva detta vidare.

Permalänk
Medlem

Update: Open Infra har nu pudlat och kräver inte längre avgiften från oss som sitter på "tidigare versioner av avtalet".

Dock är det ju trist för alla som har dom senare versionerna där dom har skrivit in rätten att när som helst lägga på nya avgifter, men men. En personlig vinst iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fick i dagarna ett brev om att Open Infra ändrar sina avtalsvillkor till att varje kund behöver ett "Drift och underhållsavtal" direkt med Open Infra, vid sidan av den internetanslutning man betalar för.

Denna avgift blir 18:- per månad.
Väljer man att inte "acceptera" detta så stängs fibertjänsten ner.
Jag har verifierat med min leverantör att dom redan betalar från sitt håll för att nyttja Open Infras nät för min anslutning.

Detta jävla skiföretag alltså. 22:- nästa år? 30:- sen? Vart slutar det? 1000:- per år?

Är det någon som råkat ut för något liknande tidigare? Någon som har koll på rättsläget bakom detta?

Jag menar, väljer man att inte "acceptera" detta så blir ju installationen av fiber som låg runt 25000kr helt obrukbar. Det minsta man kan begära är ju då att få dom pengarna tillbaka?

Japp hela vår förening fick det också. Om man inte bara vill kasta brevet rakt av som det pappersavfall det är så kan du göra så här:

Open Infra,
Ert brev daterat 7 augusti, där ni informerar om att ni är leverantör till min fastighet, och redogör för en plan för att täcka kostnader, innehåller en del formuleringar som väcker frågor hos mig. Jag ber er därför att återkomma med svar på frågorna nedan.
1. Anser ni att det föreligger ett kontraktsförhållande mellan er och någon person på fastigheten [MIN FASTIGHETSBETECKNING]? Och för det fall att ni anser det, redogör för grunden för er uppfattning.
2. Då jag läser ert brev får jag intrycket att ni avser att störa leveransen av tjänster från min internetoperatör. Anser ni er ha juridisk rätt att medvetet förhindra min internetoperatör att leverera tjänster jag avtalet med dem om? I så fall, på vilka grunder?
3. I brevet nämner ni “ett formulär som inom kort dyker upp när du surfar på din anslutning”. Ska jag med detta förstå att ni avser att, på ett medvetet och bedrägligt sätt, manipulera den trafik som går över er infrastruktur och är hänförlig till mig? Har ni funderat på de rättsliga aspekterna av att bryta er in i sådan trafik?
Vänligen,
--------------------------------------------------------------------
De svarade i princip med vändande mail:
"Du har felaktigt aviserats om förändrade drift- och underhållsvillkor. Aviseringen är borttagen och kommer inom kort att försvinna från din uppkoppling. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Update: Open Infra har nu pudlat och kräver inte längre avgiften från oss som sitter på "tidigare versioner av avtalet".

Dock är det ju trist för alla som har dom senare versionerna där dom har skrivit in rätten att när som helst lägga på nya avgifter, men men. En personlig vinst iaf.

finns det någon källa på att de dragit tillbaka detta? Vi har också fått deras hotbrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

finns det någon källa på att de dragit tillbaka detta? Vi har också fått deras hotbrev.

Nej, bara internt från deras kundtjänst.
Det är avtal som är tecknade 2016 och tidigare som inte berörs enligt deras kundtjänst.