Fläktarna har börjat låta max. Får psykbryt snart...

Permalänk
Medlem

Fläktarna har börjat låta max. Får psykbryt snart...

Från en omstart av datorn har alla chassits fläktar börjat gå på maxhastighet och jag kan f*n inte förstå vad det beror på. Jag har inte uppdaterat något och datorn är i princip ny och helt ren. Har fungerat felfritt till senaste omstarten. Vad kan ha hänt? Vet inte hur jag ska gå vidare med felsökning. Kan man köra uteslutningsmetod på något vis? Det är NZXT chassi och fläktar och vattenkylning. Enligt Kraken-skärmen på CPU-pumpen så är CPU och GPU ungefär 35-40 grader medan jag spelar, så det kan inte vara för varmt? Vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Från en omstart av datorn har alla chassits fläktar börjat gå på maxhastighet och jag kan f*n inte förstå vad det beror på. Jag har inte uppdaterat något och datorn är i princip ny och helt ren. Har fungerat felfritt till senaste omstarten. Vad kan ha hänt? Vet inte hur jag ska gå vidare med felsökning. Kan man köra uteslutningsmetod på något vis? Det är NZXT chassi och fläktar och vattenkylning. Enligt Kraken-skärmen på CPU-pumpen så är CPU och GPU ungefär 35-40 grader medan jag spelar, så det kan inte vara för varmt? Vad ska jag ta mig till?

Grafik eller hela burken?

Grafikkortet kan du ju göra en egen kurva i t.ex MSI Afterburner (Rekommenderar)
Övrig fläktstyrning kan du sköta ifrån BIOS/UEFI

Snubblade även över denna för en stund sen, helt klart bra mjukvara!

https://github.com/rem0o/fancontrol.releases

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det är inte så att programvaran som du vanligtvis använt för att styra fläktarna i windows har kraschat och styr inte fläktarna längre?

Annars bör du kunna kolla hastigheten med programvara, t.ex. msi afterburner.

gå även in i bios och kolla fläktkurvorna. Jag tänker ifall du kört en bios reset eller dylikt, så de blivit felinställda.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Jag installerade SpeedFan för att kolla om jag kunde fixa något men den listar inte ens fläktarna. Så på nåt jävla vänster har datorn/windows "tappat" bort" fläktarna och istället går de på högvarv. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Windows har inget med fläktarna att göra om du inte installerat något program för att styra dem. Inställningarna gör du som sagt i BIOS/UEFI. Där kan du ange olika temperaturnivåer för fläktarna (varierar lite mellan moderkort exakt hur och hur detaljerat man kan ställa in).

Det kan ju också vara så enkelt att du har någon process i Windows som drar mycket CPU och därför orsakar att fläktarna går på högvarv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Windows har inget med fläktarna att göra om du inte installerat något program för att styra dem. Inställningarna gör du som sagt i BIOS/UEFI. Där kan du ange olika temperaturnivåer för fläktarna (varierar lite mellan moderkort exakt hur och hur detaljerat man kan ställa in).

Det kan ju också vara så enkelt att du har någon process i Windows som drar mycket CPU och därför orsakar att fläktarna går på högvarv.

Kikade snabbt i BIOS och det ser minst sagt skumt ut:

https://imgur.com/a/F8MitdF

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Kikade snabbt i BIOS och det ser minst sagt skumt ut:

https://imgur.com/a/F8MitdF

Hur många fläktar har du inkopplade?

Är det 3-pin ellet 4-pin fläktar? Eller blandat?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34