Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem

Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Tänkte då diskussionerna i fyndtrådarna allt för ofta spårar ur angående just detta ämne så är det dags för en dedikerad tråd.

Några uppenbara exempel: Mediamarkt (mer än) halverade priserna på LG OLED i en halvtimme på mellandagsrean 2021, svalde förlusten. Elgiganten sa i forumet att 3080 korten skulle levereras, dessa ordrar avbröts senare. Nu senast Power.se sålde Xbox Series X med 20% rabatt och hävdade prisfel…

Här kan vi diskutera både kundens och butikens ansvar, skyldigheter. Ge tips, diskutera alternativ som köpare har (ARN, täckningsköp, …)

Kör i vind!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ingen Xbox Series X och har inte heller köpt något som har varit rejält nedsatt och sedan fått min order avbokad, men jag har läst många som tyckte att 1000kr rabatt på Xbox Series X var "uppenbart prisfel".

Vill bara nämna att:
Xbox Series X rekommenderade pris är 5695kr. Power.se sålde över 100st konsoler för 4534kr, vilket är 1161kr rabatt.
Xbox Series S rekommenderade pris är 3595kr. Återförsäljare har sålt det för 2695kr utan prisfel vid flera olika tillfällen, vilket är 900kr rabatt.

Procentuellt så har Series S därmed haft mycket högre rabatt utan prisfel, så inte direkt konstigt att 4534kr kunde ha varit korrekt pris. Det är självfallet inget uppenbart prisfel, så utöver för oss "insatta" så ser rabatten helt normal ut och precis i stil med tidigare rabatter på Xbox Series-konsollerna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig. Nyckelordet är "uppenbart".

Om prisfelen skulle vara så "uppenbara" borde det väl inte vara så svårt att peta ihop en algoritm åt deras prisrobot som hindrar återförsäljarna från att sätta "fel" pris.

Nu har jag ingen erfarenhet av Power och deras prissättningsstrategier men många andra aktörer använder sig av fiktivt höga normalpriser i syfte att skapa bra kampanjer när de väl sänker priserna. Gör aktörer på detta sätt kan de samtidigt omöjligtvis förvänta sig att konsumenterna förvånas när produkter rabatteras kraftigt. Detta innebär (ofta) då även att det blir omöjligt att skilja på stora rabatter och rena prisfel. (Vissa) Återförsäljare har själva skapat rävsaxen de själva sitter i nu.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte lite prylar när Amazon kom hit och ett antal butiker missförstod vår valuta. Lite hörlurar för typ 30-40 kronor, en skinnjacka för runt 150 och sådär. Hälften av grejerna kom inte, bland annat en kikare som jag var lite sugen på, men de som kom var knappt värda ens det priset jag betalade, BT-lurar med katastrofal ljudkvalitet är inte värda något exempelvis. Skinnjackan var visserligen ok i kvalitet men inte snygg och har knappt använts. Men hade de annullerat mina ordrar och betalat tillbaka hade jag förstås gått med på det. Man kan absolut chansa, det händer ju att något är väldigt billigt, eller att en butik står för sitt annonserade pris även om det var felaktigt, men att kräva att få ett uppenbart felaktigt pris bara för att det råkade stå i en annons är att vara gniden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte lite prylar när Amazon kom hit och ett antal butiker missförstod vår valuta. Lite hörlurar för typ 30-40 kronor, en skinnjacka för runt 150 och sådär. Hälften av grejerna kom inte, bland annat en kikare som jag var lite sugen på, men de som kom var knappt värda ens det priset jag betalade, BT-lurar med katastrofal ljudkvalitet är inte värda något exempelvis. Skinnjackan var visserligen ok i kvalitet men inte snygg och har knappt använts. Men hade de annullerat mina ordrar och betalat tillbaka hade jag förstås gått med på det. Man kan absolut chansa, det händer ju att något är väldigt billigt, eller att en butik står för sitt annonserade pris även om det var felaktigt, men att kräva att få ett uppenbart felaktigt pris bara för att det råkade stå i en annons är att vara gniden.

Ja men det är ju uppenbart fel när det är 1/10 av priset. Jag har tex två av de där skinnjackorna, en svart till vardags och en lite större över mitt MCskydd. De är helt klart värda fullpris på 1500!

När något är prissänkt från 5500 till 4500 ish är det inte konstigt i mina ögon. Särskilt 2 år efter släpp. Och det stod även så länge lagret gäller och det fanns 100+ ex i lager. Dvs ser det helt klart ut som en kampanj där man fått köpa ett större lager.

Likaså finns det massvis med grejer som varit gränsfall där jag absolut förstår att det kan vara fel och de prylarna har man bara gått vidare från.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Älskar meddelandet jag fick från ComputerSalg när de makulerade min senaste order från dem

Citat:

Vi kan därför inte slutföra transaktionen. Se våra villkor, punkt 1:

Vi förbehåller oss rätten att avbryta en order om felaktiga priser anges på hemsidan, eftersom dessa är autoberäknade...

Det är en löjlig förklaring och även Power i detta fallet frånsäger sig ansvaret för att deras robot satt priset. Att de använder ett opålitligt system för prissättning försämrar egentligen bara deras position än ursäktar den. Om de inte kan lägga någon sekund på en okulär bedömning av prissänkningar, i alla fall vid populära och dyra produkter, så förtjänar de kostnaderna som uppstår.

En prissänkning på någon tusenlapp för en två år gammal konsol är också helt normal. Deras rätt att makulera ordrarna är betingad på att priset var uppenbart felaktigt, vilket absolut inte var fallet denna gången.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Älskar meddelandet jag fick från ComputerSalg när de makulerade min senaste order från dem

Det är en löjlig förklaring och även Power i detta fallet frånsäger sig ansvaret för att deras robot satt priset. Att de använder ett opålitligt system för prissättning försämrar egentligen bara deras position än ursäktar den. Om de inte kan lägga någon sekund på en okulär bedömning av prissänkningar, i alla fall vid populära och dyra produkter, så förtjänar de kostnaderna som uppstår.

En prissänkning på någon tusenlapp för en två år gammal konsol är också helt normal. Deras rätt att makulera ordrarna är betingad på att priset var uppenbart felaktigt, vilket absolut inte var fallet denna gången.

Jag vet inte om det nödvändigtvis är en försämring av deras position, men det är iaf inget som förbättrar den.

Själva frågan är ju just om priset är på en nivå som är så fantastisk att man bör misstänka att det är oavsiktligt, inte vad de har för process för att sätta sina priser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om det nödvändigtvis är en försämring av deras position, men det är iaf inget som förbättrar den.

Själva frågan är ju just om priset är på en nivå som är så fantastisk att man bör misstänka att det är oavsiktligt, inte vad de har för process för att sätta sina priser.

Det borde anses som en försämring. Det är som att ursäkta en bilolycka med att "Jag kollade inte på vägen, så kollisionen är inte mitt fel".

Det är naturligtvis ett systematiskt problem när ett system orsakar problemet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det borde anses som en försämring. Det är som att ursäkta en bilolycka med att "Jag kollade inte på vägen, så kollisionen är inte mitt fel".

Det är även, per definition, ett systematiskt problem när ett system orsakar problemet.

Fast frågan här är ju inte vems fel det är, så liknelsen blir genast svår att följa (iaf för mig)?

Hela poängen i det här scenariot är väl just att säljaren har en möjlighet att backa ur om de själva gjort ett alldeles uppenbart fel, så deras väg ur är ju just att peka på sitt eget fel, inte att skylla på någon annan som i liknelsen.

Åtminstone som jag ser det så spelar det ju dock ingen direkt roll om det är Loffe som slarvade i excelarket eller pricebot.exe som kördes med felaktig konfiguration, det avgörande är istället om priset är osannolikt bra jämfört med vad som är normalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har nån av er som valde att gå vidare med prisfelet på dammsugaren på komplett fått något beslut från Arn än?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja men det är ju uppenbart fel när det är 1/10 av priset. Jag har tex två av de där skinnjackorna, en svart till vardags och en lite större över mitt MCskydd. De är helt klart värda fullpris på 1500!

Nja, det kanske inte är samma jacka (med huva i college-tyg?). Värd 150, kanske 500, men inte 1500.

Citat:

När något är prissänkt från 5500 till 4500 ish är det inte konstigt i mina ögon. Särskilt 2 år efter släpp. Och det stod även så länge lagret gäller och det fanns 100+ ex i lager. Dvs ser det helt klart ut som en kampanj där man fått köpa ett större lager.

Det beror ju på hur insatt man är, man kan förstås hävda att man är totalt oinsatt, spela dum alltså. Jag gjorde det när jag var typ tretton år och "köpte" en mobiltelefon från en riktigt förlorare på min skola som hade snott den på sin praktikplats, för tre cigaretter. "Men det är ju annonser varje dag för telefoner för fem kronor..?" (Självklart visste jag att det var med ett dyrt abonnemang, men det behövde inte polisen veta )

Men har man någon som helst koll så vet man ju att XSX inte lär bli nedsatt på detta vis den närmaste tiden. Visserligen gick MS ut och sa att de inte skulle höja priset som Sony gjorde på PS5, men att de ens behöver gå ut och säga det är ju ett ganska bra tecken på att priset inte kommer att sänkas i alla fall.

Sen är köpvillkoren inte så värst tydliga, men de ger ju butiken rätt att häva köpet bland annat om priset är uppenbart felaktigt, men också om varan är slut exempelvis. Så de hade kunnat sälja en till detta pris och häva resten och på sätt undvika hela "uppenbart felaktigt"-biten. Frågan är förstås vad som är uppenbart felaktigt. Kollar man exempelvis Prisjakts historik så har XSX aldrig sålts för nämnvärt under riktpriset, snarare har den ofta legat över. Så uppenbart felaktigt tycker jag ändå man kan hävda. Ett visst mått av kunskap kan man ändå kräva av konsumenten liksom.

Citat:

Likaså finns det massvis med grejer som varit gränsfall där jag absolut förstår att det kan vara fel och de prylarna har man bara gått vidare från.

Jo men allt handlar om hur insatt man är. Om någon säljer en Fender elgitarr för tusen kronor så är det inte uppenbart felaktigt för mig kanske, Fender har billiga modeller de säljer på typ Hobbex för sådana priser, men "riktiga" Fender kostar ju mångdubbelt mer, men jag är inte insatt nog (längre) för att direkt se det i en annons. Men för en musikbutik kan det ju vara ett katastrofalt fel. Så prisfelet är uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det kanske inte är samma jacka (med huva i college-tyg?). Värd 150, kanske 500, men inte 1500.

Troligtvis inte då. Dessa fast jag tog bort luvorna
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0792R98SS/
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B07H83RB52/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det kanske inte är samma jacka (med huva i college-tyg?). Värd 150, kanske 500, men inte 1500.
Det beror ju på hur insatt man är, man kan förstås hävda att man är totalt oinsatt, spela dum alltså. Jag gjorde det när jag var typ tretton år och "köpte" en mobiltelefon från en riktigt förlorare på min skola som hade snott den på sin praktikplats, för tre cigaretter. "Men det är ju annonser varje dag för telefoner för fem kronor..?" (Självklart visste jag att det var med ett dyrt abonnemang, men det behövde inte polisen veta )

Men har man någon som helst koll så vet man ju att XSX inte lär bli nedsatt på detta vis den närmaste tiden. Visserligen gick MS ut och sa att de inte skulle höja priset som Sony gjorde på PS5, men att de ens behöver gå ut och säga det är ju ett ganska bra tecken på att priset inte kommer att sänkas i alla fall.

Sen är köpvillkoren inte så värst tydliga, men de ger ju butiken rätt att häva köpet bland annat om priset är uppenbart felaktigt, men också om varan är slut exempelvis. Så de hade kunnat sälja en till detta pris och häva resten och på sätt undvika hela "uppenbart felaktigt"-biten. Frågan är förstås vad som är uppenbart felaktigt. Kollar man exempelvis Prisjakts historik så har XSX aldrig sålts för nämnvärt under riktpriset, snarare har den ofta legat över. Så uppenbart felaktigt tycker jag ändå man kan hävda. Ett visst mått av kunskap kan man ändå kräva av konsumenten liksom.
Jo men allt handlar om hur insatt man är. Om någon säljer en Fender elgitarr för tusen kronor så är det inte uppenbart felaktigt för mig kanske, Fender har billiga modeller de säljer på typ Hobbex för sådana priser, men "riktiga" Fender kostar ju mångdubbelt mer, men jag är inte insatt nog (längre) för att direkt se det i en annons. Men för en musikbutik kan det ju vara ett katastrofalt fel. Så prisfelet är uppenbart.

Om det skulle vara kravet.. att man måste kunna kräva kunskap från konsumenten så skulle en massa människor ALDRIG fått äga en dator. 17% lägre pris är inte uppenbart fel. nån kommer säkert driva det i ARN, eller så hänvisar man till ärenden som redan drivits.

Xbox Series S har ju sålt för under riktpriset, 2690 kr har jag sett den för. Är det för billigt? Sen har jag också sett att Switch OLED har sålts för 3500 istället för det vanliga priset 4249kr.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Om det skulle vara kravet.. att man måste kunna kräva kunskap från konsumenten så skulle en massa människor ALDRIG fått äga en dator. 17% lägre pris är inte uppenbart fel. nån kommer säkert driva det i ARN, eller så hänvisar man till ärenden som redan drivits.

Xbox Series S har ju sålt för under riktpriset, 2690 kr har jag sett den för. Är det för billigt? Sen har jag också sett att Switch OLED har sålts för 3500 istället för det vanliga priset 4249kr.

Jag har bestämt mig för att ta ärendet vidare, förutsatt att de inte hör av sig med ett bra svar på mitt senaste mail till dom. Ett pris som är 20 % under det andra återförsäljare erbjuder är absolut inte uppenbart felaktigt. Tycker företaget borde gjort rätt för sig och fullföljt alla köp som gjorts på produkten - oavsett vilken anledning som ligger bakom priset. Det är enligt dom deras prisrobot som gjort fel - det är ingen ursäkt så länge priset är rimligt och så länge man har ett avtal om köp. Butiken har erbjudit 500 kr i presentkort samt 20 % på tillbehör (spel, kontroller) som kompensation vilket är bra gjort, ännu bättre hade dock varit att gjort helt rätt från sig.

Man skriver på hemsidan ”till vår hjälp har vi vår prisrobot som ser till att du får den råaste dealen”. Nu säger man att ”prisroboten” gjort fel. Att priset är för bra, till och med uppenbart felaktigt. Nej, att bedriva näthandel på det sättet tycker jag inte är värdigt för den svenska marknaden. Ska man aldrig kunna vara säker på att ett avtalat pris och svensk lagstiftning gäller när en teknikvara är nedsatt i pris? För mig är det en principsak. Produkten är 2 år gammal, om det krävs kan jag vänta 2 år till. Hoppas att power.se löser det hela då det som hänt är tråkigt både för mig som kund och för dom som företag. Om inte, ja då blir det en anmälan och ytterligare massa mail för både mig och dom att hantera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är samma. De är inte katastrofala på något sätt, men skinnet känns väldigt tunt och sprött, och modellen var kanske modern för femton år sedan eller så.

Skrivet av slipbit:

Om det skulle vara kravet.. att man måste kunna kräva kunskap från konsumenten så skulle en massa människor ALDRIG fått äga en dator. 17% lägre pris är inte uppenbart fel. nån kommer säkert driva det i ARN, eller så hänvisar man till ärenden som redan drivits.

Det är inte ett generellt krav, men det är specificerat i deras köpvillkor att "uppenbart felaktiga priser som konsumenten borde känna till" är grund för att avbryta en order.

Citat:

Xbox Series S har ju sålt för under riktpriset, 2690 kr har jag sett den för. Är det för billigt? Sen har jag också sett att Switch OLED har sålts för 3500 istället för det vanliga priset 4249kr.

Series S har inte sålt lika bra som X och har varierat i pris ganska mycket, Series X har inte det utan har legat kvar på lanseringspriset sedan lanseringen. Switch OLED har också varierat mer i pris sedan lanseringen, suget efter den har inte varit i närheten av det efter PS5 och Series X, vilket inte är så konstigt då det inte är en ny konsol utan bara en uppgradering.

Villkoren är inte jättetydliga, frågan är ju hur insatt man kan kräva eller räkna med att en konsument är. Jag vet inte hur detta tolkas rent juridiskt, men i mina ögon var det ju en uppenbar felprissättning även om det inte var det för dig. Men för en farmor som ska köpa något till sitt barnbarn så hade det kanske inte varit det, men det hade ju inte ett pris på säg tio eller tjugo procent av det faktiska priset varit heller, det finns ju konsoler som kostar runt en femhundring liksom så man skulle ju kunna hävda att det inte är orimligt lågt, men det är det ju helt uppenbart. Så vart går denna gräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är samma. De är inte katastrofala på något sätt, men skinnet känns väldigt tunt och sprött, och modellen var kanske modern för femton år sedan eller så.
Det är inte ett generellt krav, men det är specificerat i deras köpvillkor att "uppenbart felaktiga priser som konsumenten borde känna till" är grund för att avbryta en order.

Sant med jackorna men jag gillar dem.

Jo men 20% rabatt är väl helt klart inte uppenbart felaktigt pris som jag som konsument bör känna till. Teoretiskt sett stod det inte ens rabatt på produkten utan bara ett pris. Det var inte ens tillfällig rabatt. Jag har inte köpt en konsol och inte heller har jag en aning om normalpriset. Jag tyckte fortfarande det var för dyrt för att köpa bara för skojs skull så jag avstod. Jag såg då inte ett enda fel med prissättningen för en 2 år gammal konsol.

Hade jag köpt denna konsol så hade jag definitivt drivit ett ärende mot ARN av ren princip. När jag köpte tex skaftdammsugaren från Komplett så trodde jag inte heller det var ett prisfel utan en utförsäljning men där insåg jag ju att det faktiskt var så. På Amazon i början med jackorna var det ju också 50/50 på att få produkterna men då var det uppenbara prisfel.

Edit: när man skriver de där köpvillkoren så är målgruppen någon som inte har en aning om normalpriset men om man ser att något är nedsatt från 20 000kr till 2 000kr så ska det vara uppenbart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Power kring Xbox series X-missen och fick rabattkod och ev mer rabatt om jag köpte tillbehör ihop med en normalt prissatt Xbox series X. Vet inte om/hur jag kommer gå vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sant med jackorna men jag gillar dem.

Jo men 20% rabatt är väl helt klart inte uppenbart felaktigt pris som jag som konsument bör känna till. Teoretiskt sett stod det inte ens rabatt på produkten utan bara ett pris. Det var inte ens tillfällig rabatt. Jag har inte köpt en konsol och inte heller har jag en aning om normalpriset. Jag tyckte fortfarande det var för dyrt för att köpa bara för skojs skull så jag avstod. Jag såg då inte ett enda fel med prissättningen för en 2 år gammal konsol.

Att det inte var ett reapris talar ju än mer för att det var felaktigt, eller? Hade det kommit ett kampanjutskick där det stod typ "Xbox billigast någonsin!" eller liknande så hade det ju minskat deras chanser att hävda felaktig prissättning förstås.

Men olika varor har ju olika prissättning även inom samma kategori. En laptop som är ett halvår gammal kan ju kosta hälften av nypriset exempelvis, medan en Macbook som är ett halvår gammal i bästa fall får ett reapris som är kanske fem procent lägre än lanseringspriset. Hade en Macbook för halva priset varit uppenbart felaktigt prissatt, i mina ögon är svaret ja. En Acer Swift för halva priset däremot; inte så uppenbart.

En Series S som har funnits tillgänglig typ sedan lansering och där priset har gått ner rätt kraftigt emellanåt är inte konstigt om den säljs på rea. Men en Series X som har varit bristvara under lång tid och aldrig nedsatt är det konstigt om den skulle vara nersatt mer än ett par hundralappar eller så. Och då hade de annonserat det som en kraftig rea (som de ofta gör för Macbooks som kostar 12700 istället för 12995 exempelvis).

Citat:

Hade jag köpt denna konsol så hade jag definitivt drivit ett ärende mot ARN av ren princip. När jag köpte tex skaftdammsugaren från Komplett så trodde jag inte heller det var ett prisfel utan en utförsäljning men där insåg jag ju att det faktiskt var så. På Amazon i början med jackorna var det ju också 50/50 på att få produkterna men då var det uppenbara prisfel.

Tja, det är ju inte fel att chansa förstås. Och även om det är ett (uppenbart eller ej) felaktigt pris så kan ju företaget ta den förlusten (eller minskade marginalen) för att inte tappa goodwill. Gör de inte det så kan man absolut klaga och rekommendera andra att hålla sig borta från den butiken eller så, det är liksom konsekvensen av deras prioritering av marginaler över goodwill, men att dra det till ARN känns.. småsint kanske är rätt ord.

Permalänk
Medlem

Uppenbart felaktigt pris är väldigt subjektivt då det är just uppfattningen om det "uppenbara" som är olika från individ till individ.

Det gör det hela till en gråzon enligt mig; ÅF kräver mer eller mindre att man ska vara en expert på varans prishistorik, tillgång, efterfrågan etc etc medans köparen kan vara vem som helst och kan skylla ifrån sig med något så enkelt som att "jag tycker inte det är uppenbart fel!"

Tror det är därför det är så svårt att komma vidare i dessa frågor då begreppet är luddigt från första början och kan nyttjas av båda parterna till sin fördel. Kudos till de som orkar dra det med ARN, personligen skulle det ta för mycket av min energi och jag går gladeligen vidare i livet med inställningen att det inte är en konsuments rättighet att få köpa varor för felaktigt satta priser (hur det än må vara hänt).

Ibland fullföljer ÅF ordrar med felsatta priser, ibland inte. De är företag som också måste "överleva" (de sysslar inte med välgörenhet), och är man inte nöjd med deras beslut kan man då antingen dra det vidare med ARN, bojkotta butiken eller acceptera deras misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Uppenbart felaktigt pris är väldigt subjektivt då det är just uppfattningen om det "uppenbara" som är olika från individ till individ.

Det gör det hela till en gråzon enligt mig; ÅF kräver mer eller mindre att man ska vara en expert på varans prishistorik, tillgång, efterfrågan etc etc medans köparen kan vara vem som helst och kan skylla ifrån sig med något så enkelt som att "jag tycker inte det är uppenbart fel!"

Tror det är därför det är så svårt att komma vidare i dessa frågor då begreppet är luddigt från första början och kan nyttjas av båda parterna till sin fördel. Kudos till de som orkar dra det med ARN, personligen skulle det ta för mycket av min energi och jag går gladeligen vidare i livet med inställningen att det inte är en konsuments rättighet att få köpa varor för felaktigt satta priser (hur det än må vara hänt).

Ibland fullföljer ÅF ordrar med felsatta priser, ibland inte. De är företag som också måste "överleva" (de sysslar inte med välgörenhet), och är man inte nöjd med deras beslut kan man då antingen dra det vidare med ARN, bojkotta butiken eller acceptera deras misstag.

Absolut, så är det ju dock typiskt i lagstiftning, det finns tolkningsutrymme helt avsiktligt. Exakta formuleringar skapar ju ofta ännu större problem, de bjuder verkligen in till att jaga kryphål.
Sedan finns det ju i bästa fall prejudikat som kan vägleda hur man brukar tolka situationen.

I en tvist kommer förstås båda sidor att argumentera för sin tolkning och sin sak, det finns det nog inte så mycket att göra åt på den mer generella nivån.

Om man ser det mer ut ett konsumenträttsligt perspektiv så är ju ARN ändå en genväg för att underlätta för konsumenten, och seriösa butiker följer ju i regel deras rekommendationer utan att det krävs en rättsprocess, vilket ju är det "riktiga" sättet att få frågan besvarad med ett tvingande resultat.

Problemet som hela trådens existens anspelar på (som jag tolkar den åtminstone) är väl att det känns som att butiker ibland tänjer väl mycket på gränserna i sin tolkning av situationen; ibland ter det sig verkligen som att de bara försöker utnyttja att de flesta kunderna inte kommer orka tjafsa även om de nästan garanterat skulle få rätt.

Min syn är att det nog ändå är nyttigt även för butikerna (mer långsiktigt då) med fler ARN-ärenden, för det känns som att trenden av tänjande på gränserna om vad som är "uppenbart fel" finns där och den är kass på alla sätt, utom då att butiken sparar en slant för stunden men då i utbyte mot att gräva vidare på sin egen grav.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Absolut, så är det ju dock typiskt i lagstiftning, det finns tolkningsutrymme helt avsiktligt. Exakta formuleringar skapar ju ofta ännu större problem, de bjuder verkligen in till att jaga kryphål.
Sedan finns det ju i bästa fall prejudikat som kan vägleda hur man brukar tolka situationen.

I en tvist kommer förstås båda sidor att argumentera för sin tolkning och sin sak, det finns det nog inte så mycket att göra åt på den mer generella nivån.

Om man ser det mer ut ett konsumenträttsligt perspektiv så är ju ARN ändå en genväg för att underlätta för konsumenten, och seriösa butiker följer ju i regel deras rekommendationer utan att det krävs en rättsprocess, vilket ju är det "riktiga" sättet att få frågan besvarad med ett tvingande resultat.

Problemet som hela trådens existens anspelar på (som jag tolkar den åtminstone) är väl att det känns som att butiker ibland tänjer väl mycket på gränserna i sin tolkning av situationen; ibland ter det sig verkligen som att de bara försöker utnyttja att de flesta kunderna inte kommer orka tjafsa även om de nästan garanterat skulle få rätt.

Min syn är att det nog ändå är nyttigt även för butikerna (mer långsiktigt då) med fler ARN-ärenden, för det känns som att trenden av tänjande på gränserna om vad som är "uppenbart fel" finns där och den är kass på alla sätt, utom då att butiken sparar en slant för stunden men då i utbyte mot att gräva vidare på sin egen grav.

Men hur menar du att butikerna utnyttjar kundernas "snällhet" i detta fallet? Tror du de lockar till sig mer kunder genom att ha ett pris som de inte kan leverera produkten för och därmed en massa inställda ordrar och missnöjda kunder?

Tyvärr är det ju så att man behöver ta hänsyn till konkurrenternas priser om man ska vara konkurrenskraftig idag, och det enda rimliga sättet att göra det (om man har ett stort utbud) är att ha någon form av automatisk prissättning. Sen är ju (all) mjukvara buggig och denna lär inte ha högre kvalitetskrav än någon annan, och då får man ibland felaktiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men hur menar du att butikerna utnyttjar kundernas "snällhet" i detta fallet? Tror du de lockar till sig mer kunder genom att ha ett pris som de inte kan leverera produkten för och därmed en massa inställda ordrar och missnöjda kunder?

Tyvärr är det ju så att man behöver ta hänsyn till konkurrenternas priser om man ska vara konkurrenskraftig idag, och det enda rimliga sättet att göra det (om man har ett stort utbud) är att ha någon form av automatisk prissättning. Sen är ju (all) mjukvara buggig och denna lär inte ha högre kvalitetskrav än någon annan, och då får man ibland felaktiga priser.

Nej, jag tror de gör uppriktiga misstag.
Själva frågan är ju om misstaget är ett så stort prisfel att det verkligen är uppenbart, och att de därmed har lagligt stöd för att ställa in ordern. Ofta inte, men de gör det ändå och lutar sig mot att de flesta köparna inte kommer orka driva frågan vidare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Media Markt råkade ju sälja ut lite OLED LGs till sjuka priser, vi som lyckades beställa fick våra produkter.

Men hade de annullerat ordern hade jag accepterat det utan att bråka, då det var uppenbart i mina ögon att priset var fel.

Tycker det är onödigt att bråka om 1000 kr rabatt bara för att, en annan sak om man faktiskt förlorar något på att de tar bort ens order. Men att ha rätt för sakens skull är overkill i mina ögon och genererar bara a$$hole-poäng

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem

Sätter man fel pris på en vara och annonserar den och inte levererar bryter man mort marknadsföringslagen

Marknadsföringslag (2008:486)
Förbud mot vilseledande marknadsföring
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.
Första stycket gäller särskilt framställningar som rör...
4. produktens pris

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det är kanske inte lika vanligt att klaga på problemet med den infallsvinkeln för jag har aldrig läst att nån tar det till Patent- och marknadsdomstolen utan folk klagar till ARN för att de inte fått köpa till annonserat pris snarare än att klaga på prisinformationen i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har nu fått svar på mitt senaste mail till power.se där de klargör att de står fast vid sin tolkning att priset var "uppenbart felaktigt". I mitt fall hade jag i en separat order samma kväll även beställt tillbehör som nu var oanvändbara då dom inte ville fullfölja köpet av konsolen. Min specifika situation väljer de också att inte ta hänsyn till. Väldigt tråkigt.

Om vi på en av sveriges största tekniksidor sitter och bråkar om priset var "uppenbart felaktigt" eller ej säger ju något om hur liten chans en "normal" kund skulle ha att se denna, "teoretiska", uppenbart felaktiga prissättning. Jag tycker detta får sätta punkt för mitt engagemang i frågan. Det blir inte ARN, det blir förlikning. Hela den här händelsen kommer i mitt fall att få större konsekvenser än en anmälan till ARN. Vi teknikintresserade är familj och vänners tech-gurus: när någon frågar om power.se så kommer det inte bli en rekommendation från min sida. Inte heller några fler beställningar. Detta är straff nog. Jag hoppas att företaget förstår att en klar majoritet har handlat i god tro och utan onda insikter. När man handlar utifrån de förutsättningarna och får sin order avbruten så får det konsekvenser som är svåra att överblicka i form av förlust. Hoppas att företaget ändrar internt så att deras "prisrobot" inte kontinuerligt i framtiden gör samma misstag och att fler blir drabbade. Om detta händer och du ser detta inlägg skicka gärna PM så hjälper jag dig att anmäla och driva ärendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Nej, jag tror de gör uppriktiga misstag.
Själva frågan är ju om misstaget är ett så stort prisfel att det verkligen är uppenbart, och att de därmed har lagligt stöd för att ställa in ordern. Ofta inte, men de gör det ändå och lutar sig mot att de flesta köparna inte kommer orka driva frågan vidare.

Ja det är klart. Men det är inte vad de önskar göra liksom, de hade hellre haft en prisrobot som aldrig gör misstag, det hade hjälpt deras business, och felaktiga priser är dåligt för dem. Det betyder inte att de får ställa in beställningar hur de vill förstås, men om det är en del av köpvillkoren så är det, och huruvida den stora mängden tillflockande kunder bara råkade av en händelse bestämma sig för att köpa en XBox just idag från just denna butik och inte för att priset var väldigt lågt spelar liksom ingen roll.

Sen tycker jag det blir lite fånigt att så många här är så "upprörda", självklart var priset om inte uppenbart felaktigt så i varje fall väldigt bra, annars hade ni ju inte gjort någon beställning liksom. Priset var väldigt lågt, speciellt för att inte vara någon form av kampanjvara, och ni tog en chansning helt enkelt. Chansningen verkade ju betala sig, om ni får presentkort och grejer, så varför denna upprörda ton liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är klart. Men det är inte vad de önskar göra liksom, de hade hellre haft en prisrobot som aldrig gör misstag, det hade hjälpt deras business, och felaktiga priser är dåligt för dem. Det betyder inte att de får ställa in beställningar hur de vill förstås, men om det är en del av köpvillkoren så är det, och huruvida den stora mängden tillflockande kunder bara råkade av en händelse bestämma sig för att köpa en XBox just idag från just denna butik och inte för att priset var väldigt lågt spelar liksom ingen roll.

Sen tycker jag det blir lite fånigt att så många här är så "upprörda", självklart var priset om inte uppenbart felaktigt så i varje fall väldigt bra, annars hade ni ju inte gjort någon beställning liksom. Priset var väldigt lågt, speciellt för att inte vara någon form av kampanjvara, och ni tog en chansning helt enkelt. Chansningen verkade ju betala sig, om ni får presentkort och grejer, så varför denna upprörda ton liksom?

Jag tycker att det är viktigt att försvara våra konsumentlagar och nyttja de som det är avsett. Konkurrensen är stenhård bland butikerna idag. Power.se fick väldigt mycket uppmärksamhet pga av kampanjen. Det finns inget krav på att det ska stå rea/kampanj/superduperpris för att ett pris ska gälla. Hur svårt ska det vara att förstå? Sätter man ett pris på hemsidan och enligt konstens alla regler så är det som gäller. Du valde inte att bemöta mitt tidigare inlägg att Xbox Series S säljs för under det rekommenderade priset. Faktum är att vi får sätta vilka priser vi vill i Sverige. Sen att Apple eller någon annan straffar en, det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Jag har nu fått svar på mitt senaste mail till power.se där de klargör att de står fast vid sin tolkning att priset var "uppenbart felaktigt". I mitt fall hade jag i en separat order samma kväll även beställt tillbehör som nu var oanvändbara då dom inte ville fullfölja köpet av konsolen. Min specifika situation väljer de också att inte ta hänsyn till. Väldigt tråkigt.

Om vi på en av sveriges största tekniksidor sitter och bråkar om priset var "uppenbart felaktigt" eller ej säger ju något om hur liten chans en "normal" kund skulle ha att se denna, "teoretiska", uppenbart felaktiga prissättning. Jag tycker detta får sätta punkt för mitt engagemang i frågan. Det blir inte ARN, det blir förlikning. Hela den här händelsen kommer i mitt fall att få större konsekvenser än en anmälan till ARN. Vi teknikintresserade är familj och vänners tech-gurus: när någon frågar om power.se så kommer det inte bli en rekommendation från min sida. Inte heller några fler beställningar. Detta är straff nog. Jag hoppas att företaget förstår att en klar majoritet har handlat i god tro och utan onda insikter. När man handlar utifrån de förutsättningarna och får sin order avbruten så får det konsekvenser som är svåra att överblicka i form av förlust. Hoppas att företaget ändrar internt så att deras "prisrobot" inte kontinuerligt i framtiden gör samma misstag och att fler blir drabbade. Om detta händer och du ser detta inlägg skicka gärna PM så hjälper jag dig att anmäla och driva ärendet.

Vad blev det för förlikning? Anmäla till ARN och sen får kvarnen mala. Tror inte att ett så stort bolag som power.se vill hamna på råd och röns svarta lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vad blev det för förlikning? Anmäla till ARN och sen får kvarnen mala. Tror inte att ett så stort bolag som power.se vill hamna på råd och röns svarta lista.

Telia är på den listan så jag menar de flesta bryr sig inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Problemet är inte "uppenbara prisfel" utan folk som av någon oförståelig anledning känner att de MÅSTE få hem produkten till det utsatta priset om det så kräver att de hoppar jämfota på lego. Om energin som lagts på att bråka i telefon på den handfallna kundtjänsten istället fokuserats på ett par timmar övertid så hade man kunnat köpa (ofta) saken för ordinarie pris.

Har själv chansat på någon uppenbar felsättning och inte bröt jag ihop när orden avbröts.

Det är pinsamt och för utomstående ser Sweclockers ut som ett dagis för vuxenbebisar.