Bra priser eller bara bedrägligt?

Permalänk
Medlem

Bra priser eller bara bedrägligt?

Hej,

Ser att ni erbjuder bland annat följande produkt till vad som synes vara ett riktigt bra pris under era "Intel Gamer Days" erbjudanden: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver

Tittar man på Prisjakts historik så har ni sänkt priset ett flertal gånger från lanseringspriset på 4199:- den 13 juli detta året. Dessutom höjde ni priset före denna kampanj.

Dvs prissänkningen är inte så markant som ni vill få det att framstå. Jag är ingen expert på lagar heller men för en lekman som mig så tycks ni även bryta mot Prisinformationslagen:

Den nya regeln om prissänkningar som nu införs innebär att när ett företag erbjuder en produkt till ett reducerat pris ska det tidigare lägsta pris som tillämpats för produkten under de senaste 30 dagarna anges vid produkten och i samband med prissänkningen. Detta tidigare lägsta pris ska alltså framgå som ett referenspris i samband med att en prissänkning presenteras – istället för såsom ofta sker idag att jämförelse sker med ett högre ”ordinarie pris” eller liknande.

Jag har handlat hos er tidigare och kommer sannolikt fortsätta att göra det. Men sådant här beteende oavsett om det handlar om slarv eller avsiktligt bedrägligt beteende, får er att framstå som mindre seriösa.

Mvh

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kibatronic:

Hej,

Ser att ni erbjuder bland annat följande produkt till vad som synes vara ett riktigt bra pris under era "Intel Gamer Days" erbjudanden: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver

https://i.imgur.com/IBWJ1kL.png

Tittar man på Prisjakts historik så har ni sänkt priset ett flertal gånger från lanseringspriset på 4199:- den 13 juli detta året. Dessutom höjde ni priset före denna kampanj.

https://i.imgur.com/El1LhcU.png

Dvs prissänkningen är inte så markant som ni vill få det att framstå. Jag är ingen expert på lagar heller men för en lekman som mig så tycks ni även bryta mot Prisinformationslagen:

Den nya regeln om prissänkningar som nu införs innebär att när ett företag erbjuder en produkt till ett reducerat pris ska det tidigare lägsta pris som tillämpats för produkten under de senaste 30 dagarna anges vid produkten och i samband med prissänkningen. Detta tidigare lägsta pris ska alltså framgå som ett referenspris i samband med att en prissänkning presenteras – istället för såsom ofta sker idag att jämförelse sker med ett högre ”ordinarie pris” eller liknande.

Jag har handlat hos er tidigare och kommer sannolikt fortsätta att göra det. Men sådant här beteende oavsett om det handlar om slarv eller avsiktlikg bedrägligt beteende, får er att framstå som mindre seriösa.

Mvh

Prisinformationslagen 2022 träder i kraft 1 september i år.

Det är sjukt junk att göra såhär, men det har varit standardoperandi såvida inte konsumenter anmäler butikerna.

Hoppas nya lagen städar upp marknaden lite från skit som detta. Annars får man rösta med plånboken.

@kibatronic inte säker på att Inet läser kontinuerligt i detta underforum men om vi taggar in dem så brukar de dyka upp. @inet.

Jag ser dock ingen direkt fråga ställd till åf?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inet

Hej @kibatronic,

Ursäkta det sena svaret, har tyvärr missat att du skrivit.
Naturligtvis har du rätt i att tidigare priset skulle uppdaterats.
Det är ett misstag utav oss, vi har haft en helt del kampanjer igång nu och har helt enkelt missat att uppdatera det tidigare priset på produkten.
Mänskligt fel, men bra att du gör oss uppmärksam på det!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Tack för svaret @inet, det verkar som att den där mänskliga faktorn fortfarande strular till det. Nästan som att den är satt i system:

https://www.inet.se/produkt/6102295/asus-rog-falchion-65-mx-b...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5731501#statistics

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Det är verkligen uselt. Det är ju också självklart att även Inet pysslar med sånt här. Det borde inte överraska en, men det känns ändå lite mer bittert då än om det vore någon annan e-handlare som var igång. Egentligen säger det väl mest om min små-idoliserande bild av företaget, men utfallet blir ändå detsamma. Ids inte leta fram den där "chosen one"-meme-bilden på Ewan McGregor från typ Star Wars, men lite så känns det.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är verkligen uselt. Det är ju också självklart att även Inet pysslar med sånt här. Det borde inte överraska en, men det känns ändå lite mer bittert då än om det vore någon annan e-handlare som var igång. Egentligen säger det väl mest om min små-idoliserande bild av företaget, men utfallet blir ändå detsamma. Ids inte leta fram den där "chosen one"-meme-bilden på Ewan McGregor från typ Star Wars, men lite så känns det.

Jag förstår var du vill komma. Samtidigt så är det i ditt intresse som kund att göra läxan innan ett köp. Exempelvis ifrågasätta summorna som streckats över och ersatts med ett betydande lägre värde. Pröva dvs alltid informationen innan köp.

Givetvis anspelar detta spontant mot ett försämrat förtroende mellan mig som kund och dem som företag. Men brister har vi alla, så det är dumt att omedelbart börja prassla med folie pga kanske vår alltför långarmade kvicka slutsats. Påtala istället det som stör med en argumentation, dra sedan en slutsats om något händer/inget händer.

Permalänk
Inet
Skrivet av kibatronic:

Tack för svaret @inet, det verkar som att den där mänskliga faktorn fortfarande strular till det. Nästan som att den är satt i system:

https://www.inet.se/produkt/6102295/asus-rog-falchion-65-mx-b...
https://i.imgur.com/5ONaehY.png

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5731501#statistics
https://i.imgur.com/OTOjubc.png

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är verkligen uselt. Det är ju också självklart att även Inet pysslar med sånt här. Det borde inte överraska en, men det känns ändå lite mer bittert då än om det vore någon annan e-handlare som var igång. Egentligen säger det väl mest om min små-idoliserande bild av företaget, men utfallet blir ändå detsamma. Ids inte leta fram den där "chosen one"-meme-bilden på Ewan McGregor från typ Star Wars, men lite så känns det.

Hej igen, bra att du skriver!

Det där såg ju inte bra ut och tyvärr har vi inte bättre ursäkt än att det är slarv från vår sida. Vi har inga prisrobotar och sköter alla prisändringar manuellt - så med 10 000+-produkter, ett år med extra mycket kampanjer och inga interna stöd för att hjälpa oss ha koll så blir det tyvärr att vi gör misstag till och från.

Har tagit upp det här med inköpsavdelningen och vi har justerat både kampanjpriset och det tidigarepriset på denna aktuella produkten.

Uppskattar genuint att ni säger till och ser ni fler exempel så bara skicka till oss. Vi ska självklart följa alla lagar och regler. Finns väldigt lite för oss att vinna på att mörka eller köra med fulspel.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Hej igen @Inet,

Ni verkar ha ett problem med hur produkterna prissätts. Vad anledningen till det är kan jag bara spekulera i, och det ska man inte göra. Jag har ej granskat alla era produkter utan endast bara tagit första bästa "deal" från en kampanj. Detta betyder att jag kan ha haft tur och råkat hitta en med tvivelaktig prissättning, då jag inte kontrollerat alla produkter. Det borde kanske ni göra...

Naturligtvis passade jag på att kolla er "Lövly" kampanj innan jag skrev detta inlägget och hittade ett kraftigt rabatterat grafikkort.

https://inet.se/produkt/5412432/asus-geforce-rtx-3070-8gb-dua...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5809765#statistics

Fixade länken till grafikkortet
Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Ouch

Permalänk
Medlem

Nu är säkert inte inet ensamma om det här, men det är ett jäkla otyg och som någon skrev ovan är det till och med ett lagbrott sedan 1 september så rimligen borde det utgå en marknadsstöringsavgift om någon ids anmäla (nu hoppas jag inte det, men det duger inte att skylla på "mänskliga faktorn" hur länge som helst).

7 a § /Träder i kraft I:2022-09-01/ Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges.

Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges.

Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Lag (2022:654).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag gillar de få sidor som listar "lägsta priset senaste 30 dagarna" på sina produktsidor.
De är betydligt mer transparanta än sådant här trams.

Och eftersom det nu är ett lagbrott är det sjukt att de fortsätter göra sådana här bluff sänkningar/erbjudande.

Permalänk
Medlem

@kibatronic kudos till dig som synar bluffen!
Gillar Inet som butik, bra service och allt de man letar efter men detta är inte OK.
Kan förstå olika inköpspriser per batch om så är fallet @inet ?

Permalänk
Medlem

Det är ju också extremt tydligt att @Inet 2-3 dagar innan en kampanj höjer priset till "intro pris", för att sedan sänka till "kampanj pris".

Borde verkligen bryta mot nya regelverket, men framförallt är jag lite besviken då jag alltid trott/tyckt rätt gott om inet, och är den butik jag först väljer att leta efter mina köp hos.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt synd att bedrägeri av denna sorten inte är kriminellt i Sverige.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är ju också extremt tydligt att @Inet 2-3 dagar innan en kampanj höjer priset till "intro pris", för att sedan sänka till "kampanj pris".

Borde verkligen bryta mot nya regelverket, men framförallt är jag lite besviken då jag alltid trott/tyckt rätt gott om inet, och är den butik jag först väljer att leta efter mina köp hos.

Kanske lämpar sig med att göra en anmälan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Den där prisrockaden är uppenbart medveten. Man ska hata slumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Nu är säkert inte inet ensamma om det här, men det är ett jäkla otyg och som någon skrev ovan är det till och med ett lagbrott sedan 1 september så rimligen borde det utgå en marknadsstöringsavgift om någon ids anmäla (nu hoppas jag inte det, men det duger inte att skylla på "mänskliga faktorn" hur länge som helst).

7 a § /Träder i kraft I:2022-09-01/ Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges.

Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges.

Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Lag (2022:654).

Med de där betydande orden så https://www.inet.se/produkt/6102793/iqunix-f96-joker-wireless... är ju det där tangentbordets prisuppgifter felaktiga.

iQunix F96 Joker m fl. var tidigare inkluderad i "back 2 school"-svängen med precis samma pris, vilket avslutades för inte så många dagar sedan. Dvs 1889:- är vad den kostat rabatterat som minst, under de senaste 30 dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Det där såg ju inte bra ut och tyvärr har vi inte bättre ursäkt än att det är slarv från vår sida. Vi har inga prisrobotar och sköter alla prisändringar manuellt - så med 10 000+-produkter, ett år med extra mycket kampanjer och inga interna stöd för att hjälpa oss ha koll så blir det tyvärr att vi gör misstag till och från.

Att inte uppdatera det tidigare priset automatiskt känns ju som ett konstigt val ekonomiskt sett, det måste ju innebära mycket merarbete. (Ni bör ju ha tillgång till era tidigare priser på en produkt.) Såvida inte ni anser att det är ekonomiskt fördelaktigt att de tidigare priserna inte alltid hänger med?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Bedrövligt men personligen går jag dock bara på vad produkten faktiskt kostar och jämför med andra försäljare.

Vad försäljare har streckat över som gammalt pris skiter jag i.

Permalänk
Medlem

Lite OT: en tanke som slog mig är att kampanjer som specificka Sweclockersrabatter från Komplett, Inet och säkert andra, också borde ha en inverkan på vilket lägsta pris som tillämpats de senaste 30 dagarna - även om det tillämpats till en begränsad skara (dvs Sweclockare).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johanandersson:

Det är väldigt synd att bedrägeri av denna sorten inte är kriminellt i Sverige.

Det är numera förenat med vite på upp till 4% av företagets omsättning om missbruk anses ha begått.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är numera förenat med vite på upp till 4% av företagets omsättning om missbruk anses ha begått.

Det blir väldigt mycket, särskilt för datorbutiker som inte har särskilt stora marginaler som det är.

Man får väl bara hoppas att Inet fixar detta innan det är för sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad försäljare har streckat över som gammalt pris skiter jag i.

Kul att du inte påverkas men det fungerar på de flesta vanliga dödliga och det är fortfarande falsk marknadsföring oavsett.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är numera förenat med vite på upp till 4% av företagets omsättning om missbruk anses ha begått.

Shit. Någon som åkt på det ännu?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen ut att ske systematiskt. Alltid likadant att de höjer dagen innan en rea/rabatt ska äga rum. Tragiskt att säljare kan hålla på så här, till och med efter en lagändring.

Jag kommer definitivt börja kolla sånt här inför köp alltid och lika definitivt anmäla dirr om jag ser att fulspel begås.
Trist hursomhelst, tappar förtroende pga detta for sure.
Inet ni borde ju ASAP ta ett rejält snack deluxe med er avdelning som jobbar med marknadsföring. Typiskt säljar-personer att försöka fula sig såhär oavsett bransch. Särskilt när provision eller löneök baseras på sådana här fulknep måste ni som arbetsgivare hårt sätta ner foten om ni inte ska tappa anseende eller åka på viten. Varsegod för tipset!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frong:

Shit. Någon som åkt på det ännu?

Nej, lagen har ju bara varit i skarpt läge i mindre än tre veckor. Tror inte det finns en enda process som dragit igång än.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Kul att du inte påverkas men det fungerar på de flesta vanliga dödliga och det är fortfarande falsk marknadsföring oavsett.

Definitivt, därför skrev jag också att det är bedrövligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Inet, tycker detta behövs skötas bättre och följa våra lagar. Jag antar att utvecklarna jobbar febrilt med att ta fram ett verktyg till inköparna som sköter prissättningen på nätet?

11 September är mindre än 30 dagar sen...

Detta var verkligen första bästa produkt jag tittade på.
(Sedan har produkten faktiskt varit på rea de senaste 55 dagarna undantaget två....)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vid såna här tillfällen sörjer jag att jag inte kan koda. Annars hade jag gjort en grej som läser av alla priser på alla produkter i webbutiker och för statistik, datum för datum, och sen kan flagga för misstänkta prisförändringar. Kanske också känna av om det står "sänkt pris", "rea" eller liknande ord på produktsidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har kollat, de flesta produkterna är ändå ok bland de jag kollat på.
Men här är en till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin