Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Produkt: LG OLED42C2
Länk: https://www.lg.com/se/tv/lg-oled42c26lb
Kategori: TV
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003056
Pris: 10884kr

Då var det återigen dags för LG att sprida TV-glädje till folket. Med koden BENI22_HÖST kan du, just du, få köpa kvalitets-TV till resonabla priser. Tipset ovan gäller 42'' men det finns ytterligare modeller, se nedan. Det finns även lite mer rabatt (några hundra på denna modell) om man blir medlem på LG hemsida. Då vi börjar närma oss black friday så är det inte säkert att dessa priser är riktigt lika bra, relativa sätt, som de var i våras. Men för att vara årets modeller och att vi fortfarande är i september, så känns det helt ok. Men priserna kommer sjunka ytterligare i november så kan du vänta, gör det.

Vilkoren gäller:
OLED48C25LB.AEU
OLED55C25LB.AEU
OLED65C25LB.AEU
OLED77C25LB.AEU
OLED48C26LB.AEU
OLED42C26LB.AEU
OLED83C26LA.AEU
OLED77C26LD.AEU
OLED65C26LD.AEU
OLED55C26LD.AEU

Från fyndtråden! 29 393SEK för en 77" C2 tycker jag är ett relativt attraktivt pris för att vara över 2 månader från Black Friday!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Från fyndtråden! 29 393SEK för en 77" C2 tycker jag är ett relativt attraktivt pris för att vara över 2 månader från Black Friday!

själv gav jag 28.8k i juni för 77C2 via Benify.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

själv gav jag 28.8k i juni för 77C2 via Benify.

2% billigare är inte så stor skillnad, coolt dock att det fanns så bra priser så tidigt

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni några gissningar på pris för C2 vid Black Friday?
Att den är så extremt mycket dyrare än C1 just nu oroar mig, och C1 håller ju på att ta slut i butikerna. Samtidigt har C2 många små fördelar här och var enligt de många tester jag kollat (ffa RTINGS och HDTVTest), så jag skulle gärna köpa den.

I dagsläget är det 10990 vs 18990 kr som gäller.
Kollar man historiskt så kostade C1 bara 13-14k i mitten av September 2021. Hade den legat på 18k där också hade det ju känts klart bättre inför årets rea.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vi har ju skyhög inflation, svag krona höga halvledarpriser så priserna lär ju ligga högre. Är det något specifikt du vill åt med c2 som inte c1 har? C3 kommer ju släppas så ha det senaste varar ju inte länge

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har ni några gissningar på pris för C2 vid Black Friday?
Att den är så extremt mycket dyrare än C1 just nu oroar mig, och C1 håller ju på att ta slut i butikerna. Samtidigt har C2 många små fördelar här och var enligt de många tester jag kollat (ffa RTINGS och HDTVTest), så jag skulle gärna köpa den.

I dagsläget är det 10990 vs 18990 kr som gäller.
Kollar man historiskt så kostade C1 bara 13-14k i mitten av September 2021. Hade den legat på 18k där också hade det ju känts klart bättre inför årets rea.

Helt normalt prismönster innan Black Friday / Week för 2022-modellerna. Förvånad att C1 ens finns kvar längre.

Svårt att backtracka prishistoriken per butik. Kan vara tillfälliga prissänkningar av skojarbutiker såsom Rdebutik.se
Vill du köpa en 55C2 idag så kan jag tipsa om att köpa den hos LG direkt och använda nedan kod:
https://www.lg.com/se/oled-tv

BENI22_HÖST

55C2 = 14,694kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Vi har ju skyhög inflation, svag krona höga halvledarpriser så priserna lär ju ligga högre. Är det något specifikt du vill åt med c2 som inte c1 har? C3 kommer ju släppas så ha det senaste varar ju inte länge

Jo, så är det ju tyvärr.

Några av skillnaderna som tycks gälla är ju högre ljusnivåer, bättre kalibrering out-of-the-box (om man inte själv kör riktig kalibrering då), bättre interpolation (vilket jag faktiskt bryr mig rätt mycket om). Potentiellt bättre på gradients, lite snabbare interface. Som sagt, många mindre grejer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har ni några gissningar på pris för C2 vid Black Friday?
Att den är så extremt mycket dyrare än C1 just nu oroar mig, och C1 håller ju på att ta slut i butikerna. Samtidigt har C2 många små fördelar här och var enligt de många tester jag kollat (ffa RTINGS och HDTVTest), så jag skulle gärna köpa den.

I dagsläget är det 10990 vs 18990 kr som gäller.
Kollar man historiskt så kostade C1 bara 13-14k i mitten av September 2021. Hade den legat på 18k där också hade det ju känts klart bättre inför årets rea.

Kolla i dagens fynd tråden, skriver man benify_höst (eller något sånt) är det redan nu 30% rabatt (eller något sånt), så den går att få billigare än 19k (edit: ser nu att jag inte var först på bollen)

Vad jag sett i tester är det väl ganska marginella skillnader mellan c1/c2, vad är det du fastnat för?

Min gissning är att BF-priserna blir liknande de som varit med benify hela sommaren, ca 13-14k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, så är det ju tyvärr.

Några av skillnaderna som tycks gälla är ju högre ljusnivåer, bättre kalibrering out-of-the-box (om man inte själv kör riktig kalibrering då), bättre interpolation (vilket jag faktiskt bryr mig rätt mycket om). Potentiellt bättre på gradients, lite snabbare interface. Som sagt, många mindre grejer.

Marginellt högre ljusnivåer. Problem med rosa tint pga antireflexfilter, marginellt bättre kalibrering. Inget bfi läge är ju faktiskt inte bara plus

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Marginellt högre ljusnivåer. Problem med rosa tint pga antireflexfilter, marginellt bättre kalibrering. Inget bfi läge är ju faktiskt inte bara plus

Nej, sen så verkar det vara skillnad på hur den växlar mellan låg och hög APL också, där C2 är mer tvärt/aggressiv vilket kan vara en nackdel i min åsikt.

Just nu lutar det mer åt C1 ändå då de flesta fördelarna för C2 går att ignorera för mig. T ex så blir högre maxljusnivå blir mindre relevant om man ändå har mörkt rum och drar ner ljusstyrkan, kalibrering kan jag fixa (för långt mindre än typ 3700 kr!) om jag vill det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, sen så verkar det vara skillnad på hur den växlar mellan låg och hög APL också, där C2 är mer tvärt/aggressiv vilket kan vara en nackdel i min åsikt.

Just nu lutar det mer åt C1 ändå då de flesta fördelarna för C2 går att ignorera för mig. T ex så blir högre maxljusnivå blir mindre relevant om man ändå har mörkt rum och drar ner ljusstyrkan, kalibrering kan jag fixa (för långt mindre än typ 3700 kr!) om jag vill det.

Min erfarenhet är att skillnaden mellan årsmodellerna i praktiken är väldigt liten. Så pass att du i princip behöver ha dem sida vid sida och köra samma material för att i bästa fall kunna märka någon skillnad.

Gällande kalibreringen från fabrik på C1 skulle jag inte oroa mig speciellt mycket. Det snackas en del om LG siktat på en alternativ vitpunkt på C1, eventuellt för att minska den upplevda rosa tonen vissa upplever. Därav rtngs resultat när de mätte upp deras exemplar.

Du kommer bli nöjd oavsett!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder en lightbar på sin c2? Läste inte för länge sedan någon här som lyckades få ett par märken efter några dagar med en lightbar. Något ni märkt av ?

Permalänk
Medlem

Hej är det någon som vet vad är skillnaden mellan dessa två modeller som finns på LG hemsida?

OLED77C25LB.AEU & OLED77C26LD.AEU

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Hej är det någon som vet vad är skillnaden mellan dessa två modeller som finns på LG hemsida?

OLED77C25LB.AEU & OLED77C26LD.AEU

Vissa små detaljer, vanligen färgen på baksidan och kanske någon extra funktion som ett ljudformat eller så

Exempel från förr:
https://www.avforums.com/threads/lg65cx5lb-vs-6la.2319713/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Min erfarenhet är att skillnaden mellan årsmodellerna i praktiken är väldigt liten. Så pass att du i princip behöver ha dem sida vid sida och köra samma material för att i bästa fall kunna märka någon skillnad.

Gällande kalibreringen från fabrik på C1 skulle jag inte oroa mig speciellt mycket. Det snackas en del om LG siktat på en alternativ vitpunkt på C1, eventuellt för att minska den upplevda rosa tonen vissa upplever. Därav rtngs resultat när de mätte upp deras exemplar.

Du kommer bli nöjd oavsett!

Skulle nog inte säga att det är någon kalibrering att tala om från fabrik och antar/hoppas att Rtings faktiskt gjorde en riktig kalibrering innan sitt test. Med det sagt är jag själv inte någon fan av kalibrering, eller snarare, jag föredrar en bild som är wow snarare än korrekt

Det som väl kan bli intressant är konkurrensen från Samsungs paneler som inte tidigare funnits, och i vilken mån LG har mer att ge än vad dom så här långt levererat när dom i första hand konkurrerat med sig själva. Just nu är väl valet enkelt för alla som vill ha mer än 65" men förmodar att även det kommer ändras snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle nog inte säga att det är någon kalibrering att tala om från fabrik och antar/hoppas att Rtings faktiskt gjorde en riktig kalibrering innan sitt test. Med det sagt är jag själv inte någon fan av kalibrering, eller snarare, jag föredrar en bild som är wow snarare än korrekt

Det som väl kan bli intressant är konkurrensen från Samsungs paneler som inte tidigare funnits, och i vilken mån LG har mer att ge än vad dom så här långt levererat när dom i första hand konkurrerat med sig själva. Just nu är väl valet enkelt för alla som vill ha mer än 65" men förmodar att även det kommer ändras snart.

Alla LGs apparater kalibreras på löpande bandet i fabriken med väldigt dyr mätutrustning. Men det är bara ett fåtal punkter som kalibreras och därför finns det utrymme för förbättring. Gällande Rtings test så var det just fabrikskalibreringen som man anmärkte på för att vitpunkten var en annan än de förväntade sig. Alla modeller från 2018 och framåt går att kalibrera extremt exakt med 3DLUT. Men om du inte bryr dig om hur bilden var tänkt att ses av de som skapade den så är det bara att slå på Vivid/dynamic mode och mysa på

Det mest intressanta med QD-OLED är färgvolymen men det skulle behövas bättre SoCs för att dra nytta av panelen ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Alla LGs apparater kalibreras på löpande bandet i fabriken med väldigt dyr mätutrustning. Men det är bara ett fåtal punkter som kalibreras och därför finns det utrymme för förbättring. Gällande Rtings test så var det just fabrikskalibreringen som man anmärkte på för att vitpunkten var en annan än de förväntade sig. Alla modeller från 2018 och framåt går att kalibrera extremt exakt med 3DLUT. Men om du inte bryr dig om hur bilden var tänkt att ses av de som skapade den så är det bara att slå på Vivid/dynamic mode och mysa på

Det mest intressanta med QD-OLED är färgvolymen men det skulle behövas bättre SoCs för att dra nytta av panelen ordentligt.

Nu är jag som sagt ingen direkt som uppskattar kalibreringen och har därmed inte lagt något större energi på att sätta mig in i det hela, men det är inte så att du blandar ihop att man kontrollmäter så tillverkade paneler håller sig inom tillåtna toleranser med kalibrering panel per panel? Pre calibration kan ju tolkas både som "före kalibrering" och "förkalibrering".

Riktig kalibrering brukar väl dessutom göras först när panelen har iaf 100 timmars brinntid på sig, vilket jag förmodar inte händer på fabriken.

@laxpudding kanske har lite input på det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu är jag som sagt ingen direkt som uppskattar kalibreringen och har därmed inte lagt något större energi på att sätta mig in i det hela, men det är inte så att du blandar ihop att man kontrollmäter så tillverkade paneler håller sig inom tillåtna toleranser med kalibrering panel per panel? Pre calibration kan ju tolkas både som "före kalibrering" och "förkalibrering".

Riktig kalibrering brukar väl dessutom göras först när panelen har iaf 100 timmars brinntid på sig, vilket jag förmodar inte händer på fabriken.

@laxpudding kanske har lite input på det hela?

Nu börjar det bli OT men om du är intresserad av hur de ställs in på fabriken kan du läsa mer här: https://www.avsforum.com/threads/lg-oleds-3d-lut-profiling-us...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

Är väl mest semantik om man kallar det för en kalibrering i fabrik eller någon form av avancerad fabriksprofilering. Alla tillverkare gör något liknande och laddar upp någon form av färgkorrigering per apparater. En del laddar upp någon form av profil via serviceporten efter kanske tio mätningar. Andra likt LG går längre på de modeller där det lönar sig.

Tycker i alla fall LG:s OLED blir bättre och bättre för varje generation. Det gäller iofs alla tillverkare att det blir bättre och knasfärgerna är idag ovanliga även på bottenskrapsmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är väl mest semantik om man kallar det för en kalibrering i fabrik eller någon form av avancerad fabriksprofilering. Alla tillverkare gör något liknande och laddar upp någon form av färgkorrigering per apparater. En del laddar upp någon form av profil via serviceporten efter kanske tio mätningar. Andra likt LG går längre på de modeller där det lönar sig.

Tycker i alla fall LG:s OLED blir bättre och bättre för varje generation. Det gäller iofs alla tillverkare att det blir bättre och knasfärgerna är idag ovanliga även på bottenskrapsmodellerna.

Kanske är svårt att veta med säkerhet och även att ge ett definitivt svar till, men är det så att fabrikskalibreringen i sig blivit bättre eller kanske mer att tillverkningen blivit det med mindre felmarginaler till att börja med?

Jag antar att det är så att varje TV, iaf från midend och uppåt, tillverkas mot standarder med målet att komma så nära som möjligt utan att kostnaderna drar iväg allt för mycket. Och därmed att behovet av kalibrering borde vara direkt kopplat till variationerna mellan varje enhet så länge vi inte pratar professionell krav på korrekta färger osv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Kanske är svårt att veta med säkerhet och även att ge ett definitivt svar till, men är det så att fabrikskalibreringen i sig blivit bättre eller kanske mer att tillverkningen blivit det med mindre felmarginaler till att börja med?

Jag antar att det är så att varje TV, iaf från midend och uppåt, tillverkas mot standarder med målet att komma så nära som möjligt utan att kostnaderna drar iväg allt för mycket. Och därmed att behovet av kalibrering borde vara direkt kopplat till variationerna mellan varje enhet så länge vi inte pratar professionell krav på korrekta färger osv.

Det är framför allt mindre färgfel. Tillverkarna har generellt bättre lyckats med att tillämpa matematiken runt färger. Lyckas man som användare finna rätt kombinationer av inställningar kan till och med en Vestel-byggd TV få acceptabla färger på ett sätt som inte var möjligt för 5–10 år sedan.

Har tillverkarna inte koll på färgerna från början är det förgäves att ägna tid åt att försöka "fixa" dem med mätare oavsett om det är i fabrik eller kalibrering hemma.

Permalänk
Medlem

Bra tips för er som är ute efter 2022-modeller (B2) och inte orkar invänta BF!

Skrivet av Min:

Benify (https://www.benify.se/)(https://www.benifydealsprivat.se/) har en kampanj tillsammans med LG (https://www.lg.com/se) som ger 45 % rabatt på LG OLED B2-serien med rabattkod: BENI22_LGB2

Inloggade medlemmar får ytterligare lite lägre pris.

77" OLED77B26LA - 21559 kr
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77b26la
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003071

65" OLED65B26LA - 15630 kr
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65b26la
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993004

55" OLED55B26LA - 10779 kr
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled55b26la
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993003

Max 2 enheter per person
Löptid: 2022.10.18 - 2022.10.31
Erbjudandet kan inte kombineras med andra kampanjer eller rabatter
Kampanjmodeller: OLED55B26LA, OLED65B26LA, OLED77B26LA
Kan inte nyttjas i efterhand på redan genomförda beställningar.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra tips för er som är ute efter 2022-modeller (B2) och inte orkar invänta BF!

Jävligt sugen. Ser ut att vara bra pris. LG har väl satt ordinarie priset lite väl högt, jämfört med vanliga nätbutiker.

Behöver Tv till sovrummet och velar. Vad tror du priserna hamnar på kring BF? Vet att det spekuleras tidigare i tråden men behöver egentligen inte det senaste

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jävligt sugen. Ser ut att vara bra pris. LG har väl satt ordinarie priset lite väl högt, jämfört med vanliga nätbutiker.

Behöver Tv till sovrummet och velar. Vad tror du priserna hamnar på kring BF? Vet att det spekuleras tidigare i tråden men behöver egentligen inte det senaste

Prisbilden ser alltid ut så här på 2022-modellerna innan årets reacykel drar igång i samband med Black Friday / Week.
Behöver du en TV idag idag? Köp, annars avvakta någon månad. Oktober absolut sämsta månaden att köpa en ny TV av årets modeller på.

Vad priserna kommer landa på är mer osäkert.
Förra året såg vi 55B1 för 9990:-, 55C1 kostade på specialkampanj (tillfällig drive) 10 990:-, annars 11990:-.

65" C1 låg runt 17-18k vill jag minnas.
Nu är ovan priser på B-modellerna men klart bra priser. Med det sagt så är givetvis inte LG dummare än att de vill ha in lite pengar på kontot innan BF och reaperioden så räkna med liknande priser alt. ännu lägre vid kampanjer, tillfälliga "flash deals" etc.

Sedan vet vi alla vad 2022 burit med sig i form av skyhög inflation med mera. Om detta även kommer drabba TV-priserna? Sannolikt men vem vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Prisbilden ser alltid ut så här på 2022-modellerna innan årets reacykel drar igång i samband med Black Friday / Week.

Antar att du menar årets modell, men det är väl inte riktigt sant. Förra året var det stor skillnad.

Priset från prisjakt, räknar bort skräpaffärer

55" C2 idag: 16771 kr
55" C1 samma datum 2021: 12327 kr (rätt stabilt däromkring, inte bara nån rea en dag eller liknande)

55" B2 idag: 15490 kr
55" B1 samma datum 2021: 11490 kr, dock 9990 kr från och med 21 Okt

Tidigare år verkar det ha varit liknande priser dock

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Benify kör Halloween-special med 45% rabatt på alla B2-modeller på LG's hemsida.
Nu är LG's priser höga listpriser. Men, 45% ger rätt bra priser ändå:

Lite avrundat blir det:
55" 11K (15K på Webhallen)
65" 16K (23K på Webhallen)
77" 21K (27K på MediaMarkt)

Beställde 77", då billigaste B1 77" är 20K idag. Och, kan tänka mig att lägga lite mer för årets modell - och slippa vänta in sena November.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en C2 42" som datorskärm men mitt huvudsakliga område vid datorn består mest av surf/media och jobba hemifrån användningsområden typ excel/mail och vad jag läst så är det just dessa områden den presterar absolut sämst på och absolut bäst i spel, och spela gör jag väldigt sällan.
Ni som använder denna som datorskärm, hur upplever ni text generellt utanför spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag är lite sugen på en C2 42" som datorskärm men mitt huvudsakliga område vid datorn består mest av surf/media och jobba hemifrån användningsområden typ excel/mail och vad jag läst så är det just dessa områden den presterar absolut sämst på och absolut bäst i spel, och spela gör jag väldigt sällan.
Ni som använder denna som datorskärm, hur upplever ni text generellt utanför spel?

jag har aldrig använt någon oled som datorskärm utan bara som tv, men har läst en del artiklar och recensioner. precis som du säger så fungerar den ju bäst för spel eller mediauppspelning med rätt inställning på datorn och TVn. sen presterar den sämre på vanligt surfande (men fortfarande bra beroende på vad man jämför med). jag tror nog att du hade blivit nöjd med en c2 som datorskärm, men spontant känns det lite overkill för mest Excel/mail och surfande. lite som att köpa en sportbil och sen bara köra korta långsamma sträckor till butiken i närområdet.
det kommer fungera prima men det finns mer prisvärda alternativ .

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cosmo_k:

Jag är lite sugen på en C2 42" som datorskärm men mitt huvudsakliga område vid datorn består mest av surf/media och jobba hemifrån användningsområden typ excel/mail och vad jag läst så är det just dessa områden den presterar absolut sämst på och absolut bäst i spel, och spela gör jag väldigt sällan.
Ni som använder denna som datorskärm, hur upplever ni text generellt utanför spel?

Finns ett hyfsat utbud av stora LCD med 4K/40–43 tum som tar sig an den generella bildskärmsrollen på ett bättre sätt och för mindre kostnad än en OLED C2. Poängen med att använda C2:n till datorn är för upplevelsen, spelen, kontrasten och HDR-bilden som man inte riktigt kan få med någon motsvarande spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

jag har aldrig använt någon oled som datorskärm utan bara som tv, men har läst en del artiklar och recensioner. precis som du säger så fungerar den ju bäst för spel eller mediauppspelning med rätt inställning på datorn och TVn. sen presterar den sämre på vanligt surfande (men fortfarande bra beroende på vad man jämför med). jag tror nog att du hade blivit nöjd med en c2 som datorskärm, men spontant känns det lite overkill för mest Excel/mail och surfande. lite som att köpa en sportbil och sen bara köra korta långsamma sträckor till butiken i närområdet.
det kommer fungera prima men det finns mer prisvärda alternativ .

Det är definitivt overkill för vad jag tänkt använda skärmen till 95% av tiden, dock vill jag ha möjligheten att kunna spela 4k 120hz med grymt resultat dem andra 5% av tiden.

Nu är detta en LG Oled tråd men bör man kanske avvakta för att se vad Samsung har att komma med? Tänker på deras qd oled om dem börjar komma ner i storlekar.