EVGA slutar arbeta med NVIDIA och lägger ner sin GPU produktion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vet inte om jag skulle säga att EVGA varit "top of the line" de senaste åren. Tvärt om har de väl snarare haft fler kvalitetsproblem än en del av de andra tillverkarna. Deras FTW-serie av 1000-serien hade defekta VRM-komponenter, vilket de felaktigt (om man ska tro buildzoid) trodde var ett kylningsproblem. Deras kort i 3000-serien dog oftare av New World som jag tolkade. Vill minnas att det finns ytterligare exempel de senaste åren.

Kingpin-korten har naturligtvis varit väldigt påkostade och bra, men i övrigt är deras kort inget speciellt vad jag sett. I USA har de dock haft väldigt bra kundsupport, vilket gett dem ett bra rykte.

Hade ett RTX 2070 från EVGA som hade problem med överhettning och som till sist dog. Så det känns som EVGA har varit på väg nedåt i ett antal år nu och det verkar starta när de försökte konkurrera med andra tillverkare även i lägre segment.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ska man tro buildzoid handlar det inte om undermålig VRM-kylning utan snarare om defekta VRM-komponenter. Därmed spelar det ingen roll om du uppgraderat kylningen eller inte. Beskrivs under den första fem minuterna eller så i denna video:

https://youtu.be/XW7C3E5Xg1Q

Aldrig hört talas om faktiskt. Hade kortet själv i över 5år, sålde detta för ca 1 år sen och inte hört talas om att de skulle brunnit.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Och det är sjukt kortsiktigt tänkande från Nvidia. Vinstrekorden beror till en väldigt stor del på Crypto-boomen, men efterfrågan på grafikkort har sjunkit något extremt i takt med med Bitcoinkollapsen, och nu när Ethereum går över till proof-of-stake så kommer behovet där i praktiken upphöra helt. Nvidia kommer inte längre att ha dessa stora cryptofarms som kassakossor.

Det är många många f.d. cryptominers som lagt upp sina kort på andrahandsmarknaden, och tack vare det så är det överskott av grafikkort ute just nu. Priserna kommer att sjunka, och Nvidia kommer behöva anpassa sig efter det. Om Nvidia dessutom bränner broar med tillverkare så kommer deras framtid inte se så ljus ut på sikt.

Ja det är ju det jag menar. De har helt agerat på ett sätt som bara tar hänsyn till nästa kvartalsrapport. Men gissningsvis så planerar de väl att existera som företag längre än så, och då går det inte att ha det tankesättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Och det är sjukt kortsiktigt tänkande från Nvidia. Vinstrekorden beror till en väldigt stor del på Crypto-boomen, men efterfrågan på grafikkort har sjunkit något extremt i takt med med Bitcoinkollapsen, och nu när Ethereum går över till proof-of-stake så kommer behovet där i praktiken upphöra helt. Nvidia kommer inte längre att ha dessa stora cryptofarms som kassakossor.

Det är många många f.d. cryptominers som lagt upp sina kort på andrahandsmarknaden, och tack vare det så är det överskott av grafikkort ute just nu. Priserna kommer att sjunka, och Nvidia kommer behöva anpassa sig efter det. Om Nvidia dessutom bränner broar med tillverkare så kommer deras framtid inte se så ljus ut på sikt.

Det samma kan ju sägas om dessa tillverkare också då de har kunnat sälja sina kort till Miners, nu kan de inte det och tydligen tyckte EVGA inte att det var lönsamt att fortsätta, då vinsten blir för liten sett till hur den har varit innan. Sen att Nvidia KANSKE har valt att fortsätta med samma modell mot sina tillverkare som under "glansåren" sätter ju tillverkarna i en sits där de har en högre risk med lägre utdelning.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skall spåna lite eftersom det inte verkar framkommit egentligen vad som har hänt

EVGA utvecklar precision mjukvaran och det lär ju inte vara gratis. Man kan ju tänka sig att dom vill ha bättre villkor pga detta. Saken är väl den att Afterburner har mycket, mycket större marknadsandel, MSI bör kunna få en bättre deal med Nvidia pga av detta, och EVGA känner sig åsidosatta.

Har själv mycket svårt att tro att Precision/Afterburner hade någon nämnvärd inverkan på det som hänt.
Och just att EVGA valde att ta utvecklingen "in-house", till skillnad från MSI, har jag svårt att tro att någon utanför EVGA bryr sig sådär jättemycket om.

Bryr sig Nvidia öht nämnvärt om dessa mjukvarors existens? Oklart.
Och om något tror jag att just det skulle vara närmare problemet än marknadsandelar för mjukvarorna eller utvecklingskostnader, vilket väl är i linje med vad EVGA sagt; att Nvidia inte bryr sig särskilt om att samarbeta med sina partners.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Är det bara jag som tycker Nvidia borde göra en 3dfx?

Permalänk

Det här har säkert redan besvarats, men varför avslutar dom hela grafikkortsverksamheten och inte ansluter i ett nytt partnerskap med AMD? Grafikkort är ju liksom deras grej.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Konsolpleb 🕹

EVGA verkar sälja knappa 100 tusen grafikkort om året. Är nog lite väl ”meh” för att Nvidia ska bry sig ekonomiskt. Däremot kan det röra lite på anseendet i vissa insatta kretsar förstås - men även där rör det sig om en ganska liten del av kundbasen.

De säljer i grova drag 0,1-0,2 % av alla grafikkort. (Edit: Denna siffra är helt tokig inser jag, den räknar med igpu)

För referens:
Inet eller Webhallen är (ekonomiskt) betydligt större företag än EVGA till exempel. Som i: de är 3-10 gånger större trots att de bara är verksamma i Sverige.

Kan va bra att ha det perspektivet med här

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som irriteras enormt av detta repetetiva babblande? Videon från GN borde varit 3 minuter lång. Jay 2 cent har jag övergett sedan länge pga hans barnsliga reaktion när han blev krossad i datorfelsökningen från LTT av GN. Snart ryker väl GN också, lite väl mycket showboating och onödiga negativa remarks om LTT. Power Corrupts, tror att LTT kommit över den tröskeln faktiskt utan att falla till föga för självbeundran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hade ett RTX 2070 från EVGA som hade problem med överhettning och som till sist dog. Så det känns som EVGA har varit på väg nedåt i ett antal år nu och det verkar starta när de försökte konkurrera med andra tillverkare även i lägre segment.

Själv har jag aldrig ägt en EVGA-produkt. Men datorkomponenter och i synnerhet grafikkort har blivit som en "stapelvara" idag, typ mellanmjölk eller bensin. Knappast någon jämför OK-bensin med Shellbensin? "Bensin som bensin". Gällande bensin köper man bensinen efter oktan och där den är billigast för dagen. -Är OK 25 öre billigare än Shell, tankar jag på OK. Och tvärt om.
Varan har blivit "OEM", eller hur jag nu ska säga det.

Vi köper ju (i alla fall jag) våra grafikkort på vilken GPU som sitter i, minne, kylning och rätt mycket på priset också. Två likadana specade grafikkort, där allt annat är lika, köper jag det billigaste.

Tror inte EVGA vill vara med om det racet längre, speciellt då Nvidia har så "anala" regler om vad tillverkarna får hitta på med kretsarna. Exempelvis sa LTT igår att han hade sett dual-GPU-kort (ingenjörsexemplar) klara för massprooduktion, men Nvidia sagt "det blir det inget av!".

Och att Nvidia inte ger drivrutiner till tillverkarna förrän de släpps "officiellt" på nvidia.com för allmänheten, vilket är på lanseringsdagen. Samt så får tillverkarna inte reda på priset heller, för det bestämmer Nvidia. På lanseringsdagen.

Fattar varför EVGA hoppar ur karusellen!

En annan grej jag tänkt på är varför EVGA heter EVGA. Alltså bolaget vi pratar om.
Minns en gammal grafikstandard från 1990-talet som hette EVGA:
Extended Video Graphics Array (or EVGA) is a standard created by VESA in 1991 denoting a non-interlaced resolution of 1024x768 at a maximum of 70 Hz refresh rate.

EVGA is similar to (but is not the same as) the IBM XGA standard. The 1990s were a period of evolving standards and EVGA did not achieve wide adoption.[1]

(Engelska wikipedia)

Möjligen var det därför jag aldrig köpt något grafikkort från EVGA. (EVGA=gammal standard som är obsolet för grafikkort) Undermedvetet alltså, (inne i hjärnan, sammanblandat med barndomens "hemska" mjuka julklappar, syftar på tröjor och inte på software) ligger det väl förträngt i minnena. Hellre en hård minneskrets i julklapp än en mjuk tröja!

Försvann lite, för jag var dum nog att dra på intels burn in-test samtidigt som jag skrev inlägget. Därav anledningen till edit. 100% CPU-belastning samtidigt med skriva inlägg kanske inte är bra idé. Konstigt att datorn ens svarade, bara lite försvann.
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

EVGA verkar sälja knappa 100 tusen grafikkort om året. Är nog lite väl ”meh” för att Nvidia ska bry sig ekonomiskt. Däremot kan det röra lite på anseendet i vissa insatta kretsar förstås - men även där rör det sig om en ganska liten del av kundbasen.

De säljer i grova drag 0,1-0,2 % av alla grafikkort.

För referens:
Inet eller Webhallen är (ekonomiskt) betydligt större företag än EVGA till exempel. Som i: de är 3-10 gånger större.

Kan va bra att ha det perspektivet med här

Tack! Finns inget jag stör mig mer på än totala överreaktioner på något som knappt borde blivit en nyhet på Sweclockers. Nyheten är väl mer hur fjantiga GN och Jay's 3 cent verkar efter att ha känt sig utvalda/hedrade av EVGA.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tack! Finns inget jag stör mig mer på än totala överreaktioner på något som knappt borde blivit en nyhet på Sweclockers. Nyheten är väl mer hur fjantiga GN och Jay's 3 cent verkar efter att ha känt sig utvalda/hedrade av EVGA.

Vi är ändå många som har EVGA-grafikkort och knappt kan tänka oss att köpa ett annat fabrikat.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tack! Finns inget jag stör mig mer på än totala överreaktioner på något som knappt borde blivit en nyhet på Sweclockers. Nyheten är väl mer hur fjantiga GN och Jay's 3 cent verkar efter att ha känt sig utvalda/hedrade av EVGA.

Tja, EVGA är/var väl inte så stora i Nvidia-kortsbranschen. EVGA-kort har jag aldrig ägt ens. Och jag är en "torsk på att köpa GPU", det säger alla jag känner. Jag försöker dock sluta med "missbruket".

XFX slutade helt med Nvidia 2009/2010 och är ett renodlat "RADEON-företag" sedan dess. Så problemet har funnits länge.
Jensen är tydligen "en av Steve Jobs kusiner", nästan. Om man får tro skvallret. Dvs. nästan ett totalt "analt" kontrollbehov över produkten.

Och på sätt och vis fattar jag det. Skulle korttilverkarna "få göra som dom vill", utan ordentlig koll från Jensen, skulle det kanske komma ut skräp på marknaden som Jensen/Nvidia får skulden för. OBS: GF1630GTX räknar jag inte med nu. -Jensen måste haft hål i huvudet när Nvidia släppte det skräpet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tja, EVGA är/var väl inte så stora i Nvidia-kortsbranschen. EVGA-kort har jag aldrig ägt ens. Och jag är en "torsk på att köpa GPU", det säger alla jag känner. Jag försöker dock sluta med "missbruket".

XFX slutade helt med Nvidia 2009/2010 och är ett renodlat "RADEON-företag" sedan dess. Så problemet har funnits länge.
Jensen är tydligen "en av Steve Jobs kusiner", nästan. Om man får tro skvallret. Dvs. nästan ett totalt "analt" kontrollbehov över produkten.

Och på sätt och vis fattar jag det. Skulle korttilverkarna "få göra som dom vill", utan ordentlig koll från Jensen, skulle det kanske komma ut skräp på marknaden som Jensen/Nvidia får skulden för. OBS: GF1630GTX räknar jag inte med nu. -Jensen måste haft hål i huvudet när Nvidia släppte det skräpet..

Nu måste du väl ändå svarat på fel inlägg? Möjligen första meningen, resten har jag noll koll på och än mindre kommenterat.

Permalänk
Medlem

Funderar på om nvidia vill göra sig av med partnertillverkningen för att hantera den delen själva. Vet inte hur avtalen ser ut, men nvidia kanske inte kan säga upp partneravtalen hur som helst, och enklare att mobba bort dom istället.

Permalänk

Jävlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu måste du väl ändå svarat på fel inlägg? Möjligen första meningen, resten har jag noll koll på och än mindre kommenterat.

Var inte skrivet som "debattinlägg" utan mer som allmänt tyckande/tänkande, "info" om du/ni vill. Första orden var dock svar. Håller väl kanske på som Linus Sebastian för mycket här?

Beklagar om jag var oklar i mitt inlägg. Det var inte illa menat, mot någon eller något.
Men fattar att EVGA tröttnat på Nvidia. (Finns inga pengar att tjäna på att "jobba gratis"!)
XFX gjorde liknande "flytt" från Nvidia till AMD cirka 2010. XFX "pratade inte i detaljer då om varför", men man kan ju tänka sig att Jensen/Nvidia knappast var "snällare" på den tiden mot korttillverkarna.

Jag ska nog akta mig för att dra in IKEA här, men som en liknelse:
Sannolikt gör IKEA största vinsten på "bokhyllan Billy och soppsleven Orvar", tillverkarna av produkterna (i billiga länder) får bara några ören. IKEA har inget intresse i att tillverkarna får mer pengar eller inflytande över produkterna/produktionen. Kan vara sannolikt med Nvidia idag. "En tillverkare opponerar sig!", kanske Jensen tänkte?

Nvidia tror jag har tagit det hela till absurdum, speciellt under "AMDs dåliga dagar", som var under flera år förr. Då kunde Nvidia "härja som de ville".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tycker Nvidia borde göra en 3dfx?

Tillverka "alla kort själva" och gå i konkurs?

Tror nästan Nvidia skulle råka ut för liknade om de "fick för sig" att göra som 3dfx.
Har för mig att nvidia köpte 3dfx konkursbo, och anställde alla ingenjörerna. Men jag kan ha tittat på LGR för mycket..

Han har haft jättefina avsnitt om 3dfx.

Vad har hänt med LGR förresten? Han skulle på någon "midwest computer meet" förra veckan, och har inte hört av sig sedan dess.. (Sorry, irrelevant för tråden..)

Permalänk
Medlem

Tråkigt! EVGA är mitt absoluta favoritmärke, finns inget märke som har bemött mig bättre när jag haft problem.
(Jo möjligen QPad, de är också magiska)

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

NNOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EVGA är ju MIN grafikkort´s "leverantör"!!
vafan ska jag byta till nu då

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de får ett samtal från Dr. Su och går till AMD!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Skrivet av WDac:

NNOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EVGA är ju MIN grafikkort´s "leverantör"!!
vafan ska jag byta till nu då

Det får bli ASUS för min del.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av toboraton:

Det här har säkert redan besvarats, men varför avslutar dom hela grafikkortsverksamheten och inte ansluter i ett nytt partnerskap med AMD? Grafikkort är ju liksom deras grej.

Vet inte något om detta. Men det kanske finns avtal som säger att de inte får tillverka kort med GPUer från andra än Nvidia på ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

EVGA verkar sälja knappa 100 tusen grafikkort om året. Är nog lite väl ”meh” för att Nvidia ska bry sig ekonomiskt. Däremot kan det röra lite på anseendet i vissa insatta kretsar förstås - men även där rör det sig om en ganska liten del av kundbasen.

De säljer i grova drag 0,1-0,2 % av alla grafikkort.

För referens:
Inet eller Webhallen är (ekonomiskt) betydligt större företag än EVGA till exempel. Som i: de är 3-10 gånger större trots att de bara är verksamma i Sverige.

Kan va bra att ha det perspektivet med här

Enligt Anandtech har EVGA 40% marknadsandel via detaljist(retail) i nordamerika,
kan det verligen röra sig om så få grafikkort?

https://www.anandtech.com/show/17578/evga-and-nvidia-to-split...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Troligen skrivit avtal med Intel eller någon annan, man backar inte ut ur fungerande verksamhet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av FatherOfThree:

Enligt Anandtech har EVGA 40% marknadsandel via detaljist(retail) i nordamerika,
kan det verligen röra sig om så få grafikkort?

https://www.anandtech.com/show/17578/evga-and-nvidia-to-split...

Alla estimat jag kan hitta för EVGAs omsättning ligger i intervallet 10 till 100 miljoner usd. 50-80 verkar va vanligast. Det skulle absolut inte kunna lägga dem på 40% marknadsandel.

Men kan ju vara helt felaktig info

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Alla AIBs är otroligt pressade av Nvidia. Det är främst Nvidia som har tjänat på bristen på GPUs, AIBs har inte tjänat alls eftersom de är bundna att köpa och nvidia dikterar priset.
Nvidia har tappat runt 45% av förtjänsten på sina GPUs trots att AIBs varit bundna att köpa dem... Detta visar att det främst varit Nvidia som "scalpat" oss och absolut inte AIBs. Men Nvidia har använt dem som en sköld, de får ta all sk#t för höga priser och de får ta de stora förlusterna när kort inte säljer.

Inte konstigt att de hoppar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Får skapliga 3DFX-flashbacks av detta.

Mja, 3dfx köpte upp en riktigt dålig tillverkare med stora kvalitetsproblem samtidigt som de kapade kontakterna med ALLA tredjepartstillverkare för att tillverka allt själva. Det är ju inte det Nvidia gör här. Tvivlar dessutom på att Nvidia gör något annat än lejer ut tillverkningen för sina produkter hos någon tillverkare där de har sista ordet beträffande t.ex. design och kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Vad jag hört kommer 4000 serien bli väldigt dyr och då kommer det helt enkelt bli för liten marginal på korten.
Skulle sen priserna droppa så går de back direkt, vilket säkert ör fallet redan nu.
Nvidia beter sig riktigt illa för tillfället......

Hur får du ihop den logiken?

Kostnaden för delarna på ett grafikkort (åtminstone exklusive själva GPUn och eventuellt minnena) i tillverkarled är en bråkdel av vad korten kostar i butik till kund, och det är ju inte så att ett högt pris till kund gör att tillverkaren får mindre för produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vad har hänt med LGR förresten? Han skulle på någon "midwest computer meet" förra veckan, och har inte hört av sig sedan dess.. (Sorry, irrelevant för tråden..)

Han har postat på Twitter, senast för 30 minuter sedan, så det är nog inget att oroa sig över.