Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Får väl hoppas att det blir något statligt bolag som driver det då om det skulle bli aktuellt med något nytt.

Men, ni som verkar ha koll.

De kärnkraftverk som nu är i drift producerar betydligt mer el än de som är nedlagda, gissar att det finns en massa skäl i form av uppgraderingar, bättre design osv.
Men går det åt mer kärnbränsle för att producera mer el eller är det ungefär detsamma som de "sämre" kraftverken men man använder bränslet mer effektivt?

jag är ganska säker på att O3 har fler bränslestavar än O1 och O2 hade. sen hur mycket bränsle det är i varje bränslestav är jag osäker på.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det stora problemet med solkraft är att det, likt vindkraft, är intermittent och icke planerbart. Vill du ha el när solen inte skiner (jo tack, väldigt gärna), så kan du inte helt förlita dig på solkraft, utan behöver något för att balansera upp produktionen. Visst kan vattenkraften fungera bra för det. Men ska du under vintern, mulna dagar och nätter ha 0 elproduktion i söder, samtidigt som vattenkraften ska producera el till hela landet, så inser man att det är en omöjlig ekvation, framförallt om vår elförbrukningen också beräknas öka de kommande åren.

Visst, om du skulle ha storskalig lagring av el, så att du kan lagra flera dagars produktion, så skulle det vara möjligt. Men någon sådan storskalig lagring existerar överhuvudtaget inte i dagsläget.

Fast det finns massvis med bidragande orsaker, som bidrar med olika mycket. Du kan inte sitta och säga att "faktiskt data medför inte några andra orsaker", för det är ditt eget tyckande.

När vi är sammankopplade med Europa så påverkas vi även av beslut som fattas i Europa. Så när exempelvis Tyskland stänger ner kärnkraft för att istället satsa på rysk gas så gör det även oss beroende av den ryska gasen (inte direkt, men indirekt, eftersom prissättningen är ihopkopplad). Detta var något som debatterades när vissa politiska partier ville stänga ner svensk kärnkraft (även om de främsta argumenten då kanske snarare var att vi blir beroende av tyska och polska kolkraftverk).

Så länge vindkraft och solenergi producerar billigare el än kärnkraften, så finns alla incitament i världen för att investera i dessa tekniker. Det är bara om kärnkraften är billigare som det blir olönsamt med andra energislag. Så där kan jag inte hålla med dig. Om man dessutom genom export kan trycka bort gas, olja och kol i norra Europa så är incitamenten ännu högre.

gå in på https://svensksolenergi.se/statistik/ Så ser du att du har bra krän även när solen inte lyser.(när jag skriver 19:14 så lev 44MW 2%) så sol är säkrare än vind.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hmm intressant fråga. Jag gissar att du krämar ut någon procent till av bränslet för 100 MW extra

Och då blir ju följdfrågan, är dagens kärnkraftverk, om man bygger ett liknade det som byggs i Finland, mkt effektivare och man kan få ut mer MW per kuts/bränslestav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Och då blir ju följdfrågan, är dagens kärnkraftverk, om man bygger ett liknade det som byggs i Finland, mkt effektivare och man kan få ut mer MW per kuts/bränslestav?

Jag har svårt att se att man kan effektivisera kärnklyvningen. Idag får man ut ca 3 % energi av varje kuts.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har svårt att se att man kan effektivisera kärnklyvningen. Idag får man ut ca 3 % energi av varje kuts.

Jo, det är väl mer om man kan ta tillvara på värmen bättre eller har en smartare design runt turbindrift eller liknande.
Man tänker att det borde hänt något på 40 år, men samtidigt, våra kraftverk har ju uppgraderats löpande var jag förstår det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sett utifrån vad vindkraften har max producerat under en timme i år, 10066MW, så har de producerat 5% eller mindre 2,75% av tiden.

Men nu tror jag inte precis att 10066MW är den effekt som man förväntar sig av den nuvarande vindkraften.

Om den förväntade effekten skulle vara 5800MW (vilket är medianvärdet för kärnkraften i år) så producerar vindkraften 5% eller mindre 0,97% av tiden.

Om den förväntade effekten skulle vara 4000MW (vilket är något över medianvärdet för vindkraften i år (3630MW)), så producerar den 5% eller mindre 0,27% av tiden. 14 timmar.

Skulle inte precis kalla det regelbundet.

Oavsett om vi hypotetiskt bara skulle behöva 250 reaktorer istället för 350 om vi nöjde oss med att ha ström 99.7 % av tiden (om kärnkraft fungerade som vindkraft) hoppas jag du nu inser hur viktigt det är att reaktorernas elproduktion i stor utsträckning är oberoende av varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan schemalägga det i windows, funktionen heter logiskt nog schemaläggaren.

..och kör du linux kan du lägga upp ett cron-jobb där lägger upp schemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har svårt att se att man kan effektivisera kärnklyvningen. Idag får man ut ca 3 % energi av varje kuts.

Vad betyder det då att Olkiluoto 3 är av Gen 3, om det inte är effektivare? Är det säkerheten som gör den gen 3.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Om du tittar på effekten som installerade solceller ger en normal villa i Sverige under ett år och jämför den med behovet av samma villa så inser du att graferna är sina motsatser. Solcellerna ger mer när under varma månader och mycket mindre de kalla, samtidigt står uppvärmningen av villan av den klarts största elkonsumtionen(vanligen).

Pratar vi dock ren ekonomi så kan man med dagens elpriser sälja överskott och på så vis endast betala för de dyraste månaderna på året, säg november, December, Januari och kanske Februari.

Lägg sedan på att en solcellsanläggning kostar runt 170 000 - 200 000 kr idag, man beräknar att den betalar tillbaka sig på 6-10 år med rådande priser. Men vem tror att rådande priser kommer kvarstå i södra Sverige under flera år? Skulle det bli verklighet så har vi inga verksamheter kvar och då har vi inte häller några jobb, det kommer bli ett folktomt södra Sverige.

Det behövs absolut planerarbar elproduktion i södra Sverige vilket innebär kärnkraftverk, hur inte regeringen kunnat inse det är förvånande. Vatten, vind och sol kan vara bra komplement men inget av det är planerbart.

För övrigt när det gäller TS fråga, ingen vet hur utvecklingen kommer gå, det är lite som att ge börstips. En sak är dock säker, känner mar nu att man inte klarar högre pris så ska man absolut binda men man riskerar helt klart att gå minus på det totalt sätt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har svårt att se att man kan effektivisera kärnklyvningen. Idag får man ut ca 3 % energi av varje kuts.

Läs om travelling wave reactor. Använder väldigt liten del anrikat uran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Får väl hoppas att det blir något statligt bolag som driver det då om det skulle bli aktuellt med något nytt.

Men, ni som verkar ha koll.

De kärnkraftverk som nu är i drift producerar betydligt mer el än de som är nedlagda, gissar att det finns en massa skäl i form av uppgraderingar, bättre design osv.
Men går det åt mer kärnbränsle för att producera mer el eller är det ungefär detsamma som de "sämre" kraftverken men man använder bränslet mer effektivt?

Räkna med att det går åt en viss mängd kärnbränsle per mängd el om vi håller oss till samma anrikningsgrad av U235. Effektiviteten skiljer bara marginellt, det som begränsar är hur hög ångtemperatur man kan åstadkomma och är runt 33%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om du tittar på effekten som installerade solceller ger en normal villa i Sverige under ett år och jämför den med behovet av samma villa så inser du att graferna är sina motsatser. Solcellerna ger mer när under varma månader och mycket mindre de kalla, samtidigt står uppvärmningen av villan av den klarts största elkonsumtionen(vanligen).

Pratar vi dock ren ekonomi så kan man med dagens elpriser sälja överskott och på så vis endast betala för de dyraste månaderna på året, säg november, December, Januari och kanske Februari.

Lägg sedan på att en solcellsanläggning kostar runt 170 000 - 200 000 kr idag, man beräknar att den betalar tillbaka sig på 6-10 år med rådande priser. Men vem tror att rådande priser kommer kvarstå i södra Sverige under flera år? Skulle det bli verklighet så har vi inga verksamheter kvar och då har vi inte häller några jobb, det kommer bli ett folktomt södra Sverige.

Det behövs absolut planerarbar elproduktion i södra Sverige vilket innebär kärnkraftverk, hur inte regeringen kunnat inse det är förvånande. Vatten, vind och sol kan vara bra komplement men inget av det är planerbart.

För övrigt när det gäller TS fråga, ingen vet hur utvecklingen kommer gå, det är lite som att ge börstips. En sak är dock säker, känner mar nu att man inte klarar högre pris så ska man absolut binda men man riskerar helt klart att gå minus på det totalt sätt.

Inte regeringen....regeringarna
Vatten kan nog anses vara planerbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Läs om travelling wave reactor. Använder väldigt liten del anrikat uran.

Ett alternativ till vanlig kärnkraft med mindre problem rörande bränsle och avfall mm och som redan finns fungerande lär vara thorium reaktorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Om du tittar på effekten som installerade solceller ger en normal villa i Sverige under ett år och jämför den med behovet av samma villa så inser du att graferna är sina motsatser. Solcellerna ger mer när under varma månader och mycket mindre de kalla, samtidigt står uppvärmningen av villan av den klarts största elkonsumtionen(vanligen).

Pratar vi dock ren ekonomi så kan man med dagens elpriser sälja överskott och på så vis endast betala för de dyraste månaderna på året, säg november, December, Januari och kanske Februari.

Lägg sedan på att en solcellsanläggning kostar runt 170 000 - 200 000 kr idag, man beräknar att den betalar tillbaka sig på 6-10 år med rådande priser. Men vem tror att rådande priser kommer kvarstå i södra Sverige under flera år? Skulle det bli verklighet så har vi inga verksamheter kvar och då har vi inte häller några jobb, det kommer bli ett folktomt södra Sverige.

Det behövs absolut planerarbar elproduktion i södra Sverige vilket innebär kärnkraftverk, hur inte regeringen kunnat inse det är förvånande. Vatten, vind och sol kan vara bra komplement men inget av det är planerbart.

För övrigt när det gäller TS fråga, ingen vet hur utvecklingen kommer gå, det är lite som att ge börstips. En sak är dock säker, känner mar nu att man inte klarar högre pris så ska man absolut binda men man riskerar helt klart att gå minus på det totalt sätt.

Du behöver uppdatera dina siffror lite. En solcellsanläggning i södra halvan av landet betalar sig med dagens priser på 2-2,5 år, 6-10 år var det innan priset ökade. Men absolut har du en poäng i att solceller producerar mer på sommaren när vi har lägre behov, men också mer på dagtid när vi har högre behov. Det är ett bra argument för att vi inte ska förlita oss på endast sol, men som ett komplement till vind och vatten är det ju bra.

Vind producerar mer vintertid än sommartid så att solen har motsatt mönster passar ju rätt bra. Sen är sol mer förutsägbart än vind, vi vet hur mycket och när solen strålar in varje dag, det som varierar är hur molnigt det är (och förstås snötäcken på vintern), men de producerar ju även när det är molnigt även om det kan dippa så lågt som till tio procent av en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Elpriserna gick upp pga prissättningsmodellen för el i Europa och spekulation kring bristande mängd naturgas från Ryssland till Europa.

Oavsett vad folk säger medför faktisk data inte något annan orsak.
Hade vi haft mer kärnkraft hade inte incitamenten kring vindkraft och solenergi funnits och då hade vi suttit i sitsen som vi var i innan 2010, alltså hade vi importerat el så fort det blev problem med någon reaktor.

<Uppladdad bildlänk>

För att förtydliga, jag säger inte kärnkraft = dåligt.
Det jag säger är att denna situation beror på icke inhemska krafter.

Fick mig att tänka på: Europe’s electricity market: the scam of the century?
England tar sin el främst från Nordsjögas (inte rysk), kärnkraft och vindkraft men varför elpriserna ändå skjutit i höjden spånas här (brasklapp: i denna tråd diskuteras också importen till England av el från Norge)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palbin:

Ett alternativ till vanlig kärnkraft med mindre problem rörande bränsle och avfall mm och som redan finns fungerande lär vara thorium reaktorer.

Det beror på ur du definierar "finns fungerande" för det finns inga som levererar el i något liknande kommersiell skala. Många länder har tittat på thoriumreaktorer, och många har lagt ner planerna eftersom tekniken inte är mogen och därmed kostar för mycket resurser och tar för lång tid (som Storbritannien), andra har investerat i forskning och ett fåtal har byggt testreaktorer i varierande skala och med varierande men i slutändan sämre än beräknade resultat. Närmast kom väl THTR-300 som lyckades köra i 423 dagar över fyra års drift på åttiotalet tack vare diverse tekniska problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Du behöver uppdatera dina siffror lite. En solcellsanläggning i södra halvan av landet betalar sig med dagens priser på 2-2,5 år, 6-10 år var det innan priset ökade. Men absolut har du en poäng i att solceller producerar mer på sommaren när vi har lägre behov, men också mer på dagtid när vi har högre behov. Det är ett bra argument för att vi inte ska förlita oss på endast sol, men som ett komplement till vind och vatten är det ju bra.

Vind producerar mer vintertid än sommartid så att solen har motsatt mönster passar ju rätt bra. Sen är sol mer förutsägbart än vind, vi vet hur mycket och när solen strålar in varje dag, det som varierar är hur molnigt det är (och förstås snötäcken på vintern), men de producerar ju även när det är molnigt även om det kan dippa så lågt som till tio procent av en bra dag.

Sol har en stor fördel över vind i att vara betydligt mer förutsägbar. Nu varierar elproduktion från sol tyvärr ett par heltalsfaktorer mellan soliga dagar och regniga dagar, men man har ändå väldigt bra förutsägelse på när produktionen är hög resp. låg.

I stora delar av världen har sol också fördelen att den producerar som mest när behovet är som störst, d.v.s. mitt på dagen när solen steker som mest och kylning är en av de riktigt stora elbovarna. Tyvärr är behovet på våra breddgrader lite det omvända...

Att man tjänar igen en solanläggning betydligt snabbare i nuläget råder det inget tvivel om. Men 6-10 år (som även var det snack jag fick höra vid köpet av min anläggning) är väldigt mycket kreativ bokföring... För att den ekvationen ska gå ihop räknande man med alla möjliga saker som "värdeökning på huset", man förutsatta att alla bidra ska vara permanenta och det var rätt mycket best-case för produktion.

En mer verklighetsnära kalkyl var 12-15 år och med dagens priset kanske man hamnar på hälften, eller kanske till och med strax under det. För vem sparar 80k-100k per år genom att ha solceller idag, de producerar som sagt mest på sommaren och även med SE4 priser har jag svårt att tänka mig småhusägare som får 80k-100k per år i differens i elräkningar med/utan solceller inräknat förbrukningen över vinterhalvåret.

Men man blir glad varje gång det kommer en elräkning och det står ett minustecken i fältet vad man ska betala

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Sol har en stor fördel över vind i att vara betydligt mer förutsägbar. Nu varierar elproduktion från sol tyvärr ett par heltalsfaktorer mellan soliga dagar och regniga dagar, men man har ändå väldigt bra förutsägelse på när produktionen är hög resp. låg.

Jo precis. Och vad jag kan se så går det inte under tio procent och då handlar det om riktigt tunga moln.

Citat:

I stora delar av världen har sol också fördelen att den producerar som mest när behovet är som störst, d.v.s. mitt på dagen när solen steker som mest och kylning är en av de riktigt stora elbovarna. Tyvärr är behovet på våra breddgrader lite det omvända...

...än så länge.

Jag hoppas på att vi inte kommer att bli lika AC-beroende som USA utan löser nedkylning på smartare sätt, men kylbehovet ökar ju över tid och därmed energibehovet även på sommaren. Och oavsett så kan man ju spara på vattenkraften om man har mer annan produktion.

Citat:

Att man tjänar igen en solanläggning betydligt snabbare i nuläget råder det inget tvivel om. Men 6-10 år (som även var det snack jag fick höra vid köpet av min anläggning) är väldigt mycket kreativ bokföring... För att den ekvationen ska gå ihop räknande man med alla möjliga saker som "värdeökning på huset", man förutsatta att alla bidra ska vara permanenta och det var rätt mycket best-case för produktion.

Det varierar säkerligen beroende på diverse saker, men jag diskuterade detta med en kollega som byggde solceller för ett par-tre år sedan och han tittade ju på hans förbrukning och hans produktion rakt av, inga värdeökningar eller liknande är medräknade men inte heller ränta på investeringskostnaden, och han kommer att ligga på plus efter denna vintern.

Citat:

En mer verklighetsnära kalkyl var 12-15 år och med dagens priset kanske man hamnar på hälften, eller kanske till och med strax under det. För vem sparar 80k-100k per år genom att ha solceller idag, de producerar som sagt mest på sommaren och även med SE4 priser har jag svårt att tänka mig småhusägare som får 80k-100k per år i differens i elräkningar med/utan solceller inräknat förbrukningen över vinterhalvåret.

Tja, en "10 kW" anläggning kostar kanske 150K (innan eventuella avdrag/bidrag) och levererar 9-10 MWh per år. Med ett elpris på en krona per kWh så motsvarar det 9-10K i intäkt per år, eller besparing i förbrukning. Ett elpris på tre kronor tripplar detta förstås. Bolagens kalkyler idag verkar vara gjorda på ett elpris på 1,20-1,40. Sen får man 80 öre i skattereduktion per producerad kWh, upp till 30 MWh per år men mer än så producerar man ju sällan i denna typen av anläggningar, så det förbättrar ju kalkyen en del. Får man investeringsstöd på 20% av kostnaden så förbättrar ju det kalkylen en del igen, får man inte det så får man vad jag förstår i alla fall ROT-avdrag på 9%. Men spotpriset tenderar ju att vara högre på dagtid och högst på morgonen, så har man en anläggning åt rätt håll för morgonsol så kan ju det öka intäkterna en del jämfört med kvällssol, och oavsett så får man generellt mer betalt än snittpriset då det är dagtid.

Min kollega har en större anläggning, runt 20 KW om jag minns rätt, och det kostade lite över 200K efter bidrag och så. Räknar vi med elpris plus skattereduktion på tre kronor (SE4) så ger det 55-60K om året. Då är den betald på mindre än fyra år i alla fall. Med ett elpris på tjugo öre och skattereduktionen så hade det gett kanske 10K om året och då hade det tagit drygt tio år att betala av den.

Citat:

Men man blir glad varje gång det kommer en elräkning och det står ett minustecken i fältet vad man ska betala

Jo det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick mig att tänka på: Europe’s electricity market: the scam of the century?
England tar sin el främst från Nordsjögas (inte rysk), kärnkraft och vindkraft men varför elpriserna ändå skjutit i höjden spånas här (brasklapp: i denna tråd diskuteras också importen till England av el från Norge)
https://youtu.be/NicE0-N9ux0?t=130

Intressant video (har inte sett klart hela än).

Men det jag har lite svårt för är att medborgare ofta skyller på politiker så fort det blir sämre när i de flesta fall man varit med och röstat fram precis det man senare är så otroligt missnöjd med.
Sålänge det är billigare och "JAG" får köpa billig el så är "JAG" nöjd, när det blir dyrt så tycker medborgaren som fått njuta av fördelarna ett tag att staten ska gå in och ta över allt det privatiserade för att fixa priserna igen eller så att tjänsten blir stabil och bra.

Samma tankar kan ju appliceras på vård och omsorg, skola och mkt mer.
Det där med att ha kvar kakan och samtidigt äta den återkommer, inte bara i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick mig att tänka på: Europe’s electricity market: the scam of the century?
England tar sin el främst från Nordsjögas (inte rysk), kärnkraft och vindkraft men varför elpriserna ändå skjutit i höjden spånas här (brasklapp: i denna tråd diskuteras också importen till England av el från Norge)
https://youtu.be/NicE0-N9ux0?t=130

såg den häromdagen!
ja elprismarknaden är ett riktigt fiasko.

jag är ingen socialist, men kan tycka att mänskliga rättigheter eller iaf grundläggande saker för att överleva (el, vatten, mat, internet etc) ska inte drivas på ett frimarknadssystem...
de funkar till man inte ser tillväxt, då kollapsar allt.

Permalänk
Musikälskare

Hade en golvfläkt på ganska mycket förra månaden då det var varmt, denna månaden har jag inte haft det och just nu har jag 21% mindre förbrukning, jäklar vad den drog (+/- så klart)

Har börjat gå in till kontoret också för att spara lite pengar på elräkningen då jag jobbar hemifrån för det mesta sedan tidigare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hade en golvfläkt på ganska mycket förra månaden då det var varmt, denna månaden har jag inte haft det och just nu har jag 21% mindre förbrukning, jäklar vad den drog (+/- så klart)

Har börjat gå in till kontoret också för att spara lite pengar på elräkningen då jag jobbar hemifrån för det mesta sedan tidigare

Det är intressant vad dyrare el skapar medvetenhet om vad det är som påverkar förbrukningen

Permalänk
Medlem

en golvfläkt borde inte dra så mycket - de är sällan på mer än 30 max 50 Watt på maxfart, du hade inte ismaskinen gående samtidigt - den drar ganska exakt 100 Watt när kompressorn arbetar.

å andra sidan en 50 Watt fläkt igång 24/7 drar 1.2 kW/24h och vid 30 dagar ger 36 kWh på elräkningen.

din laptop och skärm drar säkert lika mycket var och en, din router, NAS lika mycket till, alla lampor och laddare för tex. nallen, ljud/hembioanläggningen och andra BT-spelare... - många bäckar små och långa driftperioder drar fort mer ström än vad tex dammsugare, spisen, kaffebryggaren, tvätt och diskmaskinen etc. drar på en månads användning.

Permalänk

Idag satte jag på LLVP. Kört kaminen innan. Ruskigt billig el, dags att börja köpa. Synd skatten är så hutlöst dyr....

Är det sant att folk beställer någon grej och sätter på sin elmätare från Aliexpress? Eller driver dom med mig på jobbet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Idag satte jag på LLVP. Kört kaminen innan. Ruskigt billig el, dags att börja köpa. Synd skatten är så hutlöst dyr....

Är det sant att folk beställer någon grej och sätter på sin elmätare från Aliexpress? Eller driver dom med mig på jobbet?

Jag har sett det nämnas lite här och var men aldrig själv försökt ta reda vad det är för något exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är det sant att folk beställer någon grej och sätter på sin elmätare från Aliexpress? Eller driver dom med mig på jobbet?

Antingen driver de med dig, eller så har de själva blivit lurade på Aliexpress.

Det är inte svårt att koppla förbi en elmätare, men beroende lite på hur modernt elnätet är där just du befinner dig så kan det också vara lätt för elbolaget att upptäcka.

Att lura eller koppla förbi elmätaren innebär att man begår brottet "olovlig energiavledning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du behöver uppdatera dina siffror lite. En solcellsanläggning i södra halvan av landet betalar sig med dagens priser på 2-2,5 år, 6-10 år var det innan priset ökade. Men absolut har du en poäng i att solceller producerar mer på sommaren när vi har lägre behov, men också mer på dagtid när vi har högre behov. Det är ett bra argument för att vi inte ska förlita oss på endast sol, men som ett komplement till vind och vatten är det ju bra.

Vind producerar mer vintertid än sommartid så att solen har motsatt mönster passar ju rätt bra. Sen är sol mer förutsägbart än vind, vi vet hur mycket och när solen strålar in varje dag, det som varierar är hur molnigt det är (och förstås snötäcken på vintern), men de producerar ju även när det är molnigt även om det kan dippa så lågt som till tio procent av en bra dag.

Skulle du kunna visa ett räkneexempel på det? Jag har inte själv räknat på det men installatörerna som jag fick offert från för ca 1 mån sen pratade om 6-10 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Skulle du kunna visa ett räkneexempel på det? Jag har inte själv räknat på det men installatörerna som jag fick offert från för ca 1 mån sen pratade om 6-10 år.

Att räkna ut när en solcellsanläggning går "break even" är ju omöjligt att räkna ut. Nästa sommar kanske elen är billigare eller dyrare. Vem vet? Det enda vi vet historiskt är att i Sverige höjs skatten om elen/drivmedel blir billigare. Räknade själv på det för två år sedan men ville inte låna 200 000 kr för en markpark och ångrar mig inte trots dagen elpriser. Nya omständigheter i mitt liv hade idag gjort att jag gått omkull med ett brak idag om jag investerat. Med det sagt är det bra att veta att man bomsäkert har muskler att betala av en installation år framåt.

stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Att räkna ut när en solcellsanläggning går "break even" är ju omöjligt att räkna ut. Nästa sommar kanske elen är billigare eller dyrare. Vem vet? Det enda vi vet historiskt är att i Sverige höjs skatten om elen/drivmedel blir billigare. Räknade själv på det för två år sedan men ville inte låna 200 000 kr för en markpark och ångrar mig inte trots dagen elpriser. Nya omständigheter i mitt liv hade idag gjort att jag gått omkull med ett brak idag om jag investerat. Med det sagt är det bra att veta att man bomsäkert har muskler att betala av en installation år framåt.

Elpriserna håller ju på att knäcka elektrifieringen av Sverige. Folk hamstrar ved. Köper reservaggregat som drivs av diesel/bensin. Sen också alla elintensiva jobb som kommer försvinna/försvunnit pga av detta. Såg en artikel att Göteborg spårvägar inte hade prissäkrat sin el och elbudgeten sprack med råge. Till sist blir ju även spårtrafiken tvungna att höja biljettpriserna. Vi har en svår tid framför oss mina vänner, oavsett lösningsförslagen som diskuteras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Elpriserna håller ju på att knäcka elektrifieringen av Sverige. Folk hamstrar ved. Köper reservaggregat som drivs av diesel/bensin. Sen också alla elintensiva jobb som kommer försvinna/försvunnit pga av detta. Såg en artikel att Göteborg spårvägar inte hade prissäkrat sin el och elbudgeten sprack med råge. Till sist blir ju även spårtrafiken tvungna att höja biljettpriserna. Vi har en svår tid framför oss mina vänner, oavsett lösningsförslagen som diskuteras här.

Det är ju inte bara Sverige det handlar om, tvärtom så har vi det bättre än många andra europeiska länder om man jämför.
Om alla drar sitt strå till stacken (ja även de med bundna elavtal) så kommer vi klarar detta ganska lätt tror jag.
Utmaningen är ju just det, att få folk att nyttja mindre el, och då inte bara i Sverige.