Permalänk
Medlem

Jag är cyklist.
Varje dag när jag cyklar till och från jobbet så passerar jag flera rödljus som jag snällt stannar vid. (Nästan) alla andra cyklister cyklar rätt över trots att det klart och tydligt är rött och bilar passerar i hög fart.

Jag slår vad om att det kommer vara en orsak till att jag en dag kommer bevittna någons död på vägen till eller från jobbet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag är cyklist.
Varje dag när jag cyklar till och från jobbet så passerar jag flera rödljus som jag snällt stannar vid. (Nästan) alla andra cyklister cyklar rätt över trots att det klart och tydligt är rött och passerar i hög fart.

Jag slår vad om att det kommer vara en orsak till att jag en dag kommer bevittna någons död på vägen till eller från jobbet.

Jag brukar passera en korsning där det blir grönt på övergångsstället och samtidig blir grönt för bilister. De som då skall svänga i korsningen riskerar köra på cyklister/gångare. Resultatet blir att jag struntar i trafikljuset och ser mej för istället. "Nöd går före lag" fick jag lära mej en gång som deltidsbrandman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag brukar passera en korsning där det blir grönt på övergångsstället och samtidig blir grönt för bilister. De som då skall svänga i korsningen riskerar köra på cyklister/gångare. Resultatet blir att jag struntar i trafikljuset och ser mej för istället. "Nöd går före lag" fick jag lära mej en gång som deltidsbrandman.

Det är ju dock så det fungerar om det är ett vanligt runt trafikljus. Det kan vara grönt för båda (om det inte är en pil).

Är det en pil så är det bara du som har grönt dit du ska och kan köra på - förutsatt att ingen går eller kör mot rött dvs.

Så när det är ett vanlig runt trafikljus och du ska svänga så måste man kolla sig för när man ska svänga för cyklister och gångar kan ha grönt! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag brukar passera en korsning där det blir grönt på övergångsstället och samtidig blir grönt för bilister. De som då skall svänga i korsningen riskerar köra på cyklister/gångare. Resultatet blir att jag struntar i trafikljuset och ser mej för istället. "Nöd går före lag" fick jag lära mej en gång som deltidsbrandman.

Lite så jag tänker, vem gör det mest ont för? Jag som blir påkörd eller bilföraren?
Alltså ser jag mig för.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Är det ok om man okynneslöper på löpbandet 6 km innan trots att det är drägligt väder ute?

(Jag vill springa men också duscha gratis)

Då nyttjar man ju gymmet som det är tänkt, så det köper jag, utan invändningar.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Gubbar, som utnyttjar det lokala lilla gratis gymmet för att duscha.

smh

Vad är det för gratisgym?

Jag tänkte ju definitivt se till att duscha när jag är på gymmet nu i vinter. Lyx att kunna duscha varmt länge ju!

För 150 kr/mån går man nog plus på det...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Lite så jag tänker, vem gör det mest ont för? Jag som blir påkörd eller bilföraren?
Alltså ser jag mig för.

Skönt att se att såna cyklister finns och inte bara kamikazepiloter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Är det en pil så är det bara du som har grönt dit du ska och kan köra på - förutsatt att ingen går eller kör mot rött dvs.

Så icke här, finns korsningar med pil som korsar cykel/övergångsställe som har grönt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så mycket gnäll men detta måste vara dagens bästa nyhet: https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/postnord-slutar-me...

Hoppas resterande reklam försvinner också snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Kanske inte så mycket gnäll men detta måste vara dagens bästa nyhet: https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/postnord-slutar-me...

Hoppas resterande reklam försvinner också snart.

Yes. Detta har förstås varit på gång länge, med allt mindre volymer, men ändå bra förstås. Samtidigt brukar väl brevbärarna respektera Ingen reklam-skylten till skillnad från många andra reklamutbärare.

Påminner mig om mitt förra jobb som sysslade med kundklubbar och blev uppköpt av ett företag som hade tryckerier. De försökte få oss att pusha våra kunder till att skicka mer reklam med brev eller på papper, och de hittade någon undersökning som visade att värdet på denna reklam gått upp över tiden, vilket låter konstigt men egentligen inte för mängden har ju minskat kraftigt och då är ju chansen större att man faktiskt tittar på de enstaka utskick som kommer. Men att värdet av reklamutskick ökat betyder inte att de är en bra idé ändå, våra kunder skickade mail för typ inget och sms för nåra ören, ett brev kostar ju åtminstone flera kronor styck liksom.

Permalänk
Avstängd

Suck SL:s app är skräp.
Nu var jag tvungen att skippa bussen som kom precis lagom i tid för att det inte gick att köpa biljett i app- helvetet. Och en kvart försenad pga deras strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck SL:s app är skräp.
Nu var jag tvungen att skippa bussen som kom precis lagom i tid för att det inte gick att köpa biljett i app- helvetet. Och en kvart försenad pga deras strul

Du kan ju bara använda ett kontaktlöst kort på den gröna/nya läsaren för att köpa en enkelbiljett?

Permalänk
Avstängd

Det är fan konstig att bussen alltid blir flera minuter försenad på 2 stationer från startstation..
5 2 3 7 eller 1 minut tills bussen kommer, ingen som vet..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Jag är cyklist.
Varje dag när jag cyklar till och från jobbet så passerar jag flera rödljus som jag snällt stannar vid. (Nästan) alla andra cyklister cyklar rätt över trots att det klart och tydligt är rött och passerar i hög fart.

Jag slår vad om att det kommer vara en orsak till att jag en dag kommer bevittna någons död på vägen till eller från jobbet.

Samma här.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Så icke här, finns korsningar med pil som korsar cykel/övergångsställe som har grönt samtidigt.

Har också sett det, ansvarig för den planeringen borde ju åtalas för mordförsök.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har också sett det, ansvarig för den planeringen borde ju åtalas för mordförsök.

Kolla hur Vanadisplan i Stockholm ser ut numera. Den som har ritat in övergångsställena rakt över mitten (en del cyklar givetvis dessutom) kan inte gärna ha kört en modern bil. Det är perfekt så att gående kan bli helt dolda bakom den vänstra vindrutestolpen, plus att det blir alldeles för långt mellan sidorna. Och folk ser sig ju inte för, utan har attityden att de alltid syns och alla stannar. Gärna medan de själva glor i mobilen.

Tillägg: En annan klassiker är alla cykelbanor i lite lagom vinkel så att de blir toksvåra att se i högerspegeln även utanför den normalt döda vinkeln.

Permalänk
Avstängd

Folk som ska placera sig så extremt dåligt i mataffärer t.ex.

"Nu ska jag parkera kundvagnen tvärs över gången medans jag svarar på sms"

"Nu ska jag stå och konversera med hela gruppen framför dörren"

😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Folk som ska placera sig så extremt dåligt i mataffärer t.ex.

"Nu ska jag parkera kundvagnen tvärs över gången medans jag svarar på sms"

"Nu ska jag stå och konversera med hela gruppen framför dörren"

😅

Haha ja det stör jag mig på också - speciellt de som står och pratar i "choke points", förstår inte vad man tänker med.

Dock inte lika mycket som när jag arbetade på ICA, ofta när man skulle ut med någon bur i butiken och fylla på saker så stod det folk och blockerade gångarna både här och där... Värst var när det var "rusningstrafik" då kunde det vara kaos.

Man borde införa "parkeringszoner", speciellt om man ska gå ifrån sin vagn ett tag. Står man fel, ja då drar vi in bonuschecken nästa gång etc etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Haha ja det stör jag mig på också - speciellt de som står och pratar i "choke points", förstår inte vad man tänker med.

Dock inte lika mycket som när jag arbetade på ICA, ofta när man skulle ut med någon bur i butiken och fylla på saker så stod det folk och blockerade gångarna både här och där... Värst var när det var "rusningstrafik" då kunde det vara kaos.

Man borde införa "parkeringszoner", speciellt om man ska gå ifrån sin vagn ett tag. Står man fel, ja då drar vi in bonuschecken nästa gång etc etc.

This och this

Permalänk
Medlem

Blev tutad på idag för att lastbilen framför bestämde sig att stanna till vid vägkanten (detta var i ett industriområde, 50-väg). Det kom trafik från andra hållet så jag fick gott vänta innan jag kunde köra om. Mitt i väntandet börjar bilen bakom mig tuta och man undrar genuint om han försöker hetsa mig att köra ut i fel färdriktning och krocka, eller tror han jag står där för skojs skull? Obegripligt och inte första gången nåt sånt hänt, i precis samma område.

Permalänk
Medlem

Jag vill gnälla på att Flashback är nere så mycket nu. Ja, jag är så gammal att jag tycker forum är en viktig del av internet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Blev tutad på idag för att lastbilen framför bestämde sig att stanna till vid vägkanten (detta var i ett industriområde, 50-väg). Det kom trafik från andra hållet så jag fick gott vänta innan jag kunde köra om. Mitt i väntandet börjar bilen bakom mig tuta och man undrar genuint om han försöker hetsa mig att köra ut i fel färdriktning och krocka, eller tror han jag står där för skojs skull? Obegripligt och inte första gången nåt sånt hänt, i precis samma område.

Han kanske tutade på lastbilen som stannat vid vägkanten?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Snusfri

När planerat att man efter en lång och fläckvis slitsam arbetsvecka ska avnjuta fredagskvällen med en hel del gaming, men märker att man inte har något spel man faktiskt vill spela, och de man eventuellt funderar på att dra igång har så extremt långa laddtider så man orkar inte ens starta upp dom.

Så det slutar med att man slötittar på YouTube och dricker Kong Strong istället..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Han kanske tutade på lastbilen som stannat vid vägkanten?

Kan ju alltid vara så, men han var en bit längre bak och jag ser inte direkt syftet med det... Men det är mycket i trafiken jag inte förstår varför folk gör som de gör! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När planerat att man efter en lång och fläckvis slitsam arbetsvecka ska avnjuta fredagskvällen med en hel del gaming, men märker att man inte har något spel man faktiskt vill spela, och de man eventuellt funderar på att dra igång har så extremt långa laddtider så man orkar inte ens starta upp dom.

Så det slutar med att man slötittar på YouTube och dricker Kong Strong istället..

Sponant tips är Teardown om du inte testat det, ett för min del alldeles utmärkt spel som kittlar både nerverna för utforskning, pussel och action

Försök att inte kolla lösningar bara

Permalänk
Medlem

När man bokar tid och plats med en köpare (hos mig) och inväntar personen som skall köra 1,5 timme för att köpa mitt grafikkort.

30 min innan han skall vara här skriver han att han har hittat ett annat. Man blir ju så jävla trött. Där var all planering körd och en nöjd sambo fick man på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

När man bokar tid och plats med en köpare (hos mig) och inväntar personen som skall köra 1,5 timme för att köpa mitt grafikkort.

30 min innan han skall vara här skriver han att han har hittat ett annat. Man blir ju så jävla trött. Där var all planering körd och en nöjd sambo fick man på köpet.

Han hörde iallafall av sig, allt för ofta som folk helt plötsligt bara slutar svara...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MostCritical:

Folk som ska placera sig så extremt dåligt i mataffärer t.ex.

"Nu ska jag parkera kundvagnen tvärs över gången medans jag svarar på sms"

"Nu ska jag stå och konversera med hela gruppen framför dörren"

😅

This.

Om det är en vuxen person och inga barn/djur i närheten så brukar jag "krocka" hårt med deras vagnar eller korgar. Helst så de glider iväg en bra bit. För att markera deras efterblivenhet i affären..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Folk som ska placera sig så extremt dåligt i mataffärer t.ex.

"Nu ska jag parkera kundvagnen tvärs över gången medans jag svarar på sms"

"Nu ska jag stå och konversera med hela gruppen framför dörren"

😅

Ja, den här håller jag med om till 100%. Stör mig på den här typen av beteende i allmänhet, inte bara i affären. Det här med att samsas om t.ex. utrymme och visa hänsyn när man är ute bland folk är tydligen ett helt främmande koncept för vissa människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, den här håller jag med om till 100%. Stör mig på den här typen av beteende i allmänhet, inte bara i affären. Det här med att samsas om t.ex. utrymme och visa hänsyn när man är ute bland folk är tydligen ett helt främmande koncept för vissa människor.

Har några fina exempel till det här ämnet.

1. Jag handlade i en Ica Nära-butik där en person tvärställt sin vagn mellan en hylla och en kyldisk och jag sa till denne:
-"Jag flyttar din vagn till sidan här så att folk kan passera."
Inget mer med det tänkte jag men efter 10sek eller så säger personen med höjd och lätt irriterad röst:
-"Var skulle jag ställt den annars?!"

2. När jag skulle köra ut från ett inhägnat område med lastbilen så ställde jag mig så nära (ca 1m) grinden jag kunde för att kunna stänga denna och låta fotgängare och cyklister passera framför lastbilen. Det kom en person på cykel och samtidigt som jag höll på att dra igen ena delen av grinden (två grindöppningar som man låser fast i varandra) så trycker sig personen mellan lastbil och grind.
Jag säger till personen att om denne väntar i 30 sekunder så kan jag flytta på mig och jag fick då till svars att det fanns det inte tid till.
Jag hoppar upp i hytten och ser då att personen som envist skulle trycka sig mellan en skitig lastbil och en grind eftersom det var så bråttom står still och pratar avslappnat med en person. Jag kör ut på vägen och hon står kvar och pratar.

3. När jag ligger bakom en cyklist med min cykel så ligger denne till höger och jag som då vid tillfället höll ett lite högre tempo tog beslutet att passera till vänster om denne.
Det skulle jag inte har gjort utan att uppmärksamma denne eftersom helt plötsligt väljer personen att snedda/gena sin rutt med 2 meter till vänster och en krock var inte långt bort.

För fan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX