Begränsad hastighet med Tele2 Bredband 1200 och UDM Pro

Permalänk
Medlem

Begränsad hastighet med Tele2 Bredband 1200 och UDM Pro

Skaffade för ca. 1 år tillbaka Tele2 Bredband 1200 och fick i samband med detta deras router "Tele2 WiFi Hub C3"(DOSCIS 3.1 med 1st 2.5Gb LAN port).
Har satt Tele2 routern i bryggat läge och kopplat in den från 2.5Gb LAN-porten till en SFP+ port på min Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro via CAT6a kabel och en QSFPTEK 10G SFP+ RJ45-modul(som fungerar i 2.5Gb).
Allt har fungerat som väntat och jag kommit upp i hastigheter över 1Gbps tills någon gång i somras när jag upptäckte att hastigheten försämrats avsevärt. Nu når jag endast en hastighet omkring 400Mbps.
Trodde först att det är Tele2 som strular så jag kontaktade dem och fick rekommendationen att göra fabriksåterställning av Tele2 routern och köra en dator direkt i 2.5Gb LAN-porten. Mycket riktigt så uppnåddes förväntad hastighet igen och jag återgick till felsökning av övrig utrustning.
Upptäckte då att med UDM Pro routern inkopplad och efter omstart av Tele2 routern så har jag rätt hastighet i ca. 10min men sen så stryps det ned till 400Mbps igen.
Trodde då igen att det MÅSTE vara Tele2 som orsakar detta på något vis så jag kontaktade dem igen och rekommenderades att köpa en CAT8 kabel. Förklarade att min CAT6a kabel klarar 10Gbps så det är inte det som är problemet men killen på Tele2 stod på sig och förklarade att CAT6a är specificerat för 500Mhz och jag behöver en kabel som klarar minst 1000Mhz. Hade aldrig hört talas om detta tidigare men gjorde som han sa och köpte en CAT8 kabel. Tyvärr blev det samma resultat med en CAT8 kabel mellan Tele2 routern och UDM Pro. Däremot så lyckas jag hålla förväntad hastighet konstant med Tele2 routern kopplad direkt till datorn med CAT8 kabeln.
Självklart övervakar jag nätverket och ser att det inte är något som drar ned hastigheten samt att jag även provat att koppla bort allt förutom en dator på nätverket.

Tycker detta är extremt märkligt och kan inte förstå vad som är problemet. All hjälp och tipps för att lösa detta uppskattas!

Permalänk
Medlem

såååååååååååå om jag förstår dig rätt. Du kopplar in dig via din UDM Pro och få ut cirka 400mbps. Du tar bort UDM Pro och kör bara på tele2 router och får över 1Gbps. Du tycker ändå att det är fel på Tele2 utrustning?

Kan vara så att du aktiverade nån säkerhetgrej i UDM som inte pallar mer än 400mpbs.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Jag har vid flera tillfällen misstänkt att det är Tele2 som bråkar men nu efter senaste felsökning kan jag nog med säkerhet säga att det är UDM Pro routern. Ditt förslag om att det skulle vara en säkerhetsgrej är definitivt ett rimligt antagande men jag tycker mig provat att stänga av allt.
Det som är mest märkligt är att det funkar som det ska i ca. 10min efter omstart av Tele2 routern. Jag har nu också upptäckt att det faktiskt räcker med att ändra någon inställning på SFP+ porten på UDM Pro routern för att få full hastighet i ca. 10min igen.

Permalänk
Skrivet av Doglas:

Tack för ditt svar!

Jag har vid flera tillfällen misstänkt att det är Tele2 som bråkar men nu efter senaste felsökning kan jag nog med säkerhet säga att det är UDM Pro routern. Ditt förslag om att det skulle vara en säkerhetsgrej är definitivt ett rimligt antagande men jag tycker mig provat att stänga av allt.
Det som är mest märkligt är att det funkar som det ska i ca. 10min efter omstart av Tele2 routern. Jag har nu också upptäckt att det faktiskt räcker med att ändra någon inställning på SFP+ porten på UDM Pro routern för att få full hastighet i ca. 10min igen.

Gör en total återställning av UDM routern och se om det hjälper. Det är iallafall den som strular inte din Tele2 utrustning. Får man fråga vad du använder QSFPTEK 10G SFP+ RJ45-modulen till? Vad har den för funktion? Kan vara den som begränsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gör en total återställning av UDM routern och se om det hjälper. Det är iallafall den som strular inte din Tele2 utrustning. Får man fråga vad du använder QSFPTEK 10G SFP+ RJ45-modulen till? Vad har den för funktion? Kan vara den som begränsar.

Får väl prova en återställning och se vad som händer, tack för förslaget!

Då UDM Pro endast har 1Gb RJ45 portar men 2st 10Gb SFP+ portar så använder jag QSFPTEK 10G SFP+ RJ45-modulen för att få ut hela 1,2Gb uppkopplingen genom att köra:
2,5Gb RJ45 port på Tele2 C3 routern-> CAT6a kabel-> QSFPTEK 10G SFP+ RJ45-modulen-> 10Gb SFP+ port på UDM Pro

Permalänk
Medlem

Det förekommer några trådar här på forumet där man inte lyckas nå upp i full hastighet vid bryggat läge. Jag tror det beror på hur deras modem implementerat själva bryggningen (troligen någon sorts Layer-2 NAT)

Notera att 10Gbase-T och SFP+ inte automatiskt har något 2.5Gbps-stöd, det är lite speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det förekommer några trådar här på forumet där man inte lyckas nå upp i full hastighet vid bryggat läge. Jag tror det beror på hur deras modem implementerat själva bryggningen (troligen någon sorts Layer-2 NAT)

Notera att 10Gbase-T och SFP+ inte automatiskt har något 2.5Gbps-stöd, det är lite speciellt.

Aha! Får kanske undersöka tidigare trådar lite mer.

Mycket bra notering. Jag hade faktiskt köpt Ubiquitis egna adapter först vilken endast syncade i 1Gb/10Gb så den sålde jag. Efter lite googlande så hittade jag en reddit tråd som rekommenderade den som jag har nu vilken syncar i 2,5Gb och som sagt gett mig 1Gb+ hastigheter tidigare.

Permalänk
Skrivet av Doglas:

Aha! Får kanske undersöka tidigare trådar lite mer.

Mycket bra notering. Jag hade faktiskt köpt Ubiquitis egna adapter först vilken endast syncade i 1Gb/10Gb så den sålde jag. Efter lite googlande så hittade jag en reddit tråd som rekommenderade den som jag har nu vilken syncar i 2,5Gb och som sagt gett mig 1Gb+ hastigheter tidigare.

Sitter i samma båt, Har Tele2 600/50 fibercoax först med C2 men det gick sådär, Så bytte till C3 och det blev näst intill perfekt om man bortser från hur låst den stackarn är. Skaffa då en Netgear RAXE500 som enligt mängder av recensioner skall vara en best till router. Bryggade C3. Kom knappt längre än att koppla in så dök hastigheten till c:a 50-60% ner med c:a samma upp.
Wi-Fi signalerna når knappt halvvägs av vad C3 levererar. Drivit mig halvt till vansinne ett par dagar nu då ja inbilla mig att jag måste ha gjort nån inställning fel, nån siffra på nått ställe som inte stämmer. Loggar jag in på C3:an och kollar modemets network parameters så stämmer mitt publika ip emot vad Netgearen säger men allt annat den hämtar från modemet automatiskt Subnätmask, IP Gateway m.m stämmer inte..
under en dag så var DNS:erns på Nergearen satta att hämta automatiskt och hämta då samma låsta DNS:er som jag tidigare hade på C3:an. Alla enheter som då va kopplade fick då primär 192.168.0.1 och sekundära blev en Ipv6 adress...
Blir inte klok på det hela.. Känns som jag testat allt mellan himmel och jord men icke.
Den hämtar inte Ipv6 adresser heller vilket iofs var väldigt buggit på C3:an med.
Sjukt nyfiken på vad som sker!