Undersökning: Elgiganten efterlyser feedback från SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt inne på en av Elgigantensbutiker för att prova och köpa ett par hörlurar förra veckan, först fick jag yra runt i butiken innan jag hittade rätt avdelningskölapp för jag ville ha lite hjälp, när jag väl tagit för rätt avdelning så hittade jag inte skärmen för den kön, frågade två personer i personalen blev först skicka fel och sen skicka fel igen...

Så efter det sket jag i personalen och försökt själv efter bästa förmåga lista ut vilka headset som var vilka för 90% av display exen var ej skyltat med vilket headset det faktiskt var, några kände jag igen men ett av dom jag ville testa kunde jag inte lista ut vilket det var, så haffade en i personalen och fråga om jag kunde få hjälp, blev hänvisad till att ta kölapp....

Ja lämnade butiken och beställde ett par Arctis Nova Pro Wireless som jag testade hos er fast jag köpte dom från Inet istället, fick pingvinstång (jordgubb, tack för den) och varan nästa dag jättenöjd med produkten och leveransen från Inet. Jag kunde köpt produkten hos er men ni var så ointresserade av att ta mina pengar så dom gick till Inet istället.

Permalänk
Medlem

Börja sälj LG OLED65C1 65" för 9990:-

Just nu ser förstasidan hos er ut som en inzoomat annonsblad. Less is more. Lista olika kategorier av produkter till vänster direkt på startsidan Som t ex inet (ha med fyndhörnan). Sen kan ni ha era kampanjer i mitten. Det stör då inte. Blir många onödiga klick.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror det är svårt för dem att ”skapa ett andra första intryck” som det så fint heter.

Elgiganten har alltid varit lite mer Svenssons handel inom elektronik och besitter sällan spetskompetens eller väldigt engagerade medarbetare (som även på fritiden jobbar med liknande komponenter etc).

Det är inte allt, men jag kommer aldrig se Elgiganten som en seriös aktör inom IT / Hårdvara etc.
Lika lite som NetOnNet när de försökte sig på det….

Enda fördelen de har mot andra aktörer som många entusiaster vänder sig till är att Elgiganten besitter många fysiska butiker och man på så vis kan få köpa det man vill ha snabbt och smidigt - om det finns i lager i den lokala butiken - något som är ytterst ovanligt såvitt jag sett.

Istället vill Elgiganten slå sig in på marknaden och bli en seriös webbutik när det kommer till det här - och det kommer inte funka som jag ser det.
Det förtroendet besitter inte Elgiganten hos folk utav den högre tekniska graden är min mening.

Allt gott, inget ont menat

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hemsidan! Simplicity is the key så gör om gör rätt. Men vad vi i Sverige egentligen behöver är inte en liten futtig kubikmeter i ett hörn för pc. Vad vi behöver är en egen våning med allt innom cpu/gpu/vattenkylning/luftkylning/kablar/minnen/lagring i all dess form.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Valonen:

Säljaren har INGEN provision eller påbud.

"Rörlig del av lönen som varierar mellan månaderna" då?
För bonusavtal har man väl?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att leva i forumet, @Elgiganten ska betyda något

Trovärdighet (se Nvidia 3000 som referens), stå för priserna på hemsidan

Svara på communityfrågor, event (digitala) med folket här, helt enkelt vara en del av gemenskapen som andra ÅF gör

Bättre verklighetsförankrade lagersaldo, inte bara en gång folk köpt grejer med hundratals i lager och fått dem annulerade

Permalänk
Medlem

Undrar när de kommer ändra sin hemsida, för det vore ju till en fördel till dem att man faktiskt kan handla där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Jag var faktiskt inne på en av Elgigantensbutiker för att prova och köpa ett par hörlurar förra veckan, först fick jag yra runt i butiken innan jag hittade rätt avdelningskölapp för jag ville ha lite hjälp, när jag väl tagit för rätt avdelning så hittade jag inte skärmen för den kön, frågade två personer i personalen blev först skicka fel och sen skicka fel igen...

Så efter det sket jag i personalen och försökt själv efter bästa förmåga lista ut vilka headset som var vilka för 90% av display exen var ej skyltat med vilket headset det faktiskt var, några kände jag igen men ett av dom jag ville testa kunde jag inte lista ut vilket det var, så haffade en i personalen och fråga om jag kunde få hjälp, blev hänvisad till att ta kölapp....

Ja lämnade butiken och beställde ett par Arctis Nova Pro Wireless som jag testade hos er fast jag köpte dom från Inet istället, fick pingvinstång (jordgubb, tack för den) och varan nästa dag jättenöjd med produkten och leveransen från Inet. Jag kunde köpt produkten hos er men ni var så ointresserade av att ta mina pengar så dom gick till Inet istället.

Håller med din upplevelse.

Ett vanligt scenario när man tänker sig svänga förbi och handla. Det kan lätt bli ett 30 minutersstopp för nått som borde tagit 2 min.
Vet jag att det jag köper inte finns enkelt plockbart (eller jag tror att det borde vara enkelt plockbart för det är ju inte säkert det är det bara för min fantasi tycker det) och elgiganten har en bra deal (för det har dom ju ibland) så är det enklast (och bäst) att förboka och hämta upp.

Elgiganten har blivit som SIBA var för många år sedan. Massor med säljare, men ingen hjälp att få.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hemsidan är hemsk. Jag försöker klicka fram om en viss grej finns i ett visst varuhus, men det slutar alltid med att jag ger upp och antingen kollar hos någon annan ÅF eller går in fysiskt i butiken.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tro aldrig dom kan bli ett bra alternativ , det är ett för stort företag. Elgiganten är bra på en sak, flytta kartong A till hylla B och sedan sälja till kund. Men deras personal inte rätt Geek DNA

Permalänk
Medlem

Jag har vart kund och handlat mycket till mitt hem från er.
Som alla skriver.
Fixa hemsidan och sluta föra oss bakom ljuset med leveranstider.
Ibland lämnar man sidan fast ni har bättre pris bara för att eran hemsida är så seg på mobil.
En fråga till Elgiganten, har ni aldrig surfat på eran sida från en mobil och insett att något inte står rätt till där.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Hemsidan är kass, så är det. Jag hade gärna sett ett utbud med lite fräschare grejer med. Ska man ha nya datorkomponenter är det inte direkt Elgiganten man surfar in på utan typ inet/webbhallen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Jobbar själv på Elgiganten och tro mig, hemsidan som vi säljare måste använda varenda dag är bortom all kritik. Buggig, seg, otydlig. Bara en enkel sak som att när man börjar skriva i sökfältet direkt så försvinner det man har skrivit efter två sekunder och så får man börja om. Förra hemsidan funkade mycket bättre. Mvh

Permalänk
Medlem

De kan börja med att sluta ge fejkpriser och lager till att börja med. Beställde RTX 3080 ASUS TUF från de två år sedan då de hävdade att de hade 100+ i lager. Bluff naturligtvis, det värsta var att då man kontaktade kundtjänst fick man alldrig någon besked heller. Keep away från hemsidan...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

1. Hemsidan behöver en uppdatering.
2. Postnord som alternativ helt klart.
3. Klarna som alternativ.
4. Sälj mer datorkomponenter alltså inte bara färdigbyggda datorer till överpris.
5. Utbilda er personal så de är lite mer insatta vad de faktiskt säljer.
6. Telefonnummer till butik, inte till kundtjänstscentralen som inte kan se lagerstatus eller varför ordern står still osv.
7. Byt logga så det känns som en upgrade!

Finns lite att jobba på här men tycker om era stora lokaler samt bra utbud på gott och blandat.

Permalänk
Medlem

Blev bränd på rtx3000 serien. Förstår att man fick svårt med kommunikation från leverantör. men man kan inte lova att det skickas senare idag för att sedan flera dagar efter få sms att leveransen är framskjuten x veckor. å sen likadant igen med löften om leverans. där dom säger att varan finns och syns i systemet för att sedan aldrig dyka upp. Kommer behövas mycket goodwill för att jag ska överväga handla där igen. kändes väldigt oseriöst, okunnigt.

I övrig anser jag att alla webbutiker bör kontakta företaget som byggt inets hemsida. finns ingen annan webbutik som är i närheten lika användbar.

Permalänk
Medlem

Er support/kundtjänst måste ha bättre koll på vad som gäller.
Köpte ett par trådlösa steelseries lurar som dog pga att sändaren "brann upp"(?).
Tydligen känt fel hos steelseries. Kontaktade er support via chat som sa att det kommer bytas ut om jag åker in till varuhus.
2 mil senare är jag vad varuhuset, de säger att garantin inte gäller, även då jag påperkar att det är fabriksfel samt att er chat support sa åt mig att åka in. Står och jävlas med dom i säkert en 40min, kontaktar sedan steelseries och får en ny gratis samma vecka.

Ingen kompensation från Elgiganten. Kasst är det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

"Rörlig del av lönen som varierar mellan månaderna" då?
För bonusavtal har man väl?

Nej, det har de inte. Man kan önska och tro. Skulle säga att de flesta säljare idag får en minimilön och inga förmåner. Detta pga att det är svårare att hålla ihop som grupp. De säljare idag som finns, går 99% på deltid och jagar timmar med OB-ersättning för att få sin vardag att gå runt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Ingen provision på det de säljer däremot har de andra såkallade "personalrabatter" som de själva kan utnyttja ett par gånger per år om jag inte mins fel. Sedan varierar det från butik till butik med kundskapen, här i stan måste jag då säga att de är väldigt kunniga inom sitt område de jag pratat med och då gäller det både vitvaror och dataprylar.

Och hjälpsamma är de alltid, prova att gå in på Mediamarkt här i Sundsvall, där står de och häckar vid sina stationer och orkar inte ens tiitta upp när det kommer fram kunder. Och de kan inte ett skit om det de säljer.

Permalänk
Medlem

Nej, Elgiganten kvalar inte in i skaran företag jag kan tänka mig spendera min tid för att de ska inse vad de inte är bra på. De får höja sig till en högre nivå, sen kan de be om feedback.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

1. Hemsidan behöver en uppdatering.
2. Postnord som alternativ helt klart.
3. Klarna som alternativ.
4. Sälj mer datorkomponenter alltså inte bara färdigbyggda datorer till överpris.
5. Utbilda er personal så de är lite mer insatta vad de faktiskt säljer.
6. Telefonnummer till butik, inte till kundtjänstscentralen som inte kan se lagerstatus eller varför ordern står still osv.
7. Byt logga så det känns som en upgrade!

Finns lite att jobba på här men tycker om era stora lokaler samt bra utbud på gott och blandat.

Personalen utbildas konstant, och de ur personalen som har varit där i 2+ år kan 99% av alla produkter på deras avdelning. Har träffat otroligt duktiga säljare som kan sina saker.

Elgigantens personal jobbar också på olika avdelningar, så gå först till rätt avdelning. Sedan kanske inte en som jobbat 1 månad på tech hjälpa dig med allt pga stort sortiment som ska läras.

+ Hemsidan är inte bra, seg och svårnavigerad

Permalänk

Elgigantens hemsida är fruktansvärt seg! Trimma den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Börja sälj LG OLED65C1 65" för 9990:-

Just nu ser förstasidan hos er ut som en inzoomat annonsblad. Less is more. Lista olika kategorier av produkter till vänster direkt på startsidan Som t ex inet (ha med fyndhörnan). Sen kan ni ha era kampanjer i mitten. Det stör då inte. Blir många onödiga klick.

Går redan med förlust för 13 990:-, så vet inte varför de skulle sänka den till 9990;-

Bara att fråga vilken butik & leverantör som helst, Netonnet, Elgiganten, Webhallen osv, tror de går back på de mesta OLEDs från förra året från B1 till C1.

Permalänk
Medlem

1. Hemsidan, (det är en stor logga som tar upp överdelen, medans nederdelen fylls med kakförfrågan, när man väl godkänt nödvändiga kakor så tar det flera sekunder innan resten av sidan laddas m.m)
2. Personal som inte släpper sin mobil när man har en fråga som (Ingår det en laddare om man köper den här mobilen? *visar* men måste ändå rabbla produktnamn.)
3. Man måste betala INNAN de ens kollar om produkten finns på lager, sedan får man vänta med en kölapp på att dem ska kolla.
Det känns som att man kan bli snuvad på det hela och förlora både tid och få sitt konto förstörd och därmed förlora sina pengar.

Vårda språket! /Mod
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sälj alla kommande grfikkort i butiken live istället för på nätet. Känns bättre / roligare att göra ett sådant köp ihop med alla andra med samma intressen. Nattöppet bara PC delen vid nysläpp? PS risken är stor att man köper något mer när man redan har stora plånboken med till affären.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

3. Man måste betala INNAN de ens kollar om produkten finns på lager, sedan får man vänta med en kölapp på att dem ska kolla.
Det känns som att man kan bli snuvad på det hela och förlora både tid och få sitt konto förstörd och därmed förlora sina pengar.

Nej, du betalar när de har tagit ut produkten från lagret.. Måste träffat på någon rolig säljare

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Valonen:

Nej, det har de inte. Man kan önska och tro. Skulle säga att de flesta säljare idag får en minimilön och inga förmåner. Detta pga att det är svårare att hålla ihop som grupp. De säljare idag som finns, går 99% på deltid och jagar timmar med OB-ersättning för att få sin vardag att gå runt.

Okej, du låter ganska tvärsäker men elgiganten själva erbjuder uppenbarligen ”generösa bonusavtal” men det kan ju såklart vara något annat 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Elgiganten tog dock bort sin provision för flera år sedan om inget ändrats. Så mig veterligen får de ingen provision.

Haha, ursäkta? Provision är väl det enda positiva med att jobba som försäljare.

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt datorpryl från Elgiganten. Trodde det fanns bara dammsugare och vitvaror där inne

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag kan hjälpa till men kräver 1% av intäkterna från den ökade försäljningen.