Går ej att installera win 11?!

Permalänk
Medlem

Går ej att installera win 11?!

köpte en dator i delar för 9-10 mån sen. Ska ha datorn till mitt arkadbygge. Satte ihop grejerna igår utan problem. Tänkte installera win 11 men det gick ej?!! får bara upp ett meddelande vid installation som säger att datorn ej uppfyller hårdvaru kraven? En i5:a med 16gb ram som är 10 mån gammalt ska alltså inte kunna köra win 11?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

TPM måste finnas på moderkortet och behöves aktiveras i bios.
Jag har för mig att som i5 är det 7600k som är den sista som är stöd för TPM.

Det finns sätt att lura den att TPM finns och gör så att W11 går att installera.
Bara att googla på "passby TPM W11" typ!
Lycka till

Uppdatering:

Intel Core i5-9600K är den äldsta modellen som har TPM.

Min 8700k exempelvis har ej detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Allt verkar var uppfyllt med råge på den listan?! knepigt...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

TPM måste finnas på moderkortet och behöves aktiveras i bios.
Jag har för mig att som i5 är det 7600k som är den sista som är stöd för TPM.

Det finns sätt att lura den att TPM finns och gör så att W11 går att installera.
Bara att googla på "passby TPM W11" typ!
Lycka till

Uppdatering:

Intel Core i5-9600K är den äldsta modellen som har TPM.

Min 8700k exempelvis har ej detta.

Processorn är en i5 10400F

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det jag tycker verkar knepigt är att om man aktiverar TPM i bios så finns det en risk att BitLocker aktiveras och låser hårddisken... Tuffar på med win10 tills en SweClockare övertygar mig att det är säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det jag tycker verkar knepigt är att om man aktiverar TPM i bios så finns det en risk att BitLocker aktiveras och låser hårddisken... Tuffar på med win10 tills en SweClockare övertygar mig att det är säkert

Du kan stänga av BitLocker när du vill. För övrigt så har inte aktiveringen av TPM aktiverat BitLocker på min stationära dator med Windows 11. Installerade Windows 11 på stationära datorn i början av sommaren. På min ena bärbara dator så aktiveras BitLocker som standard på både Windows 10 och 11 efter en clean install men går som sagt att stänga av närsomhelst.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan stänga av BitLocker när du vill. För övrigt så har inte aktiveringen av TPM aktiverat BitLocker på min stationära dator med Windows 11. Installerade Windows 11 på stationära datorn i början av sommaren. På min ena bärbara dator så aktiveras BitLocker som standard på både Windows 10 och 11 efter en clean install men går som sagt att stänga av närsomhelst.

Är på väg att bli övertygad När stänger man av BitLocker, före eller efter installation? Om det dyker upp trots allt och man inte har koden som efterfrågas, då har jag förstått det som att det är "kört". Jag har inte någon kod till BitLocker, har byggt ihop datorn själv (moderkort Asus ROG Strix B550-F där TPM inte ens verkar heta TPM i bios).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

TPM måste finnas på moderkortet och behöves aktiveras i bios.
Jag har för mig att som i5 är det 7600k som är den sista som är stöd för TPM.

Det finns sätt att lura den att TPM finns och gör så att W11 går att installera.
Bara att googla på "passby TPM W11" typ!
Lycka till

Uppdatering:

Intel Core i5-9600K är den äldsta modellen som har TPM.

Min 8700k exempelvis har ej detta.

Jag har 8700K och har inga problem öht att installera eller köra Windows 11?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Är på väg att bli övertygad När stänger man av BitLocker, före eller efter installation? Om det dyker upp trots allt och man inte har koden som efterfrågas, då har jag förstått det som att det är "kört". Jag har inte någon kod till BitLocker, har byggt ihop datorn själv (moderkort Asus ROG Strix B550-F där TPM inte ens verkar heta TPM i bios).

Du får ingen fråga om BitLocker under installation. När du loggat in i datorn, är det bara att gå till Settings -> Privacy & security -> Windows Security -> Tyck på Device security -> Tyck sedan på Manage device encryption. På min bärbara dator får jag då upp följande

Då är det bara att slå av Device encryption. BitLocker nyckeln kan också vara sparad på ditt Microsoft konto om du använder ditt Microsoft konto i Windows som användare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

TPM måste finnas på moderkortet och behöves aktiveras i bios.
Jag har för mig att som i5 är det 7600k som är den sista som är stöd för TPM.

Det finns sätt att lura den att TPM finns och gör så att W11 går att installera.
Bara att googla på "passby TPM W11" typ!
Lycka till

Uppdatering:

Intel Core i5-9600K är den äldsta modellen som har TPM.

Min 8700k exempelvis har ej detta.

Stämmer ej. Intel Core från 8000 serien och nyare stöds. Din 8700k har nog det inbyggt i CPU:n och du måste aktiverad det i BIOS/UEFI inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så är det förmodligen att du inte aktiverat TPM i bios. Om du har gjort det men inte kan uppdatera via windows update så kan du ladda hem win 11 på en usb sticka och installera därifrån. Jag vill minnas att det var så jag var tvungen att göra själv för windows update fortsatte säga att datorn inte uppfyllde kraven trots att den gjorde det.

Permalänk
Medlem

ngn som kan hinta om, vad och var, jag ska leta efter i Bios!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

ngn som kan hinta om, vad och var, jag ska leta efter i Bios!?

Beror på vad du har för moderkort, men borde vara under någon meny liknande "Thrusted Computing", "Security" eller liknande. Enklast om du googlar på hur man aktiverar TPM på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Sök på mbr2gpt mbr -> gpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du får ingen fråga om BitLocker under installation. När du loggat in i datorn, är det bara att gå till Settings -> Privacy & security -> Windows Security -> Tyck på Device security -> Tyck sedan på Manage device encryption. På min bärbara dator får jag då upp följande
<Uppladdad bildlänk>
Då är det bara att slå av Device encryption. BitLocker nyckeln kan också vara sparad på ditt Microsoft konto om du använder ditt Microsoft konto i Windows som användare

Tack, får ta och kika på det! Mig veterligen har jag inte haft något som helst med BitLocker att göra, och borde inte ha någon kod för det (kör Windows utan Microsoft-konto). Ska iaf kika närmre på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Tack, får ta och kika på det! Mig veterligen har jag inte haft något som helst med BitLocker att göra, och borde inte ha någon kod för det (kör Windows utan Microsoft-konto). Ska iaf kika närmre på det

Du kan också få fram nyckel närsomhelst genom att tycka på BitLocker drive encryption (visas på min bild) och där tycka på typ säkerhetskopiera min nyckel om du vill ha nyckeln. Du behöver inte nyckeln för att stänga av BitLocker när du är inloggad i Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du får ingen fråga om BitLocker under installation. När du loggat in i datorn, är det bara att gå till Settings -> Privacy & security -> Windows Security -> Tyck på Device security -> Tyck sedan på Manage device encryption. På min bärbara dator får jag då upp följande
<Uppladdad bildlänk>
Då är det bara att slå av Device encryption. BitLocker nyckeln kan också vara sparad på ditt Microsoft konto om du använder ditt Microsoft konto i Windows som användare

Har ett ASUS ROG MAXIMUS X HERO Z370 moderkort och Windows 11. Där hittar jag inställningarna för Bitlocker här:

Control Panel\System and Security\BitLocker Drive Encryption

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har ett ASUS ROG MAXIMUS X HERO Z370 moderkort och Windows 11. Där hittar jag inställningarna för Bitlocker här:

Control Panel\System and Security\BitLocker Drive Encryption

<Uppladdad bildlänk>

Den finns också i kontrollpanelen också som du visar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Se till så secure boot är aktiverat i bios, disken måste vara gpt-formaterad och allt som ovan nämnts med TPM.

Din dator bör uppfylla allt, så du borde kunna lösa det utan att haxxa förbi det, men om du ledsnar ur så är det bara att ladda ner officiella iso-filen från Microsoft och flasha den till ett USB-minne med Rufus, den kommer då fråga om du vill inaktivera krav på TPM och secure boot, men som sagt, du ska inte behöva det.

Side note: Jag har installerat Win11 på Asus Rog Strix z270i med i7 7700k utan att kringå något, så uppenbarligen verkar den stödja TPM och allt vad som krävs för Win11. Det verkar lite luddigt med hur "långt ner" i generationerna gränsen går.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Har ett ASUS ROG MAXIMUS X HERO Z370 moderkort och Windows 11. Där hittar jag inställningarna för Bitlocker här:

Control Panel\System and Security\BitLocker Drive Encryption

<Uppladdad bildlänk>

Blir inte disken långsammare med bitlocker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Se till så secure boot är aktiverat i bios, disken måste vara gpt-formaterad och allt som ovan nämnts med TPM.

Din dator bör uppfylla allt, så du borde kunna lösa det utan att haxxa förbi det, men om du ledsnar ur så är det bara att ladda ner officiella iso-filen från Microsoft och flasha den till ett USB-minne med Rufus, den kommer då fråga om du vill inaktivera krav på TPM och secure boot, men som sagt, du ska inte behöva det.

Side note: Jag har installerat Win11 på Asus Rog Strix z270i med i7 7700k utan att kringå något, så uppenbarligen verkar den stödja TPM och allt vad som krävs för Win11. Det verkar lite luddigt med hur "långt ner" i generationerna gränsen går.

Secure boot behöver INTE vara aktiv, moderkortet behöver bara STÖDJA Secure boot enligt Microsofts egna systemkrav

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir inte disken långsammare med bitlocker?

Jag har själv aldrig använt mig av Bitlocker, så det får någon annan svara på, men med dagens SSD-prestanda så borde det väl vara minimalt

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer ej. Intel Core från 8000 serien och nyare stöds. Din 8700k har nog det inbyggt i CPU:n och du måste aktiverad det i BIOS/UEFI inställningarna

Okej se där ja... tack för du rättade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Se till så secure boot är aktiverat i bios, disken måste vara gpt-formaterad och allt som ovan nämnts med TPM.

Din dator bör uppfylla allt, så du borde kunna lösa det utan att haxxa förbi det, men om du ledsnar ur så är det bara att ladda ner officiella iso-filen från Microsoft och flasha den till ett USB-minne med Rufus, den kommer då fråga om du vill inaktivera krav på TPM och secure boot, men som sagt, du ska inte behöva det.

Side note: Jag har installerat Win11 på Asus Rog Strix z270i med i7 7700k utan att kringå något, så uppenbarligen verkar den stödja TPM och allt vad som krävs för Win11. Det verkar lite luddigt med hur "långt ner" i generationerna gränsen går.

Jag har windows 11 installerat på en laptop med en i5-6200U cpu utan att behöva kringå någonting, win11 ison från ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Jag har windows 11 installerat på en laptop med en i5-6200U cpu utan att behöva kringå någonting, win11 ison från ms

Fränt. Jag har en Microsoft Surface med likadan cpu och den stöds inte

Edit: kanske beror på ramminne, den har bara 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Fränt. Jag har en Microsoft Surface med likadan cpu och den stöds inte

Edit: kanske beror på ramminne, den har bara 4gb.

Min laptop har 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Jag har windows 11 installerat på en laptop med en i5-6200U cpu utan att behöva kringå någonting, win11 ison från ms

Skrivet av Morax:

Fränt. Jag har en Microsoft Surface med likadan cpu och den stöds inte

Edit: kanske beror på ramminne, den har bara 4gb.

Om det bara är CPU:n som inte stöds officiellt kan man använda installationsprogrammet via clean install då programmet inte kontrollerar CPU:n. Jag har själv gjort det också på 2 datorer och det gick alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig