Iphone i topp hos svenska användare

Permalänk
Inaktiv

Använder en iPhone 8 Plus, fick byta batteriet på den förra veckan för 399:-. Som ny igen! Efter fem år. Kör iOS 16 beta på den och snart fulla versionen, fungerar utmärkt. Kvalité!

Permalänk
Medlem

Min första smartphone var iPhone som jag köpte 2009. Eftersom Apple gjorde smarta telefoner populära så var man ju tvungen att ha en sån. Men oj vad jag "hatade" den för att man var så inlåst och kunde inte göra som man ville (linuxnörd som jag är) Hade den knappt ett år och bytte till android.
10 år senare blev jag trött på att androidtelefoner hade så kort livslängd (uppdateringar)
Plötsligt började jag uppskatta just det faktum att det är ett slutet system. Jag gillar att vara inlåst i den och har bara handlat Apple-prylar sen dess. Allt fungerar så sömlöst.

Eller ja, jag köpte även en iMac, men kunde inte förlika mig vid dess operativsystem och det faktum att jag inte kunde byta ut delar enkelt. Och den kändes slö jämfört med min vanliga PC. Hade den i knappt ett halvår.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört iphone utan det har varit Android ända sedan min Nokia N9 gav upp. Hörde nyligen hur länge Iphones får uppdateringar och tappade nästan öronen. När Samsung slutar stödja min nuvarande kommer det bli en iphone förutsatt att USB-C finns. Egentligen verkar lightning vara en bättre fysisk kontakt men den används ju inte till något så...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag antar att siffran för kvinnor och iOS skall vara 56 (55?) och inte 46?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kört iPhone sen 3GS och varit nöjd med alla. Jobbat inom service så pillat en hel del med Android också men skulle nog aldrig gå över. Apple är dyra men deras skit funkar tamejfan alltid som den ska i mina ögon och användningsområden.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Sötast

Undrar hur mycket företagen i Sverige medvetet eller omedvetet hjälper att pusha dessa siffror emot Apple.

Av de företag som erbjuder företagsmobiler till sin personal så är det ofta att man endast har ett fåtal mobiler man erbjuder.
De är oftast Samsung eller Apple. Apple har en tendens att gå som smör via jobben, pappa som betalar oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så du betalade mindre än 4000:- för din iPhone 12 Mini? I så fall, hur då?

Betalar ingen moms då den köps in via jobbet. Hade jag tagit samma summa i lön, så tillkommer både arbetsgivaravgift och skatt.

Så valet var att köpa en lur för 9300:- inkl moms eller att få under 4000:- extra i lönekuvertet.

Nu har jag istället en telefon som efter snart två år är mer värd i inbyte än vad lönen hade blivit i handen.

Permalänk
Medlem

Haft både android & ios.
gick över till ios vid iPhone 4s.
och senaste va XR

nu gick jag över till android - samsung s22 ultra.
Det jag fortfarande märker av sen android tidigare att växlar jag snbbt mellan appar/spel så blir det redig fördröjning.
Medans på ios så va de aldrig så.

Överlag så är jag riktigt nöjd med båda platformarna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag anser mig väl inte vara direkt märkeslojal.

Men nu finns det en rejäl fördel att vara i apples ekosystem så har hamnat mer och mer i det.

Jag upplever inte deras produkter som dyra. Särskilt om man ser till använding/krona. Samtidigt har jag lågt behov av ”status” eller ha det senaste. Ex min iphone 11 pro duger mer än gott än.

Och om det är någon som skulle ta fram en objektiv analys att jag minsann betalar 2000 kronor ”för märket” så spelar det inte mig någon roll. Vad motsvarar det? En lite finare utekväll? På en enhet jag har i 2-3 år.

Skönt när saker funkar i vardagen. Problemlösning och customability får jag pyssla med på jobbet istället och dessutom få betalt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Undrar hur mycket företagen i Sverige medvetet eller omedvetet hjälper att pusha dessa siffror emot Apple.

Av de företag som erbjuder företagsmobiler till sin personal så är det ofta att man endast har ett fåtal mobiler man erbjuder.
De är oftast Samsung eller Apple. Apple har en tendens att gå som smör via jobben, pappa som betalar oavsett.

Jobbar du för en firma som bryr sig om datasäkerhet är ofta Appletelefoner den övergripande rekommendationen trots högre inköpskostnad. De får säkerhetsuppdateringar länge, appar är väl sandboxade och får inte komma åt varandras data hur som helst, de var mycket tidiga med fulldiskkryptering, och så vidare.
Det finns bra orsaker att prata om ”total cost of ownership” snarare än om inköpspris, särskilt som företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Inte förvånande att Apple har 50+% och dom andra får slåss om andra halvan. I sverige är vi köpstarka som sjutton och gillar fina saker. Bara en sån sak som att Nvidias första Titan sålde bäst per capita i sverige är ju intressant.

Tyvärr är Sverige inte en direkt prioriterad eller attraktiv marknad, just pga att köpkraften hos konsumenterna är AVSEVÄRT lägre än ex. 1990-talet. :/

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Känner att Apple har vunnit på att konkurrenterna har tappat. Samsung var den stora konkurrenten här, men de verkar inte göra några bra telefoner (förutom de som är snordyra). Huawei har tappat på allt snacket om kinesisk kontroll och att de inte får vara med i upphandlingar osv. De nyare märken som nämns i såna här forum har inte riktigt slagit igenom hos allmänheten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Min första Android var en ZTE Blade 2010, sedan har det rullat på med Galaxy S, S2, S4, Lumia 1520, OnePlus 3T, 6T och nu 9.
Testade en iPhone 3G för längesedan och den föll mig inte alls i smaken, men det har väl hänt en hel del med iOS sedan dess.

Fick hjälpa en släkting i somras med hennes iPhone SE 2022 att fixa till mailen, och den var något enklare än vad jag minns, men som Android användare så är det en hel del som är ologiskt och bara "känns fel".

Det kan ju helt enkelt vara så att vanans makt gör sig påmind. Med det sagt; Jag skiter i vad folk använder, men det kan vara en förklaring till att det känns så avigt - att man är van vid att det ser ut och fungerar lite annorlunda

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jobbar du för en firma som bryr sig om datasäkerhet är ofta Appletelefoner den övergripande rekommendationen trots högre inköpskostnad. De får säkerhetsuppdateringar länge, appar är väl sandboxade och får inte komma åt varandras data hur som helst, de var mycket tidiga med fulldiskkryptering, och så vidare.
Det finns bra orsaker att prata om ”total cost of ownership” snarare än om inköpspris, särskilt som företag.

iPhones kräver även mycket mindre IT-support och har bättre företagshantering-plattformar enligt min erfarenhet. Några tusen kr extra per enhet vart tredje år är inget om det sparar på arbetstid från support och minskar nertid från problem.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Är inte konstigt enligt mig, även om jag inte har så mycket emot Android och hoppar fram och tillbaka lite är det mycket mer pillande med Android kontra iOS. Apples enheter fungerar också väldigt bra ihop så vill man ha klocka, surfplatta, telefon och dator så är det väldigt smidigt. Deras lösningar vad gäller backups och liknande är mycket enklare än det på Android.

Permalänk
Medlem

Använder Android utan Google, en Huawei och en Motorola med "custom rom".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Där ser man, jag trodde Iphone-användningen skulle minska i takt med att "tillräckligt bra" lurar blev tillräckligt billiga. På mina industriarbetsplatser var det för 5-10 år sedan idel "flaggskepp" som folk hade köpt på avbetalning, det var antingen Iphone eller Galaxy S-serien som de flesta hade. Med tiden har allt fler gått över till Android, och då fortfarande Galaxy men då ibland A52 eller liknande. Jag inser att jag arbetar på en arbetsplats med lägre lön än genomsnittet, och antar att det på mer välbetalda arbetsplatser är mer vanligt med Apple-produkter.

Hur som, denna stora andel Apple-användare öppnar (i mina ögon) upp för att fler kommer att välja Apple-datorer framöver, inte minst när det blir vanligt att koppla in telefoner i TV-skärmar. (Jaja, Android ligger väl före där såklart, men det blir väl ingen allmän grej förrän Apple öppnar ett desktopläge och satsar inte bara på film utan även spel - en iphone är ju sjukt mycket kraftfullare än en Nintendo Switch exempelvis)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag köpte iphone 3GS när den kom, sen dess har jag haft Android av olika smaker, ofta high end vill jag påstå. Galaxy S2, S3, S8, S9. Nexus 5 och 6P, Huawei mate 9 pro, mate 20 pro. När jag skulle få en arbetstelefon senast låg vi efter på Android-sidan så alternativen jag hade var Galaxy S10e eller en iphone 11, och då föll valet på den senare och nu tror jag inte jag kommer gå tillbaka till Android igen. En 14 pro är på ingång så den lär ju leva några år. Jag härjade mycket med root, custom rom, jailbreak tidigare men idag använder jag bara telefonen mer eller mindre ur kartong. Tar bilder och konsumerar innehåll. Saknar inget från Android föruton dubbeltap-zoomen man kan göra vid enhandsgrepp.

Men det underlättar också i jobbet att köra iphone eftersom jag har hand om Apple-sidan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Använder en iPhone 8 Plus, fick byta batteriet på den förra veckan för 399:-. Som ny igen! Efter fem år. Kör iOS 16 beta på den och snart fulla versionen, fungerar utmärkt. Kvalité!

Men … Planerat åldrande då?

12 år gammal dator i signaturen. Från Äppel-skrutt. Funkar bra fortfarande (med vissa modifikationer, visserligen, men ändå).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Med väldigt liten marginal sett till hela Sverige iallafall.
Så du betalade mindre än 4000:- för din iPhone 12 Mini? I så fall, hur då?

Tycker det låter på personens inlägg att dom kanske fick den eller iallafall rabatt via jobbet?

Permalänk
Medlem

Sitter här på min snart (om en månad) tre år gamla iPhone. Jag får uppdateringar samtidigt som de släpps för samtliga lurar. När jag hade Android och det släpptes en ny version så fick jag glatt vänta ett par månader på att tillverkaren skulle släppa mjukvara för just den telefonen jag hade. Sen får jag fortfarande 3 år senare uppdateringar som inte bara handlar om säkerhet och det är bra mycket bättre än allt jag upplevde när jag hade en Android. Hypen dör lite om en ny version av Android släpps i februari och uppdateringen inte landar på telefonen innan sommaren börjar...

Är medveten om att det kostar mer men för mig personligen så smakar det mycket mer också. Kommer inte gå tillbaka till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Sitter här på min snart (om en månad) tre år gamla iPhone. Jag får uppdateringar samtidigt som de släpps för samtliga lurar. När jag hade Android och det släpptes en ny version så fick jag glatt vänta ett par månader på att tillverkaren skulle släppa mjukvara för just den telefonen jag hade. Sen får jag fortfarande 3 år senare uppdateringar som inte bara handlar om säkerhet och det är bra mycket bättre än allt jag upplevde när jag hade en Android. Hypen dör lite om en ny version av Android släpps i februari och uppdateringen inte landar på telefonen innan sommaren börjar...

Är medveten om att det kostar mer men för mig personligen så smakar det mycket mer också. Kommer inte gå tillbaka till Android.

Var exakt samma anledning som jag hade vid bytet till iOS. Min 11 fyller 3 år i slutet av månaden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör på Android, framförallt pga jag inte blir låst i Apples ekosystem. Men givetvis är jag också mer van med Android och föredrar det när man jämför de olika operativsystemen.

Kör just nu på en Pixel, får uppdateringar både snabbt och under en lång tid, precis som IOS.

Men varken android eller IOS är mitt förstahandsval i en perfekt värld... Saknar verkligen Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Apple har alltid varit dyrare och därmed även ansetts som statusprylar. Status har också alltid varit viktigare i storstäderna för att inte sticka ut negativt i mängden.

Frånsett den aspekten har jag även märkt en annan skillnad i det, vilket också stöds av resultatet i undersökningen här på Swec:
De som vet att de är tekniska och intresserade kör oftare Android, medan de som vill framstå som det kör IOS/Apple. Sett det rätt tydligt då jag har kontakt med många med mer eller mindre IT-intresse/-kunskaper. Sen finns det ju såklart de som växlar och även testar olika.

Skulle jag våga mig på att gissa (kan ha fel) bland Swec-redaktionen kör nog Jonas sannolikt Apple/IOS, medan Anders nog kört mest Android. Övriga mer svårbedömda. Vad andra i närheten har påverkar också, då det ju gäller Sthlm så är ju Apple/IOS rätt vanligt.

Sen hur man tänker sig de två och säger dem stökar till det lite, varför jag skriver båda.
Skulle vilja säga Apple och Android, för det är ju egentligen så det är, men då blandar man ju märke och OS. IOS känns inte alls lika naturligt som Apple.

Personligen enbart haft Android, till stor del för att inte vilja bidra till Apples dominans som företag sett och för att imagen som Apple-användare känns fel för mig (utöver kravet på Lightning-kontakt).
Har då heller aldrig haft någon Samsung, utan alltid kört andra märken såsom Sony/Huawei/Motorola.
Tyvärr har företaget jag jobbar för valt att begränsa utbudet man får välja (de har paradoxalt nog kallat det "Freechoice"), där finns nu bara Apple och Samsung, så risken är ju stor att det måste bli någon av dem när min nuvarande Huawei P30 Pro börjar fungera sämre.
Principiellt är jag fortfarande emot Apple. Men som en bekant och ständig Android-användare också sa, om Apple skulle vara bättre vid något tillfälle kan det bli nödvändigt att välja det även om det går emot.

Permalänk
Medlem

Kört android sedan 2.1...tror jag det var. Har inga planer på att köra något annat än android framöver heller.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har varit enorm motståndare till Iphone, men så fick jag en Iphone som present och efter det så är det Iphone som gäller. Då toppsegmentet av Android ändå ligger i samma prisklass, så är det Iphone som gäller. Aldrig varit maken till en sådan stabil lur.

Nästa blir en watch

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte grejen kring iphones ? ett slutet eko system med sina lighthing kontakter och så dyrt....

Tycker inte att det är särskilt dyrt med tanke på att jag använder min telefon varje dag i flera timmar.

Har köpt betydligt dyrare saker som jag använder betydligt mindre....

Permalänk
Medlem

Hoppade på iPhone tåget vid lanseringen av deras 3GS sen dess har man varit kvar, har provat Android men inte riktigt fastnat för dem på mobilen front.

Däremot när det kommer till surfplatta är det uteslutet Android som gäller i dagsläget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Apple har alltid varit dyrare och därmed även ansetts som statusprylar. Status har också alltid varit viktigare i storstäderna för att inte sticka ut negativt i mängden.

Frånsett den aspekten har jag även märkt en annan skillnad i det, vilket också stöds av resultatet i undersökningen här på Swec:
De som vet att de är tekniska och intresserade kör oftare Android, medan de som vill framstå som det kör IOS/Apple. Sett det rätt tydligt då jag har kontakt med många med mer eller mindre IT-intresse/-kunskaper. Sen finns det ju såklart de som växlar och även testar olika.

Skulle jag våga mig på att gissa (kan ha fel) bland Swec-redaktionen kör nog Jonas sannolikt Apple/IOS, medan Anders nog kört mest Android. Övriga mer svårbedömda. Vad andra i närheten har påverkar också, då det ju gäller Sthlm så är ju Apple/IOS rätt vanligt.

Sen hur man tänker sig de två och säger dem stökar till det lite, varför jag skriver båda.
Skulle vilja säga Apple och Android, för det är ju egentligen så det är, men då blandar man ju märke och OS. IOS känns inte alls lika naturligt som Apple.

Personligen enbart haft Android, till stor del för att inte vilja bidra till Apples dominans som företag sett och för att imagen som Apple-användare känns fel för mig (utöver kravet på Lightning-kontakt).
Har då heller aldrig haft någon Samsung, utan alltid kört andra märken såsom Sony/Huawei/Motorola.
Tyvärr har företaget jag jobbar för valt att begränsa utbudet man får välja (de har paradoxalt nog kallat det "Freechoice"), där finns nu bara Apple och Samsung, så risken är ju stor att det måste bli någon av dem när min nuvarande Huawei P30 Pro börjar fungera sämre.
Principiellt är jag fortfarande emot Apple. Men som en bekant och ständig Android-användare också sa, om Apple skulle vara bättre vid något tillfälle kan det bli nödvändigt att välja det även om det går emot.

Det här var ett av de mest fåfänga inlägg jag skådat. Förstod jag dig rätt att du inte vill köra iPhone för att du är bekymrad över din image?

Mvh
en som jobbar med teknik och kör iPhone.

Permalänk
Medlem

Enda som stoppar mig från iphone är att dom är typ dubbelt så dyra som är rimligt för mig.