Elbolagen vill riva upp ingående avtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

På ett sätt så är det ju faktiskt en oförutsedd händelse. Vem visste med säkerhet att detta skulle hända?

Det finns ju alltid en risk att i stort sett vad som helst skulle kunna hända, sedan är risken olika stor.

Dock är det ju lite sent att komma med detta nu såhär pass långt efteråt. Tvivlar ju starkt på att de kan få igenom det.

Annars kan ju jag som löntagare säga: "Ja, jag gick med på 1,8% löneökning senast men nu är det force majoure, nu vill jag ha 10% istället". Otänkbart eller hur? Men för storbolag går det hur bra som helst. Inte vår problem att de inte har någon reserv, ingen bryr sig om jag som löntagare har nån reserv...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Annars kan ju jag som löntagare säga: "Ja, jag gick med på 1,8% löneökning senast men nu är det force majoure, nu vill jag ha 10% istället". Otänkbart eller hur? Men för storbolag går det hur bra som helst. Inte vår problem att de inte har någon reserv, ingen bryr sig om jag som löntagare har nån reserv...

Exakt! Och var är våra 250 miljarder kr, ifall vi inte klarar av att betala räkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Annars kan ju jag som löntagare säga: "Ja, jag gick med på 1,8% löneökning senast men nu är det force majoure, nu vill jag ha 10% istället". Otänkbart eller hur? Men för storbolag går det hur bra som helst. Inte vår problem att de inte har någon reserv, ingen bryr sig om jag som löntagare har nån reserv...

1,8% och vill ha 10%. Du tar i för lite. Har tjatat om det innan i tråden men Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. https://www.ingenjoren.se/2022/06/02/sa-mycket-tjanar-statlig...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Man får 250 miljarder i likviditetsstöd.
Klagar på att man inte nu längre kan tjäna multum på x antal kunder då de har bundet avtal.
Vill bryta dessa avtal så man kan fortsätta tjäna multum.

Hoppas samtliga av de företag som försöker göra det går i graven.

Och för politiker att kanske ta sig en funderare på om det verkligen är en bra idé med "fri marknad" när det kommer till samhällsviktiga funktioner. Jag menar, Stockholms sjukvård och privatiseringen av apoteken var ju en lysande idé, där sistnämnda tjänar mer på smink än att faktiskt lagerföra mediciner. Vi kan säkert lägga till skolan och skolaktierna i denna kategori också.

Varför inte privatisera polis/brandkår också? Eller ja just det, det är saker "man" vill skall fungera.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och för politiker att kanske ta sig en funderare på om det verkligen är en bra idé med "fri marknad" när det kommer till samhällsviktiga funktioner.

Nu ska vi inte smickra elhandelsbolagen och kalla det de gör för "samhällsviktiga funktioner". De köper el-derivat på en börs och säljer dem vidare till oss som elkunder. Samhällsnyttan av detta kan tryggt avrundas till noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nu ska vi inte smickra elhandelsbolagen och kalla det de gör för "samhällsviktiga funktioner". De köper el-derivat på en börs och säljer dem vidare till oss som elkunder. Samhällsnyttan av detta kan tryggt avrundas till noll.

Jag tänkte mer på att det är själva elförsörjningen och distribution av den som är samhällsviktig, inte dessa elhandelsbolag... som jag då kortfattat enligt ovanstående text menar inte skulle äga existensberättigande

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag tänkte mer på att det är själva elförsörjningen och distribution av den som är samhällsviktig, inte dessa elhandelsbolag... som jag då kortfattat enligt ovanstående text menar inte skulle äga existensberättigande

Men valfriheten då? Är det inte ändå det viktigaste, att vi får välja vilket bolag utan existensberättigande som ska tjäna pengar på oss?

Permalänk
Medlem

Av 109 elbolag så är det bara några som vill bryta dom fasta dom har tecknade.

https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/konsumentverket-sl...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Av 109 elbolag så är det bara några som vill bryta dom fasta dom har tecknade.

Men så är vi också bara i september. Det är fortfarande ~20°C i Tyskland. Utan pengar från staten så lär det vara närmare 109 stycken innan vintern är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har bundet elpris med E.ON fram till 30/9 2024. Tittade precis på de avtalsvillkor jag fick när jag tecknade fastpris.
Står inget om force majeure i det avtalet.

Eon är ju inga fattiglappar heller direkt. Gött avtal! Grattis!

Permalänk
Medlem

Källa: SVT.

Det är ju hur skrämmande som helst att maxtaket för 1 kWh blir 65 kronor.
De spår att det kan bli högre än 17000 per mån och 95000 per år för en normalstor villa.

Om detta händer kommer flera människor få gå från deras hem, småföretagare kommer att gå konkurs och massor av folk kommer att förlora deras arbete.

Man kan ju fråga sig om det då är rättvist att vissa som har råkat teckna en avtal på 1 krona per kWh före krisen får förbruka hur mkt. el som helst som om allt vore normalt, medan folk svälter eller fryser ihjäl p.g.a. "tur".

Jag säger INTE att det är OKEJ att inte hedra en avtal man har ingått och jag är med på att en Avtal-är-en-avtal.
Men det måste bli en begränsning på HUR mkt. EL folk får använda så att det inte missköts under en exceptionell kris som detta, dvs. att även dom med el-avtal är tvungna att dra rejält ner på förbrukningen istället för att frossa på resurser som desperat behövs av alla för att överleva, annars finns ingen rättvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Eon är ju inga fattiglappar heller direkt. Gött avtal! Grattis!

E.ON är ett jättebolag, men om deras svenska skalbolag går i konkurs så kommer förstås inte hela E.ON-koncernen gå in och rädda det. Så i praktiken är ett avtal med E.ON inte mycket mer värt än vilket elhandelsbolag som helst.

Permalänk
Medlem

Domedagstråd detta.

Fjärrvärme i huset, så skulle elhandelsbolaget säga upp avtalet kan jag gott säga upp avtalet med elnätsbolaget också, får väl klara mig utan kyl/frys i lägenheten.

Skulle säkert vara värre för alla dessa bolag att bråka med ARN och rätten än att bara låta de med röriga avtal täcka upp eller vänta på något statligt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle säkert vara värre för alla dessa bolag att bråka med ARN och rätten än att bara låta de med röriga avtal täcka upp eller vänta på något statligt stöd.

68 % har bundet elavtal. Antagligen har många av dessa bundit när elpriset var betydligt lägre än nu. Det handlar nog om mer pengar än du tror.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jäkligt dåligt av företagen.
Folk binder sig ju just för att skydda sig mot det som händer nu och detta betalar man ju ett premiumpris för.

Hur skulle det se ut åt andra hållet?
Hej, jag har bundit mig på 5år till 2kr/kwh men nu kostar ju elen bara 50öre (påhittad framtid). Jag har dåligt med pengar nu så jag vill bryta avtalet. Jo tjena att den hade fungerat!

Ni som åker på brutna avtal, se för fan till att de korrigerar era tidigare räkningar så ni bara får betala de rörliga priset och inte det högre bundna priset den tiden ni nu varit bundna. Dom ska ju inte både ha kakan och äta den!

Visst det står ju tex att krig är en punkt i force majeure men vart skall kriget vara? Tyvärr är det ju alltid krig någonstans.

Elbolagen har ju en jävla makt över marknaden så de kanske skulle investerat mera i stället för att dela ut massa miljarder i vinst. Plocka ut pengarna går toppen men sen ska man gnälla på dålig lönsamhet och hitta kryphål!

Som sagt hur hade det fungerat åt andra hållet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

68 % har bundet elavtal. Antagligen har många av dessa bundit när elpriset var betydligt lägre än nu. Det handlar nog om mer pengar än du tror.

De flesta bolag kommer inte frånträda avtalen, de som gör kommer ändå gå i konkurs så det är helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De flesta bolag kommer inte frånträda avtalen, de som gör kommer ändå gå i konkurs så det är helt ointressant.

Om elpriserna fortsätter vara som de är just nu så kommer alla elbolagen vilja frånträda avtalen innan vintern är slut.

Men det lär väl bli så att staten tar kostnaden och vidarebefordrar den till oss via skattsedeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om elpriserna fortsätter vara som de är just nu så kommer alla elbolagen vilja frånträda avtalen innan vintern är slut.

Men det lär väl bli så att staten tar kostnaden och vidarebefordrar den till oss via skattsedeln.

Men då löser det sig själv, inget elhandelsbolag kommer finnas kvar och övervinsterna producenterna gjort får väl beslagtas. Finns ju inget diskussionsvärde här, Force Major är typ Libanons situation och där är ju folk knappt anslutna till nätet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>
Man kan ju fråga sig om det då är rättvist att vissa som har råkat teckna en avtal på 1 krona per kWh före krisen får förbruka hur mkt. el som helst som om allt vore normalt, medan folk svälter eller fryser ihjäl p.g.a. "tur".

Man kan tänka sig tillfällig "värnskatt" på el, differentierad dag/kväll/natt, veckodag/helg. Man kan även göra den progressiv. Eller regressiv. För mig finns exempelvis inga incitament (ekonomiska) att köra tvättmaskin på sen kväll. Det gör jag ändå.

Överlag är vissa varor, som mat, medicin, el, vatten, boende, etc, inte så lämpade för ett bristläge - priserna kan skjuta till väders. El mer än mycket annat tydligen. Samhällelig infrastruktur ska nog inte helt släppas utom kontroll.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om elpriserna fortsätter vara som de är just nu så kommer alla elbolagen vilja frånträda avtalen innan vintern är slut.

Men det lär väl bli så att staten tar kostnaden och vidarebefordrar den till oss via skattsedeln.

Eller så läggs kostnaden på oss med rörligt 👍 Ärligt talat tror jag att elpriserna blir normala i vinter om alla tänker sig för och gör åt så lite el de kan. Tyvär kan de som kan elda med ved/Pellets/bricketer inte få tag i det till normala priser och därigenom spara el så marknadspriserna blir billigare. Låter konstigt men faktiskt så förbrukar vi mindre går priserna ner...

... ser du en villa med hela tomten brinner av elektriska julljus så klipp sladden (skojar. uppmanar inte till brott).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Eller så läggs kostnaden på oss med rörligt 👍 Ärligt talat tror jag att elpriserna blir normala i vinter om alla tänker sig för och gör åt så lite el de kan. Tyvär kan de som kan elda med ved/Pellets/bricketer inte få tag i det till normala priser och därigenom spara el så marknadspriserna blir billigare. Låter konstigt men faktiskt så förbrukar vi mindre går priserna ner...

... ser du en villa med hela tomten brinner av elektriska julljus så klipp sladden (skojar. uppmanar inte till brott).

Hushållens elförbrukning utöver uppvärmning är ~10 % av den totala elförbrukningen. Så även om vi alla skulle halvera vår förbrukning av hushållsel så skulle det bara minska användningen av el med 5 %. Och en halvering är väldigt svårt att åstadkomma. I praktiken används säkert 50 % av hushållselen till matlagning, så för att uppnå denna 5 % besparing så skulle vi inte kunna använda el till något annat än uppvärmning och matlagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

För mig finns exempelvis inga incitament (ekonomiska) att köra tvättmaskin på sen kväll. Det gör jag ändå.

Och det tackar vi dig för!
Vi behöver att stå samman i Sverige när allt politikerna gör är att använda krisen som valfläsk.
Jag har reducerat min elförbrukning till det halva vid att se över absolut allt i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hushållens elförbrukning utöver uppvärmning är ~10 % av den totala elförbrukningen. Så även om vi alla skulle halvera vår förbrukning av hushållsel så skulle det bara minska användningen av el med 5 %. Och en halvering är väldigt svårt att åstadkomma. I praktiken används säkert 50 % av hushållselen till matlagning, så för att uppnå denna 5 % besparing så skulle vi inte kunna använda el till något annat än uppvärmning och matlagning.

Traditionellt har matlagning stått för mindre energi än kyl/frys, så typ 10 % av hushållselen i en villa. Ska hushållen spara så är det på värme och varmvatten.

Vill inte elmarknaden sköta sig är det väl bara att betala 30-40 öre per kWh till producenterna så är alla glada. Fortsätt att laga mat, ingen kommer betala räkningar om månadspriset blir tio gånger över det normala i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Traditionellt har matlagning stått för mindre energi än kyl/frys, så typ 10 % av hushållselen i en villa. Ska hushållen spara så är det på värme och varmvatten.

Vill inte elmarknaden sköta sig är det väl bara att betala 30-40 öre per kWh till producenterna så är alla glada. Fortsätt att laga mat, ingen kommer betala räkningar om månadspriset blir tio gånger över det normala i.a.f.

Ja om man inte vill få strömmen avstängd så får man nog se till att betala, oavsett belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det du skriver känns kanske spontant rimligt men jag känner mig ganska säker på att det absolut inte är så det fungerar. Om ett elbolag arbetar på det sättet, där man binder avtal och sedan kör rysk roulett med inköpskostnaden så bör den företagsstyrelsen anmälas.

Jag känner ingen som arbetar inom el, men det finns liknande problematik när man köper/säljer produkter i flera valutor. Då har man oftast någon som jobbar som treasury controller vars jobb är att säkra valutaväxlingar. Vad betyder detta?

Säg att du har ett svenskt företag som producerar båtar. Ett amerikansk bolag har lagt en order på att de vill köpa 10 båtar/år i 10 år framåt. För varje båt betalar bolaget 10 miljoner $.

Problemet är för att bygga din båt så är 25% av kostnaden i €, 50% i SEK, 25% £ . I dagens valutakurs så kostar det 9 milj $ att bygga en båt. Det betyder att om det är så lite som en 10% svängning i värdet av $, eller värdet på SEK går ner med 20% att du förlorar pengar på att sälja båtar. Vem vet vad växlingskursen är om 1 år, för att inte säga 10 år.

Därför köper din Treasure kontroller löften om växlingskurs för framtiden. Idag så köper du 1 $ för 10kr, och då finns det någon bank någonstans som säljer möjligheten att få köpa 1$ för 10.1kr om 1 år, 10.5kr om 5 år och 11 kr om 10 år. Sen gör du det samma för Euro och Pund.

Istället för 9 milj kostar din båt nu 9.5 milj att bygga, så du förlorade en del marginal. Det du köpte är däremot säkerheten att i de nästkommande 10 åren kommer du tjäna 5 miljoner/år i marginal, oavsett vad som händer med växlingskursen.

Jag har svårt att tro det inte fungerar liknande när det kommer till elbolag. När du binder ditt kontrakt så säkrar elbolagen på något vis ett liknande löfte om att få köpa in el till dig för ett pris i närheten av vad du avtalat. Om har de gjort det som de bör göra så påverkas de inte av de höjda inköpspriserna.

Problemet uppstår när din Treasury controller säger att den motpart han valutasäkrade emot gick i konkurs, men han spred risken över 10 andra likviditetsgaranter som också gick i konkurs. Han hade säkrat upp med kreditswappar som skulle utlösas mot likviditetsgaranterna men banken som höll dessa gick på obestånd.

Någonstans i kedjan kommer det alltid finnas en motpartsrisk. Uniper skulle kunna vara en sådan aktör kombinerat med Fortum som lånat 15miljarder euro för att vara storägare.

En större aktör som har lovat leverera el via gas men nu inte kan eftersom Gazprom har kranen på sin sida, vips så har du ett Lehman scenario med en fullständig panik på marknaden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Ja om man inte vill få strömmen avstängd så får man nog se till att betala, oavsett belopp.

Om räkningarna blir så stora att man inte har råd med att bo kvar längre, och det inte finns lägenheter att flytta in i, så blir det uppror. Det är det redan i England vart folk gör uppror över "80" procents ökade el-kostnader, tänk då på 1000% ökning i Sverige, vi gör inte uppror för 400% - det ger ett signal till el-bolagen och staten att det är "okej".

Vi som Svenskar är extremt konflikträdda.

Vi gillar att klaga vår nöd i forums som sweclockers, reddit, flashback etc. Det haglar med åsikter, även på vissa politiska kanaler i youtube kommentarsfälten.

Men ser vi uppror på gatan? Nope.
Rädsla - och mera rädsla, helt till kassan är tom och det inte finns några flera val. Oj vad tänker min granne om han ser mig göra uppror på gatan? Då är det enklare att bara tömma alla besparingar, så slipper jag för konflikt ännu en dag... helt till den inte går längre.

Om folk kommer att få betala 50K för en månad, låt os säga januari/februari? Eller över 100K för ett helt år? Vad om det blev 200-300K för ett helt år?

Vi kommer att se alla slags kreativa tilltag som generatorer, gasolvärme, ved som huggs ner överallt, tefatsljus, folk som importerar egna paneler och trotsar importförbud, olaglig importer, smuggling. Vi kommer att se inslag i SVT om "familjen" som fick leva ute i campingvagnen med en gasolsvärme ugn medan huset fick stå tomt, vi kommer att se regeringen säga "så ska det inte vara - vi ska sörja för att familjen får stöd" medan 100000 tals lider i det stilla och inte säger ifrån, medan den rika eliten i regeringen inte gör nåt annat än käbbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Ja om man inte vill få strömmen avstängd så får man nog se till att betala, oavsett belopp.

Då får de leva med stearinljus och annat.

Skrivet av JoOngle:

Om räkningarna blir så stora att man inte har råd med att bo kvar längre, och det inte finns lägenheter att flytta in i, så blir det uppror. Det är det redan i England vart folk gör uppror över "80" procents ökade el-kostnader, tänk då på 1000% ökning i Sverige, vi gör inte uppror för 400% - det ger ett signal till el-bolagen och staten att det är "okej".

Vi som Svenskar är extremt konflikträdda.

Vi gillar att klaga vår nöd i forums som sweclockers, reddit, flashback etc. Det haglar med åsikter, även på vissa politiska kanaler i youtube kommentarsfälten.

Men ser vi uppror på gatan? Nope.
Rädsla - och mera rädsla, helt till kassan är tom och det inte finns några flera val. Oj vad tänker min granne om han ser mig göra uppror på gatan? Då är det enklare att bara tömma alla besparingar, så slipper jag för konflikt ännu en dag... helt till den inte går längre.

Om folk kommer att få betala 50K för en månad, låt os säga januari/februari? Eller över 100K för ett helt år? Vad om det blev 200-300K för ett helt år?

Vi kommer att se alla slags kreativa tilltag som generatorer, gasolvärme, ved som huggs ner överallt, tefatsljus, folk som importerar egna paneler och trotsar importförbud, olaglig importer, smuggling. Vi kommer att se inslag i SVT om "familjen" som fick leva ute i campingvagnen med en gasolsvärme ugn medan huset fick stå tomt, vi kommer att se regeringen säga "så ska det inte vara - vi ska sörja för att familjen får stöd" medan 100000 tals lider i det stilla och inte säger ifrån, medan den rika eliten i regeringen inte gör nåt annat än käbbel.

Storbritannien är ett helt annat scenario än för oss då de betalar både gas och el på "kontantkort" i många fall samtidigt som de har bistånd från kommunen som inte täcker hushållsel. Dessa individer kan inte betala normala priser för gas och el.

Som sagt domedagstråd. Skulle detta vara konsekvensen för att firmor i EU inte underhåller en gasledning på order av myndigheter och regeringar, och regeringar inte kan avgränsa det till de som orsakat skadan så har vi snart inte några regeringar som gör dessa beslut. Oavsett vad ryssarna har för onda planer och om de bara använder underhåll som ursäkt så är nog inte Tyskland med flera så dumma att de i praktiken upplöser sitt land själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har bundet elpris med E.ON fram till 30/9 2024. Tittade precis på de avtalsvillkor jag fick när jag tecknade fastpris.
Står inget om force majeure i det avtalet.

I mitt EON avtal så hänvisas det till force majeure. Har du kollar att det inte är en hänvisning till branschens standardavtal i ditt EON avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I mitt EON avtal så hänvisas det till force majeure. Har du kollar att det inte är en hänvisning till branschens standardavtal i ditt EON avtal?

Jo det finns en hänvisning till andra avtal, så jag antar att det finns en force majeure klausul. Men eftersom E.ON har gått ut i media att de inte kommer att häva bundna avtal känner jag mig lugn

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Varför inte privatisera polis/brandkår också?

Polis är delvis redan privatiserat. Det är därför du har en massa psykopater som springer runt som vakter för securitas etc. Får de chansen så blir även polisen ännu mer privatiserat. Det blir som vården, pengarna går till riskkapitalister och en bunt konsulter(jämställdhet, hållbarhet whatever) som lyfter stora pengarna medan vi får vänta 6 månader för nån banal undersökning och där underbetalda sjuksköterskorna körs sönder av övertid...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV