Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Den finns inte i lager, oavsett mängd minne och färg för det priset.

Slut nu, det fanns då

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hårddiskar är alltid tycke och smak. Vissa märken skulle jag personligen aldrig ta i med tång, till exempel Seagate men det är oftast anekdotiska berättelser som lyfts fram.

Personligen är jag team WD då jag aldrig (ta i trä!) haft några större problem med deras Red-serie. Nu tycker jag inte just Red är speciellt prisvärt för NAS så skulle titta på deras Ultrastar-lineup. Fynd kanske inte är rätt ord men prisvärt.

18TB och man slipper hålla på att "schucka" diskarna. Går säkert att hitta billigare via Tyskland om man vill spara några hundralappar. Visst, knappast knäpptysta men tror av de recensioner jag läst verkar det som ett vettigt alternativ!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5650447

Tack alla för tipsen! Jag slog till på 2st WD Ultrastar DC HC550 18TB så får man hålla tummarna att de inte låter sjukt högt. Men enligt vad jag fann via nätet så verkar många anse den vara tyst/normal för att vara 7200rpm, plus att den ska lira bra med DS920+ (med varning från Synology dock att den inte är på listan över testade kompatibla hårddiskar).

Om jag är nöjd med dem så köper jag säkert en tredje om 2-3 månader för ytterligare 18TB lagring i poolen med SHR1. Efter det behöver jag nog inte tänka på lokal lagring på ett bra tag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Kostar ju 3000:- på Amazon.se? Fast kanske jag som är blind och det inte är exakt samma skärm?
https://www.amazon.se/LG-UltraGear-27GP850-B-AED-Spelsk%C3%A4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tack alla för tipsen! Jag slog till på 2st WD Ultrastar DC HC550 18TB så får man hålla tummarna att de inte låter sjukt högt. Men enligt vad jag fann via nätet så verkar många anse den vara tyst/normal för att vara 7200rpm, plus att den ska lira bra med DS920+ (med varning från Synology dock att den inte är på listan över testade kompatibla hårddiskar).

Om jag är nöjd med dem så köper jag säkert en tredje om 2-3 månader för ytterligare 18TB lagring i poolen med SHR1. Efter det behöver jag nog inte tänka på lokal lagring på ett bra tag.

Har samma modell i min server och de är bra hårddiskar, får ut ca 260-280MB/s och inte så högljudda tycker jag för att vara enterprise diskar.
Tror inte du blir missnöjd

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av stool:

Produkt: Microsoft Surface Headphones 2 (grå)
Länk: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-surface-headp...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5362455
Pris: 997:-

Blev ett köp fast jag inte behöver dom men för det priset är det svårt att hitta några bättre hörlurar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har samma modell i min server och de är bra hårddiskar, får ut ca 260-280MB/s och inte så högljudda tycker jag för att vara enterprise diskar.
Tror inte du blir missnöjd

Då måste du ha minst 2.5GbE nätverk, eller mer. Får samma med shuckade WD "White" 12GB på en 2.5GbE USB donglad Synology NAS DS918+

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Upptäckte nu idag att den verkar sakna bakgrundsbelysning för tangentbordet. Den skulle ha det enligt Elgiganten, men det verkar inte finnas. Enligt Samsungs hjälpsidor så ska man starta det genom fn + f9, och om det istället stänger av skärmen så saknar modellen bakgrundsbelysning. För mig så stängs skärmen av.

f9-knappen har till och med en överstruken sol på sig istället för den lysande-tangentbords-ikon som Elgigantens produktsidor har.

Jag har precis hört av mig till dem och får se hur de löser problemet. Det är en ganska betydande skillnad, både i pris och användarupplevelse.

Edit: Ser nu att Kompletts produktsida verkar ha en disclaimer med "Notera! PC kommer utan bakgrundsbelyst tangentbord" längst upp för denna modell :/ Trots att det står listat att det ska vara det även i deras specifikationer 😕

https://www.komplett.se/product/1212342/dator-surfplatta/dato...

Efter ett helvetes massa arbete och någon timme i telefon så pissar Elgiganten fullständigt på mig. De svarade aldrig på mailet jag skrev till dem, så jag fick ringa deras kundtjänst istället. Vid första telefonkontakt så blev jag glatt informerad om att jag antingen kunde få ersättning för felet eller få en ersättningsprodukt. Jag valde ersättningsprodukt och hon frågade vad som var viktigt vid en ersättningsprodukt och sa att hon skulle upprätta ett ärende.

Idag får jag ett sms om att det visst skulle vara bakgrundsbelysning och hur jag skulle tända den (vilket bara släckte skärmen som jag hade skrivit till dem) och att jag skulle höra av mig om det inte hjälpte.

Så efter att ha navigerat igenom deras robotvägg via telefon igen så får jag prata med en ny person. Nu blir jag istället tillsagd efter att ha beskrivit felet att det inte är något man ska kontakta kundtjänst om utan att det är faktiskt något man ska gå till en butik med, trots att jag naturligtvis köpt från deras webbsida. Den nya personen informerar mig att det enda kundtjänst kan göra är att returnera varan och makulera köpet, ganska många gånger. Jag nämner den tidigare konversationen jag hade med kvinnan som upprättade det tidigare ärendet och hur det lät helt annorlunda då. Först då tar han fram det tidigare ärendet och nämner att de hittade två produkter som stämde in på de specifikationerna jag hade nämnt var viktiga, men att de var båda mycket dyra. Det jag inget som hade sagt när jag var med i den tidigare konversationen, utan måste tagits fram efteråt eller mycket fort under tiden utan att hon nämnde det.

Personen fortsätter "erbjuda" att häva köpet och säger att att jag bör gå till en butik och se vad butikspersonalen väljer att göra. Jag accepterar inte det och vill veta vilken lösning som Elgiganten erbjuder, och vill ha det skriftligt, så jag kan utvärdera det i en mindre stressig miljö än i en butik. Elgiganten säljer laptops med rätt processor (1255U), ram (16 GB), PCI-E lagring och med bakgrundsbelyst tangentbord som matchar det jag köpte.

Elgigant-personen säger att dessa är för dyra och att de faktiskt reserverar sig för att ibland är specifikationerna fel. Kanske var prisskillnaden just att de andra versionerna faktiskt har bakgrundsbelysning? Efter en väldigt lång tid kommer vi till att de vägrar erbjuda en produkt med de specifikationerna de sålde och att jag skulle behöva betala mellanskillnaden för att få en produkt som matchar specifikationerna, så i princip häva köpet.

Till slut bli deras ultimatum att jag antingen kan häva köpet eller få ett presentkort på en struntsumma. Om jag inte gick med på något av de så skulle jag "få anställa något företag" för att fortsätta.

Så nu sitter jag här med en laptop som jag enbart kan använda med taklampan tänd efter att ha betalat Elgiganten för en laptop med bakgrundsbelysning. Fan ta det jävla företaget.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Till slut bli deras ultimatum att jag antingen kan häva köpet eller få ett presentkort på en struntsumma. Om jag inte gick med på något av de så skulle jag "få anställa något företag" för att fortsätta. Så nu sitter jag här med en laptop som jag enbart kan använda med taklampan tänd efter att ha betalat Elgiganten för en laptop med bakgrundsbelysning. Fan ta det jävla företaget.

Uppskattar att du återkopplade då jag själv tipsade en vän om datorn. Om du inte lyckades så är det väl ingen mening för honom att börja dra i det men anmärkningsvärt att de fortfarande inte verkar ha fixat produktbeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Produkt: HyperX Pulsefire Dart
Länk: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-pulsefire-dart-t...
Kategori: Mus
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5200229
Pris: 379kr

För er som inte orkar vänta på den från Webhallen, nästan lika bra pris.
Finns även på Amazon för samma pris med gratis frakt men betydligt längre leveranstid

Har man Mecenat så finns det 50krs rabattkod hos Amazon på köp över 229kr. D.v.s. totalpris blir då 329kr! Bättre än så blir det inte.

Permalänk
Medlem

@johanandersson
Tack för återkopplingen. Elgiganten gör det Elgiganten gör... Men jag tror felet ligger hos samsung, Book2, då deras produktsida säger att bakgrundsbelysning finns, men efter lite research saknar de europeiska och/eller amerikanska book2, bl.a.nederländsk book2 och englands samsung produkt/review-sida, medan de indiska ska ha det. Får väl kontakta samsung om detta.

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Efter ett helvetes massa arbete och någon timme i telefon så pissar Elgiganten fullständigt på mig. De svarade aldrig på mailet jag skrev till dem, så jag fick ringa deras kundtjänst istället. Vid första telefonkontakt så blev jag glatt informerad om att jag antingen kunde få ersättning för felet eller få en ersättningsprodukt. Jag valde ersättningsprodukt och hon frågade vad som var viktigt vid en ersättningsprodukt och sa att hon skulle upprätta ett ärende.

Idag får jag ett sms om att det visst skulle vara bakgrundsbelysning och hur jag skulle tända den (vilket bara släckte skärmen som jag hade skrivit till dem) och att jag skulle höra av mig om det inte hjälpte.

Så efter att ha navigerat igenom deras robotvägg via telefon igen så får jag prata med en ny person. Nu blir jag istället tillsagd efter att ha beskrivit felet att det inte är något man ska kontakta kundtjänst om utan att det är faktiskt något man ska gå till en butik med, trots att jag naturligtvis köpt från deras webbsida. Den nya personen informerar mig att det enda kundtjänst kan göra är att returnera varan och makulera köpet, ganska många gånger. Jag nämner den tidigare konversationen jag hade med kvinnan som upprättade det tidigare ärendet och hur det lät helt annorlunda då. Först då tar han fram det tidigare ärendet och nämner att de hittade två produkter som stämde in på de specifikationerna jag hade nämnt var viktiga, men att de var båda mycket dyra. Det jag inget som hade sagt när jag var med i den tidigare konversationen, utan måste tagits fram efteråt eller mycket fort under tiden utan att hon nämnde det.

Personen fortsätter "erbjuda" att häva köpet och säger att att jag bör gå till en butik och se vad butikspersonalen väljer att göra. Jag accepterar inte det och vill veta vilken lösning som Elgiganten erbjuder, och vill ha det skriftligt, så jag kan utvärdera det i en mindre stressig miljö än i en butik. Elgiganten säljer laptops med rätt processor (1255U), ram (16 GB), PCI-E lagring och med bakgrundsbelyst tangentbord som matchar det jag köpte.

Elgigant-personen säger att dessa är för dyra och att de faktiskt reserverar sig för att ibland är specifikationerna fel. Kanske var prisskillnaden just att de andra versionerna faktiskt har bakgrundsbelysning? Efter en väldigt lång tid kommer vi till att de vägrar erbjuda en produkt med de specifikationerna de sålde och att jag skulle behöva betala mellanskillnaden för att få en produkt som matchar specifikationerna, så i princip häva köpet.

Till slut bli deras ultimatum att jag antingen kan häva köpet eller få ett presentkort på en struntsumma. Om jag inte gick med på något av de så skulle jag "få anställa något företag" för att fortsätta.

Så nu sitter jag här med en laptop som jag enbart kan använda med taklampan tänd efter att ha betalat Elgiganten för en laptop med bakgrundsbelysning. Fan ta det jävla företaget.

Tycker du är lite orimlig i din syn på saken. De erbjuder ju dig pengarna tillbaka och till och med lite plåster på såret. Är belysningen så viktig för dig är det ju bara o lämna tillbaka datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kukilon:

Tycker du är lite orimlig i din syn på saken. De erbjuder ju dig pengarna tillbaka och till och med lite plåster på såret. Är belysningen så viktig för dig är det ju bara o lämna tillbaka datorn.

Jo precis. De reserverar sig för felskrivningar och detta är absolut en tillräckligt liten skillnad att det kan vara en felskrivning. Hade det stått en massa om det eminenta upplysta tangentbordet i produktinformationen eller så så hade det kanske bedömts annorlunda men nu är det bara ett mindre fel i specifikationen. Pengarna tillbaka plus lite extra för allt mek med att få till det är väl helt ok i mina ögon. Sen hade de förstås kunnat vara mer generösa, typ erbjudit att byta till en dyrare modell för halva prisskillnaden eller så, men det handlar bara om goodwill i så fall och det är ju helt frivilligt.

Spekulationer om varför upplyst tangentbord är så viktigt undviker jag, men för mig är det i bästa fall något jag inte märker och i värsta fall ett irritationsmoment som stör när jag arbetar i mörker eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kukilon:

Tycker du är lite orimlig i din syn på saken. De erbjuder ju dig pengarna tillbaka och till och med lite plåster på såret. Är belysningen så viktig för dig är det ju bara o lämna tillbaka datorn.

Då har vi väldigt olika syn på saken. Elgiganten säljer, och då menar jag fortfarande säljer, en dator med falska specifikationer:

Komplett och Inet har lyckats rätta till sina specifikationer, men Elgiganten fortsätter säljer datorn med informationen att den ska ha bakgrundsbelysning.

Sen är det inte pengarna tillbaka och plåster på såren. Det är pengarna tillbaka eller plåster på såren.
Jag betalade för en dator med bakgrundsbelysning, Elgiganten fick betalt för en dator med bakgrundsbelysning. Då anser jag inte att det är orimligt att de ska förse mig med det jag betalade för.

Om jag lämnade tillbaka datorn så hade hela affären inte kostat Elgiganten någonting och de hade kunnat sälja datorn igen med falska specifikationer. För min del hade det inneburit en väldig massa arbete baserat på deras falska specifikationer, och då vi nu är förbi "back-to-school"-tiden så hade jag hade mycket sämre alternativ när jag skulle köpa en ersättningsdator, och jag hade behövt ligga ute med pengar för två datorer tills Elgiganten betalade tillbaka mig. Allt detta för att de gjorde fel.

Så baserat på hur mycket röster du fick så anser Sweclockers folk att Elgiganten ska få tjäna pengar på falska specifikationer och de som orkar bråka får som bäst pengarna tillbaka. Det får inte lov att löna sig att sälja något med falsk information.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Då har vi väldigt olika syn på saken. Elgiganten säljer, och då menar jag fortfarande säljer, en dator med falska specifikationer:
<Uppladdad bildlänk>
Komplett och Inet har lyckats rätta till sina specifikationer, men Elgiganten fortsätter säljer datorn med informationen att den ska ha bakgrundsbelysning.

Sen är det inte pengarna tillbaka och plåster på såren. Det är pengarna tillbaka eller plåster på såren.
Jag betalade för en dator med bakgrundsbelysning, Elgiganten fick betalt för en dator med bakgrundsbelysning. Då anser jag inte att det är orimligt att de ska förse mig med det jag betalade för.

Om jag lämnade tillbaka datorn så hade hela affären inte kostat Elgiganten någonting och de hade kunnat sälja datorn igen med falska specifikationer. För min del hade det inneburit en väldig massa arbete baserat på deras falska specifikationer, och då vi nu är förbi "back-to-school"-tiden så hade jag hade mycket sämre alternativ när jag skulle köpa en ersättningsdator, och jag hade behövt ligga ute med pengar för två datorer tills Elgiganten betalade tillbaka mig. Allt detta för att de gjorde fel.

Så baserat på hur mycket röster du fick så anser Sweclockers folk att Elgiganten ska få tjäna pengar på falska specifikationer och de som orkar bråka får som bäst pengarna tillbaka. Det får inte lov att löna sig att sälja något med falsk information.

Mitt råd är att lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka eftersom det verkar vara väldigt viktigt för dig att få just funktionen med bakgrundsbelysning.
Sen är det väl allmänt känt att just Elgiganten inte har en bästa hanteringen. Se bara hur de hanterade försäljningen av GeForce 3080 för ca 2 år sedan.

Man kan heller inte jämföra Inet och Elgiganten enligt mig. De vänder sig till helt olika kundgrupper. Elgiganten köper man av för att det är väldigt bra pris, inte för kundservicen.
Ibland vinner man och ibland förlorar man.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Mitt råd är att lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka eftersom det verkar vara väldigt viktigt för dig att få just funktionen med bakgrundsbelysning.
Sen är det väl allmänt känt att just Elgiganten inte har en bästa hanteringen. Se bara hur de hanterade försäljningen av GeForce 3080 för ca 2 år sedan.

Man kan heller inte jämföra Inet och Elgiganten enligt mig. De vänder sig till helt olika kundgrupper. Elgiganten köper man av för att det är väldigt bra pris, inte för kundservicen.
Ibland vinner man och ibland förlorar man.

Just det där argumentet köper jag inte dock. Specifikationen ska ju enligt lag vara korrekt, annars är det ju falsk marknadsföring. Men visst, sånt kan ju få folk att inte köpa hos de bolagen.
Tex så drar jag mig väldigt mycket från Elgiganten pga just hemsidan som är så hemsk.. annars har jag personligen enbart haft bra service från dem och köper gärna i butik. Mediamarkt däremot har jag haft lite sisådär från. Cdon köper jag inte hos sedan de blev Amazon version sämre.

Han ska självklart få en dator med bakgrundsbelysning tycker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Mitt råd är att lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka eftersom det verkar vara väldigt viktigt för dig att få just funktionen med bakgrundsbelysning.
Sen är det väl allmänt känt att just Elgiganten inte har en bästa hanteringen. Se bara hur de hanterade försäljningen av GeForce 3080 för ca 2 år sedan.

Man kan heller inte jämföra Inet och Elgiganten enligt mig. De vänder sig till helt olika kundgrupper. Elgiganten köper man av för att det är väldigt bra pris, inte för kundservicen.
Ibland vinner man och ibland förlorar man.

Många tror ju att det kommer in en ny produkt till en återförsäljare och Kalle som är testare #1-253 öppnar den, går igenom alla specar och funktioner och sedan skriver Kalle ihop allt som står på hemsidan.

Har aldrig jobbat med det, men det betydligt mycket troligare scenariot är att återförsäljaren får någon typ av standardiserat dokument med alla specar för produkten där även saker som bilder, funktions beskrivning etc ingår och detta bara laddas upp mot hemsidan.

Återförsäljaren har heller inte Stina #1-124 som sitter och gör dessa världen över utan det är ju troligen en förhållandevis standardiserad process där det används väldigt mycket copy paste. När du ska göra specen för 5 datorer så gör du dem för värsting modellen, copy+paste sedan den till de 4 billigare modellerna och ändrar lite saker som CPU, RAM, skärm etc. Och här smyger det sig ibland in fel. Någon missade gissningsvis här att ändra fältet "Ja" till "Nej" på bakgrundsbelysning.

Detta låter mer logiskt än att Elgiganten/Webhallen/Kjell o CO alla har VD som tänker att "Om vi ändrar detta fältet till bakgrundsbelysning.... Muwhahahahah... Då kommer jag kunna köpa en extra lyxjakt nästa sommar"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Då har vi väldigt olika syn på saken. Elgiganten säljer, och då menar jag fortfarande säljer, en dator med falska specifikationer:
<Uppladdad bildlänk>
Komplett och Inet har lyckats rätta till sina specifikationer, men Elgiganten fortsätter säljer datorn med informationen att den ska ha bakgrundsbelysning.

Sen är det inte pengarna tillbaka och plåster på såren. Det är pengarna tillbaka eller plåster på såren.
Jag betalade för en dator med bakgrundsbelysning, Elgiganten fick betalt för en dator med bakgrundsbelysning. Då anser jag inte att det är orimligt att de ska förse mig med det jag betalade för.

Om jag lämnade tillbaka datorn så hade hela affären inte kostat Elgiganten någonting och de hade kunnat sälja datorn igen med falska specifikationer. För min del hade det inneburit en väldig massa arbete baserat på deras falska specifikationer, och då vi nu är förbi "back-to-school"-tiden så hade jag hade mycket sämre alternativ när jag skulle köpa en ersättningsdator, och jag hade behövt ligga ute med pengar för två datorer tills Elgiganten betalade tillbaka mig. Allt detta för att de gjorde fel.

Så baserat på hur mycket röster du fick så anser Sweclockers folk att Elgiganten ska få tjäna pengar på falska specifikationer och de som orkar bråka får som bäst pengarna tillbaka. Det får inte lov att löna sig att sälja något med falsk information.

Det är alltid svårt när man värdesätter eller kräver en funktion som ändå utgör en väldigt liten del av hela produkten. För dig är den kanske extremt viktig medan andra kanske inte bryr sig alls. Hade det funnits en modell som var samma i övrigt men som hade denna funktion och som inte kostade så mycket mer hade du säkert fått den, men om alternativet är att ge dig en produkt som kostar mycket mer så är det ju svårt att bara ge dig den, att då erbjuda återköp är väl det alternativ de har. Sen borde de absolut ändra specen på hemsidan förstås.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av johanandersson:

Då har vi väldigt olika syn på saken. Elgiganten säljer, och då menar jag fortfarande säljer, en dator med falska specifikationer:
<Uppladdad bildlänk>
Komplett och Inet har lyckats rätta till sina specifikationer, men Elgiganten fortsätter säljer datorn med informationen att den ska ha bakgrundsbelysning.

Sen är det inte pengarna tillbaka och plåster på såren. Det är pengarna tillbaka eller plåster på såren.
Jag betalade för en dator med bakgrundsbelysning, Elgiganten fick betalt för en dator med bakgrundsbelysning. Då anser jag inte att det är orimligt att de ska förse mig med det jag betalade för.

Om jag lämnade tillbaka datorn så hade hela affären inte kostat Elgiganten någonting och de hade kunnat sälja datorn igen med falska specifikationer. För min del hade det inneburit en väldig massa arbete baserat på deras falska specifikationer, och då vi nu är förbi "back-to-school"-tiden så hade jag hade mycket sämre alternativ när jag skulle köpa en ersättningsdator, och jag hade behövt ligga ute med pengar för två datorer tills Elgiganten betalade tillbaka mig. Allt detta för att de gjorde fel.

Så baserat på hur mycket röster du fick så anser Sweclockers folk att Elgiganten ska få tjäna pengar på falska specifikationer och de som orkar bråka får som bäst pengarna tillbaka. Det får inte lov att löna sig att sälja något med falsk information.

När man köper på distans har man ju alltid rätt att lämna tillbaka produkten om den inte stämmer upp till ens förväntningar. Jag förstår att du gärna vill ha en dator med bakgrundsbelyst tangentbord men det är ju bara att lämna tillbaka och släppa det.
Ja, det är dåligt att Elgiganten är sega på att uppdatera sin hemsida. Man får faktiskt, under en kortare tid, ha fel spec på sin hemsida, det är så att säga tillåtet med misstag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Då har vi väldigt olika syn på saken. Elgiganten säljer, och då menar jag fortfarande säljer, en dator med falska specifikationer:
<Uppladdad bildlänk>
Komplett och Inet har lyckats rätta till sina specifikationer, men Elgiganten fortsätter säljer datorn med informationen att den ska ha bakgrundsbelysning.

Sen är det inte pengarna tillbaka och plåster på såren. Det är pengarna tillbaka eller plåster på såren.
Jag betalade för en dator med bakgrundsbelysning, Elgiganten fick betalt för en dator med bakgrundsbelysning. Då anser jag inte att det är orimligt att de ska förse mig med det jag betalade för.

Om jag lämnade tillbaka datorn så hade hela affären inte kostat Elgiganten någonting och de hade kunnat sälja datorn igen med falska specifikationer. För min del hade det inneburit en väldig massa arbete baserat på deras falska specifikationer, och då vi nu är förbi "back-to-school"-tiden så hade jag hade mycket sämre alternativ när jag skulle köpa en ersättningsdator, och jag hade behövt ligga ute med pengar för två datorer tills Elgiganten betalade tillbaka mig. Allt detta för att de gjorde fel.

Så baserat på hur mycket röster du fick så anser Sweclockers folk att Elgiganten ska få tjäna pengar på falska specifikationer och de som orkar bråka får som bäst pengarna tillbaka. Det får inte lov att löna sig att sälja något med falsk information.

Tycker att företag kommer undan för ofta med usel service. I det här fallet så har kunden fått fel produkt. Erbjud likvärdig produkt eller i sämsta fall pengarna tillbaka och ett presentkort på 100 kr för att visa nån form av goodwil det tar kunden tid att sitta och reda ut problemet. Hur många gånger släpper man inte såna här typer av ärenden för att man inte orkar tjafsa och sitter med en icke fullt fungerande produkt..

Elgiganten är sämst i Sverige när det kommer till kundservice.Ett tips är gör som jag gjort.

Ha en "lista" med företag som inte kan bete sig eller ge rimligt service och bojkotta i den mån det går. På min finns Elgiganten,Webhallen.Kommer med största sannolikhet inte handla från dom igen.

Går jättebra så länge man inte stöter på problem men när det väl skiter sig så är kundservice viktig och det är många företag som helt struntar i den biten,Eller tycker att det ligger på kunden att göra kundtjänstens jobb.

Jag har slutat tjafsa med företag då jag insett att det bara tar mig tid och att det inte kunde bry sig mindre om mitt problem/produktfel. Lägger heller en hundring eller två mer och handlar där jag vet att jag kommer få hjälp som hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Då har vi väldigt olika syn på saken. Elgiganten säljer, och då menar jag fortfarande säljer, en dator med falska specifikationer:
<Uppladdad bildlänk>
Komplett och Inet har lyckats rätta till sina specifikationer, men Elgiganten fortsätter säljer datorn med informationen att den ska ha bakgrundsbelysning.

Sen är det inte pengarna tillbaka och plåster på såren. Det är pengarna tillbaka eller plåster på såren.
Jag betalade för en dator med bakgrundsbelysning, Elgiganten fick betalt för en dator med bakgrundsbelysning. Då anser jag inte att det är orimligt att de ska förse mig med det jag betalade för.

Om jag lämnade tillbaka datorn så hade hela affären inte kostat Elgiganten någonting och de hade kunnat sälja datorn igen med falska specifikationer. För min del hade det inneburit en väldig massa arbete baserat på deras falska specifikationer, och då vi nu är förbi "back-to-school"-tiden så hade jag hade mycket sämre alternativ när jag skulle köpa en ersättningsdator, och jag hade behövt ligga ute med pengar för två datorer tills Elgiganten betalade tillbaka mig. Allt detta för att de gjorde fel.

Så baserat på hur mycket röster du fick så anser Sweclockers folk att Elgiganten ska få tjäna pengar på falska specifikationer och de som orkar bråka får som bäst pengarna tillbaka. Det får inte lov att löna sig att sälja något med falsk information.

Jämför med computersalg som helt säljer fel produkt (beskrivning och produkter blandas) så inget stämmer

Specifikationer på hemsidan är aldrig 100% rätt eller komplett, så är det bara

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Blev ett köp fast jag inte behöver dom men för det priset är det svårt att hitta några bättre hörlurar.

Min beställning gick igenom igår. Däremot har den inte skickats skickats idag så kollade med supporten, varan slut, order annullerad. Gick din vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepeeper:

Min beställning gick igenom igår. Däremot har den inte skickats skickats idag så kollade med supporten, varan slut, order annullerad. Gick din vägen?

Min beställning gick igenom och varan ska komma genom postnord imorgon. Det gäller att man har flyt ibland...

Visa signatur

Dan Cases A4-SFX | ASUS Prime H610I-PLUS D4 | Corsair SF750 | Intel 12400 | Intel Arc A750 | Kingston Fury 16GB (8x2) 3200MHz | Samsung 980 500GB | Crucial MX500 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepeeper:

Min beställning gick igenom igår. Däremot har den inte skickats skickats idag så kollade med supporten, varan slut, order annullerad. Gick din vägen?

Min gick igenom. Tråkigt för dig. Svårt som sagt att hitta bra hörlurar för detta pris.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepeeper:

Min beställning gick igenom igår. Däremot har den inte skickats skickats idag så kollade med supporten, varan slut, order annullerad. Gick din vägen?

Tråkigt. Min kommer med Postnord imorgon.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jämför med computersalg som helt säljer fel produkt (beskrivning och produkter blandas) så inget stämmer

Specifikationer på hemsidan är aldrig 100% rätt eller komplett, så är det bara

Du som kund ska ju inte behöva dubbelkolla EAN-koder mot produktbeskrivningen på tillverkarens hemsida för att veta att du får rätt grejer.

Hence falsk marknadsföring. Skicka ARN på fanstyget.

Permalänk
Medlem

Försvann LG apparaterna blixtsnabbt från netonnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Försvann LG apparaterna blixtsnabbt från netonnet?

Samtliga finns i "internet-lager" för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Försvann LG apparaterna blixtsnabbt från netonnet?

De är fortfarande kvar när jag kollar.

Så sjukt sugen på 65", men det är bara för att det verkar vara ett riktigt bra pris. Kan inte riktigt motivera behovet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Försvann LG apparaterna blixtsnabbt från netonnet?

De verkar finnas kvar? Jag kan då lägga en i kundvagnen och gå till kassan utan problem

Du måste dock vara inloggad för att få klubbpriset.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!