Helgsnack: Framtidssäkrar du ditt datorköp?

Permalänk
Medlem

Nej

Jag byter sällan delar, blir nästan alltid ett helt nytt system så nej det är inte så relevant om saker och ting är framtidssäkra. Skulle det vara något nytt som akut krävs så får någon släkting en ny gaming-rig i förtid

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

B350/ b450 och en 5800X3D låter sjukt nice ända till du inser att du sitter på pcie3.0 med ett rtx 4xxx ev 5xxx om ett par år och det flaskar som inget annat.

Fast PCIe-bandbredd har väl aldrig varit någon jättestor flaskhals.
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pc...

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Brukar köra vartannat år med CPU och grafikkort men nu har jag inte uppgraderat min CPU på 4 år sitter på en 9700K så nu till hösten blir det allt nytt mobo, 13700K samt DDR5, och sen får jag se om jag går från 3070 till 3080 / ti eller väntar bara in 5xxx serien av nvidia.

Permalänk

-Hahaha

Framtidssäkra, den var bra du.

Nej, jag köper efter vad som blir smidigast per prestanda.

Så när 4090 kommer, blir det kanske ett 4070 eller 4080 just för priset på 4090 blir hutlöst dyrt och 4060 kommer inte håller lika länge som 4070/4080.

Mina delar pinar på just för att de är i över skaran av prestandadelarna men köper sällan delar i tipp topp förutom processorer för de byter jag så sällan jag kan och köper därför på mig rejält för PSU, Mobo och CPU.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Jag satt i en riktig rävsax när jag behövde en gaming-laptop i Januari detta år. (började jobba remote från två olika länder, så kunde inte släpa en stationär bjässe)
Det var vääääldigt urplockat på olika modeller och drömscenariot var en Legion i7 alltså med intel propp för att få thunderbolt, PCIe 4.0 etc etc.

Men det var helt urplockat överallt på inet, webhallen och andra återförsäljare. Men Inet hade Legion 7 med AMD Ryzen 9 5900HX på lager....

Och inte skulle den modell jag ville ha, komma in på lager inom månader. Blir ju tvingad att köpa mindre framtidssäker hårdvara i det fallet..... Prestandamässigt så presterar de ungefär lika så de fick till slut bli med AMD CPU baserat på de siffrorna.
Med det sagt hade ju köpt de jag ville ha om de bara fanns att köpa...

Det går väl ändå inte att uppgradera delarna i en laptop så de blir ju gamla rätt fort oavsett. Det är skillnad med en stationär där man kan byta ut delar.

Jag var mer på att framtidssäkra förut men tänker nu istället på bästa grejerna för priset. Man kan byta ut oftare och man slipper köpa PSU på 1000W bara för att orka med alla törstiga saker. För att inte tala om energipriserna som ser ut att bli väldigt höga framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

-Hahaha

Framtidssäkra, den var bra du.

Nej, jag köper efter vad som blir smidigast per prestanda.

Så när 4090 kommer, blir det kanske ett 4070 eller 4080 just för priset på 4090 blir hutlöst dyrt och 4060 kommer inte håller lika länge som 4070/4080.

Mina delar pinar på just för att de är i över skaran av prestandadelarna men köper sällan delar i tipp topp förutom processorer för de byter jag så sällan jag kan och köper därför på mig rejält för PSU, Mobo och CPU.

Så du framtidssäkrar, på samma sätt som många andra.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Så du framtidssäkrar, på samma sätt som många andra.

Kan inte kalla det framtidssäkrar eftersom sekunden man köper sakerna så kommer något nytt.

Jag köper i det syfte att jag bara har dem så länge som möjligt.
Framtidssäkra hör jag ofta online där folk frågar om vilken dator man ska köpa så man kan ha den i X år utan att behöva byta. Jag ser det mer som köpa för att byta så lite saker som möjligt, inte att den är komplett och "never obsolete".

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Faktorer som prestanda och pris är ofta självklara när ny hårdvara ska införskaffas. Men hur viktigt är det för dig att hårdvaran är framtidssäker?

Läs hela artikeln här

Det går inte att framtidssäkra, vad är det för dyngartiklar?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Fast PCIe-bandbredd har väl aldrig varit någon jättestor flaskhals.
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pc...

Beror på hur mycket information som ska igenom, HUB visade på 10% skillnad 3.0 vs 4.0 i spiderman med ett 3090 så det är nog garanterat ett problem om ett par generationer.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att definiera "framtidssäkra" , med tanke på att det kommer ut nytt hela tiden.

Men har väl som standard att bygga en ny dator var 5:e år, där PSU från min gamla ofta får tuffa på lite till.

Resten blir det som är aktuellt på marknaden och jag brukar prioritera prestanda före utseende.

Jag tillhör kategorin som exempelvis hellre lägger pengarna på ett par kvalitativa Noctua-fläktar, istället för fläktar med Disco-RGB.

Permalänk
Medlem

För några år sen gissade jag på att framtidens komponenter skulle bli strömtörstigare, så jag köpte ett 1200W nätagg. Istället för att byta i parti och minut som vissa verkar göra.

Mer än så gör jag inte för vad är framtidssäkert?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Framtidssäkrar inte något speciellt. Brukar ofta köpa mid-range-prylar men drar på extra med ram (för att det brukar vara billigt) och köper kvalitets psu. Har aldrig bytt cpu utan att byta moderkort (förutom på en av mina hp microservrar) så ser ingen anledning att köpa något värstingmoderkort som håller länge.
Nu har jag i princip skippat pc helt. Har kvar min Alder Lake 12600k som bara samlar damm. Kör mac och där är ju uppgraderingsmöjligheterna i efterhand lika med noll tyvärr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Absolut viktigtast är att det man uppgraderar till är minst 50% bättre än det man har. Sen kör man givetvis på det man redan har tills dess att det börjar tröttna rejält och då är det vanligtvis en no-brainer att det som finns tillgängligt är bättre. Köper inte för nyhetens skull, köper för funktionen. Funkar det man har till det man gör så är det ett onödigt slöseri att uppgradera. Det gäller allt, inte bara datorer.

Permalänk
Medlem

Jag är lat och orkar inte skruva mer än nödvändigt. Ny dator blir det således så sällan som möjligt för att spara tid. För att spara tiden från skruvandet så köper jag alltid så fet CPU som möjligt med tillhörande moderkort, samtidigt som PSUn också skall vara lite överdimensionerad. Min i7 860 gick från 2010 till 2019 då jag köpte 3900x vid lanseringen. Mellan 2010 och 2019 köpte jag hela 3 GPUer som jag bytte med jämta mellanrum. Jag satte även in mer ram. Samma teknik kommer jag göra med min nuvvarande dator då jag har 2 ramslot lediga. Troligen tillkommer även en extra SSD under tidens gång.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Bara PSU, ser alltid till att köpa ett av bra kvalitet med 10 års garanti.

Permalänk
Medlem

För lat för att byta dator regelbundet, så när jag väl bygger ihop en dator så fläskar jag på ordentligt. Senaste bygget var i julas, och då blev det bygget i signatur (12900k). Datorn innan dess byggde jag 2015, en 6700k.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

PSU och Chassi är väl det enda som är något sånär safe, resten tappar ju i värde snabbt. Byta CPU i ett moderkort tycker jag ger för lite, byter alltid mobo/cpu/ram ihop. Chassin har varit en besvikelse sedan 3,5 och 5,25 slotsen försvann så frontpanelen blir omodern snabbt utan möjlighet att åtgärda. GPU känns ju helt meningslöst att framtidssäkra, pengar i sjön/konsumptionsvara.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att "framtidssäkra" ett datorbygge.

Kolla bara på hur det gick för dem "framtidssäkra" AMD Bulldozer och Piledriver CPU'erna.
Hörde mängder av folk som sa: "Enkeltrådad prestanda är irrelevant, då framtidens spel kommer utnyttja många kärnor bättre. Och då kommer min 8350 att klå din Intel i5!"
Men nog fick dåtidens AMD fanboys äta sina ord minsann!

Permalänk
Medlem

Ja, isch. Inte på det sättet att jag överdimensionerar för att datorn ska hålla väldigt* länge men möjligheter till uppgraderingar är något jag beaktar och lämnar utrymme för.

Edit: * med väldigt länge tänker jag 5-6år. Men jag har förstås en tänkt livslängd, nu senast 4år, och lägger mig därför inte på en prestanda nivå som precis täcker mina nuvarande behov. Så ju mer jag tänker på det så framtids säkrar jag nog mina byggen i stort men inte för extremt lång livslängd.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Försöker inte ens.
Det enda man säkert vet när man köper en ny dator är att det aldrig kommer att gå att upgradera moderkortet för att processorsockel kommer att ha ändrats, det är ungefär jämna odds att minnet inte heller går att migrera, men övriga tillbehör kommer nästan säkert gå att återanvända utan problem.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig det absolut bästa, men jag håller mig ändå relativt högt när det kommer till prestanda. Målet är att det ska gå att använda i åtminstone 3 år, men helst 5 år. Har haft mitt GTX 1080 i över 6 år nu, och det känns som att det verkligen är på tiden att uppgradera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med i grunden, men kanske tveksamt att att kalla 4790k och 3900x för midrange?
Antar du menar att HEDT (X299, threadripper och sånt) är high end? Isåfall förstår jag hur du resonerar

Ok upper mid range då kanske. Men ja high end sådant som du nämnde.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Omöjligt att "framtidssäkra" ett datorbygge.

Kolla bara på hur det gick för dem "framtidssäkra" AMD Bulldozer och Piledriver CPU'erna.
Hörde mängder av folk som sa: "Enkeltrådad prestanda är irrelevant, då framtidens spel kommer utnyttja många kärnor bättre. Och då kommer min 8350 att klå din Intel i5!"
Men nog fick dåtidens AMD fanboys äta sina ord minsann!

Det är ju ett påstående med modifikation.

Arkitekturen var värdelös och för långsam IPC, dock var det knappast någon nackdel med flera kärnor, det var ej antalet som fällde Bulldozer och Piledriver.

De som köpte Intel 2600K och 2700K har ju fått bra valuta för pengarna och dessa går att använda än idag tack vare sitt höga antal kärnor, samma sak med 5960X och 6950X exempelvis.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Byter inte så ofta men när jag gör så blir det hyffsat bra grejor.
Kör förvisso bara wow classic men man kan ju inte köpa billig junk för det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Byter inte så ofta men när jag gör så blir det hyffsat bra grejor.
Kör förvisso bara wow classic men man kan ju inte köpa billig junk för det

I9+3090ti minimum, precis som till csgo 👌👌👌

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag byter sällan delar, blir nästan alltid ett helt nytt system så nej det är inte så relevant om saker och ting är framtidssäkra. Skulle det vara något nytt som akut krävs så får någon släkting en ny gaming-rig i förtid

Samma för mig. Jag kan i princip aldrig uppgradera min dator (förutom att addera lagring och liknande) eftersom det inte finns nya saker som processor/minnen och liknande som passar min gamla plattform. Det finns tex inga nya snabbare processorer/minnen som passar mitt moderkort (Asus - Socket 1366 - uATX Intel X58 (Rampage II Gene) - DDR3). Ska jag uppgradera handlar det om moderkort/processor/minne och förmodligen grafikkort och nätdel därutöver. I praktiken en ny dator. Och så har det varit sedan -95 när jag byggde min första dator, det hinner komma en (eller två) ny generation grejor innan jag skaffar nytt.

/ B

Permalänk
Medlem

Jag brukar försöka framtidssäkra i någon mån. Både genom att köpa mer prestanda än jag just då behöver och om möjligt genom att ha möjlighet till framtida uppgradering på samma plattform. AM4 kom ut i precis rätt tid för mig, och kommer att fortsätta utgöra basen under överskådlig framtid.

Min dator uppgraderas med byte av en eller ett fåtal komponenter i taget, så i princip kan man säga att jag fortfarande använder samma dator som jag köpte i december 2000, även om den enda komponent som fortfarande är kvar från dess är den redan då sex år gamla begagnade floppydriven som plockades över från min första dator.

Permalänk
Medlem

Helst begagnat och så top-notch som möjligt på utgående arkitektur. Blir inte dyrt men beprövat och funktionellt. Hade en 3770k till ifjol, trodde aldrig den skulle hänga med så länge. Den lirar Fortnite i grabbens första bygge nu. 10900k fick ersätta.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det går nästan aldrig att framtidssäkra.
I princip varje gång jag har bytt till ny processor så är det ju nytt moderkort som gäller.
Sedan så gör jag sällan större uppgraderingar, men brukar köpa ganska bra prylar av det som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Problemet är att det går nästan aldrig att framtidssäkra.
I princip varje gång jag har bytt till ny processor så är det ju nytt moderkort som gäller.
Sedan så gör jag sällan större uppgraderingar, men brukar köpa ganska bra prylar av det som finns.

Jo så är det ju förvisso, men man kan ju framtidssäkra genom att till exempel köpa en "onödigt" kraftfull processor. Jag tänker till exempel på om man ska bygga en dator idag så klarar man sig gott på sex CPU-kärnor men det är troligt att det inte är tillräckligt inom några år. Så om man till exempel jämför dessa två hypotetiska datorer:

Ryzen 5600X (6 kärnor / 12 trådar)
16GB ram
RTX 3060ti
650W budget-PSU

Ryzen 5900X (12 kärnor / 24 trådar)
32GB Ram
3060ti
Corsair RM850

Prisskillnaden på ovanstående byggen skulle vara i runda slängar 2500kr samtidigt som dom skulle prestera mer eller mindre exakt likadant i de flesta spel. Den stora skillnaden är dock att man i det sistnämnda exemplet troligtvis kan byta grafikkort 2-3ggr innan någonting annat skulle behöva bytas ut, särskillt eftersom man nästan alltid är 100% flaskhalsad av sitt grafikkort om man inte spelar i 1080p. I det första exemplet skulle man dock behöva byta processor, ram-minnen samt PSU för att ens kunna dra nytta av en ny GPU om några år vilket ju gör att man likagärna kan byta ut hela burken.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com