Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nej, det skulle kännas helt fel utan Natalie Portman i rollen som Mathilda. Jag skulle dessutom helst vilja se Luc Besson som regissör i så fall.

Tror dock att chansen är rätt minimal att det kommer att hända.

👍 Luc Besson och Natalie Portman är 2 måsten om nåt sånt här ens skulle komma på tanken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fucking Åmål (1998). HBO+

(åter igen) Vilken fantastiskt bra film, t om så här cirka 24 år senare. Fast nu garvar man mest åt alla kännbara paralleller, som filmen täcker under den här turbulenta tiden i livet. Man känner också väldigt mycket för Agnes päron som verkligen försöker sitt bästa i en utmanande tid.

Skådespeleriet är makalöst bra och det gäller i princip för alla som deltog.

Kultfilm. 11/10.

Permalänk
Medlem

Topgun Maverick

Efter alla delade meningar från folk och negativa kommentarer om bl.a cgi så blev jag positivt överraskad, gillade den skarpt.

Permalänk
Medlem

Just nu betar jag av Fringe. Underhållande serie

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Topgun Maverick som får toppbetyg överallt.

Filmen är säkerligen bra, men jag har väldigt svårt för filmen då jag inte alls tror på grundiden. Jag kanske har missat något då jag kollade på annat samtidigt. Men om man ska skjuta ett mål och man måste flyga lågt, så känns ett flygplan av typ F18 väldigt konstigt val emot kryssningsrobotar.

För mig känns filmen mer som. Att för många år sedan gjorde vi en Topgun film den blev populär, vi tänker nu göra ett uppföljare. Vad betyder uppföljaren ha? Tom Cruise, Val Kilmer och såklart flygplan. Att endast flyga med flygplan högt uppe blir tråkigt då det finns målsökande missiler, det är ju inte som flygplanskrigen på 1940talet.
Så vi vill ha flygplanen flyga extremt lågt i en dalgång, för det blir coola scener osv.

Och visst filmen är intressant, men jag har svårt för den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Libra-75:

Nej, det skulle kännas helt fel utan Natalie Portman i rollen som Mathilda. Jag skulle dessutom helst vilja se Luc Besson som regissör i så fall.

Tror dock att chansen är rätt minimal att det kommer att hända.

Yes..eftersom Besson får inte ihop en tillräckligt bra manus.
Lär inte ske. Men hur ska filmen bli lika bra som den som redan finns? Kanske bäst att inte ens försöka

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Pay it forward

Sjukt bra film!

Permalänk
Medlem

Edge of Tomorrow - 2014

Jag såg denna när den kom ut och gillade den starkt, bestämde mig för att se om den nu ikväll och den växte ännu mer. Det här är fullspäckad action från början till slut med en grym handling. Rekommenderas starkt.

8,8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Topgun Maverick som får toppbetyg överallt.

Filmen är säkerligen bra, men jag har väldigt svårt för filmen då jag inte alls tror på grundiden. Jag kanske har missat något då jag kollade på annat samtidigt. Men om man ska skjuta ett mål och man måste flyga lågt, så känns ett flygplan av typ F18 väldigt konstigt val emot kryssningsrobotar.

För mig känns filmen mer som. Att för många år sedan gjorde vi en Topgun film den blev populär, vi tänker nu göra ett uppföljare. Vad betyder uppföljaren ha? Tom Cruise, Val Kilmer och såklart flygplan. Att endast flyga med flygplan högt uppe blir tråkigt då det finns målsökande missiler, det är ju inte som flygplanskrigen på 1940talet.
Så vi vill ha flygplanen flyga extremt lågt i en dalgång, för det blir coola scener osv.

Och visst filmen är intressant, men jag har svårt för den.

Tyckte också den var sådär. Lite häftig filmning men får ingen direkt wow-känsla över det hela.
Hollywood och logik är väl bäst att skippa tänka på så inget jag la vikt vid. Som du säger är det väl mest en nostalgikick som de försöker leverera men för mig funkar det inget vidare, originalet var bra mycket bättre, blir runt 6/10 i betyg för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Yes..eftersom Besson får inte ihop en tillräckligt bra manus.
Lär inte ske. Men hur ska filmen bli lika bra som den som redan finns? Kanske bäst att inte ens försöka

Ja, det känns som att Luc Besson har tappat känslan han hade i första halvan av sin karriär, då han var en av mina favoritregissörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Edge of Tomorrow - 2014

Jag såg denna när den kom ut och gillade den starkt, bestämde mig för att se om den nu ikväll och den växte ännu mer. Det här är fullspäckad action från början till slut med en grym handling. Rekommenderas starkt.

8,8/10

Ja, jag tyckte att den var bra också, men kanske snarare en stark 7:a eller svag 8:a av 10 för mig. Har även boken som filmen är baserad på, All You Need is Kill, den är också bra.

Permalänk
Medlem

Maneater
2/10

Jag gillar som sagt filmer där djur äter människor ^^ Finns flertalet som är riktigt bra, även B-filmer har en tendens att kunna avnjutas, även med lite tvivelaktiga effekter till och från.

Denna lyckas inte kvala in som b-film ens, otroligt dåliga cgi-effekter och den tycks vara filmad med en gopro allt som oftast. När writer och director är samma person tycks det luta åt att det blir pannkaka då det inte finns någon som kan säga till personen vad som är riktigt, riktigt dåligt. Dålig "pacing" och effekterna får det att aldrig att bli "spännande" eller kännas som det faktiskt händer något. Hade de lagt in lite humor och inte tagit sig själva på allvar KANSKE det hade lyckats bli en b-film åtminstone... men tragiskt nog försöker de sig på samma allvar som Jaws. De har även lagt in små "hyllningar" till Jaws; "I guess we are going to need a bigger boat then" är ju en direkt blinkning till den rullen.

Det som fick mig att tro att det kunde vara en B-film är för att Jeff Fahey är med, tyvärr bara lite kort i ett fåtal scener. Den stora behållningen får nog ändå bli Trace Adkins som i alla fall lyckas nå upp till B-films skådespeleri Det är upplagt för en Maneater 2, som jag verkligen hoppas aldrig får "green light".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Top gun - Maverick - America fuck yeah! Att man kan bibehålla sina personliga relationer till sina arbetskamrater och gamla ligg är det viktigaste som finns, då mår man bra. Att man orsakar en katastrof utan dess like genom att bomba en kärnkraftsinstallation och just troligen precis startade tredje världskriget, inte lika viktigt. Så storymässigt får denna filmen noll i betyg. Men den är vackert gjord med bra flygscener så bortser man från storyn så är den rätt ok. Om jag hade varit 13 år som när första filmen kom ut så hade jag nog gillat denna mer. Nu satt jag mest och irriterade mig på alla felaktigheter. 4/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Shark Side Of The Moon
2/10

Min jakt efter en trevlig b-film fortsätter...
Ryssar skapade "human-shark" hybrider och experimentet gick åt helvete, så de skickades till månen, ett par decennier senare flyger ett par jänkare dit utan vetskap om detta...
Premissen verkar lovande för en riktigt bra b-rulle!

Där tog det lovande slut och allt går utför, det verkar som Tubi har tagit över vad SyFy channel en gång skapade. Nog för att cgi'n och diverse effekter är bortom dåligt, att skådespelarinsatserna är helt otroligt dåliga, att de logiska kullerbyttorna får en att bli snurrig (somliga sådana är ok i b-filmer, nästan ett krav att ett par finns med i alla fall), att storyn spretar ut sig och förlorar all fokus och försöker inkludera ett 10-tal olika aspekter... men det värsta är nog... att den tar sig själv alldeles för seriöst.

En viktig del i en bra b-film är att den erkänner att den är just det och kan driva/ta lätt på sig själv.

Även om man skulle sätta betyg enligt b-filmsstandard når den inte högre än max 3.5/10.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Samaritan

Det var helt okej att slötitta. Jag ger en 4/10.

Permalänk
Medlem

Top Gun: Maverick i onsdags, på Bio Forellen i Tyresö. Lika bra film, och en ok upplevelse, fast det är svårt att jämföra med IMAX.

Permalänk
Avstängd

2 skräckisar

The invitation. Skådis från GoT i hennes första huvudroll? Gör helt ok ifrån sig tyvärr så slänger filmen en massa jumpscares på en med hög ljud.

Texas chainsaw massacre. 2022. Helt ok den med, speciellt eftersom de inte har gjort misstaget att göra filmen för lång.

Bägge OK om man inte förväntar sig mästerverk. Bara ta fram popcorn för lättare underhållning..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Dayshift
Netflix
6.5/10

Helt okey och lättsam action som underhåller, lyckas varken stiga till några högre höjder eller sjunka katastrofalt. Stort plus vill jag dock ge för att de använde "ormmäniskor" och inte cgi för de scener där olika leder böjs i alla möjliga och omöjliga vinklar

En typisk "run of the mill The rock and Kevin Hart" typ av film - fast med andra skådisar. Jamie Foxx gör sitt bra, men Dave Franco lyckas inte leva upp till en högre standard kemimässigt för att få den att lyfta 0.5-1 snäpp till i betyg.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ghost dog way of the samurai - Ganska skön rulle om en yrkesmördare och lite mafiosos. Annorlunda på flera sätt. Personligen har jag lite svårt för musiken av RZA dock som helt enkelt är dålig. 7/10

Training day - Denzel washington i sitt esse. Följer narkotikapoliser i LA som gör vad dom brukar. Spännande och med twists. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Nope

2h av mitt liv åt helvete...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Top Gun: Maverick 3,5/5 Helt okey uppföljare med en lite mer sansad seriös Tom Cruise.
Ingen direkt spoiler men gör ändå taggar

Miles Tellar är som vanligt väldigt bra och skulle inte bli förvånad om det kommer en Top Gun: Rooster.

Dold text

Fantastic beasts-serien Dumbledores secret. sämsta i serien 2/5

vad var hans hemlighet? att han var homosexuell? det kanske är det en hemlighet i USA men i resten av Europa är det inte det och inget att göra en stor grej av tycker jag.

Dold text
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

2 skräckisar

The invitation. Skådis från GoT i hennes första huvudroll? Gör helt ok ifrån sig tyvärr så slänger filmen en massa jumpscares på en med hög ljud.

Texas chainsaw massacre. 2022. Helt ok den med, speciellt eftersom de inte har gjort misstaget att göra filmen för lång.

Bägge OK om man inte förväntar sig mästerverk. Bara ta fram popcorn för lättare underhållning..

Vart såg du invitation? Dottern älskar bra skräckisar som inte är för överdrivet splatter i… då borde den passa va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Vart såg du invitation? Dottern älskar bra skräckisar som inte är för överdrivet splatter i… då borde den passa va?

Ja, splatter är det inte, utan mer mörkare scener som ska vara mer stämningsfulla. Kikade på bio i Tunis(ien) på Engelska.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, splatter är det inte, utan mer mörkare scener som ska vara mer stämningsfulla. Kikade på bio i Tunis(ien) på Engelska.

Ah… ok, vi ser fram emot den

Permalänk
Medlem

Joker. Mörk film om jokers tillkomst i Batman sagan.
Riktigt bra fast ganska djup,Jaquin Phoenix gör ett mycket trovärdigt porträtt av Joker.
Skulle ge den 4/5 pga att den blir lite seg ibland.

Permalänk
Medlem

Me Time
6/10
Netflix

Senaste tillskottet med Kevin Hart, en klassisk komedi som följer mallen till punkt och pricka. Visst har han och Mark Wahlberg bra kemi, men de är ju vänner i "riktiga livet" också, så föga förvånande. Men som alltid ett högt produktionsvärde, inget är riktigt dåligt eller löjligt men lyckas inte lyfta till några större höjder heller. Fungerar ypperligt som en "time waster" med en pizza en kväll utan att man behöver bli allt för besviken.

Känns som det är Kevin Hart och Adam Sandler som promenerar på den här typen av komedier och använder Netflix som suggar-daddy Fördelen är att ibland kommer ett riktigt guldkorn som "Grown Ups", Me Time kommer dock inte i närheten av det, utan är mer som en "cruise control".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Thin Red Line (1998) med temat WW2. Via Disney+. IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0120863/

Skrivet av pmov Mar 4, 2000:

Malick's Heavenly War

This film is unlikely to be appreciated by audiences reared upon a diet of dumbed-down Hollywood action fare. However, if you're prepared to sit down and watch THE THIN RED LINE with no interruptions and give it the attention it deserves, you'll be rewarded with one of the most intelligent, poetic and stunningly beautiful films you're ever likely to see.

Director Terrence Malick's films are alive with a sense of pure cinema with every frame delivering such detail and richness that you could swear you were there. The only other person capable of bringing such an immediate sense of time and place and sheer nuance of film (although in a completely different way) is David Lean, another major league craftsman.

Here, again, Malick uses his customary voice-over device although this time as a means of vocalising the abstract thoughts of the various soldiers as they struggle to make some sense of the conflict. It's an interesting approach which allows the audience to identify with the characters in a far less superficial way than in, say, SAVING PRIVATE RYAN (the film THE THIN RED LINE is most often and most unfairly compared to). Malick is also not afraid to take time to illustrate the continuing natural backdrop to the carnage. Mother Nature almost seems to be occupying a pivotal supporting role as a detached observer on the sidelines, calmly and inscrutably watching the chaos develop.

It's a measure of Malick's complete disinterest with the normal conventions of Hollywood that actors such as Lucas Haas, Vigo Mortensen, Jason Patric, Mickey Rourke, Martin Sheen and Billy Bob Thornton all spent months in Queensland Australia and the Solomon Islands filming roles that ultimately ended up on the cutting room floor. Blink and you'll also miss major marquee players such as John Travolta and George Clooney. The stand-out performances come from Jim Caviezel and, especially, Nick Nolte.

Nolte just seems to be getting better and better as he gets older and his portrayal of tyrant Colonel Tall is something to see. I have never seen anyone express such an impotent sense of rage, anger and fury than Nolte does here. It's a fantastic performance from a real pro and it's a mystery to me why he didn't get an Oscar.

John Toll's pristine cinematography and Hans Zimmer's wonderfully evocative (Oscar-winning) score are other strong elements. The unusual music and visuals contrast so well that Malick sometimes fades out the noise of the shouting, explosions and guns, an effect that only serves to heighten the emotional power of the experience further.

You won't see a more beautiful film about the horrors of war. Movies like this make the task of trawling through the weekly diet of dumb formulaic junk served up by Hollywood almost seem worthwhile.

Länk till ovan recension: https://www.imdb.com/review/rw0473898/?ref_=ext_shr_lnk

Det första stycket säger vad som är det allra kritiska med den här filmen: du måste ha fokus på filmen för att den ska sjunka in. Som en ung harpalt valde jag att hyra just den här filmen och resultatet på den upplevelsen blev ganska mager. Filmen var som nämnt något helt annat än i jämförelse med Saving Private Ryan, detta var en film helt utanför mitt område. Med åldern fumlar däremot intresset fram för historia och du kan lite mer om livets olika känsloutrymmen när de blir trängda. Alltså gör sig den här filmen nu betydande på en helt annan skala, då förståndet landat.

The Thin Red Line är rätt laddad med en hel del stjärnskådisar som Nick Nolte, Woody Harrelson, Sean Penn och Jared Leto. Och det känns lite udda och suspekt att se de här människorna så här ung. För mig i nutid är detta en rätt fin bild, filmad med ett väldigt sällsynt skådat trögt förlopp. Vi tittare får det vill säga gott om tid att rota oss med de olika människorna, som här i filmen upplever krigets fasor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

The Thin Red Line (1998)

Mmm, jag har inte sett den på rätt många år nu, men den var verkligen en internt vattendelare:
Delvis var den stämningsfull, introspektiv, mäktig, vacker, poetisk och lyckas fånga både det lilla och det storslagna i mäktiga krigsscener...
Och delvis kändes den seg, ofokuserad, ostig, pajig, flummig, tråkig och (i brist på bättre ord) repetetiv.

Ska se om den nån gång... Kan nog misstänka att jag också kanske tycker bättre om den nu med lite tidsperspektiv!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, jag har inte sett den på rätt många år nu, men den var verkligen en internt vattendelare:
Delvis var den stämningsfull, introspektiv, mäktig, vacker, poetisk och lyckas fånga både det lilla och det storslagna i mäktiga krigsscener...
Och delvis kändes den seg, ostig, pajig, flummig, tråkig och (i brist på bättre ord) repetetiv.

Ska se om den nån gång... Kan nog misstänka att jag också kanske tycker bättre om den nu med lite tidsperspektiv!

Jo, håller delvis med dig runt det negativa. Främst så vacklar filmen (för mig) på att självaste handlingen inte lägger hemskt mycket duns på erövringen av krigets mål i filmen. Snarare kliver vi ett steg tillbaka och försöker ta en titt vad som händer bakom luggen och pannbenet på alla dessa människor, och det blir liksom i realtid när väl saker spelas ut. Dessa blir till stunder där vi får ganska gott om tid att hinna rota oss i dessa känslor.

Lite mer momentum under filmens gång hade nog inte skadat. För när man väl landat i rätt tankebana, så blir alla dessa budskap eller färden i spiralen ganska lätta att förstå/hamna i. Kikar annars väldigt sällan dramafilmer. Jao, man får hårt tygla sin puls för just den här filmen på 2h 40min nånstans.

Serien Band of Brothers (2001) och allra främst The Pacific (2010) gjorde ett mycket bättre jobb att blanda ihop en action samt nå ut med ett illa sargat finger, att "vi" var bara människor (lite mer än tonåringar) i en nuvarande och fruktansvärd värld fylld av terror.

Andra gången jag såg The Thin Red Line så klickade filmen som sagt. Vilket kändes ganska stort just då i alla fall. Nu vid repetition och ännu mer livserfarenheter så, tolkas filmen ännu mer grundligt. Något som är lite orättvist kan jag tycka. Filmen närmar sig trots allt åldern 30 år. Men många visuella scener ror ändå en, mot en skön hamn.

Permalänk
Sötast

Alien (1979)

Inte sett den sedan man var barn.
Oväntat detaljerade kulisser, riktigt bra stämning. Nostalgikänsla till hur skådespelare porträtterades, rökning i film etc.
Helt OK film!