Sony avtäcker Xperia 5 IV – kompakt telefon med videofokus

Permalänk
Melding Plague

Sony avtäcker Xperia 5 IV – kompakt telefon med videofokus

Sony bygger ut med ännu en avlång modell, som erbjuder 4K-inspelning i 120 FPS och autofokus med ögonspårning för samtliga av baksidans kameror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk

Jag skaffade 5 III i våras när telia hade en massa rabatter, så fick den mycket billigt (med deras WH-1000XM3), och är för det mesta väldigt nöjd. Särskilt med smidigheten i smal telefon, batteritid och prestanda. Ser att de tagit batteriet från 4500mAh till 5000, ska bli intressant att se vilken effekt det har. Batteritid i min 5 III är redan väldigt bra. Lär inte bli ny telefon på kanske fyra år eller nåt för mig ändå, iofs.

Visa signatur

Mobo: MSI B550 Gaming Edge Wifi | CPU: R5 5600X / Noctua NH-U12S | GPU: XFX RX 6700 XT QICK 319 | RAM: 16GB 3600MHz CL16 Ballistix | Chassi: Fractal Design Define S | PSU: Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Dom går väl med vinst för första gången på mycket länge? Varför lägga ner då?

Permalänk
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Skulle vara intressant om du motiverade detta. Hade haft telefoner i Samsungs Galaxy-lineup i några år innan jag köpte en Xperia 1 II för man fick WH-1000XM3 (dumt namn) med. Mjukvaran är ju i princip stock, men sen är ju smaken som baken! Är för övrigt mer nöjd än vad jag trodde, då formatet 2:1 är rätt gött när man jobbar och kan ha maps och någon annan app uppe samtidigt. Sen går Xperia-divisionen väl med profit sen de flyttade mobildivisionens huvudkvarter från Sverige.

Permalänk
Medlem

Alltid kört Ericsson sen Sony/Ericsson och nu de senaste Sony.

Nu mer använder jag deras budgetlurar med halebop, visst man får då en Mediatek cpu men det känns som även de gör framsteg och använder man telefonen för bank/Id swish, spotify samtal och Sms och random slö surf behöver man inte mer.

Jävligt gött o ha fria samtal men aldrig en räkning över 250 spänn.

Kommer aldrig mer sitta med en flaggskepps nalle, visst kul att pilla med första veckan sen är det bara en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Spontant en väldigt underlig åsikt att framföra utan ytterligare motivation, har själv växlat mellan Samsung och Sony några gånger men kommer alltid tillbaka till att Sonys mjukvara känns mer genomarbetad och mindre bloated än vad exempelvis Samsungs gör. När det gäller hårdvarubitarna så är det ju top-of-the-line så vet inte riktigt vad som verkar daterat med dem..

Sedan är ju all konkurrens på mobilmarknaden bra, ju färre aktörer desto mindre press på innovation. Det är ju bara kolla på Apple som gått ifrån att vara innovatörer till att ligga 1-2 år efter alla andra vad gäller nyheter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommentaren jag fick av @enviro när jag skaffade en Sony Xperia 1 IV: Valde du den frivilligt?

Kört alldeles för mycket Samsung innan och min nuvarande S21 Ultra driver mig bara längre och längre ifrån att välja en igen. Får medge att jag är lite småförtjust i 21:9-formatet hos Sony.

Permalänk
Medlem

Kompakt är helt fel ord, när flip och framtida rivaler tunnar av 5 millimeter börjar det stämma. (egentligen minst även -1cm bredd -1,5cm höjd hopvikt).
(spoiler!.. nästa serie... 5 4 III )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Spontant en väldigt underlig åsikt att framföra utan ytterligare motivation, har själv växlat mellan Samsung och Sony några gånger men kommer alltid tillbaka till att Sonys mjukvara känns mer genomarbetad och mindre bloated än vad exempelvis Samsungs gör. När det gäller hårdvarubitarna så är det ju top-of-the-line så vet inte riktigt vad som verkar daterat med dem..

Sedan är ju all konkurrens på mobilmarknaden bra, ju färre aktörer desto mindre press på innovation. Det är ju bara kolla på Apple som gått ifrån att vara innovatörer till att ligga 1-2 år efter alla andra vad gäller nyheter.

Det ”daterade” är väl att det inte är skotthål i skärmen och att hörlursuttaget inte har sparats bort i Apple-psykos, samt plats för minneskort. Hur man nu ser dessa antiegenskaper hos andra telefoner som en fördel.

Permalänk
Medlem

Kört Ericsson -- SonyEricsson -- Sony
I princip felfritt, gillar UI, inte skräpet Samsung kör t.ex.
Xperia 1 III idag.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Älskar min Xperia 5 mark III. Allt från Sony Walkman equalizer som fungerar även om du sedan använder Spotify, Soundcloud etc. Kameran är väldigt mycket längre än vad dom flesta kameror på mobiler har. Främst när det kommer till vad du ändra i manuella inställningar. När det är mörkt ute så kan du ändra slutartiden till 30s vilket kan få den mest mörka bilden till att bli ljus och få till alla färger. Eller köra upp till 8000/1 s när du ska fota ett fordon som kör fort. Precis som på en systemkamera. Allt handlar inte om hur många Mp man har. Skärm formatet gillar jag också och att du kan använda två appar (flerfönsterväxling) samtidigt utan att du tappar något av appens funktioner. Deras laddningsoptimering gjorde att min förra Xperia höll mer än 6 år. Funkar fortfarande, dock seg. Xperia xz.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Det är väl bättre med fler aktörer på marknaden och mer konkurrens, vilket förhoppningsvis resulterar i lägre priser? Än färre aktörer?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Låter som att du är fan av ett annat märke som har gett upp funktioner som Sony fortsätter att ha. Typ 3.5 mm hörlursuttag, minneskort, smart laddning, IP67/68, samt stoppar ev laddning om den känner fukt i usb-c honan.

Samsung? Apple?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Sony borde göra en Playstation Phone med futuristisk design likt PS5.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Får väl flika in med erfarenheter jag med, har en 5 III, och är... okej nöjd. Gick från Oneplus 3t->6->8 pro och saknar många funktioner och stör mig på vissa forcerade Sony-grejer. Men när Oneplus gått åt skogen imo var man tvungen att hitta annat.

Storleken, hörlursuttag och ingen holepunch kamera är :chefskiss:

Fingertrycksläsaren och sirapssega laddningen driver mig smått till vansinne, saknar verkligen trådlös laddning, och brist på mycket inställningar är... frustrerande. Sen är ju mycket Android 12:s fel då UI:t är helt åt skogen på sina ställen

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Jag har kört Sony i flera år. Vill verkligen inte att de lägger ner. Inte för att jag är fanboy, men jag vill ha en mobil som:
+Kör Android
+Är vattentät
+Inte är för stor
+Har 3,5mm hörlursuttag

Sorterar man ut de kriterierna så får man "bara" Sony att välja på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Får väl flika in med erfarenheter jag med, har en 5 III, och är... okej nöjd. Gick från Oneplus 3t->6->8 pro och saknar många funktioner och stör mig på vissa forcerade Sony-grejer. Men när Oneplus gått åt skogen imo var man tvungen att hitta annat.

Storleken, hörlursuttag och ingen holepunch kamera är :chefskiss:

Fingertrycksläsaren och sirapssega laddningen driver mig smått till vansinne, saknar verkligen trådlös laddning, och brist på mycket inställningar är... frustrerande. Sen är ju mycket Android 12:s fel då UI:t är helt åt skogen på sina ställen

Kolla så du kör med rätt laddare, jag har samtliga batterisparfunktioner aktiverade och får en full laddning på typ 30 - 45 min.

Dock håller jag med om att fingeravtrycksläsaren är skräp då den spökaktiveras så otroligt ofta att det mer eller mindre varje gång varnar för att den inaktiverats pga för många försök. Aldrig varit med om det tidigare.

Vänta bara tills den börjar rassla när man skakar den , nackdelen med att ha en förbannat bra kamera antar jag

Skrivet av Starric:

Jag har kört Sony i flera år. Vill verkligen inte att de lägger ner. Inte för att jag är fanboy, men jag vill ha en mobil som:
+Kör Android
+Är vattentät
+Inte är för stor
+Har 3,5mm hörlursuttag

Sorterar man ut de kriterierna så får man "bara" Sony att välja på

ASUS ringde och ville att du skulle veta att de tänkte ta över för Sony

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Så ett års uppdateringar som vanligt? En mobil för runt 5000kr ska ha minst fyra års uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag har kört Sony i flera år. Vill verkligen inte att de lägger ner. Inte för att jag är fanboy, men jag vill ha en mobil som:
+Kör Android
+Är vattentät
+Inte är för stor
+Har 3,5mm hörlursuttag

Sorterar man ut de kriterierna så får man "bara" Sony att välja på

Har de löst den mörka skärmarna? Jag har undvikit Sony eftersom deras skärm är så otroligt mörk. En jobbarkompis har Sonys 2019 flaggskepp och den är riktigt mörk i displayen.

Tycker Sony 54 ser snygg ut.

Permalänk

När det stod kompakt hoppades jag 5,4" iaf....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom inte väljer plusvarianten av Snapdragon 8 Gen 1, hoppas det stora batteriet kompenserar.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Intressant! Kul att det kommer fler alternativ, vi vill verkligen inte ha färre

Skrivet av downup:

Har de löst den mörka skärmarna? Jag har undvikit Sony eftersom deras skärm är så otroligt mörk. En jobbarkompis har Sonys 2019 flaggskepp och den är riktigt mörk i displayen.

Tycker Sony 54 ser snygg ut.

De har varit ljusa nog för mig åtminstone, jag kör sällan över 70% ljusstyrka. Men andra telefoner lyser absolut starkare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Där har vi den...hoppades den skulle komma och nu är den på G. Frågan nu är bara ska man ta en sån här eller Asus ROG Phone 6...Priset är detsamma och det blir en av dem utan tvekan för de ger mig de saker jag vill ha.

Skillnaden är väl 6000 mAh för ROG ist för Sonys 5000. ROG har fingeravtrycksläsning genom skärmen också vilket jag gärna vill ha medan Sony har kvar det i knappen på sidan.

Sony har väl storleken som fördel, den är väl lite mindre tror jag, tunnare om inte annat. Och sannolikt har Sony bättre kameror också även om det oavsett är bra nog för mig misstänker jag.

I övrigt har de samma prioriteter egentligen vilket är det som lockar mig till båda. Båda (tror iaf 5 IV har det) har stereohögtalare och inget hål för frontkameran i skärmen (hatar det samt "notch") och 3,5mm utgång. Batterierna är stora i båda två..

Edit:
Sony verkar ju köra med det äldre chippet 8 Gen1 parat med 5000mAh medan Asus kör 8+ Gen 1 parat med 6000mAh så det är ju en skillnad förstås utöver batteriet.

Är priset samma måste jag säga att Asus är spontant favoriten av dem som det ser ut nu. Får undersöka storleken där Sony kanske är lite smäckrare, men jag vet inte om det väger upp tillräckligt.

Möjligen om Sony sköter uppdateringar bättre än Asus då så det kan vara ett ess i rockärmen till Sonys fördel.
/Edit

Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Jag tycker de gör stilrena och bra telefoner jag. Inne på min andra Sony. Först en Xperia Z3 Compact och sedan fem år tillbaka har jag en Xperia XZs, som av förklarliga skäl börjar bli dags att ersätta. Inget att klaga på direkt utan jag är supernöjd med båda.

Det är ju subjektivt sånt här helt enkelt. Känns lite väl extremt att tycka att de ska lägga ner bara för de inte tilltalar dig nog mycket. Samsung eller Apple tilltalar inte mig, men tycker ju inte de borde lägga ner för det. Många älskar dem och jag kan ju inte förneka att det är bra grejer de tillverkar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Snusfri

Har kört med OnePlus sedan 3T och har nu en 9, men det blir nog sista telefonen från dem då de inte är vad de en gång var.

Har kikat på Sonys lurar några gånger då jag föredrar ett Android som är stock eller väldigt nära iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Kompakt är helt fel ord, när flip och framtida rivaler tunnar av 5 millimeter börjar det stämma. (egentligen minst även -1cm bredd -1,5cm höjd hopvikt).
(spoiler!.. nästa serie... 5 4 III )

Tänkte detsamma.. Åh, kompakt! *6,1 tum skärm* inte intressant...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av FZL:

Tråkigt att dom inte väljer plusvarianten av Snapdragon 8 Gen 1, hoppas det stora batteriet kompenserar.

Precis, blev duktigt besviken på detta val då jag väntat på denna att ersätta min Xperia 1 (2019) med. Fortfarande den mobilen som känns närmast som ersättare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Låter som att du är fan av ett annat märke som har gett upp funktioner som Sony fortsätter att ha. Typ 3.5 mm hörlursuttag, minneskort, smart laddning, IP67/68, samt stoppar ev laddning om den känner fukt i usb-c honan.

Samsung? Apple?

Xiaomi 12 privat och iPhone 13 på kör jag personligen.
Men har innan dess pendlat mellan Sony/Samsung/Huawei.

Otroligt vilka känslor min kommentar verkade röra upp hos folk. Smaken är olika och min smak säger mig att Sonys telefoner är estetiskt o-tilltalande samt har en märklig mjukvara. Eftersom Sony har så små marknadsandelar på mobilmarknaden (runt 2% 2022 enligt källor som jag inte tänker lista här men man man googla sig till det själv) så hade jag väl en tanke om att fler kände som jag.

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av downup:

Har de löst den mörka skärmarna? Jag har undvikit Sony eftersom deras skärm är så otroligt mörk. En jobbarkompis har Sonys 2019 flaggskepp och den är riktigt mörk i displayen.

Tycker Sony 54 ser snygg ut.

Denna ska enligt Sony ha 50 procent mer ljusstark skärm än tidigare.

Permalänk
Medlem

Säker en fin telefon, men håller mig till deras 10 serie, räcker gott till mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A